Musta hiekka

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
virveli
Starting Member
Starting Member

Musta hiekka

Viesti Kirjoittaja virveli »

Tiedän että täällä on ollut keskustelua mustasta hiekasta. Jaksaisiko joku vielä kerran valistaa aloittelijaa, että mistä sitä mustaa hiekkaa saa ostaa ja kuinka paljon 93 litrainen tarvitsee hiekkaa? :|
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

10kg basalttisäkkejä saa akvaariokaupoista, joka riittää kyllä ja maksaa n. 10e :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

pleko_88 kirjoitti:10kg basalttisäkkejä saa akvaariokaupoista, joka riittää kyllä ja maksaa n. 10e :D
Eikös se ole sitä karkeaa rouhetta eikä hiekkaa?
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
jarppa82
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Minä olen nähnyt ainoastaan sitä mustaa soraa akvaarioissa ja akvaariokaupoissa, mitä luultavasti tässä myös tarkoitetaan. Mustaa hiekkaa en ole nähnyt yhtään missään. Se saattaisi näyttää muuten todella hienolta akvaariossa. Siis samankokoisena kuin bilteman puhallushiekka. Mutta kyllä se basalttihiekka näyttää myös tosi hyvältä!!
Terveisin minä.
Ceres
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ceres »

Valitettavasti syön kaikki sanani basaltin ihanuudesta. :(

On nyt käynyt niin että minulla oleva basaltti ei olekaan enää "ehanaa", silmälle kyllä mutta kaloille ei.
pH on kohtuuttoman korkea. Mitään muuta selitystä en keksi kuin tuon pohjamateriaalin.
Ja hieman taustoja;
Meillä on porakaivovesi käytössä jonka pH oli viimeisen mittausten mukaan 6.5. Virallinen mittaus labrassa ilmoitti veden olevan 6.3 muistakseni. Labra kertoo että meillä on pehmeä vesi.Humuspitoinen. Kotimittaukseen käytän Hannan elektronista pH-mittaria.

Omaan kaksi allasta joista toisessa on jo perinteiseksi muodostunut optirocin hiekka ja toisessa basaltti. pH oli optirocissa tänään 6.9. Hana 6.5. Basalttialtaassa...hmm..tämä tekee tiukkaa mutta tunnustan kuitenkin..huimat 7.8 !

Tämä basalttiallas on ollut käynnissä jo jonkin aikaa. Siellä asuva kalasto on nyt tänään saanut avukseen turvesuodatuksen sekä jatkossa itsetekemän turveuutteen.
En kuitenkaan enää jaksa uskoa että turve toisi lohtua ja parannusta vaan minun on vaihdettava pohjamateriaali. Harmittaa aivan vietävästi sillä olen totaalisen ihastunut tähän mustaan pohjaan ja kuinka kasvit ja kalat ovat väreineen upeita. Mutta muuta en keksi kuin sen että vaihdan pohjan.
On hämmästyttävää että hanavetemme on varsin pehmeää ja se tuolla pienemmässä muuttuu lähes emäksiseksi. Syyllinen - basalttipohja.

Olen todella pettynyt. Ajatuksena oli ottaa yhteyttä pääkaupunkiseudulla olevaan liikkeeseen, joka basaltin myi, ja kertoa että huonosti kävi - kaikista myyntipuheista huolimatta. :(

Ostakaa basalttia ja kokeilkaa - liekö niitä "erilaatuisia" mutta minä tein emämunauksen ja nyt kadun ja paljon. Luojan kiitos sitä nykyään mittaillaan vesiarvoja. Kai minä sitten olisin- ilman testejä -ihmetellyt että kas kummaa miun kalat kuolee käsiin, missä vika.

Päivän vinkki: Kun olet ostamassa basalttia, testaa se ensin hapolla. Jos se liukenee happoon niin älä hanki. Tai hanki jos omaat "kovan veden kaloja". Testaukseen kaupasta varman irtoaa muutama jyvänen ilman kuluja.

Näin. Olen saanut purkaa nyt sydäntäni. Eiköhän tullut harvinaisen selväksi että pettynyt olen. :|
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Juu tuo kylläkin nostaa kovuutta, joloin myös ph nousee. Tiedän pari tälläistä allasta joissa on basalttia ja niissä on ph ja kh ja gh nousseet myöskin hyvin selvästi. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
annakristiina
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja annakristiina »

Laitoin virveli yv:tä, minulla myynnissä mustaa hiekkaa raekoolta 1-3mm.
Minkä nuorena oppii..
osaa ihan hyvin.
virveli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja virveli »

kiitos taas kerran kaikille, sain jo mustan "hiekan"
Mosswing
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mosswing »

Jokohan jollain olisi tietoa mistä voisi saada mustaa/tummaa hienoa hiekkaa (0,1 mm - 0,6 mm)?
Vaihdoin eilen itselleni soran tilalle Optirockin hiekkapuhallushiekan ja se on ehkä hieman liian vaaleaa.
Niin ja onkos kenelläkään kokemuksia/kuvia miltä näyttää kun sotkee vaaleaa ja tummaa hienoa hiekkaa keskenään?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”