Kalasto Ongelmia II.

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Kalasto Ongelmia II.

Viesti Kirjoittaja oppo »

Nyt kun tuon isomman altaan(317-400litraa) hankinta alkaa olla lähempänä kuin koskaan on aika katsastaa myös kalakaveruksia.

Tälläisiä olisi tarjolla: (nämä ovat erialtaissa, jäämiä..)
- 3kpl Tiikerinuoliaisia
- 3kpl Kuutamorihmakaloja
- 3kpl Hunajarihmakaloja
- 2kpl Leväbarbeja
- 1kpl Pusukala
- 1kpl Raitakorupleko
- 1kpl Partamonneja
- 3kpl Piikkisilmiä
- 3kpl Taistelukaloja (naaraita)
- 2kpl Huulirihmakaloja (naaraita)

Tälläisiä tulossa: (ehkä, mayby..)
- 1-3kpl Tiikerinuoliaisia
- 1kpl Leväbarbeja
- 2kpl Piikkisilmiä
- 1kpl Taistelukala (uros)
- 1kpl Huulirihmakaloja (uros)
- 1kpl Iso pleko. (mikä? saa ehdottaa..sinisilmän haluisin..mut on jötkäle)

Sellaisia sopan aineksia tänään..näistä kun sais jonkinmoisen maukkaan keitoksen niin mycke bra.



8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Sinisilmäpleko

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ko. plekoa ei varmaan helpolla saa, sillä sen elinalue on tuhottu ihmisen toimesta ja laji on sukupuuton partaalla.
Koruplekon sinuna ainakin ottaisin (olen nääs plekofani).
Jos otat tikruja, ota niitä enemmän. Niistä tosin kasvaa erittäin isoja hyvällä hoidolla ja allas saisikin olla 2 m pitkä noille vonkaleille.
Piikkisilmät menee kivasti mutta noin isossa altaassa voit nähdä niitä ehkä kerran vuodessa ;) Ovat kovia piilottelemaan, tosin poikkeuksiakin löytyy.
Miten ois ripsimonnit? Ovat persoonallisia ja kestäviä kaloja. Hommaat vain lajeja jotka eivät syö kasveja ja jättävät muut kalat ja ripsarit rauhaan.
Plekoista voisin vielä suositella L-177, L-91 ja L-260. Hienoja ja persoonallisia kaloja!!!
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

Jani kirjoitti:Ko. plekoa ei varmaan helpolla saa, sillä sen elinalue on tuhottu ihmisen toimesta ja laji on sukupuuton partaalla.
Koruplekon sinuna ainakin ottaisin (olen nääs plekofani).
Jos otat tikruja, ota niitä enemmän. Niistä tosin kasvaa erittäin isoja hyvällä hoidolla ja allas saisikin olla 2 m pitkä noille vonkaleille.
Piikkisilmät menee kivasti mutta noin isossa altaassa voit nähdä niitä ehkä kerran vuodessa ;) Ovat kovia piilottelemaan, tosin poikkeuksiakin löytyy.
Miten ois ripsimonnit? Ovat persoonallisia ja kestäviä kaloja. Hommaat vain lajeja jotka eivät syö kasveja ja jättävät muut kalat ja ripsarit rauhaan.
Plekoista voisin vielä suositella L-177, L-91 ja L-260. Hienoja ja persoonallisia kaloja!!!
Niin tuommoista informatiota minäkin olen kuullut sinisimmusta, harmillista! Ei toki minun takia vaan ko. lajin.

Tuollainen raitakoruplekohan minulla jo onkin (eli tuo lista mikä on ylinnä kertoo mitä kalasia minulla on tällä hetkellä...). Plekofanihan minäkin, mutta akvojen koot asettavat pahasti rajoituksia vielä! Ja tikruja on myös tuo 3kipaletta, niitä ajattelin hankkia enemmän(1-3kpl), ovat tulleet ykkössijalle sydämeeni. Meillä piikkisilmät ovat olleet todella paljon esillä, lieneekö sitten lukuisien kasvipöheikköjen ym. ym syytä. Juuh ja niitäkin olisi mukavaa saada kunnon lauma.

Monneja ym. varmaankin alkaa olemaan tarpeeksi kun nämä sinne laitan:
- 3-6kpl Tiikerinuoliaisia
- 2-3kpl Leväbarbeja
- Raitakorupleko
- Partamonneja
- 3-5kpl Piikkisilmiä
- Iso pleko.
Joten taitaa jäädä nuo ripsimonnit vielä tulevaisuuteen, ovat kyllä kauniita.




Ja sitten ihmettely-kummastelu:
Eikö kukaan todellakaan osaa(tai halua) auttaa TAAS minua näiden kalasoppien pohdinta ongelmissa...?!?



8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Sinisilmän kanssa olisi kyllä voinut tulla muutakin ongelmaa, kuin se huono saatavuus. Yhdellä tuttavallani oli tuollainen 1000 litraisessa altaassa ja se valtasi reviirikseen koko altaan. Kaverini joutui sen vuoksi luopumaan kahdesta isosta punasilmäplekosta, ettei sinisilmä olisi stressannut niitä hengiltä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

No niin, tulin sitten tänne kommentoimaan, kun pyysit.


Tälläisiä olisi tarjolla: (nämä ovat erialtaissa, jäämiä..)
- 3kpl Tiikerinuoliaisia
- 3kpl Kuutamorihmakaloja
- 3kpl Hunajarihmakaloja
- 2kpl Leväbarbeja
- 1kpl Pusukala
- 1kpl Raitakorupleko
- 1kpl Partamonneja
- 3kpl Piikkisilmiä
- 3kpl Taistelukaloja (naaraita)
- 2kpl Huulirihmakaloja (naaraita)
Minusta tämä olisi sopiva kalamäärä. Jos haluat lisää kaloja, niin piikkisilmät voisivat vielä mennäkin. Ja ehkä Corydoras-monniset voisi olla hyvä valinta pohjalle.
Onhan sinulla sitten muuten tarpeeksi piilopaikkoja pohjakaloille?
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

maketzu kirjoitti:
Tälläisiä olisi tarjolla: (nämä ovat erialtaissa, jäämiä..)
- 3kpl Tiikerinuoliaisia
- 3kpl Kuutamorihmakaloja
- 3kpl Hunajarihmakaloja
- 2kpl Leväbarbeja
- 1kpl Pusukala
- 1kpl Raitakorupleko
- 1kpl Partamonneja
- 3kpl Piikkisilmiä
- 3kpl Taistelukaloja (naaraita)
- 2kpl Huulirihmakaloja (naaraita)
Minusta tämä olisi sopiva kalamäärä. Jos haluat lisää kaloja, niin piikkisilmät voisivat vielä mennäkin. Ja ehkä Corydoras-monniset voisi olla hyvä valinta pohjalle.
Onhan sinulla sitten muuten tarpeeksi piilopaikkoja pohjakaloille?
Niin epäilempä tuota että monniset sopisivat tähän kalasoppaan. Sillä eikö tikruilla ja monnisilla ole tunnetusti tapana joutua vaikeuksiin..eikö vain? Muutenkin haluisin pysyä tässä aasialais-suuntauksessa (lukuun ottamatta plekoja/partiksia). Ison plekon aijon hankkia sillä se on osasyy myös isomman altaan hankinnassa.

Piilopaikkoja on (kiviä, kantoja, kookospähkinänkuoria, pöheikköjä ym.) paljon ja isomman altaan myötä entistäkin enemmän.

Olemme ajatelleet tälläistä kalastoa:
- 3-5kpl Tiikerinuoliaisia
- 3kpl Kuutamorihmakaloja (1+2)
- 3kpl Hunajarihmakaloja (1+2)
- 2kpl Leväbarbeja
- 1kpl Pusukala
- 1kpl Raitakorupleko
- 1kpl Partamonneja
- 3-5kpl Piikkisilmiä
- 4kpl Taistelukaloja (1+3)
- 3kpl Huulirihmakaloja (1+2)
- 1kpl Iso pleko (ehkä punasimmu)


Mutta toivoisin saavani kommentteja siitä että miten soveltuvat tämän kalasopan ainekset toisiinsa ja onko jollain jotain lisämaustetta vielä?!?!



8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Punasimmu

Viesti Kirjoittaja Jani »

Varaudu punasimmun oston jälkeen sitten aika ajoin uusimaan kantojasi akvaariossa. Punasimmu nimittäin ihan oikeasti syö kannot akvaariosta :)
Olen myös kuullut huhuja että se saattaa myös käydä kasveihin kiinni heikkoina hetkinään.
Varmoja valintoja olisivat esim tulivampyyripleko (ja muutkin vampyyriplekot esim harmovampyyripleko eli Leporacanthicus joselimai)
Myös Iririn kultajuovapleko olisi aivan unelma (L-177).
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

Jani kirjoitti:Varaudu punasimmun oston jälkeen sitten aika ajoin uusimaan kantojasi akvaariossa. Punasimmu nimittäin ihan oikeasti syö kannot akvaariosta :)
Olen myös kuullut huhuja että se saattaa myös käydä kasveihin kiinni heikkoina hetkinään.
Varmoja valintoja olisivat esim tulivampyyripleko (ja muutkin vampyyriplekot esim harmovampyyripleko eli Leporacanthicus joselimai)
Myös Iririn kultajuovapleko olisi aivan unelma (L-177).
Täytyyhän jonkun harventaa meillä kasvejakin, kasvavat liiankin hyvin.. :mrgreen: Niin ja kantoja saa uusia. Mitä suomen puita voi akvaarioon lykätä? Ja miten ne esikäsitellään? Ja ennenkaikkea mikä on punasimmun herkkupuu?

Vampyyriplekot..kuulostavat hienoilta. Täytyypäs etsiskellä niistä lisää tietoa. Mutta eikös tuo kultajuova ole aikamoisen hinnakas. Ja miten noita vampyyrejä on saatavilla ja missä hintahaarukassa liikkuvat? Ja mimmosia jötiköitä niistä sitten suivaantuu?! Halutessanne voitte jättää lisätietoja tähän:

Mutta "lupaan ja vannon, kautta kiven ja kannon, jos sanani syön niin mörökölli minut vieköön" etsiä myös itse tietoja.


8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Hemmo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 14:01, 29.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja Hemmo »

oppo kirjoitti:Mutta eikös tuo kultajuova ole aikamoisen hinnakas.
Viimeisin hinta mitä minä kuulin oli vähän yli 50 euroo. Ja tämä tapahtui maaliskuussa pääkaupungissa...
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

oppo kirjoitti:Vampyyriplekot..kuulostavat hienoilta.
Joo, muutenkin tuntunut tämä vampyyriteema olevan jostain syystä viime vuosina suosittu. Ei piraijat olekaan enää mitään. Toivottavasti nimitoimikunnat ovat ottaneet asian huomioon ja saamme tulevaisuudessa taas lisää raflaavia nimiä niin saamme harrastuksen pariin lisää pikkuväkeä.
oppo kirjoitti:Mitä suomen puita voi akvaarioon lykätä? Ja miten ne esikäsitellään?
Mänty, omena, kataja jne. Kuorelliset osat kannattaa kuoria jne. Mutta eikös näistä ollut jo aikaisemmin puhetta sinunkin kanssasi?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Tietoa plekoista

Viesti Kirjoittaja Jani »

Plekotietoutta voi kartuttaa menemällä Pertti Rassin sivuille.
Suora linkki nimistöön: http://www.pp.clinet.fi/~prboy/lnum.html

Monnien hoito:http://www.pp.clinet.fi/~prboy/hoito.html

Hieman viljelystä: http://www.pp.clinet.fi/~prboy/viljely.html

Plekojen hinnoista vielä, itse maksoin aikoinaan omasta kultajuovastani 380 mk. Sen jälkeen ostin L-91 (tulivampyyrin) 470 mk. Myöhemmin vielä oli ihan pakko saada hieroglyfipleko (L-260) ja sen hinta oli 70 E. Elikkäs hieman erikoisemmat plekot maksavat mutta kaikkihan maksaa.

L-91 kasvaa n. 35 cm maksimissaan. Harmovampyyri jää pienemmäksi. Nuo kaksi mainitsemaani vampyyrilajia ovat muita plekoja kohtaan suvaitsevaisia, eivät syö kasveja ja lisäksi hyvin persoonallisia. Nämä samat ehdot täyttävät myös kultajuova ja hieroglyfiplekokin. Suosittelen kokeilemaan, kyseiset lajit ovat pitkäikäisiä joten rahalle saa kyllä vastinetta :)
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Holzig kirjoitti: Toivottavasti nimitoimikunnat ovat ottaneet asian huomioon ja saamme tulevaisuudessa taas lisää raflaavia nimiä niin saamme harrastuksen pariin lisää pikkuväkeä.
Miten ois koottipleko tai niittipantapleko?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Re: Tietoa plekoista

Viesti Kirjoittaja oppo »

Holzig kirjoitti:
oppo kirjoitti:Vampyyriplekot..kuulostavat hienoilta.
Joo, muutenkin tuntunut tämä vampyyriteema olevan jostain syystä viime vuosina suosittu. Ei piraijat olekaan enää mitään. Toivottavasti nimitoimikunnat ovat ottaneet asian huomioon ja saamme tulevaisuudessa taas lisää raflaavia nimiä niin saamme harrastuksen pariin lisää pikkuväkeä.
oppo kirjoitti:Mitä suomen puita voi akvaarioon lykätä? Ja miten ne esikäsitellään?
Mänty, omena, kataja jne. Kuorelliset osat kannattaa kuoria jne. Mutta eikös näistä ollut jo aikaisemmin puhetta sinunkin kanssasi?
Kyllä varmaan isojakin ihmisiä ja myös sinua kiinnostavat erikoisemmat nimet tai ainakin herättävät mielenkiintosi silloin kun näet vaan mustaa valkoisella etkä ko. kalaa.

Enpäs ole tainnut puhua sinun enkä kenenkään muun kanssa noistaa puulajikkeista tai sitten muistini pettää minut pahasti. Mutta eivätkönuo mätäne sinne? Kovasti olen kyllä ihastunut kauppojen juurakoihin ne miellyttävät minun silmääni. Mutta jos tuo pleko mikä altaaseeni päätä on kovakin puunsyömäri onko kannattaako minun ruokkia sitä noilla kaupan puilla?!? :)

Jani kirjoitti:Plekotietoutta voi kartuttaa menemällä Pertti Rassin sivuille.
Suora linkki nimistöön: http://www.pp.clinet.fi/~prboy/lnum.html

Monnien hoito:http://www.pp.clinet.fi/~prboy/hoito.html

Hieman viljelystä: http://www.pp.clinet.fi/~prboy/viljely.html

Plekojen hinnoista vielä, itse maksoin aikoinaan omasta kultajuovastani 380 mk. Sen jälkeen ostin L-91 (tulivampyyrin) 470 mk. Myöhemmin vielä oli ihan pakko saada hieroglyfipleko (L-260) ja sen hinta oli 70 E. Elikkäs hieman erikoisemmat plekot maksavat mutta kaikkihan maksaa.

L-91 kasvaa n. 35 cm maksimissaan. Harmovampyyri jää pienemmäksi. Nuo kaksi mainitsemaani vampyyrilajia ovat muita plekoja kohtaan suvaitsevaisia, eivät syö kasveja ja lisäksi hyvin persoonallisia. Nämä samat ehdot täyttävät myös kultajuova ja hieroglyfiplekokin. Suosittelen kokeilemaan, kyseiset lajit ovat pitkäikäisiä joten rahalle saa kyllä vastinetta :)
Kyllähän mä olen Rassin sivuja käynyt tavaamassa jo moneen kertaan. Mutta omistajilta saadut tiedot kun kokoo Rassin vinkkejen kans yhteen on jo melko laaja tietopaketti (jos nyt tietoja omistajilta saa..).

Niin kyllä mä ajattelin tuommoiset 50euroa ainakin siihen plekoon panna, ei hyvää halvalla saa. Tuo on kyllä kaunis tuo hieroglyfipleko, voisitko kertoa siitä hieman yksityiskohtaisemmin, meniskö tänne mun kalasoppaan? Kultajuovakin on ihan kaunis, mutta ei sellainen mitä etsin. Tosin taas tuo tulivampyyri on hurmaava (tästä myös jos lisätietoja saisin). Jollakkin nettisivulla oli näistä plekoista muutama kuvakin, en nyt juuri muista mille..

Niitä taitaa saada melkolailla vain sieltä helsingin suunnalta tai sitten tilauttamalla tampereelta vai mitä luulette?

Kiitoksia vinkeistä taas. (ja lisää saa laittaa edelleen..)



8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Tietoa plekoista

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

oppo kirjoitti:Enpäs ole tainnut puhua sinun enkä kenenkään muun kanssa noistaa puulajikkeista tai sitten muistini pettää minut pahasti. Mutta eivätkönuo mätäne sinne?


Mahdollista sekin, että muistelin ja sekoitin sinut johonkin toiseen aloittelijaan jokin aika sitten käydyssä puukeskustelussa, mutta samapa tuo. Suomalaista puuta voi toki ottaa akvaariokäyttöön ihan kuten ulkolaistakin puuta.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”