Kuinka iso parvi kardinaalitetroja olisi järkevä?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nitta
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 08:42, 02.10.2001
Paikkakunta: Kuopio

Kuinka iso parvi kardinaalitetroja olisi järkevä?

Viesti Kirjoittaja Nitta »

Haen tässä vahvistusta omille alustaville mietinnöilleni.
Kuinka suuri parvi kardinaalitetroja mahtuisi kohtuudella 300 litraiseen kiekkopariskunnan, kolmen partiksen ja viiden monnisen seuraksi?
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka iso parvi kardinaalitetroja olisi järkevä?

Viesti Kirjoittaja jumase »

Nitta kirjoitti:Haen tässä vahvistusta omille alustaville mietinnöilleni.
Kuinka suuri parvi kardinaalitetroja mahtuisi kohtuudella 300 litraiseen kiekkopariskunnan, kolmen partiksen ja viiden monnisen seuraksi?
Kyllähän tuonne kohtuu-suuri parvi menee, Ehkäpä tuollainen 20-30 pyrstöä olisi sopiva määrä. Menisihän noita jopa enemmänkin. Ruokailut täytyy vaan järjestää niin, että kaikille riittää, mutta tuskinpa se mikään ongelma tuolla porukalla on.
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja dsl »

Ja monnisille muutama kaveri lisää mahtuu hyvin.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Anti-hero
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 22:13, 10.01.2004
Paikkakunta: jkl mlk

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

helposti kolmekymmentä vois mennä.
Maikov
Junior Member
Junior Member
Viestit: 216
Liittynyt: 13:51, 04.12.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Sln

Viesti Kirjoittaja Maikov »

Itselläni oli joskus noin pari vuotta sitten 530 litrasessa kardinaalitetroja 30kpl, mielestäni enempi olisi mahtunut. Joten eiköhän 300L akvaan mahdu se 30kpl ehkä 40kpl olisi sopiva kanssa.

Mielestäni kardinaalitetra on paremman näköinen isossa parvessa 30-50kpl :)
Tiinanen
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 19:37, 23.10.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

...pitäähän siellä nyt olla tarpeeksi luonnollisen poistuman (= kiekkojen ruokailu) varalle... :mrgreen:

Ei mut, muut ovat kyllä antaneet hyviä arvioita. Allekirjoitan ne.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
hiru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 19:25, 01.01.2004
Paikkakunta: Ruutana/TAS

Viesti Kirjoittaja hiru »

Minulla on 600 litraisessa 70 kardinaalin parvi 8 kiekon ja helmimonnisparven kanssa. Kardinaalit liikkuvat kauniisti usein koko joukolla, toisinaan kahteen ryhmään jakautuneena.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Joo, samoilla linjoilla olen muiden vastanneiden kanssa. Tuplaa (ainakin) monnisparvi ja joku 30 - 40 kardinaalitetraa voisi olla sopiva määrä. Kannattaa yrittää hommata XL- kokoisia tetroja, pienemmät saattavat tosiaan eksyä kiekkojen suusta sisään.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Nitta
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 08:42, 02.10.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Nitta »

Kardinaaleja tuli hankittua 20 yksilön parvi tuossa jokunen viikko sitten. Näyttää mielestäni ihan mukavalta ja olen ihan tyytyväinen kokonaisuuteen.
Kiekot eivät tunnu ollenkaan ajattelvan kardinaalitetroja ruokana. Ainakaan vielä eivät ole yrittäneet niitä maistella. Kiekot ovat ennemminkin hämillään, että mitä nuo pienet vipeltäjät ovat jotka syövät meidän mätimunat... Eivätkä sitten ymmärrä ajaa tetroja edes pois. :roll:

Monnisten kanssa en oikein tiedä mitä tekisin. Nykyiset kun ovat kuparimonnisia, ja ne eivät lie se ihan paras valinta lämpimään kiekkoaltaaseen. Niitä en ole ainakaan hankkimassa lisää vaikka hyvin ovatkin tuolla pärjänneet. Sensijaan voisi harkita jotakin muuta monnisparvea.
cipa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 00:17, 08.03.2004
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja cipa »

Omassa 460 litrasessa on tällä hetkellä reilu 50 kardinaalia, n. 20 tulossa lisää..Lisäksi leviksiä, kaikennäköstä monnia, lähitulevaisuudessa pyttyyn tulee muutama (n.6) kiekkoa..
Ajatus kardinaaleista kyllästytti, mutta kun näin 50 pyrstöisen parven altaassani, ei ole kaduttanut tippaakaan, päinvastoin..Ovat sitä upeampia mitä isommassa parvessa ovat, tietty allaskoot huomioon ottaen..
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Eli mulla on nyt 60l akvaariossa 10 kardinaalitetraa. Kysymys kuuluu. Montakos mahtuu lisää? Miten kardinaalitetra saa kutemaan? Päätin kysästä tässä samalla.
Tell me why we build castles in the sky?
rithiam
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 15:38, 24.08.2004
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja rithiam »

hiru kirjoitti:Minulla on 600 litraisessa 70 kardinaalin parvi 8 kiekon ja helmimonnisparven kanssa.
Miten, hiru, pystyt laskemaan parvesi? Mun on mahdotonta saada selville edes seeprakalojeni tarkkaa lukumäärää, se huitelee ehkä välillä 25-35, mutta laskeminen tuntuu ihan ylivoimaiselta niiden vilkkauden takia. [:I]
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

_Marjana_ kirjoitti:Eli mulla on nyt 60l akvaariossa 10 kardinaalitetraa. Kysymys kuuluu. Montakos mahtuu lisää?
Onko altaassa muita otuksia?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Lisa kirjoitti:
_Marjana_ kirjoitti:Eli mulla on nyt 60l akvaariossa 10 kardinaalitetraa. Kysymys kuuluu. Montakos mahtuu lisää?
Onko altaassa muita otuksia?
Ei. Kyseessä on lajiakvaario. No mitäs muutama kierteinen löytyy mutta niitä ei lasketa.
Tell me why we build castles in the sky?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jos kardinaalitetrat ovat ainoita kaloja ja altaan vedestä pidetään huolta, mahtuu niitä sinne mielestäni hyvin parikymmentä yhteensä.
(Ja juu juu, Lisa on eri mieltä :P )
Vanhalla sentti / litra kaavalla laskettuna: 10 x kalan pituus (5 cm) = 50, ja parvikaloilla tuon määrän voi huoletta tuplata koska ne eivät kaipaa reviiritilaa, vain paljon lajitovereita ja uimatilan itselleen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Mari kirjoitti:Jos kardinaalitetrat ovat ainoita kaloja ja altaan vedestä pidetään huolta, mahtuu niitä sinne mielestäni hyvin parikymmentä yhteensä.
(Ja juu juu, Lisa on eri mieltä :P )
Vanhalla sentti / litra kaavalla laskettuna: 10 x kalan pituus (5 cm) = 50, ja parvikaloilla tuon määrän voi huoletta tuplata koska ne eivät kaipaa reviiritilaa, vain paljon lajitovereita ja uimatilan itselleen.
Jos ymmärsin oikein kaloja tuohon mahtuu sen 50kpl ? Niin ja saan kesän jälkeen suuremman akvaarion 260l - 300l joten sinne sitten pääsevät asumaan
Tell me why we build castles in the sky?
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Mjaaha. Minä kun olen suunnitellut 540 litraiseeni kardinaaleja pöntön täyteen... seuralaisina olis lehtikalapariskunta, partamonninaaras ja 6 purjesampimonnia. Mahtuiskohan sata? :mrgreen:
"Mä luin jostain..."
Asko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 03:31, 30.09.2005
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Asko »

Minulla on 70 litraisessa taiston lisäksi neljä täplänuolimonnia ja 25 kardinaalitetraa. Näyttää hyvältä eikä ole ahtaan oloinen kun taisto viihtyy paremminkin pinnan tuntumassa kasvipöheiköissä. Purkki on tosin "tavallista" 70 litraista himpun korkeampi kun ostin sen alunperin lehtikalojen karanteenialtaaksi.
NK
Junior Member
Junior Member
Viestit: 155
Liittynyt: 19:33, 10.08.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NK »

Meillä on 335-litraisessa 20 kardinaalitetraa, ja nyt se on alkanut tuntumaan vähän liian pieneltä parvelta. Tekisi mieleni ottaa ehkä kymmenen lisää, mutta ei ainakaan enempää (altaassa on lisäksi lehtikaloja, timanttitetroja ja monnisia). Eivät ole nimittäin vielä täysikasvuisia, joten siksi en ole uskaltanut tehdä vielä lisähankintoja. Odottelen ensin että kasvavat vähän, ettei tule liian ahdasta.

Itse kalat kyllä tuntuvat tuolla meidän altaassa viihtyvän, joten sen suhteen parvikoko on varmasti sopiva. Sillä suuremmalla parvella tulisi vain hiukan enemmän näyttävyyttä - eivätkä kalatkaan siitä varmasti huonoa tykkäisi.

Joillakin kardinaalitetrat ovat kuulemma olleet 10 kpl:een parvessakin tosi arkoja, ja ovat tulleet rohkeammiksi (ja värikkäämmiksi) vasta parvikoon kasvettua vähintään viiteentoista-kahteenkymmeneen yksilöön. Siksi suosittelisin vähimmäismääräksi 300-litraiseen tuollaista kahtakymmentä yksilöä.
Kalasammakko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 08:13, 05.07.2005
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Kalasammakko »

mulla on 150litrasessa 10 kardinaalitetraa. Kavereina niillä on:

1 Partis
5 Raitanuoliaista
3 täplänuolimonnia
3 leväbarbia (etsii uutta kotia)

lisäksi ajattelin taiston tai työhtökääpiöahven haaremin laittaa... Ja lisää kardinaalitetroja. Kuinka monta voisin ottaa niitä tetroja lisää?

mität oli jotain 96 x 36 x 45
Minä en kalojen ruokkimisesta ihan vähin eväin selviäkkään: http://www.edu.lahti.fi/~tkkorhon/ruokinta.wmv
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kalasammakko kirjoitti:mulla on 150litrasessa 10 kardinaalitetraa. Kavereina niillä on:

1 Partis
5 Raitanuoliaista
3 täplänuolimonnia
3 leväbarbia (etsii uutta kotia)

lisäksi ajattelin taiston tai työhtökääpiöahven haaremin laittaa... Ja lisää kardinaalitetroja. Kuinka monta voisin ottaa niitä tetroja lisää?

mität oli jotain 96 x 36 x 45
Mä uskaltaisin suositella pariakymmentä lisää aivan huoletta.
Mandinka kirjoitti:Mjaaha. Minä kun olen suunnitellut 540 litraiseeni kardinaaleja pöntön täyteen... seuralaisina olis lehtikalapariskunta, partamonninaaras ja 6 purjesampimonnia. Mahtuiskohan sata?
Sata voisi olla aika sopiva :mrgreen:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kalasammakko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 08:13, 05.07.2005
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Kalasammakko »

no nyt sielä ui 30kpl kardinaalitetroja :D ensiviikolla vielä se taistelukala :D ja vaihan levikset ottoihin. Sitten on kalasto valmis :)
Minä en kalojen ruokkimisesta ihan vähin eväin selviäkkään: http://www.edu.lahti.fi/~tkkorhon/ruokinta.wmv
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Joka paikassa kerrotaan, että kardinaalitetra asustelee luonnossa joissa. Onkos kyse seisovista vai virtaavista joista? Ajattelin kun tuolla akvassa käy aikamoinen virtaus, että mitä mahtaa tykätä. Uiskentelevat kyllä siellä sun täällä, mutta enimmäkseen"suvantokohdissa".
*laa la laa*
TaHa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 18:09, 03.07.2006
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Parikymmentä olisi hieno parvi. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”