"Kilttejä" ja kestäviä rihmoja 128-litraiseen

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin

Kestävä ja rauhallinen rihmakala

Huulirihmakala
17
52%
Kääpiörihmakala
16
48%
 
Ääniä yhteensä: 33

Eeva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 88
Liittynyt: 13:52, 17.06.2002
Paikkakunta: Hki

"Kilttejä" ja kestäviä rihmoja 128-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Eeva »

Etsin sopivaa, rauhallista ja pientä rihmakalalajia 128-litraiseen altaaseen leväbarbin ja monnisten seuraksi.

Olen ajatellut yhtä koirasta ja 1-4 naarasta.

Onko esim. 4 huulirihmakalaa liikaa? Tappelevatko ne näin pienessä akvaariossa häiritsevästi?

Entä hunajarihmat? Ovatko turhan herkkiä?

Olisivatko kirsikkabarbit liian vilkasta seuraa hunajarihmoille, vai sopivatko jotkut pienet tetrat paremmin?
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Mielestäni tuossa on sen verran sopivia kaikki että vaikea valita yhtä.
Sopivia on rihmat mutta tuo leväbarbi ei ole sopiva- en tiedä onko siitä aiemmin sanottu. Vaatisi isomman saavin se- ja vieläpä kavereita.

Olen ajatellut yhtä koirasta ja 1-4 naarasta.
Onko esim. 4 huulirihmakalaa liikaa? Tappelevatko ne näin pienessä akvaariossa häiritsevästi?
Eivät ne ole liikaa jos toimeen tulevat. Alottaisin itse kokeilemalla kahta samasta altaasta otettua naarasta yhden koiraan seuraan. Naaraatkin tuppaavat ajamaan toisiaan.
Entä hunajarihmat? Ovatko turhan herkkiä?
Eivät ole liian herkkiä- itseasiassa monesti kestävämpiä kuin kääpiörihmat, mutta aran yksilön sattuessa kyseeseen voi olla ettet pikku hunajaasi näe ollekaan tämän kokoisessa altaassa. Mutta hunaja käy kyllä tähän altaaseen.
Olisivatko kirsikkabarbit liian vilkasta seuraa hunajarihmoille, vai sopivatko jotkut pienet tetrat paremmin?
Barbit yleensäkin voivat aiheuttaa turhan paljon päänvaivaa esimerkiksi kääpiölle. Hunajakin voi olla siinä ja siinä kestääkö raisua menoa. Kirsikkabarbeista en tiedä niin paljoa että osaisin sanoa sen luonteen sopivuudesta. Mutta yleisesti ottaen neontetran kaltaiset perustetrat sopivat vallan mainiosti pienten rihmojen kanssa. Tetroista pitää tietenkin sulkea pois evännyppijät ja muut "reviiritetrat".

Huulirihma taitanee olla se paras ja kestävin vaihtoehto- itselläni huulirihma pärjäsi mainiosti tilapäisessä altaassaan keltabarbiparven kanssa. Ei keltabarbien meno näyttänyt haittaavan sitä yhtään vaikka ruoka-aikana säntäsivätkin ruoan pariin. Mutta nyt jo edesmennyttä kääpiörihmaani ei tulisi mieleenkään yhdistää siihen joukkoon :)
Eeva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 88
Liittynyt: 13:52, 17.06.2002
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Eeva »

Leväbarbin sopimattomuudesta olen tietoinen ja aiheesta on keskustelu Särkikalat-osastolla. Hankin leviksiä 2 kpl, mutta nykyinen Pitkula kiusasi kaverinsa hengiltä. Hankkiessani missään tietolähteissä (mm. Varjon Akvaariomaailma-kirja, Paysanin 500 akvaariokalaa sekä Akvaariomaailma-lehdet) ei sanottu leväbarbin olevan liian iso akvaariooni, ennemminkin se esiteltiin puolipakollisena jokapurkin levänsyöjäihmeenä.

Mutta rihmoihin. Ehkä hunajarihmat olisivat pienessä parvessa rohkeampia? Mieluummin otan vaikka hieman ujoja kaloja kuin koko altaan omivia aggressiivisia pullistelijoita, joiden seurassa muut kalat saavat kökkiä nurkissa ja uida seiniä pitkin. Satalitraisessa ei kovin hyvin pääse jahtaajia pakoon ja piiloon.

Murisijoita minulla on ollut aiemminkin, luullakseni pariskunta. Eivät varsinaisesti ottaneet yhteen, mutta uivat kyllä usein ympyrää muristen, kunnes toinen kala ui pakoon. Näitä voisin hankkia taas, mutta kun muitakin vaihtoehtoja löytyy, niin lisätiedot ovat tervetulleita!
Deirdre
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 14:40, 03.05.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Noista rihmoista ei yhdestäkään ole kokemusta.Meillä on 1 sinirihma. Se on kestävä, muttei kovinkaan kiltti.
Kirsikkabarbeista on kokemusta ja mielestäni ne ovat barbeista rauhallisimpia. Itse uskaltaisin laittaa niitä arempienkin rihmojen kanssa.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Orthilia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 16:42, 29.05.2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Orthilia »

Tämäkin saattaa olla kalakohtaista, mutta itselläni ainakin tulivat hunajarihmat ihan hyvin toimeen kirsikkabarbien kanssa pienessä akvaariossa. Eivätkä muutenkaan vaikuttaneet mitenkään erityisen herkiltä tai aroilta, kuten on kirjoissa varoiteltu. Toisaalta varjostavaa kasvillisuutta olikin runsaasti.

Nuo huulirihmat kuulostavat aika mainioilta, niitä olen itse ainakin harkinnut ottavani mahdolliseen seuraavaan(tai sitä seuraavaan tai...jne...) akvaariooni. Sikälimikäli tulisivat toimeen viisiraitabarbien kanssa?
Cummis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 12:05, 22.10.2007

Rihmakalat

Viesti Kirjoittaja Cummis »

Akvaariokaupassa kertoivat minulle että Kääpiörihmis pari ei muka sovi 128-litraseen ja suosittivat huulirihmakalaa.
eliinaa_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 22:35, 30.12.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pyhtää

Viesti Kirjoittaja eliinaa_ »

Mulla on hunajia 70 litrasessa. Pariskunta, eivätkä tappele. Erityisesti pitivät turvelisäyksestä: heti kutupuuhissa. Tekivät pesän ja hieman myöhemmin sielä olikin pieniä poikasia, mutta taisivat mennä parempiin suihin. :|
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Re: Rihmakalat

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Cummis kirjoitti:Akvaariokaupassa kertoivat minulle että Kääpiörihmis pari ei muka sovi 128-litraseen ja suosittivat huulirihmakalaa.
Heh, minulla taas huulirihmakalahaaremi kulutti hyvin tehokkaasti tilan 317 l altaasta. Alle metriseen altaaseen en näitä haaremina/parina laittaisi, liian pienessä tilassa ei kaloilla ole riittävästi tilaa selvitellä parisuhdeongelmiaan, saatika naaraalla mahdollisuutta paeta pesää vartioivaa koirasta.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

kääpiörihmis pari ei sovi 128l altaaseen (paitsi js on hyperrauhallinen ukko).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”