Nämä alkoivat todenteolla kiinnostamaan kun j järvi mulle ehdotti näistä jompiakumpia kalastoon.
Kertokaapas näistä hiukan lisää. Netistä olen löytänyt tietoa mutta omia kokemuksianne.
Kumpi sopii paremmin tiikeribarbien, kardinaalitetrojen ja partamonnin kanssa? Akvaarion koko 180 litraa, pariskunta vai kaksi?
Lippukirjoahven vai ruostekirjoahven?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Molemmat sopivat
Ovat hyvin samankaltaisia nuo lajit. Ruostekirjoahven voipi olla hieman luonteikkaampi yksilöstä riippuen. Mulla nääs yksinäinen ruostekirjoni (sen kaveri kuoli) kävi jopa 20 cm rihmakirjoahvenen kimppuun silloin tällöin tavatessa. Tavallisesti ei ole millään muotoa agressiivinen kala.
Ovat mahtavia pikku kirjoahvenia! Kyllä 180 L mahtuu 2 pariskuntaakin ihan hyvin, edellyttäen ettei ole jo kaloja täynnä ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
Re: Molemmat sopivat
Minä en kyllä omien kokemusteni perusteella uskaltaisi laittaa.. Mulla oli n. 5 vuotta sitten 3 ruostekirjoahventa 189L akvas eikä hyvin menny sillä kolmannella pyörällä.. sitä metsästettiin oikeastaan koko ajan joten siitä oli pakko luopua. En edes halua kuvitella kuinka kahdelle pariskunnalle kävisi.. ja vielä jos sattuvat kutemaan samaan aikaan niinJani kirjoitti:Kyllä 180 L mahtuu 2 pariskuntaakin ihan hyvin, edellyttäen ettei ole jo kaloja täynnä

Eikö noi ahvenet hengästy ku ne vartioi tuota kutua?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Ei missään tapauksessa kahta pariskuntaa altaaseen. Omat ruosteeni ainakin ovat todella tempperamenttista sakkia. Pariskunta on arka ja rauhallinen muita kaloja kohtaan, mutta keskenään eivät tule toimeen alkuunkaan. Akkaparka on jatkuvan jahtauksen kohteena, ja välirikko on niin paha, että aion erottaa kalat toisistaan. Kutupuuhista ei ole enää tietoakaan. Ehkä liput ovat rauhallisempaa sorttia? Omien kokemusteni perusteella suosittelen niitä.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Se taitaa olla taas kiinni siitä millaiset yksilöt sattuu saamaan. Meillä on 310-litraisessa kaksi ruostekirjoahvenpariskuntaa (tai no, toinen pariskunta koostuu kahdesta naaraasta). Viime viikonloppuna oli molemmilla yhtä aikaa kutu. Tietysti lesbopariskunnan mäti homehtui yön aikana, mutta toisen pariskunnan jälkikasvu on edelleen hyvässä turvassa ja kehittyy. Ovat ruosteet jakaneet akvaarion tasan kahtia. Vähän käyvät toisilleen uhittamassa siinä rajavyöhykkeellä, mutta eivät ota yhteen, eivät edes uskaltaudu 15 cm lähemmäksi toisiaan. Tuo taitaa olla joku ruosteiden mittapuu se 15 cm meidän taloudessa kuinka lähelle ylipäänsä ketään päästetään mädin/poikasten lähelle. Monnisille ärhentelevät eniten, mutta en ole nähnyt että olisivat käyneet näykkimään niitä. Ilmeisesti iso pullistus ja valehyökkäys on riittänyt, ei ole monnisissa mitään väkivallan merkkejä.
Kutusesongin ulkopuolella ovat varsin leppoisaa porukkaa, silloin eivät hätyytä tai ärhentele kenellekään, ei vaikka tulisi samalle ruoka-apajalle kuokkimaan.
Mä suosittelen siis kanssa nikitalle vaan yhtä pariskuntaa, ihan siltä varalta, ettet satu saamaan yhtä leppoisia kaloja kuin minä.
Kutusesongin ulkopuolella ovat varsin leppoisaa porukkaa, silloin eivät hätyytä tai ärhentele kenellekään, ei vaikka tulisi samalle ruoka-apajalle kuokkimaan.
Mä suosittelen siis kanssa nikitalle vaan yhtä pariskuntaa, ihan siltä varalta, ettet satu saamaan yhtä leppoisia kaloja kuin minä.