Evärutto kysymyksiä
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Evärutto kysymyksiä
Kuinka kauan eväruton paraneminen kestää noin suunnilleen? Onko siihen muuta hoitoa kuin hyvä vedenlaatu, kannattaako lääkintä? Voiko evien syöpyminen jäädä pysyväksi? Onko jotkin kalat evärutto herkempiä?
Evärutto
Se riippuu useista eri tekijöistä. Evärutoksihan kutsutaan ilmiötä. kun evät alkavat ikäänkuin "sulaa" pois. Siihen voi liityä vaaleata "hyhmää evien reunoissa". Kyseessä on yleensä vesiarvoista johtuva bakteeritartunta. Tämän oireen havaitessa kanattaa aloittaa haitallisen bakteerin poistaminen. kalojen ympäristöstä ja vesiarvojen palauttaminen. On olemassa useita eri kemiallisia lääkeyhdisteitä. Kuitenkin satunnaisen akvaristin kannattaa käyttää ns. kaupallisia (=usein myös testattuja tuotteita). Tässä tapauksessa esim Tetra Medican General Tonicia. Annosteluohjeet ovat pakkauksessa. Itse laitoin iltapäivällä lääkityksen ( General Tonic) ns. pikkuakvaarioon. Vesi muuttui luonnollisesti ns. neonvihreäksi, mutta eväruttoon sairastuneen lehtikaln kunto on kohentunut. Evät parantuvat yleensä entisikseen, elleivät ne ole syöpyneet aivan kokonaan. Hoitoon liittyvät aina jatkotoimenpiteet. Näitä ovat lääkityksen toisto ja vesiolojen kohentaminen. Tauti iskee yleensä kalojen/kasvien hankkimisen yhteydessä tai huolimattoman hoidon/vedenvaihtojen laiminlyömisen tai liikaruokinnan seurauksena.
Mahdollisimman nopea toiminta palautta kalojesi kunnon.

Mahdollisimman nopea toiminta palautta kalojesi kunnon.

-
- Junior Member
Mikä on ensioire evärutossa?? Onko se evien/pyrstön "sulaminen" reunoilta vai voisivatko lehtikalan pyrstössä olevat valkoiset viirut viitata eväruttoon? Jos ei, mikä muu tauti voisi olla kysymyksessä?
Yksi platyistä on eristyksessä bakteerilääkityksessä koska toinen evä oli repaleinen ja pyrstössä oli vastaavanlaisia vaaleita viiruja. Akvaariossa on pilkkutautilääkitys ollut lauantaista (1.2) lähtien, eli siis noin 4 päivää. Viirut ilmestyneet lääkityksen AIKANA eivätkä ole pilkkuja vaan nimenomaan pyrstön suuntaisia valkoisia ohuita viiruja.
Yksi platyistä on eristyksessä bakteerilääkityksessä koska toinen evä oli repaleinen ja pyrstössä oli vastaavanlaisia vaaleita viiruja. Akvaariossa on pilkkutautilääkitys ollut lauantaista (1.2) lähtien, eli siis noin 4 päivää. Viirut ilmestyneet lääkityksen AIKANA eivätkä ole pilkkuja vaan nimenomaan pyrstön suuntaisia valkoisia ohuita viiruja.
Pilkkutäytilääkitys vaikkei pilkkuja ole ollut :OSyyssahrami kirjoitti: Akvaariossa on pilkkutautilääkitys ollut lauantaista (1.2) lähtien, eli siis noin 4 päivää. Viirut ilmestyneet lääkityksen AIKANA eivätkä ole pilkkuja vaan nimenomaan pyrstön suuntaisia valkoisia ohuita viiruja.
Evien syöpymiseen suosittelisin alkajaisiksi ainakin runsaita vedenvaihtoja, vakavissa tapauksissa bakteerilääkitystä erillisessä altaassa.
-
- Junior Member
Tarkennus:
Pilkkuja oli muilla kaloilla, mutta ei tällä lehtikalalla, jolla nyt on viiruja. Nyt on pilkut pois kaikilta kaloilta. Mutta tilalla viirutauti
Ja vielä sellainen ongelma, että akvaarioni on vain reilut kaksi viikkoa vanha. Onko minun tapauksessani silti ohjeena jatkuva veden vaihto... Olen kyllä tehnyt nyt jo sitäkin muutaman kerran. Tässä on monta tekijää, kuten ihan uusi akvaario jossa ihan uusia kaloja ja kasveja, pilkkutauti, mahdollinen neontetratauti ja nyt vielä mahdollinen evärutto... joten ohjeita tulee niin monenlaisia ja erilaisia...
Pilkkuja oli muilla kaloilla, mutta ei tällä lehtikalalla, jolla nyt on viiruja. Nyt on pilkut pois kaikilta kaloilta. Mutta tilalla viirutauti

Ja vielä sellainen ongelma, että akvaarioni on vain reilut kaksi viikkoa vanha. Onko minun tapauksessani silti ohjeena jatkuva veden vaihto... Olen kyllä tehnyt nyt jo sitäkin muutaman kerran. Tässä on monta tekijää, kuten ihan uusi akvaario jossa ihan uusia kaloja ja kasveja, pilkkutauti, mahdollinen neontetratauti ja nyt vielä mahdollinen evärutto... joten ohjeita tulee niin monenlaisia ja erilaisia...
Kaksi viikkoa vanha allas? Oliko pytyssä kuitenkin jo kypsä suodatin ennen kalojen pulauttamista sekaan?Syyssahmari kirjoitti:Ja vielä sellainen ongelma, että akvaarioni on vain reilut kaksi viikkoa vanha. Onko minun tapauksessani silti ohjeena jatkuva veden vaihto... Olen kyllä tehnyt nyt jo sitäkin muutaman kerran. Tässä on monta tekijää, kuten ihan uusi akvaario jossa ihan uusia kaloja ja kasveja, pilkkutauti, mahdollinen neontetratauti ja nyt vielä mahdollinen evärutto... joten ohjeita tulee niin monenlaisia ja erilaisia...
Jos allas on perustettu ilman kypsää suodatinta tms kaksi viikkoa sitten ja kalat heitetty sekaan samantien, löysit ongelmiesi syyn. Vettä vaihtoon päivittäin, itse uskaltaisin nitriittipiikin pelossa vaihtaa jopa puolet kerralla.
Ja turha lääkitseminen stressaa kaloja vaan lisää

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Joo ja parissa eri säikeessä käsiteltynä samaa asiaa hieman eri näkökulmista. Mielestäni tällaset ongelmavyyhdit, kuten nyt Syyssahmarilla on, olisi helpompi niputtaa yhteen ja käsitellä sellaisena kuin palasissa.iekku kirjoitti:Kaksi viikkoa vanha allas?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla