Lasien paksuus?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pertsa
Starting Member
Starting Member

Lasien paksuus?

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Hei,

tässä vesivahingon "jälkimainingissa" aloin purkamaan vahingon aiheuttanutta allasta. Kertokaapas onko kovinkin yleistä rakentaa allas näin...Tässä tapauksessa kehystetty allas 120x45x35, purkasessani hämmästelin eri paksuisia laseja; etu-, taka- ja pohjalasi 5mm,´mutta päädyt 3 mm:stä lasista.

Saattaahan olla aivan normaalia...mutta mielestäni tässä tapauksessa on säästetty väärässä paikassa, koska juuri tuo päätylasi oli se "heikoinlenkki" joka halkesi.

Allataan ikää en osaa sanoa, ostin sen käytettynä.

Br,
Pertsa
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

HUH! lasin paksuuksista

Ettei olis ollut terraariokäyttöön suunniteltu?
pertsa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pertsa »

...kyllä tuo minulle akvaariona myytiin ja myös edellisellä omistajalla em. käyttötarkoituksessa palvelleena?

Se mihin käyttöön tuo on valmistettu jäänee hämärän peittoon, kovasti oli "akvanoloinen", mistä tuonkin olisi arvannut...no "Siperia opettaa". Mutta selvästikin tuo 3 mm on aivan sopimaton paksuus tässä tapuksessa.

Muistakaa olla tarkkoja allasta hankkiessanne, etenkin käytettyä.

Jos joku haluaa käyttää akvaa terraariona niin OK, mutta terraariot pitäis valmistaa niin, ettei niitä edes vahingossa voisi täyttää vedellä...reikiä tms. sopiviin paikkoihin.
BBhouse
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BBhouse »

Juu, toi 3mm lasi on ohuempaa mitä suositellaan edes altaan kansilaseiksi, siihen suosituksena(ainakin minulle) myytiin 4mm lasia, ja kerrottiin, että se ko. paksuus on yleisesti kansilasi-käytössä.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja RPekka »

BBhouse kirjoitti:kansilaseiksi, siihen suosituksena(ainakin minulle) myytiin 4mm lasia
Tämä siksi että 4 millinen on se kaikkein yleisin lasi. Itse jos olisin nyt kansilaseja ostamassa niin ottaisin 3 milliset, ovat 25% kevyemmät ja kestävät kissattomassa talossa ihan hyvin.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
iiputti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja iiputti »

*kääk* 8O
Jesta miten ohutta olikin...
Itse tehtiin oma pytty lähes samoilla mitoilla ja kokonaan 8mm lasista, kymppimillistä harkittiin pohjalle(mutta siitä olisi pitänyt jo maksaakin [;)] ).
Kannattaa todellakin tarkastaa lasien paksuudet noista valmisakvaarioistakin.
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
marjukka1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marjukka1 »

Mites näin jälkikäteen saa tietää akvaarion lasien paksuuden? Voiko sen jotenkin itse mitata?

Minulla on 160 litranen giant-akvaario ja olisi kiva tietää miten "vahva se on"!
Dixi et animam levavi
-Olen sanonut ja mieltäni keventänyt-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kullä sen voi jälkikäteenkin mitata, mutta kehysakvaariossa se ei ole ihan helppoa. Tarkkaa on varsinki pohjalasin paksuuden mittaminen. Ensin mitataan vaikka ylälekyksestä pohjalasin pintaan ja merkitään tulos. Sitten mitataan tyläkekyksen pinnasta alakehyksen pintaa ja taas tulos ylös. Sitten mitataan akvaarion ulkopuolelta etäisyys kehyksen ulkoreunasta pohjalasin ulkopintaan.

Sitten ulkomitatasta vähennetetään sisämitta ja pohjan ulkopuolinen etäisuyys kehyksestä. Jäljelle jää lasin paksuus.

Sivu ja päätylasit samoin: kehyksen leveydestä vahennettään mitat kehyksen reunoista lasin pintaan sekä sisä että ulkopuolelta.

Jos on käytettävissä eräänlainen "saksimitta", jossa kärkien väli kummassakin päässä on sama, voidaan sillä mitata sivulasien paksuudet suoraan. "sakset" vain pannaan kehyksen alapuolella lasia vasten sekä olko että sisäpuolelle ja vapaiden kärkien väli on sama kuin lasin paksuus.

Kokeilemalla selviää, jos selostus kuulostaa hankalalta.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

marjukka1 kirjoitti: Minulla on 160 litranen giant-akvaario ja olisi kiva tietää miten "vahva se on"!
Näkemättä tapausta, veikkaisin että sivut 6mm ja pohja 8mm.

Jos sait mitattua paksuudet,niin kerro menikö arvaukseni hirveästi pieleen.

(Yksi keino olisi tietysti soittaa ja kysyä Kuopiosta kyseisen tuotemerkin omistamaan liikkeeseen)
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
marjukka1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marjukka1 »

Jotakuinkin noin se meni! :D
Dixi et animam levavi
-Olen sanonut ja mieltäni keventänyt-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”