Onko akvaarion mitoilla väliä?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Onko akvaarion mitoilla väliä?

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Niin, eli onko esim. akvaarion pituudella mitään merkitystä?

Korkeus tietysti jonkin verran vaikuttaa valaistukseen, mutta entä se pituus... Onko siitä haittaa/hyötyä?

Jos nyt heitetään lonkalta vaikka 200*60*60 ja 140*70*75 cm verrattavaksi.

Näitä mietiskelen tässä, kun alustavasti isomman altaan hankkimista suunnittelen. Olis mukava kuulla kokemuksia
"eri mittaisten" altaiden ominaisuuksista...
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Niin, eli onko esim. akvaarion pituudella mitään merkitystä?

Korkeus tietysti jonkin verran vaikuttaa valaistukseen, mutta entä se pituus... Onko siitä haittaa/hyötyä?

Jos nyt heitetään lonkalta vaikka 200*60*60 ja 140*70*75 cm verrattavaksi.

Näitä mietiskelen tässä, kun alustavasti isomman altaan hankkimista suunnittelen. Olis mukava kuulla kokemuksia
"eri mittaisten" altaiden ominaisuuksista...
Riippuu mitä kaloja altaassaan pitää ja muutenkin paljonko on varaa altaaseensa sioittaa rahaa. Mitä korkeampi allas on sen kalliimpaa lasi on.

Lasin paksuus kun 8 mm jälkeen nousee 2 mm lasin hinta tuplaantuu..

Tuo 200*60*60 allas on yksi standardi mitoilla tehty allas ja varmasti halvempi kuin tuo toinen mainitsemasi.

Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että allas on hyvän näköinen kun se on yhtä syvä kuin korkea.

Jos teetät tuon toisen altaan 140*70*75 niin hommaa mahdollisimman korkea keittiöjakkara ja siitähuolimatta kainalokarvat kastuvat ( vai ajeletko pois ne ) jos ilman kasvipihtejä täyteen altaaseen irronneen kasvin istutat...

Itselleni tulee 75 cm korkea allas ja tiukkaa tekee ylettää pohjaan vaikka olen 190 cm ukonkäppänä. Kun edellinenkin allas oli 63 cm korkea ja täydessä altaassa kainalokarvat kastuivat jos ei seisonut itse tuolilla kun kasvia istutti.

Otä tästä sitten selvää jos saat..



-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Jos teetät tuon toisen altaan 140*70*75 niin hommaa mahdollisimman korkea keittiöjakkara ja siitähuolimatta kainalokarvat kastuvat ( vai ajeletko pois ne ) jos ilman kasvipihtejä täyteen altaaseen irronneen kasvin istutat...

Itselleni tulee 75 cm korkea allas ja tiukkaa tekee ylettää pohjaan vaikka olen 190 cm ukonkäppänä. Kun edellinenkin allas oli 63 cm korkea ja täydessä altaassa kainalokarvat kastuivat jos ei seisonut itse tuolilla kun kasvia istutti.
Itsekkin keikun talousjakkaralla tuon uuden altaan kimpussa hääriessä ja ei se ole sentään kuin 60cm korkea.
Huvitti ajatus tuossa eilen kasveja istuttaessa, että mitäs jos molskahdan altaaseen
Iltalehden etusivun otsikko "Nuori mieshenkilö hukkui akvaarioon"


email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
makeljan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 13:15, 04.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto (Turun seutu)

Viesti Kirjoittaja makeljan »

Jos akvaarioosi haluat paljon pohjakaloja kannattaa maksimoida
pohjan pinta-ala. Monet monnisethan eivät viihdy yli 60cm korkeassa
altaassa, kun eivät niin helposti pääse käymään pinnalla.
Toisaalta jos kalojesi korkeus on suuri niin silloinhan joudut miettimään kuinka paljon ne tarvitsevat tilaa korkeussuunnassa.

Monillahan ratkaisee myös ulkonäkö ja siinä olen samaa mieltä
kuin Timppa, yhtä syvä kuin korkea on kaunein.
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Jos teetät tuon toisen altaan 140*70*75 niin hommaa mahdollisimman korkea keittiöjakkara ja siitähuolimatta kainalokarvat kastuvat ( vai ajeletko pois ne ) jos ilman kasvipihtejä täyteen altaaseen irronneen kasvin istutat...
Nää mitat oli ihan "päästä heitetty", en välttämättä edes hanki noin isoa allasta...

Mulla lyhytkätisenä ja lyhyenä ihmisenä on nyt jo vaikeuksia ylettää pohjaan (kork. kai 50 cm),
onneksi allas on matalalla pöydällä...
Jos akvaarioosi haluat paljon pohjakaloja kannattaa maksimoida
pohjan pinta-ala.


Hmm... tiikerinuoliaisia olis tarkoitus hommata kunnon parvi, niitä vartenhan oikeastaan koko hommaa aloin
edes suunnittelemaan. Lehtikaloja tms. ei ole tarkoitus hankkia, eli siinä mielessä varmaan se pinta-ala
ratkasee aika paljon...


Entäs se suodatus, pitääkö pitkässä altaassa olla molemmissa päissä suodattimet, vai riittääkö yhden Eheimin
teho "kahden metrin päähän"?

Vähän kyllä tekis mieli tommosta 200*60*60 allasta, kun tilaakin olis seinällä... Voi kyllä olla, että budjetti
sanoo sanoo stop tossa 600 litran kohdalla



Muokattu - Skroik on 24/10/2001 21:23:20
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Ompas ihmisillä suuri kiinnostus tiikerinuoliaisiin. Itse en jostain syystä niille lämpiä. Ehkä johtuu niiden "kumimaisesta" ruumiinrakenteesta. Myöskään tiikeribarbit eivät ole 10 mielenkiintoisimman kalan joukossa. Äh, ei tarkoitukseni ollut alkaa sumputtamaan-.

B
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Ompas ihmisillä suuri kiinnostus tiikerinuoliaisiin. Itse en jostain syystä niille lämpiä. Ehkä johtuu niiden "kumimaisesta" ruumiinrakenteesta.


Makunsa kullakin, näistähän ei voi kiistellä...

Joku niissä tiikerinuoliaisissa viehättää mua tavattomasti. Kai ne jollain tapaa muistuttaa mua itseäni ("kumimainen" ei ehkä sovi tähän).
Eikös ne koiratkin oo yleensä isäntänsä "näköisiä"
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Eikös ne koiratkin oo yleensä isäntänsä "näköisiä"

Totta!

Mutta HO! Nyt muistinkin että pidänhän minäkin tiikerikuvioisista kaloista, nimittäin piikkisilmistä! Todella muikea kala!
Mutta en ole varma (ehkä en halua myöntää) tästä edellämainitusta näköisyydestä lemmikkinsä kanssa.

B
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Entäs se suodatus, pitääkö pitkässä altaassa olla molemmissa päissä suodattimet, vai riittääkö yhden Eheimin
teho "kahden metrin päähän"?

Vähän kyllä tekis mieli tommosta 200*60*60 allasta, kun tilaakin olis seinällä... Voi kyllä olla, että budjetti
sanoo sanoo stop tossa 600 litran kohdalla
Taaskin tulee ympäripyöreitä vastauksia, olisikohan minussa politikon ainesta.

Olen ainakin itse sitämieltä että 2000 x 600 x 600 mm allas tarvitsee vähintäin kaksi ulkosuodatinta ja mahdollisesti vielä sisäsuodattimen/suodattimia mekaniseksi leijuvan roskan kerääjiksi.
Tämä toki riippuu altaan kaloista ja kuormituksesta. Jos altaassa olisi kiekkoja niin ainakin silloin.

Sinähän harrastat nuoliaisia, eivät ole yhtä porsaita syömään eikä nuoliaisista saa sellaista kalakuormaakaan altaasensa yhtä helposti kuin kiekoista, vaikka olen nähnyt 25 cm kokoisen Veijjo Esson livenä.

25 cm kokoinen tiikerinuoliainen ei muuten ole enää niinhyvän värinen kuin pienemmät, tai se yksi kappale jonka näin oli muusta syystä väritön = stressi/seuranpuute yhdistettynä liian pieneen altaaseen.

Eli nuoliaisistakin tulee suuria kun on tarpeeksi tilaa ja kaloille tulee ikää.



-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Olen ainakin itse sitämieltä että 2000 x 600 x 600 mm allas tarvitsee vähintäin kaksi ulkosuodatinta ja mahdollisesti vielä sisäsuodattimen/suodattimia mekaniseksi leijuvan roskan kerääjiksi.
Tämä toki riippuu altaan kaloista ja kuormituksesta. Jos altaassa olisi kiekkoja niin ainakin silloin.

Sinähän harrastat nuoliaisia, eivät ole yhtä porsaita syömään eikä nuoliaisista saa sellaista kalakuormaakaan altaasensa yhtä helposti kuin kiekoista, vaikka olen nähnyt 25 cm kokoisen Veijjo Esson livenä.


Niin minäkin ajattelin, että kaksi ulkosuodatinta melkein on oltava (siitäkös avomies riemastuu...), no täytyy nyt
katsella ja vertailla jos vaikka vähän pienempäänkin altaaseen voisi tyytyä.

Kyllä semmoinen reilu 20 senttinen kala vielä minusta oli ihan komean näköinen, mutta sillä oli iso allas
ja pari pienempää kaveria.

Toisaalta toivon kyllä, ettei omistani tule liki 30 cm mittaisia. Voi muuten olla edessä uima-altaan osto...



Muokattu - Skroik on 24/10/2001 21:51:13
Jarski
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 21:13, 25.09.2001

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Ei se monnisilla/monneilla kovin tarkkaa ole sen korkeuden kanssa. Mulla on jonkin verran yli 60cm korkea akvaario ja hyvin ovat monniset viihtyneet ja kuteneet.Itseasiassa kutevat aivan vedenpinnan rajalle. Eihän 60cm ole luonnon oloissa juuri mikään syvyys. Mutta se on kyllä tosi asia, että kainalo kastuu syvissä akvaarioissa.
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Ei se monnisilla/monneilla kovin tarkkaa ole sen korkeuden kanssa. Mulla on jonkin verran yli 60cm korkea akvaario ja hyvin ovat monniset viihtyneet ja kuteneet.Itseasiassa kutevat aivan vedenpinnan rajalle. Eihän 60cm ole luonnon oloissa juuri mikään syvyys. Mutta se on kyllä tosi asia, että kainalo kastuu syvissä akvaarioissa.
Sattuneesta syystä en monnisten perään juuri haikaile, kun Timppa kertoi kokemuksistaan tiikerinuoliaisista ja
monnisista (missähän aiheessa se nyt mahtoi olla...)

Minä varmaan uin kaulaani myöten 60 cm korkeassa akvaariossa. Pitäisikö hankkia snorkkelit, onko kellään
kokemuksia olisko hyvät
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

On sillä sen verran merkitystä, että vilkkaat pienet parvikalat, esim. seeprakalat, tarvitsevat pituussunnassa mukavasti tilaa, vähintään metri. Jotkut, esim. lehtikalat ja kiekkokalat, tarvitsevat taas myös korkeussuunnassa tilaa, vähintään metrin pitkä ja 50 cm korkea (ainakin mitä olen kirjoista ja lehdistä lukenut).

Samoin kasvien osalta ne mitat vaikuttavat jonkun verran.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”