Virtauksen tappaminen, miten?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
iiputti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 16:05, 24.08.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, Niipperi

Virtauksen tappaminen, miten?

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Ongelma on tämä: Altaan toista päätyä hoitaa Fluval4+ roskankerääjänä, toisessa päässä on mattosuodatin. Fluvalin aiheuttama virtaus on minusta liian kova. Jos vähennän sen tehoa pienimmilleen, on virtaus jo vähän siedettävämpi, mutta roskia se ei sitten kerääkään. Kokeilin suunnata virtauksen lasiinkin: yritys 1) vettä lensi laidan yli :mrgreen: , yritys 2) vedensuosikki kaljuuntui jouduttuaan kieppumaan virrassa. Muutenkin haluaisin virtauksen enmmänkin altaan alaosaan...

Saako Fluvaliin valmiita systeemejä virtausta hajottamaan, vai pitääkö askarrella itse?
Vai onko muita hyviä ehdotuksia, niitä otetaan ilolla vastaan!
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Suihkuputki Tee-Se-Itse-Sydeemillä vaimentamaan virtausta. Fluvalin nokkaan tungetaan taipuisa letku, letkun päähän suihkuputki. Jos silloinkin virta on liian voimakas voi suihkuputken reijät laittaa lasiin päin.
iiputti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 16:05, 24.08.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, Niipperi

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Tälläistä jotain ajattelinkin väsätä, mutta toi Fluval on sitten pirullinen noiden putkenkokojenkin suhteen..kotona on putkia ja letkuja jos minkäkokoisia, muttei yhtään sopivaa :mrgreen: Lasten kastelukannun nokasta saisin aika vekkulin hajottimen...

Löytyykö mitään rautalankaselitystä suihkuputkesta? Ilmeisesti rei'itetty putki? Josko ehtisin haalia lisää putkia jostakin...
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

iiputti kirjoitti:Löytyykö mitään rautalankaselitystä suihkuputkesta? Ilmeisesti rei'itetty putki? Josko ehtisin haalia lisää putkia jostakin...
Hih.. Reijitetty putki, aivan! Eheimillä niitä on vihreinä, valmiiksi reijitettynä, kalliilla. Reijät sijaitsevat putkessa tietyin välimatkoin, samalla vaakatasolla, putken päässä on tappi, ettei virta karkaa siitä vaan se menee reijistä ja näin virtaa saadaan pienemmäksi.

Mutta voit itsekkin duunata suihkuputken vaikkapa (Joskus kaardemumman säilytykseen käytettin sellaisia läpinäkyviä putkia kannella, en tiedä löytyykö enää kaupasta?) tällaisesta ja painella siihen kuumalla isoteräisellä neulalla/puikolla/saksin kärjellä reikiä. Taikka sitten porata, en tiedä kummin onnistuisi paremmin kun en ole kokeillut.
Meillä on Fluval 2 Plus ja siihen on viritelty 12 - 16 mm:n letku ulostulonokkaan, sitten itse putkeen on tehty ympäriinsä reikiä, jolloin virta myös vaimenee kätevästi.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Itselläni on Eheim 2252:seen laitettu päähän 1m pituinen suihkuputkijono ja sitten ve on vielä suunnaattu lasia päin ja hieman yläkanttiin. Eipä ainakaan tule liian kovaa. :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
iiputti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 16:05, 24.08.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, Niipperi

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Ok! Kiitoksia!
Täytyy vielä tonkia letku-ja putkivarastot uudelleen, mittailla ja testata...
Mulla on Eheimin vihreä mutkaputki, mutta se on tasan saman paksuinen kuin Fluvalin ulostulo. Ehkäpä löytäisin sen päälle/fluvalin nokan päälle hieman paksumpaa letkua :o
Joo, kyllä tästä hyvä tulee :mrgreen:
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
samij76
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 19:55, 07.01.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samij76 »

Mattosuodattimen pala pumpun suu-aukon eteen. Vaimentaa yllättävän paljon virtausta.
Palasen pitää olla suht iso että vaimennus toimii kunnolla sellainen 5cmx5cm palanen johon viiltää putken päälle kolon ja sitten liimaa tai asettelee sen paikalleen. jos ei muuten pysy paikallaan niin voi koittaa sitoa se vaikka siimalla.

Itse käytän tuota viritystä vedenvaihtoletkussa ettei hiekat vaihda paikkaa altaassa kun laitan veden valumaan altaaseen.
JenniL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 10:52, 04.03.2004
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja JenniL »

Haa! Loistoidea, jos toimii (suomalainenhan ei usko ennenkuin omin silmin näkee.. [;)] ) Mahtaako tuo mattosuodattimen pala vedenvaihtoletkun päässä myös hävittää sitä hanasta tulevaa veden hetkeksi samentavaa kuplintaa myös? Se kun ilmeisesti saattaa huonolla tsägällä olla haitallista ammeen asukkaille..
samij76
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 19:55, 07.01.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samij76 »

Kyllä siihen palaseen jää ilmakuplia aika paljon mutta kokonaan se ei tuota ongelmaa poista. Altaaseen pitää valuttaa vesi pienellä paineella niin sitten sameutta ei synny.
simosk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 15:59, 21.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja simosk »

Vanhaa ketjua ylöspäin :)

Ajatuksena oli "rakentaa" itse suihkuputki, jotta saa virtauksen säädettyä mieleisekseen. Mutta ongelmana on ollut, että en ole löytänyt tähän soveltuvaa vihreää putkea. Osaako kukaan sanoa missä sitä myytäisiin?
uggi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 16:53, 21.02.2006
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja uggi »

Mulla oli jonkun aikaa mattosuodattimen suihkuputkena Eheimin 12/16 mm letkusta tehty suihkuputki. Muutama reikä letkuun ja letkun pää tukkoon letkun sisälle survotulla suodatinmaton palasella. Hoiti tehtävänsä vaikka olikin vähän hölmön näköinen. Vaihdoin tuon virityksen tilalle myöhemmin Eheimin suihkuputken. Tuota Eheimin letkua ja ulkosuodattimien suihkuputkia luulisi löytyvän akvaarioliikkeistä. Itse tilasin akvaarioon.fi:stä.
247 + 128 + 88 + 54 l
juuso77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 14:04, 11.01.2007
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja juuso77 »

Tarvitseeko sen suihkuputken olla vihreä? Äkkiseltään tulisi mieleen, että sähköputkesta saisi näppärästi rakennettua suihkuputken.
jussit
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 12:08, 19.11.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jussit »

Itse tein tällaisen, jossa tukkeena Etolasta löytyvä muovitulppa. Eheimin letkuthan on vihreitä kuten myös Eheimin valmis suihkuputki, joita saa akvaariokaupoista. Letkussa on se etu, että sitä saa tarvittaessa taivuteltua..
- Jussi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”