Isopurjepleko heikossa kunnossa

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
zisse
Junior Member
Junior Member

Isopurjepleko heikossa kunnossa

Viesti Kirjoittaja zisse »

Pleko käy pinnalla vähän väliä, en tiedä hapen vai ruuan perässä...?
En usko ainakaan hapenpuutteesta johtuvan.. :roll: Olen kyllä joutunut nitraatin takia vaihtamaan juuri vesiä isoja määriä, syy?
Kalalla on maha edelleen kuopalla. Olen ostanut jo vaikka mitä ruokia, pohjatabuja, pohja raeruokaa, hiutaleita ja surviaisia ja titenkin kasviksia ja hedelmiä.. Silti ei monnin maha pyöristy yhtään. Olen yrittänyt katsoa että saa osansa, mutta hankalaa kun ei pyri syömään samaan aikaan muiden kanssa tai ui "ruuan ohi". Monnilla on molemmat silmät ihan sameat, en tiedä miten hyvin se edes näkee. Toisessa silmässä oli iso valkoinen näppylä, ihan kuin jokin kasvain, mutta se hävisi. Ja toinen silmä oli hetken aikaa paremman näköinen, kunnes taas sai vaalean kalvon. En tiedä enää mitä tehdä, kun liikkeessäkään ei osata neuvoa... :| Muuten se kyllä ui ja on normaali itsensä. Kala on tullut minulle noi 2-3v sitten. Ikä piti olla n. 3v silloin... Millainen tämän lajin elinikä on?
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

Vatsakuopalla viittaa yleensä sisäloisiin, pinnassa pyöriminen nälkään. Kuinkas iso allas? Syökö pleko? Jos löytyy ruokahalua mutta kala ei "liho" niin syy löytyy ihan varmasti sisäloisista. Vedenvaihdon en usko vaikuttavan tuohon, paitsi jos vesiarvot ovat ihan päin prikkalaa. Miten on muuten se veden kierto, meillä ainakin tykätään kunnon virtauksesta.

Silmien harmaus voisi viitata taas siihen että se on joskus satuttanut silmänsä ja ne ovat tulehtuneet/sokeutuneet. Minulla itselläni on yksi puoli sokea partamonni, joskus silmänsä jonnekkin satuttanut.

Plekojen yleinen elinikä lienee jopa 15 vuotta hyvällä hoidolla joten kyseessä on vielä nuori yksilö. Tuosta iästä en ole nyt yhtään varma, taitaa mennä jopa 20 vuoteen. Omani taitaa olla nyt 8 vuoden luokkaa (vasta reilu 20cm pitkä) ja elämänsä kunnossa. Ruoka maittaa ja on tainut tulla jo pituuttakin lisää, minulla pleko on ollut vasta vajaan vuoden. Huonossa hapessa oli tullessaan meille mutta äkkiä kaveri piristyi ja parani. Otuksen ruokahalusta sen verran että meidän isopurje on syönyt tänään aamupalaksi ainakin kuutisen kappaletta vihertabletteja ja nyt iltaruuaksi ison palan kesäkurpitsaa :roll: .
Ex-nick: Cofeingirl
zisse
Junior Member
Junior Member

Allas on 600l, virtausta löytyy (suodattimen kansi hajosi muutama vuosi sitten muutossa joten en nyt äkkiseltää muista mikä kapine on..siis malli,eheimin suodatin) etsii kyllä ruokaa mutten ole nähnyt sen "syövän" vaikka olen tiputellut ruokaa aivan sen nenän alle. Värityskin on vaalennut rajusti, mietin ensin että limakerros tai mikä nyt onkaan) olisi ohentunut, mutta ainakaan kukaan ei sitä tuolla näyki tai jahtaa muutenkaan.

Miten noita sisäloisia sitten hoidetaan? Ei ole tullut mieleenkään. Luulen että silmät menivät huonossa vedessä, mutta paranivat välillä joten vielä on toivoa etteivät olisi kokonaan sokeutuneet. Silti huolestuttaa tuo syömispuoli, haahuilee kuin joku dementikko ympäriinsä kokoajan. Tähän asti syönyt aina hyvin ja hyvällä ruokahalulla, nyt ei tunnu menevän mikään ja kunto heikkenee kokoajan. :(

Edit: Lisätty isoja kirjaimia, poistettu turhia välimerkkejä - Sam Salonen
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

Voi itku, kuulostaa todella huonolta jos ruokakaan ei meinaa maistua :( .

Itse hoidin meidän poppoolle tuon madotuksen, siis madotuksestahan sisäloisten kanssa on kyse, Junglen Pepso Food:lla. Ruokaa syötettiin kolme päivää ja sen jälkeen pitäisi olla matoset poissa. Varsinaisia loisten aiheuttamia ongelmia meillä ei ollut muuta kuin epäiltiin että pienemmillä plekoilla olisi matoja hidastamassa kasvua. Jotkin kalat ovat selvästi madotuksen jälkeen pulskistuneet ja koko kööri on piristynyt. Jotkut hoitavat madotuksen ihan Flubenolin pastalla, tästä en kyllä osaa kertoa yhtään että miten se tehdään. Tätä madotusta tietysti hankaloittaa se ettei pleko syö. Joku konsti pitäisi siis keksiä.

Oletko kokeillut tuota maailman suurinta herkkua, eli kesäkurpitsaa? Meillä sitä syövät kaikki ihan onneissaan, jopa ne jotka eivät muihin vihanneksiin koske. Joku älyttömän hyvä herkku olisi nyt tärkeä löytää koska jos eläin ei syö niin lopputuloksenhan tietää kaikki :cry: .
Ex-nick: Cofeingirl
zisse
Junior Member
Junior Member

Kyllä se varmaan söisi jotain surviasta tms. mutta ongelma on se että muut kalat kärkkyy niitä myös ja ehtivät ensin. Ahvenet vetelee pohjatabutkin päivän harjoituksen jälkeen kokonaisena nassuun ja (mitä ilmeisimmin) partamonnini vetelee kyllä kurkut, salaatin syöjää en ole nähnyt. Jospa se olisi kuitenkin ne salaatit syönyt. Niitä oli aika paljon siellä, täytyy kokeilla nyt päivällä antaa pohjatabut pimeässä jospa nuo muut ahmatit eivät niitä huomaisi niin helposti. Tietysti pleko sai olla pitkää lähes yksin pusukalan ja partiksen(?) kanssa ja ruuan haku ei ollut kovin hankalaa taikka kiireellistä. Nyt pitäisi kuitenkin tulla syömään samaan aikaan muiden kanssa jos tahtoo ruokaa mahaansa. Täytyypi miettiä tuota loismahdollisuutta vielä, kiitoksia.

VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Olisikohan liian stressaavaa(Jos Pleko on jo heikko..) siirtää se karanteeniin ja syöttää(Ja lääkitä jos on tarvis) siellä, ei ainakaan muut kalaset pääse välistä ahmimaan(Välttyvät turhalta lääkinnältä) ? Sopivan kokoinen karanteeni tuollaiselle pötkylälle. [;)]
-KaTa-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -KaTa- »

Kertomasi perusteella voisi olla niin että pleko on sokeutunut, eikä syö, kun ei näe ruokaa :cry:
''Mä maistoin äsken kalanruokia! Oli tosi hyvää!'' Niilo 4v.
Heka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heka »

Omasta mielestäni plekot eivät muutenkaan näe hyvin. Uskaltaisin melkein väittää että plekot löytävät ravinnon hajuaistin petusteella (korjatkaa jos olen väärässä).
Plekopää
Ida-Maria
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ida-Maria »

Kaloillahan on kylkiviiva, joka on paljon parenpi kuin niiden näköaisti. Näön menetys nyt ei yleensäkään haittaa kalaa ainakaan ylivoimaisen paljon.
Minäkin kannattaisin tuota karanteenia, että ehtii kaveri syömään ja rauhassa parantumaan.
zisse
Junior Member
Junior Member

Ongelma olisi jo selvä jos minulla olisi tuolle 40cm kalalle inhimillinen karanteeni allas. Mutta katson nyt päivän kaksi ja jos edelleen näyttää ettei kala syö, niin täytynee jakaa tuosta altaasta osa vain monnille. Kyllä itsekin uskoisin että ruuan etsintä ei ole ongelma vaikka ei näkisikään, kyllä se tuolla pohjalla penkoo ja mutustaa, mutta jos heitän sille pohjatabuja nenän eteen niin en ole ainakaan nähnyt syövän. Tietenkin mietin sitäkin että pleco oli pitkään lähes yksin altaassa ja sillä ei ollut mikään kiire etsiä ruokaa kun ei ollut kilpailua kun nyt taas on suita enemmän ja vähemmän ja syömään pitäisi tulla heti kun tarjotaan. Mutta ei auta kun seurata tilannetta. Olisiko se voinut stressaantua (stressaako kalat? :roll: ) uusien kalojen tulosta? Se oli kuitenkin pitkään altaansa valtias.

janina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja janina »

Meillä oli tummaleväplekon kanssa sama ongelma , että maha oli ihan kuopalla. Ahvenet kun ovat aika pilleri syöppöjä, niin luulen että pleko ei ehtinyt söydä tarpeeksi. Joten annoimme sille tetran delica tabletteja , jotka voi "liimata" lasiin kiinni. Sieltä se kävi niitä sitten kaikessa rauhassa imuttamassa, kun ahvenet eivät tajunneet tai halunneet käydä niin pinnasta niitä syömässä.Johan tuli taas plekosta hyvin voivan näköinen.
-KaTa-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -KaTa- »

zisse kirjoitti:...Olisiko se voinut stressaantua(stressaako kalat? :roll: ) uusien kalojen tulosta...? se oli kuitenkin pitkään altaansa valtias...
Kyllä kalatkin stressaavat
''Mä maistoin äsken kalanruokia! Oli tosi hyvää!'' Niilo 4v.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

zisse kirjoitti:ongelma olisi jo selvä jos minulla olisi tuolle 40cm kalalle inhimillinen karanteeni allas..mutta katson nyt päivän kaksi ja jos edelleen näyttää ettei kala syö, niin täytynee jakaa tuosta altaasta osa vain monnille.
Väliaikaisesti karanteenialtaaksi käy vaikka iso saavi, muovilaatikko(Tai mitä ikinä taloudesta löytyy, kunhan varmistaa ettei siinä ole pidetty mitään epäpuhdasta tai haitallista) tai jokin muu kuin lasinen akvaario. Sinne on kuitenkin saatava suodatin ja lämmitin. [;)]
zisse
Junior Member
Junior Member

Hnmm.. Pitäisi todella iso saavi olla. Ei taida löytyä kuin amme. :roll: Sekin liian pieni, ja seurava ongelma muodostuu sillä ettei ylimääräistä suodatinta ole, mutta äsken kun katselin monnia niin ainakin oli ruuan haku puuhissa. Toivottavasti sinne suuhunkin eksyy jotain. Olen kysellyt niitä lasiin liimattavia tabuja mutta eipä ole löytynyt, ja unohdin eilen Ruoholahdessa kysyä, siellä olisi varmasti ollut. Partis oli vedellyt kurkut yöllä nassuun, eivät olleet plecolle kelvanneet. Olen nyt noita levänappeja viljellyt jemmapaikkoihin että jos on nälkä niin pitäisi kyllä löytyä ruokaa. Katsotaan nyt syökö.

zisse
Junior Member
Junior Member

Ja kala syö taas :D Eilen yllätettiin imuttamasta kurkkua ja nuutama levätabukin eksyi suuhun!Eli suunta on ainakin parempi....Sen sijaan oli eilen iso itku,varsinkin perheen 5v, kun käärmekala oli lopettanut elämänsä loikkaamalla purkistaan ulos.... :cry:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”