Uudet kiekot

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Misu
Advanced Member
Advanced Member

Uudet kiekot

Viesti Kirjoittaja Misu »

Nyt on sitten 5 kpl uusia kiekkoja haettu. Killuvat karanteenialtaan reunalla muutaman tunnin, jonka jälkeen viettävät aikaansa karanteenissa useamman viikon. Karanteenialtaan uudet laittamani silikonit ovat ainakin toistaiseksi pitäneet (allas ollut täytettynä pari vrk:ta). Sain onneksi ainakin eläinkaupassa ruoasta kiinnostuneita yksilöitä, muutenkin valitsin parvien isoimmat. Toivotaan, että ovat toimivia yksilöitä, kauniita ovat ainakin (Marlboro Red, Blue Diamond, Brilliant Turquoise). 8-)
JM&Tanja
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja JM&Tanja »

Onnea uusille tulokkaille! :D

Eli montako niitä tulee olemaan sitten yhteensä, kun siirrät vanhojen seuraan?

Munkin tekis mieli ottaa pari lisää, mutta jotenkin sen kauhean alkurumban jälkeen en uskalla. Ja muutenkin kun nyt menee niin hyvin, kaikki sulassa sovussa ja voivat hyvin. (Koputtaa puuta!) Mutta pari punaista kiekkoa olis kiva saada tonne turkoosien sekaan.

t: Tanja
670 l kalaton ja kasviton allas myynnissä!
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Kiekkoja on sitten kaikkiaan 12 kpl. Haluni on 10 kiekon parvi, koen 12 olevan ehkä hieman liikaa (suodatukseni tosin on hyvä--> 3x Eheimin 2226 ulkos.). Mutta minulla on kaksi niin kitukasvuista kiekkoa, että luultavasti jossain vaiheessa muiden kasvaessa isommiksi tms., menetän nämä kaksi. Varmahan en voi olla enkä sitä toivo, mutta ovat aivottoman pieniä (toinen on se laiha, josta kuvakin kiekkokalat-palstalla --> laiha kiekko). Kun se uusien kiekkojen hankinta on juuri sellainen hirveä rumba, päätin ottaa kerralla sen verran, ettei tarvi ottaa uusia parvea täydentämään jos ne kaksi kuolevat. Nyt rupesikin surettamaan niiden puolesta. :cry:

Montako sinulla olikaan? Onko sinulla minkä värisiä? Minulla on hieman sekametelisoppa kun on eri värejä, mutta tuskin se kaloja itseään haittaa. Minulla on meinaan 2x Sun Red (aivottoman laiha näistä toinen), 2x Royal Blue (joista toinen on isoin ja komein), 1x Blue Turquoise (aivottoman pieni, pienempi yli vuoden vanhana kuin nyt uusista pienimmät!), 2x Pigeon Blood, 3x Blue Diamond (uusia), 1x Brilliant Turquoise (uusi) ja 1x Marlboro Red. Hulluus iskee kun menee kalakauppaa ja kaikkea on saatava. Olen kai hieman seko. :roll:
JM&Tanja
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja JM&Tanja »

Mulla on seitsemän jäljellä. Sen yhden, minun aivottoman pienen, lopetin silloin aikaisemmin. Kaikki ovat aikalailla puna/siniturkooseja. Eli yksi kait varma punaturkoosi, kolme seitsenväriturkoosia (Haloo?) ja kolme jotain sekoitusta, mutta aika saman näköisiä ovat kaikki. Se oli mulla alunperin tarkoituskin, että olisivat saman näköisiä, mutta nyt kun ovat jonkin aikaa uiskenteleet tuolla, tuntuu että pari väriläiskää ei olis pahitteeksi. Allas on 670 l, josta ainakin sen 70 litraa vie styroksi tausta. Eli kyllä sinne muutama vielä mahtuis, mutta taas toisaalta olen nähnyt muutamalla harrastajalla (SUNIT, marko.markkanen) miten isoiksi ne kiekot oikeasti kasvaa, niin tuntuu että niille tulee ahdasta myöhemmin, kun ei niistä kuitenkaan raaski luopua. :)

t: Tanja
670 l kalaton ja kasviton allas myynnissä!
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Joo, minäkin olen ollut aina aika varovainen noiden määrän suhteen. Mutta rohkaistuin kun muutama kokeneempi kiekkoharrastaja oli sitä mieltä, että 500l:ssa 10 on minimi tai että voi olla isompi parvi. Joillakin oli jopa enemmän yms. Tiedä sitten, mielipiteitäkin on monia mutta päätin uskoa niitä kiekkojen kanssa pulanneita, jotka tukivat itävää ajatustani uusista kiekoista. En minäkään haluaisi luopua niistä niiden kasvettua. Toivottavasti en ole nyt tehnyt tyhmyyttä. Mietin kyllä yli puoli vuotta ja kyselin täällä ja vastausten perusteella toimin aikani mietittyäni. :)
Sigi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sigi »

Olen huomannut,että jos parven kaikki kiekot ovat samankokoisia niin tätä heikointa yksilöä ei pääse muodostumaan niin herkästi.
Yksi raukka jota kaikki kiusasivat pääsi takaisin paikalliseen akvaario liikkeeseen samankokoisten kiekkojen joukkoon.Meillä se olisi kuollut varmasti lähiaikoina kun koko muu parvi sitä kiusasi.
Akvaarioliikkeessä sen värit palasivat ja elämä sillä näyttää sujuvan paljon paremmin uudessa parvessa.
Jatkossa otan suunnilleen samankokoisia kiekkoja vain altaaseen...
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Sigi tuo on varmaan useimmiten totta. Minulla on kuitenkin kaksi muita pienempää kiekkoa, joista toinen (yli vuoden ikäinen) on pienempi kuin niistä hankkimistani uusista pienimmät, jotka ovat muutaman kuukauden ikäisiä. eli ne kaksi kiekkoani ja varsinkin sen kääpiömäisen pieni ovat kitukasvuisia. Suurin kiekoista on kai noin 10 cm ja muutkin noin ehkä 8 -9 cm. Vielä eivät ole laisinkaan näitä kahta kiusanneet, mutta siksi päädyinkin 12 kiekkoon kaikkiaan, koska epäilen etteivät nämä kaksi aikaa myöden selviä kun muut kasvavat. Vaikka antaisin ne pois, ei tilanne helpottuisi, koska kaikki kiekot normaalisti aikanaan kasvaisivat ja nämä jäisivät aina jalkoihin. Voihan olla, että selviävät mutta olen taktikoinut niin, että 10 jäisi lopulta jäljelle.

Toivon, ettei näiden uusien kanssa tule ongelmia. Kolme viidestä vaikuttaa varsin hyvin syöviltä ja terhakoilta, toivottavasti kasvavat nopeasti. Kaksi näistä ovat vielä hieman arempia, tai ainakin huonommin syöviä. Tosin ne ovat tuolla karanteenissa olleet vasta 3 päivää.
8-)
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Minulla on niitä uusia kiekkoja tuolla karanteenissa ja ne ovat minusta aika arkoja. Ovathan ne olleet vasta tasan viikon, mutta mielestäni olivat tuossa viikonlopun-alkuviikon tienoilla hieman enemmän esillä. Nyt ovat aika paljon piilossa, tulevat kyllä ajoittain esiin. Niistä viidestä kaksi syö minusta hyvin ruokaa, kaksi joskus harvoin näykkii ja yhden en ole kertaakaan nähnyt syövän. Tietenkin ne varmaan näykkivät pohjalta ruokaa mutta nämä edellä mainitut huomiot ovat sellaisia, jotka olen itse selkeästi nähnyt ja todennut. Tulisiko niiden olla tässä vaiheessa jo hieman viriilimpiä? Ne eivät ole tummia ja olen laittanut tätä arkuutta lähinnä uutuuden piikkiin...Vesiarvot muuten kunnossa, mutta ammoniumia on pari päivää ollut 0,5 mg ja nyt noin 0,3 mg, kohta tod. näk. vielä vähemmän kun vaihdan vettä. Ph 6.9, ei siis pitäisi olla ammoniakkia. No2:sta ei ole. 8O
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Oletko mitannut NO3:a? Mikäli sitä ei ole, akvaariosi ei välttämättä ole vielä kypsynyt. Ammoniumia/ammoniakkia eikä nitriittiä pitäisi olla ollenkaan. Jos sinulla on esim isossa pytyssä sisäsuodatin sen voisi vaikka siirtää karanteeniakvaarioon.

Arkuus saattaa johtua pienestä parvesta. Itselläni ainakin nyt kun on yhdeksän kiekkoa (yksi uusista jäi jumiin kantoon ja sai uimarakkotulehduksen ja kuoli parin päivän kuluttua), ovat huomattavasti rohkeampia. Ennen ei näkynyt kuin pari kiekkoa, nykyään on harvinaista, mikäli ei näkyisi kaikkia. Kiekot ovat parvikaloja.

Voisit myös kokeilla karanteeniakvaarion peittämistä. Lisäksi huoneen pimentämisellä olen huomannut olevan vaikutusta kiekkojen arkuuteen.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

""Jos sinulla on esim isossa pytyssä sisäsuodatin sen voisi vaikka siirtää karanteeniakvaarioon.""

Ei voisi. Karanteeniin kuuluu, ettei pääakvaariosta ole mitään karanteenialtaassa, jottei toisen altaan bakteerit siirry ja sairastuta kaloja. Näin myös olen tehnyt. Kuten kirjoitin aikaisemmin, allasta on kypsytetty, mutta se on jouduttu keskeyttämään altaan vuotamisen takia. No3:a oli noin 5 mg, mutta nyt kun eilen vaihdoin 70% vedestä sitä ei ollut. Kypsyminen voi tosiaan kuitenkin olla vaiheessa, koska sen keskeytin. Liikaruokkimisen seurauksena (?) ammoniumia on kehittynyt, mutta sehän ei itsessään ol evaarallista kun ph:kin on alle 7.

Karanteenissa on 5 kiekkoa, eikä sitä parvea nyt isommaksi saa ennen karanteenin loppua, kunnes siirtyvät isoon altaaseen. En viitsi allasta peittääkään, koska olen ajatellut, että niiden pitää tottua lähistöllä liikkuviin ihmisiin (ja kisuihin), koska pääallas on olohuoneessa (kuten karanteenikin). Allasta on kyllä jonkin verran peitetty --> takalasi, sivut ja hieman etulasista ja piiloja useampi.
kantarelli
Member
Member

Miksi kysyt apua jos ei se kelpaa ;)!?

Kyllä muutenkin aika pian uudet kiekkosi joutuvat kosketuksiin vanhojen loisien yms kanssa. Ja parempi ottaa riski, että kiekot saavat vähän "ennakkoon" ison altaasi taudinaiheuttaja mikrobeja kestettäväksi (joita toivon mukaan hyvin vähän) kun että kuolevat nitriittimyrkytykseen. Mutta hyvä kuitenkin, että allas on jotenkuten käynnissä kerran nitraattiakin löytyy :). En usko että nitrifikaatiobakteerit tykkäävät kovin hyvää siitä, että olet paikannut akvaarion (jolloin akvaario kuivana). Kypsyttäminen lähtee nollasta siinä vaiheessa. Mikäli altaassa on kunnollinen biologinen suodatus saa kyllä ruokkia melkoisesti, ennenkuin ammoniumia/ammoniakkia/nitriittiä muodostuu testeissä näkyviksi määriksi.

Oman kutuakvaarioni, joka on kuin karanteeniakvaario "sisustukseltaan" peitin ja kalat olivat heti rauhallisempia ja rohkeampia. Ei mielestäni kannata alkaa totuttamaan uusia kaloja ihmisten liikkumisesta aiheutuvaan stressiin sillä uhalla, että joidenkin kasvu saattaa pysähtyä (=kun eivät syö). Suosittelisin yhä akvaarion peittämistä kokonaan ja huoneen pimentämistä mahdollisuuksien mukaan :D!
Misu
Advanced Member
Advanced Member

En tarkoittanut, ettei apu kelpaisi. En vain tarvitse sellaista neuvoa, jossa pääakvaariosta laitetaan jotain karanteeniin, kun niin ei pidä tehdä. Niin ei pidä tehdä niiden ohjeiden mukaan (jarvij), jota minä noudatan karanteenissa. Kalat havaitaan ensin terveeksi, jonka jälkeen aloitetaan totuttelu pääakvaarion veteen. Niitä ei siis stressata pääakvaarion erilaisella bakteerikannalla vielä siinä vaiheessa kun on epävarmaa, ovatko selvinneet siirrosta ja karanteeniin totuttelusta terveenä. Näistäkin on kai miljoona eri mielipidettä, mutta minä olen kokenut tämän jarvij:n ohjeen sellaiseksi, jota tulisi noudattaa. Tämän nitriitin (jota siis ei ole) saan hoidettua Kaitzun mukaan vedenvaihdoilla. Ammoniumista sen verran, että...hmmm...mitähän pitikään sanoa...Jotain kai, että kyllä liika ruokkiminen nostaa ammoniumpitoisuutta. Allas on vain 140l, joten uskon Fluval3:n ja Aquaball:n (isoin) riittävän tuohon, vai? Jonkinlaista bakt.kantaa niissä pitäisi jo olla...

Se arkuusasia oli lähinnä se, mitä halusin tietää. Onko viikko vielä niin lyhyt aika, että on normaalia kalojen olla hieman arkoja? Altaan peittämistä kannattaa ehkä harkita. Voisin myös laittaa enemmän suojaa esim. etulasiin. Ruokkisinko niitä silti samanlailla (ei liikaa siis) vaikka allas olisi peitetty?
kantarelli
Member
Member

Koin jostain syystä viestisi niin tylyksi niin ajattelin kuitenkin mainita asiasta ;). Suodattimen siirto isommasta olisi pelastanut epäkypsän akvaarion kalat nitriittimyrkytykseltä. Mutta onneksi tässä ei ole siitä kyse. Ammoniumista se menee nitriitiksi ja sen jälkeen nitraatiksi ja jos jää jommaksi kummaksi ensimmäisestä ei bakteeritoiminta ole vielä kunnolla päässyt käyntiin (epätodennäköistä että tapahtuu hapettoman ympäristön denitrifikaatio, jossa menisi nitraatista "taaksepäin" ammoniumiksi/ammoniakiksi). Suodattimia sinulla on kyllä aivan riittävästi, akva ei vaan ole kypsä.

Suojan laitto akvaan on hyvä idea. Kiekot ovat normaalistikin paljon arempia kuin muut kalat niin akvan äärellä muutenkin aina liikuttava rauhallisesti. En osaa sanoa mikä on "normaali arkuus -aste" viikon karanteenissa olleille. Ei kannata ruokkia paljoa, mikäli menevät ammoniumiksi(->nitriitiksi). Peittäminen tulisi todennäköisesti vaikuttamaan positiivisesti kalojen ruokahaluun.

Toivottavasti loputkin kiekkopoikasista alkavat syömään!
Misu
Advanced Member
Advanced Member

En koskaan tarkoita täällä mitään ilkeämielisesti, väärinkäsityksiä vaan tulee helposti kun näkee vain kirjoitetun tekstin. Toivottavasti et mieltäsi pahoittanut. Pirullista se akvaarion vuoto, joka sotki kaiken. Ja minulla ei muuten ole isossa altaassa sisäsuodattimia, joita karanteeniin laittaa, vain kolme ulkosuodatinta. Toivon todella, ettei nitriittiä tulisi, mutta sitten vaan toimiin jos sitä ilmenee.

Olen uusista kiekoista huomannut, että tämä joka vähiten syö (syökö yhtään) on hieman toisten kurmutuksen kohteena. :cry:

Ps. Ja hyvää joulua sinulle kanttarelli!
salla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja salla »

Toivotan sinulle Misu onnea uusien kiekkojesi kanssa!

Me ostimme myös Viherkalasta samaan aikaan uusia (3 kpl Brilliant turqoise) kiekkoja kuin sinä. Meillä on nyt yhteensä 8 kiekkoa, helmimonnisia 12 kpl ja partamonni. Allas on 540-litrainen.

Kiekot voivat ihan hyvin. Erityisesti yksi niistä on elementissään ja oikea kaunotar:
http://www.majamaki.fi/galleria/view_ph ... icture_927
Toiset kaksi kiekkoa ovat hieman tummempia ja arempia, mutta syövät kuitenkin. Vanhat kiekkomme voivat oikein pulskasti kaikki ja saivat uutta puhtia reviirijakoon ja muuhun pullistukseen.

Meillä ei ole karanteeniallasta emmekä ole tarvinneet mitään lääkitystä kotiutuksessa paitsi annamme muutenkin säännöllisesti ns. kiekkojen lääkeruokaa. Veden lämpötilan olemme pitäneet nyt koko ajan 30 asteessa.

Jouluterveisin, Salla
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Joo, muistankin sinut Viherkalasta (olettaen, että olitte "ne")! Onnea vaan sinullekkin. Minulla tosiaan ovat vielä karanteenissa, en malttaisi edes odottaa, että pääsen ne tuonne isompaan siirtämään (500l). Tänään huomasin sen yhdenkin syövän, mistä en aikasemmin ollut varma syökö. Olen pitänyt pimeänä karanteeniallasta ja ovatkin esillä enemmän nyt.

Hienoja kuvia sinulla kiekoistasi, varsinkin tuo Veijo on upea! Mikä se on väriltään? Onko joku sini-turkoosi? Minulla on kiekkoja 12, joista kaksi on niin alimitoitettuja (kitukasvuisia), etteivät varmaan selviä joukossa ikuisesti. Vielä ovat ainakin pärjänneet hyvinkin kun kaikki ovat iältään vuoden ja puolentoista vuoden välillä, mutta luulen niiden karsiutuvan aikaa myöden...Siksi olenkin hankkinut 12 kiekkoa, että niitä jäisi lopulta sinne se 10. 12 on minusta ehkä hiukan paljon, mutta mitäpä yksi reilun 2 e:n kolikon kokoinen ja toinen hieman isompi tilaa vie...
salla
Junior Member
Junior Member

Misu kirjoitti:Joo, muistankin sinut Viherkalasta (olettaen, että olitte "ne")! Onnea vaan sinullekkin.
Joo, kyllä edellisetkin asiakkaat ostivat kiekkoja. Olisimme halunneet myös ostaa 2 kpl Marlboro Red -kiekkoja, mutta parhaimmat olivat jo menneet...

Misu kirjoitti:Hienoja kuvia sinulla kiekoistasi, varsinkin tuo Veijo on upea! Mikä se on väriltään? Onko joku sini-turkoosi?
Solid Blue, upein ja isoin kiekoistamme:
http://www.majamaki.fi/galleria/view_ph ... tled_6_001
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Minä ostin yhden Marlboron ja se on tuolla viiden jengissä se, jota hieman potkitaan kaaliin. En tiedä vielä onko se kovin vakavaa, koska kisailevat ja "taistelevat" kaikki enemmän tai vähemmän keskenään, mutta hieman sorretulta se vaikuttaa. Se on juuri se, joka syö joko ei ollenkaan tai huonosti (eilen näin syövän). Muut syövät. :|
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Tänään ovat kaikki viisi uutta kiekkoa olleet varsin terhakoita. Parin-kolmen päivän pimennys ja runsaampi altaan peittäminen on ollut ehkä hyväksi. Tänään laitoin valot taas altaaseen ja kaikki ovat tosiaan olleet esillä ja meuhkanneet koko ajan edestakaisin. Tarkemmin seuraillessani huomasin, ettei tuo Marlboro ole yhtään sen enempää ollut kiusattu kuin muutkaan. Kaikki tökkivät toisiaan ja kisailevat. Jopa tuo Marlboro osallistuu muiden kiusaamiseen yhtälailla kuin muutkin toistensa. Ja mikä parasta: ne syövät mainiosti! :D
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Itselleni tuli myös 7 uutta kiekkoa sunnuntaina ja syövät heti oikein hyvin. Nyt on siis tuolla altaassa noiden 7 ison lisäksi 7 pientä. Toivotaan vaan, että nuo vanhemmatkin oppisivat syömään yhtä hyvin, kuten nämä pienet Jani.B:ltä juuri hankitut kiekkoset.

Motakohan tuonne uskaltaa kiekkosia hankkia kun allas on 780L ja kiekkoja on 14, mutta näyttää silti aika vähäiseltä määrältä.. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Minulla on kaikkiaan 12 kpl kiekkoja, kaksi niistä hyvin pientä kitukasvuista, jotka ehkä joskus menehtyvät...Minusta määrä tuntuu ehkä hiukan suurelta, mutta kokeneempien suosituksella olen uskaltautunut niiden määrää lisäämään. Yksi sanoi, että minimi 500l olisi 10 kpl (sinulla tietenkin enemmän), joku sanoi, että vielä enemmän jne. Kun nyt saisi nuo viisikin tuonne muiden sekaan. Hirvittää vaan mahdolliset ongelmat kun "isot" kiekot on voineet viime kevään/kesän vaikeuksien jälkeen niin tosi hyvin.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

salla kirjoitti:Meillä ei ole karanteeniallasta emmekä ole tarvinneet mitään lääkitystä kotiutuksessa paitsi annamme muutenkin säännöllisesti ns. kiekkojen lääkeruokaa. Veden lämpötilan olemme pitäneet nyt koko ajan 30 asteessa.
Taas opiskelemassa kiekoista 8-)
Jäi vaivaamaan tuo lääkeruoka...Mitä ihmettä se on? 8O
salla
Junior Member
Junior Member

Moi!

Tarkoitin lääkeruualla Tropicalin d'allio plus:aa, jonka pitäis ainaskin selostuksensa mukaan auttaa sisäloisten eliminoinnissa ja parantaa immuniteettiä. Siis se on valkosipulia sisältävää hiutaleruokaa.

Meillä on myös Pepso foodia, jota voi sekoittaa muun ruuan mukaan. Tosin sitä emme juuri ole käyttäneet.

Meillä kuusi kiekkoa kahdeksasta syö mielellään niin kuivaruokaa kuin pakastettakin. Kaksi kiekkoamme lymyää piilossa ja syö vain pakasteita (ne ovat kaksi niistä uusista). Olemme myös antaneet loiskuurin altaaseen sitten viime kirjoittelun. Nämä kaksi ovat tummia ja suht laihoja. Muut kiekot ovat pulskia ja tosi virkeitä. :)

Salla
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Minäkin olen antanut loiskuurin, uusistayksi on hieman möllö. Hieman on kuurin myötä virkistynyt, muttei ole normaali virkeä kiekko. Ehkä sitä ahdistellaan. Tämä yksilö ei kuitenkaan ole se Red Marlboro, joka karanteenissa vaikutti aluksi aralta. Se meidän turkoosi (Brilliant) on myös aika reipas ja iso kaveri (muistelin sinun salla kehuneen omaasi terveeksi ja reippaaksi kaveriksi).

Pepso Foodia voi muuten syöttää sellaisenaankin, ei tarvitse sekoittaa muun ruoan sekaan. Meillä ainakin kiekot pitävät siitä.
salla
Junior Member
Junior Member

Juu, meidän yksi brilliant tosi reipas ja kaunis, mutta ne kaksi muuta brilliantia möksöttelee piilossa ja ovat nirsoja.

Kokeilin kerran laittaa pepso foodia pelkästään, muttei meidän kiekot jotenkaan noteeranneet sitä. Ne ei varmaan tajunneet sen olevan ruokaa, kun se on niin pientä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”