Sähköt poikki - kauanko porukka pysyy hengissä
Valvoja: Moderaattorit
Sähköt poikki - kauanko porukka pysyy hengissä
Niin, tuossa justiin lueskelin kun joku oli laittanut UPSin akvaarioonsa. Ja samana iltana sitten pamahti sähköt poikki eikä ole tietoa milloin saa takaisin.
Onkos kellään neuvoja taikka ennusteita että minkä takia rupeaa tulemaan pysyviä vahinkoja?
Valonpuute, kylmeneminen vai virtauksen puuteko on pahin ongelma?
HELP!
Onkos kellään neuvoja taikka ennusteita että minkä takia rupeaa tulemaan pysyviä vahinkoja?
Valonpuute, kylmeneminen vai virtauksen puuteko on pahin ongelma?
HELP!
Jukezo
Pahin: Virtauksen puute, jolloin suurella todennäköisyydellä altaasta alkaa happipitoisuus romahtamaan jossakin vaiheessa ( riippuu tietysti altaasta/kalastosta ja sähkökatkoksen pituudesta)
2: Lämpötilan tippuminen:vahinkojen laatu riippuu tietysti miten herkkiä lajeja kyseessä ja miten pitkään liian alhainen lämpötila on päällä.
3: Valon puute ei niinkään ole vakava asia, luonnossakin niitä pilvisiä päiviä on silloin tällöin.
2: Lämpötilan tippuminen:vahinkojen laatu riippuu tietysti miten herkkiä lajeja kyseessä ja miten pitkään liian alhainen lämpötila on päällä.
3: Valon puute ei niinkään ole vakava asia, luonnossakin niitä pilvisiä päiviä on silloin tällöin.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaara ohi! Meriakvaristin painajainen on lusittu. Positiivista on, että Fortum on luvannut ihan kivasti korvauksia.
Meillä oli sähköt yhteensä 3.5 päivää poikki. Altaan lämpö kävi alhaisimillaan 19 asteessa, vaikka lämmitin akvaariohuonetta vanhalla Weberin kaasugrillillä
Tuo agrekaatti eri tehoiltaan riitä minkäänlaiseen lämmitykseen.
Luuletteko että tuosta aiheutui jotain ongelmaa? Kalat voi hyvin ja kaikki näyttää muutenkin hyvältä. Onkos siellä sitten jotain muita öttiäisiä, jotka olisivat heittäneet veivinsä?
Meillä oli sähköt yhteensä 3.5 päivää poikki. Altaan lämpö kävi alhaisimillaan 19 asteessa, vaikka lämmitin akvaariohuonetta vanhalla Weberin kaasugrillillä

Luuletteko että tuosta aiheutui jotain ongelmaa? Kalat voi hyvin ja kaikki näyttää muutenkin hyvältä. Onkos siellä sitten jotain muita öttiäisiä, jotka olisivat heittäneet veivinsä?
Jukezo
Raportoi asiasta sitten hiukan myöhemmin kun näet kuinka eliöstö on selvinnyt.
Oliko allas ilman vedenkiertoa ja muutakin toimintaa tuon 3,5 päivää?
Itse ostin pari vuotta sitten agrekaatin jolla saan pidettyä kaikki toiminnat päällä (1 valo + kaikki muut toiminnat). Kun tuli varoitus myrskystä niin varotoimena kävin kokeilemassa agrekaatin käynnistämistä eikä se lähtenyt käyntiin. Eikä sitä saatu 'korjattua' vaikka 3 tuntia tehtiin kaverin kanssa töitä (kaveri tuntee kyseiset laitteet). Viime kesänä oli käynnissä ja siitä lähtien seissyt käyttämättömänä. Öljyt silloin vaihdettiin ja käynnistyskoe tehtiin.
Sain tilalle sitten toisen laitteen mutta sitä ei sitten kuitenkaan tarvittu.
Minua todella kiinnostaa tuo 'varoaika' jonka sisällä sähköä on saatava.
Oliko allas ilman vedenkiertoa ja muutakin toimintaa tuon 3,5 päivää?
Itse ostin pari vuotta sitten agrekaatin jolla saan pidettyä kaikki toiminnat päällä (1 valo + kaikki muut toiminnat). Kun tuli varoitus myrskystä niin varotoimena kävin kokeilemassa agrekaatin käynnistämistä eikä se lähtenyt käyntiin. Eikä sitä saatu 'korjattua' vaikka 3 tuntia tehtiin kaverin kanssa töitä (kaveri tuntee kyseiset laitteet). Viime kesänä oli käynnissä ja siitä lähtien seissyt käyttämättömänä. Öljyt silloin vaihdettiin ja käynnistyskoe tehtiin.
Sain tilalle sitten toisen laitteen mutta sitä ei sitten kuitenkaan tarvittu.
Minua todella kiinnostaa tuo 'varoaika' jonka sisällä sähköä on saatava.
14 tuntia oli akvaario täysin ilman sähköä. Loput tuosta 3.5 päivästä siinä oli kaikki laitteet toiminnassa, mutta koska asunto viileni lähelle kymmentä astetta niin lämmittimen kapasiteetti ei riittänyt.
Nyt olen sitten päättänyt hankkia tehokkaamman lämmittimen.
Ilmeisesti minun ei sitten kannata ostaa agrekaattia vaan luottaa siihen, että huolletun ja säännöllisesti käytetyn saan vuokratuksi tarpeen tullen.
Palaan asiaan.
Nyt olen sitten päättänyt hankkia tehokkaamman lämmittimen.
Ilmeisesti minun ei sitten kannata ostaa agrekaattia vaan luottaa siihen, että huolletun ja säännöllisesti käytetyn saan vuokratuksi tarpeen tullen.
Palaan asiaan.
Jukezo
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
En kyllä luottaisi siihen. Kunnollisen myrskyn jälkeen voi olla todella hankala löytää aggrekaattia vuokratakseen tai edes ostaakseen.Jukezo kirjoitti:Ilmeisesti minun ei sitten kannata ostaa agrekaattia vaan luottaa siihen, että huolletun ja säännöllisesti käytetyn saan vuokratuksi tarpeen tullen.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
-
- Senior Member
- Viesti:
UPS on helppo tehdä itse jos osaa elektroniikan jaloa taitoa, hyytelöakku ja elektroniikka joka valvoo pistorasian virran. jos ja kun virta pistorasiasta loppuu kytkeytyy hyytelöakun virta yhteen 12v pumppuun joka kierrättää vettä. Suurinpiirtein tämän oloinen järjestelmä on minulle tulossa kunhan kaverini (joka taitaa elektroniikkaa jonkun verran) saa aikaiseksi. Ja kaiken kukkuraksi tarkoitus olisi saada hälyytys kännykkään.
Tämä versio tulee noin 100 litran altaaseen ja 12v pumppu riittänee pitämään altaan hengissä (toivon mukaa) tai ainakin antaa hieman lisäaikaa. Isompaan altaaseen pitää vielä hommata tai tehdä muunnin joka muuttaa 12v -> 230v ja saa isomman pumpun pyörimään, tämä taas vaatii jo isomman hyytelöakun.
Koko projekti on ihan alkutekijöissään ja itse en tiedä kytkennöistä mitään, kaverini kyllä vakuutti että helppo homma. Aika näyttää onnistuuko projekti.
Tämä versio tulee noin 100 litran altaaseen ja 12v pumppu riittänee pitämään altaan hengissä (toivon mukaa) tai ainakin antaa hieman lisäaikaa. Isompaan altaaseen pitää vielä hommata tai tehdä muunnin joka muuttaa 12v -> 230v ja saa isomman pumpun pyörimään, tämä taas vaatii jo isomman hyytelöakun.
Koko projekti on ihan alkutekijöissään ja itse en tiedä kytkennöistä mitään, kaverini kyllä vakuutti että helppo homma. Aika näyttää onnistuuko projekti.
agregaatti
mie meinasin ostaa halvimman mahdollisen kiinalaisvalmisteisen agregaatin varalle, jotta lämmitys ja vedenkierto pelittäisi.
taannoin oli tuollainen 6h sähkökatkos, ja lämpötila laski jo uhkaavasti altaassa tuonne 20 asteen tuntumaan. olen ymmärtänyt että alemmat lämpötilat tuovat katastroohvin.
taannoin oli tuollainen 6h sähkökatkos, ja lämpötila laski jo uhkaavasti altaassa tuonne 20 asteen tuntumaan. olen ymmärtänyt että alemmat lämpötilat tuovat katastroohvin.