Mieleni tekevi akvaariota

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Mieleni tekevi akvaariota

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Olen muutaman viikon intensiivisesti tutkinut akvaarion hankkimista lukemalla erilaista kirjallisuutta aika paljon. Tarkoituksena olisi hankkia pari 200-350 litraista allasta. Pari kysymystä saisi saada vähän tarkempaa selvitystä.

Ensinnäkin satun asumaan maalla ja vesijohdosta ei ole tietoakaan joten käytössä on oma kaivo. Sen vesi on ruostepitoista ja siksipä se suodatetaan. Suodatin huuhdellaan eli elvytetään suolan avulla joka toinen yö. Ongelmana ei varmaankaan ole tuo suola jota on käyttövedessä minimaalinen määrä vaan edelleenkin se rauta. Sitä on vedessä suodatuksen jälkeenkin vielä sen verran, että jos sankoon jättää vettä seisomaan pidemmäksi aikaa, pohjaltä löytyy tätä saostunutta rautaa. Luin erään artikkelin täältä netistä jossa sanottiin, että rautaa ei saa olla enempää kuin 0,03mg/litrassa ja tuohon arvoon en pääse millään.

Mietin mistä saisi helposti sitä 'puhdasta' vettä? Tietysti seisottamalla vettä isossa saavissa voisi olla ratkaisu mutta entäpä pyykin kuivain - siinähän vesi kondensoituu. Mahtaako tulla akvaarioon soveltuvaa vettä?

Toisena kysymyksenä on tietysti itse akvaarioiden hankinta. Lueskelin ensin läpi eri valmistajien esitteitä ja tutkin hintoja. Sitten kävin Keltaisen Pörssin sivuilla - sieltä löytyy minullekin 'sopivaa' tarjontaa. Kuinka on, onko kokemuksia?? Uskaltaako laittaa roponsa 'käytettyyn'?

Sen sortin perfektionisti olen, että tutkin asian hyvin tarkasti enkä osta sikaa säkissä. Kun asiat loksahtaa kohdalleen olen valmis investoimaan enkä välttämättä halvimpaan mutta kuitenkin kohtuun pitäen mielessä.

Siispä kertokaapa tietoja raudasta ja kaivovedestä sekä, että minne roponi kantaisin.

Edit: Helpompi lukea, kun ei ole yhdessä pötkössä. Pehis
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Aloitetaan tuosta vedestäsi. Olen kuullut että imumonnit ovat arkoja kuparille ja raudalle mutta tähän en ole oike henkilo vastaamaan vaan se on Monnispesialisti Pertti Rassi.

Yksi ratkaisu ongelmaasi olisi ionivsihdettu vesi, tai käänteisosmoosilaite. Liianpitkiä juttuja tässä selitettäväksi. Sanoithan itse että olet perfektionisti, etsi netistä tietoa näistä.
Itselläni ei ole ioninvaihtimesta muutatietoa kuin lukutieto mutta käänteisosmoosi on paljon helpompi laite minunmielestäni.

Muista kumminkin että käänteisosmoosivesi ei ole sinällään elinkelvollista kaloille siitä puuttuu kaikki kaloille tärkeät tekiät kuten mineraalit ja hivenaineet ja suolat vesi on epävaakata koska kovuustekiät on poistuneet kokonaan.

http://www.helsinki.fi/~petterss/GLP/kov.html

Käytä englanniksi hakukonetta käyttäen hakusanana. "reverse osmosis" ilman lainausmerkkejä, tietoa ja kauppiaita on valtavasti. Hyvä hakukone löytyy osoitteesta.

http://www.google.com/

Käänteisosmoosi vesi on elvytettävissä akvaariokaloille elinkelpoiseksi takaisin suolat ja mineraalit siihen palauttamalla.

Kallishan laite on mutta itse sanoit että olet valmis sioittamaan harrastukseen. Ja huoltokustannuksiakin tulee väistämättä ainakin kääntisosmoosin patruunoiden vaihdosta johtuen, ne joutuu aikaajoin vaihtamaan, sinulla ehkä vielä useammin kun vedessä on rautaa noinpaljon joka varmasti osaltaan tukkii käänteisosmoosin esisuodatinpatruunoita normaalia nopeammin.

Omana suosituksena annankin sinulle vinkin, älä lankea halvimpaan osmoosiin jos sellaisen päätät hankkia ja hanki ainakin kolmevaiheinen osmoosi jos siihen päädyt. Eli kolmivaiheinen tarkoittaa että ensin vesi menee osmoosiin esisuodatinpatruunan läpi, jonkajalkeen vielä aktiivisuodatinpatruunan läpi ja sitten varsinaisten kalvojen läpi joka poistaa vedestä lopullisesti kaikki epäpuhtaudet. Eli silloin jää enin töhnä noihin esisuodatinpatruunoihin.

Akvaariota ja laitteistoa ei kannata ostaa keltaisestapörssistä näkemätä ensin mitä saa.

Ei muuta kuin nautinnollisia hetkiä tiedonhaun perässä netissä, mahdollista uutta harrastusta sunitellessa.



-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Sitten kävin Keltaisen Pörssin sivuilla - sieltä löytyy minullekin 'sopivaa' tarjontaa. Kuinka on, onko kokemuksia?? Uskaltaako laittaa roponsa 'käytettyyn'?
Noista vesiasioista en mene mitään sanomaan, mutta käytetyn akvaarion ostosta on kokemuksia...

Eli kyseisestä lehdestä löysin nykyisen 225 litran akvaarioni käytettynä yli 10 vuotta sitten.
Tehdastekoinen, ollut välillä kuivillaan varastossa pari kertaa ja edelleen pitää vettä *koputtaa puuta*...

Pari pienempääkin purkkia on sieltä hankittu aikoinaan, eikä ole valittamista ollut. Tuleva akvaarionikin
tulee olemaan käytetty...

Kyllä niistä käytetyistä hyviä löytyy varmasti paljonkin. Enitenhän asiaan ehkä vaikuttaa altaan ikä
ja yleinen kunto, mikä yleensä on silmin nähtävissä, varsinkin jos allas on vielä täynnä vettä (suositeltavaa).

Vähän tuuripeliähän se tietysti käytetyn ostaminen on, mutta eipä se uusikaan allas välttämättä ole priima.

Jos on varaa ja haluaa sijoittaa, niin uusi on kyllä kuitenkin aina uusi (naarmuton, uudet silikonit)...

Itse en laita vaivalla hankkimiani pennosia uuteen, kun samalla rahalla saa käytetyn tarvikkeineen.
Nämä ovat tietysti aina niitä jokaisen itse päätettävissä olevia asioita, tämä minun mielipiteeni
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 19:22, 25.09.2001
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja delfiini »

käytetyistä akvaarioista, itse olen ostanut kaksi alle 100 litrasta palstasta ja toinen 80l maksoi vaan 50mk ja oli ihan siisti ja ei vuotanut kertaakaan (oli mulla 4v), nyt olen antanut sen pois jo ja sitten taas tuo toinen, 65litranen paketti, mikä näytti ihan uudeltan, tais maksaa 400mk, vuosi puolen vuoden sisällä neljä kertaa:-( lopulta viikon välein:-( ja sittenhän kutsuikin jo mappi öö, jälkimmäisestä en ole kuitenkaan varma johtuiko se siitä, että se oli vähän vinossa paikassa?! mutta kaipa se joka tapauksessa oli aika heikko:-( eli kannattaa olla tarkkana.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Yksi ratkaisu ongelmaasi olisi ionivsihdettu vesi, tai käänteisosmoosilaite. Liianpitkiä juttuja tässä selitettäväksi. Sanoithan itse että olet perfektionisti, etsi netistä tietoa näistä.
Itselläni ei ole ioninvaihtimesta muutatietoa kuin lukutieto mutta käänteisosmoosi on paljon helpompi laite minunmielestäni.
Kiitoksia vinkistä - täytyypä panna asia tutkimuksen alle. Mietyttää vain onko tarkoituksen mukaista puhdistaa vesi aivan täysin ja sitten laittaa siihen kalojen tarvitsemat ravinteet.

Nykyinen käytössä oleva raudan suodatuksen ongelma on siinä, että veden kulkiessa suodattimen läpi, siinä oleva rauta ei ole ehtinyt hapettua ja on veteen liuenneessa muodossa. Saatuaan aikansa hapettua, rauta saostuu ja painuu astian pohjalle.

Aioinkin tehdä kokeen jossa vien tutkittavaksi pari viikkoa 'seisonutta' ja hapettunutta vettä. Onnettominta asiassa on vain, että nuo tutkimukset maksavat useita satasia per tutkimus.

Olen lukenut ja kuullut, että vaihdettava vesi olisi oltava mahdollisimman kylmää. Miten mahtaa soveltua ajattelemani seisonut ja hapettunut vesi?
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Olen lukenut ja kuullut, että vaihdettava vesi olisi oltava mahdollisimman kylmää. Miten mahtaa soveltua ajattelemani seisonut ja hapettunut vesi?
Tuo mahdollisimman kylmä vesi pätee kraanaveteen, ei varmaankaan sinun tapauksessasi päde. Siis ideana siinä on se, ettei kylmään veteen liukene putkistosta erilaisia yhdisteitä. Tiedä sitten miten paikkaansa pitävä tämä asia on, kun suurin osa ihmisistä kuitenkin tuntuu pistävän letkun akvaarioon ja hanan auki, kuten teen myös minäkin. Veden seisottaminen on ihan ok juuri kraanavedessä. Silloin siitä pääsee haihtumaan esimerkiksi juuri klooriyhdisteet + muut. Joita ei liene kaivovedessä. Eli veden seisottamisesta ja hapettumisesta ei ole mitään vaaraa.

-------------------------
email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Kiitoksia vinkistä - täytyypä panna asia tutkimuksen alle. Mietyttää vain onko tarkoituksen mukaista puhdistaa vesi aivan täysin ja sitten laittaa siihen kalojen tarvitsemat ravinteet.

Nykyinen käytössä oleva raudan suodatuksen ongelma on siinä, että veden kulkiessa suodattimen läpi, siinä oleva rauta ei ole ehtinyt hapettua ja on veteen liuenneessa muodossa. Saatuaan aikansa hapettua, rauta saostuu ja painuu astian pohjalle.

Aioinkin tehdä kokeen jossa vien tutkittavaksi pari viikkoa 'seisonutta' ja hapettunutta vettä. Onnettominta asiassa on vain, että nuo tutkimukset maksavat useita satasia per tutkimus.

Olen lukenut ja kuullut, että vaihdettava vesi olisi oltava mahdollisimman kylmää. Miten mahtaa soveltua ajattelemani seisonut ja hapettunut vesi?
Tuli toinenkin mahdollisuus mieleeni. Lähdevesi. Mahtaako löytyä läheltä...

Kaverini kokeili lähdevettä kiekkokaloja kudetaessaan ja mittaili siitä vesiarvoja, sen lähteen ph oli 6 ja sähkönjohtavuus 30 mikrosiimensiä eli erittäin pehmeää.

Suomalaiset pohjavedethän ovat erittäin puhtaita ainakin maaseudulla missä teitä ei suolata.

Lähdeveden käyttö on kyllä erittäin vaivalloista kun joutuu sitä hakemaan lähteestä ja tähänkin veteen joutuu lisäämään kovuustekiöitä ainakin muuten pidemmänpäälle tulee ongelmia ainakin ph:n alhaisuuden kanssa jos vesiarvot ovat edellämainitun kaltaiset.

Epäilen että tuon oman kaivoveden kanssasi tulee myös esille ongelma pohjan tukkeutumisesta jos vielä akvaariossa vedestä saostuu rautaa, se tukkii pohjan. <-- Tämän on oma arvioni.

Kannataa ainakin tuota lähdevesiteoriaa miettiä olisiko mahdollista se olisi ainakin ilmaista, tietysti siitä on iso vaiva mutta mitäpä innokas akvaristi ei tekisi harrastuksensa eteen...





-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Kannataa ainakin tuota lähdevesiteoriaa miettiä olisiko mahdollista se olisi ainakin ilmaista, tietysti siitä on iso vaiva mutta mitäpä innokas akvaristi ei tekisi harrastuksensa eteen...
Hyvä, että tulee asioita pyöriteltyä usealta kannalta - alkavat hoksottimet pelata kunnolla. Mietin, että millainen homma mahtaisi olla kantaa vettä lähteeltä kotia (sellainen löytyy alle kilometrin päästä)kun kaivoltakin kantaminen saattaa alkaa tökkiä aikaa myöten. Ja silloin tajusin, että heureka, minullahan on kaivo sekä porakaivo ja ruosteinen vesi tulee tästä 120 metriä syvästä porakaivosta.

Pintakaivo ei ole ollut oikeastaan koskaan käytössä koska siitä ei riittänyt vesi normaaliin talouskäyttöön ja siksipä oli tehtävä kyseinen porakaivo. Nyt sitten on käytävä nostamassa sankolla 'tavallisen' kaivon vettä ja seisotettava sitä jonkin aikaa jotta näkisi josko siitä laskeutuu ruostetta astian pohjalle.

Epäilen, että näin ei tule käymään koska naapurissa ei ole ruosteisen veden ongelmaa - heillä onkin sitten ongelmana tuo veden loppuminen!!!

Näin ne vain asiat näyttävät ratkeavan - löytyy lähteet ja kaivot.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”