Suodattimen pesu

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Dori
Junior Member
Junior Member

Suodattimen pesu

Viesti Kirjoittaja Dori »

Niin...kysyisin, että tarvitseeko 60-litraisen altaan sisäsuodatinta pestä kypsytyksen aikana. Siinä on sellainen patruuna :mrgreen:
Kuinka usein suodatin pitää pestä? Ja eikö sitten kunnolla, koska minulla on vain yksi suodatin, ja eikö kunnollinen pesu vahingoita bakteerikantaa?
KIITOS! :)
"Just keep swimming." -Dori-
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Suodatin pitäisi kai pestä kerran kuussa lämpimällä vedellä sormien välissä hangaten. Ei sitä tarvitse pestä niin PERUSTEELLISESTI. Kunhan vähän huuhdot ja poistat isoimmat roskat niin eiköhän se riitä. :mrgreen:

Viisaammat sanokooon siitä bakteerikanta asiasta. MInä ainakin pesen suodattimen sienen kerran kuussa eikä mitää propleemia ole tullut.
Turkoosi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Vastaanpa vähäisestä kokemuksesta: itse joudun sitä huuhtomaan aina välillä koska virtaus vähenee selvästi - ymppi oli aika sakea ja tukkii suodatinta. Eli tarkkaile virtausta ja huuhdo akvaariovedessä puristellen jos meinaa mennä liian tyveneksi.
Järjenkäyttö on sallittua ja joskus jopa suotavaa.
lilo
Senior Member
Senior Member

Re: Suodattimen pesu

Viesti Kirjoittaja lilo »

Dori kirjoitti:Niin...kysyisin, että tarvitseeko 60-litraisen altaan sisäsuodatinta pestä kypsytyksen aikana.
Älä pese, jos vesi pysyy liikkeessä. Kypsytyksen aikana on tarkoitus
kasvattaa sitä bakteerikantaa ja vaikka paras bakteerikanta syntyykin
sinne pohja-ainekseen, syntyy sitä hyvässä lykyssä myös sinne suodattimeen (sisäsuodattimeen ei niin hyvin, kuin biologiseen ulkosuodattimeen).
Kuinka usein suodatin pitää pestä?
Silloin kun vedenvirtaus
on muuttunut niin hitaaksi, ettei enää riitä pitämään vettä kirkkaana.
Ei siis yhtä usein kuin vaihdat vettä.
Ja eikö sitten kunnolla, koska minulla on vain yksi suodatin, ja eikö kunnollinen pesu vahingoita bakteerikantaa?
Kunnollinen pesu vahingoittaa bakteerikantaa. Suodatin on suositeltu pestävän eri päivänä
kuin varsinaisena lappopäivänä; silläkin edesautetaan sitä, että vesiolosuhteet eivät muutu liikaa kerralla.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
CrystalCat
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja CrystalCat »

Kyllä perusteellinen pesu hanaveden alla vahingoittaa bakteerikantaa suodattimessa, mutta se vältetään pesemällä patruuna (sieni, filtteri- miten kukin haluaa sanoa) akvaarion omassa vedessä. Eli ota ämpäriin akvaariosta vettä ja pese filtteri mahdollisimman puhtaaksi, jottei se olisi heti taas tukossa ja pesukerrat lisääntyisi. Näin minimoidaan bakteerikannan menetys.

Ja suodatin tulisi pestä, kun sen virtaus on vähentynyt puoleen uudesta/puhtaasta. Ajallisesti se tarkoittaa altaan kuormituksesta ja suodattimesta riippuen 2 - 4 viikkoa.

Jos suodatin tarvitsee pesua kypsytyksen aikana, se pestään edellä mainittuun tapaan. Jos haluaa varmistaa ettei bakteerikannan kehittyminen häiriinny tästä toimituksesta, voi altaaseen lisätä kaupallisia bakteeri-tuotteita.
lennu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lennu »

Akvaariossani on 2 pientä suodatinta ja pesen molempien suodattimien sienet kerran viikossa akvaarion omassa vedessä. Näkyy niissä olevan likaa, vaikka pesen ne niin usein. Kerran olen jättänyt pesemättä ja kahden viikon jälkeen ne olivat tosi likaisia. Olen pessyt ne veden vaihdon yhteydessä. Veden arvot ovat säilyneet hyvänä. Olen kokemuksen kautta saanut "näppituntuman" siihen, miten minun akvaariota pitää hoitaa, mutta en tiedä, miten se soveltuu muihin akvaarioihin. Voi olla, että jos omistaisin yhden tarpeeksi tehokkaan suodattimen, en pesisi sitä aivan niin usein. Tärkeintä on, että kalat voivat hyvin ja vesi pysyy hyvänä.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Suodattimen pesulle (kuinka usein suodatin pitäisi pestä?) ei ole mitään erityistä sääntöä. Itse pesen silloin, kun pulputus on vähentynyt enkä silloinkaan "pesemällä pese". Huuhtelen isoimman kuonan poies ja vekotin takaisin altaaseen. Hyvin on wörkkinyt tällä tekniikalla ;)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”