L-numeroluettelosta ja lopulta myös Suomestakin, on löydettävissä kaksi todella komeaa plekoa L 128 ja L 200. Jouduin aikoinaan antamaan niille nimet paljolti kirjallisuuden ja kuvien perusteella. L 128 sai nimekseen viherpleko ja L 200 topaasipleko. Nyt kun olen nähnyt niitä riittämiin luonnossa, on aihetta palata L 128:n nimeen. Nuori yksilö on aina enemmän tai vähemmän sininen, joten viherpleko ei ole oikein osuva nimi. Se kyllä muuttunee iän myötä enemmän vihreäksi. Ristin sen uudestaan smaragdiplekoksi.
L 128:aa on muuten parhaillaan saatavana. Turun Akvaario toi niitä erän maahan. Turussa vähittäishinta oli 280. Muiden liikkeiden hinnoista en tiedä. Helsingin seudulla sitä saa ainakin Myyrmannin Faunattaresta ja H:gin Akvaariokeskuksesta. Turusta kalat ovat varmaan loppuneet.
Nimen korjaus
Valvoja: Moderaattorit
quote:
Nyt kun olen nähnyt niitä riittämiin luonnossa, on aihetta palata L 128:n nimeen. Nuori yksilö on aina enemmän tai vähemmän sininen, joten viherpleko ei ole oikein osuva nimi. Se kyllä muuttunee iän myötä enemmän vihreäksi. Ristin sen uudestaan smaragdiplekoksi.
Tein siitä kuitenkin safiiriplekon, kun se nuorena on oikeastaan lähes täysin sininen. Toivottavasti siitä ei tule aikuisena vihreä. Smaragdi olisi sopinut sinivihreänä molempiin.
Keskustelin Markku Varjon kanssa. Uuten viralliseen nimiluetteloon ei tule näitä L- sen paremmin kuin C-numeroitakaan. Nimetkin pysyvät siten epävirallisina. Nimien päivitys on myöskin vielä epäselvää. Ehkä nimiluettelosta tulee myös verkkoversio, jota pidetään ajan tasalla.
Nyt kun olen nähnyt niitä riittämiin luonnossa, on aihetta palata L 128:n nimeen. Nuori yksilö on aina enemmän tai vähemmän sininen, joten viherpleko ei ole oikein osuva nimi. Se kyllä muuttunee iän myötä enemmän vihreäksi. Ristin sen uudestaan smaragdiplekoksi.
Tein siitä kuitenkin safiiriplekon, kun se nuorena on oikeastaan lähes täysin sininen. Toivottavasti siitä ei tule aikuisena vihreä. Smaragdi olisi sopinut sinivihreänä molempiin.
Keskustelin Markku Varjon kanssa. Uuten viralliseen nimiluetteloon ei tule näitä L- sen paremmin kuin C-numeroitakaan. Nimetkin pysyvät siten epävirallisina. Nimien päivitys on myöskin vielä epäselvää. Ehkä nimiluettelosta tulee myös verkkoversio, jota pidetään ajan tasalla.