Kuparimonnisten kutu

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ruusu
Member
Member

Kuparimonnisten kutu

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Siirryin nyt omaan aiheeseen tuolta helmimonnisten kudusta . Nämä omani kun ovat kuparimonnisia [;)]
Eli lyhyesti: Siirsin aikuisten altaasta 13 mätimunaa poikasakvaarioon, jossa ne kuoriutuivat 3 vrk sitten. Olen seuraillut vesiarvoja ja näytti siltä että akvaario ei ole kypsä. Sekä nitriitti että nitraatti ovat nollilla, joten laitoin eilen isomman akvaarion kypsän sisäsuodattimen puhaltamaan pikkuakvaarioon. Tänä aamuna nitraattiliuska oli ehkä hivenen punaisempi kuin eilen, mutta silti vielä lähempänä nollaa kuin kymmentä. Osa poikasista (noin puolet) pyörii pohjalla virtauksen mukana toisinaan vähän pyristellen, eli eivät ainakaan vielä ole kuolleet. Näillä poikasilla on vielä ruskuaispussi jäljellä, mutta ne joilla ei ole, uivat ihan normaalisti. Olen antanut pakastettua artemiaa sekä ihan hienoa poikasruokaa muutaman kerran päivässä ja vaihtanut vettä päivittäin. Voikohan niitä pohjalla pyöriviä kuolleen näköisiä mitenkään pelastaa...?

Vesi:
+27 C
pH 7-7.2
GH n. 10
KH n. 3
nitraattia ehkä ihan vähän (0-5 mg/l)
nitriittiä 0 mg/l
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

sammuta suodatin hetkeksi ja katso jos ne ei liiku/reagoi esim valoon niin silloin ne ovat tod.näk kuolleet...
Ruusu
Member
Member

No nyt siellä ei sitten näy yhtään kuollutta! Vain viisi elävääkin olen nähnyt kerralla, toisaalta siellä on muutamia piilopaikkoja. Nitraattikin on hieman kohonnut sen jälkeen kun siirsin isomman akvaarion sisäsuodattimen ja hieman lisää hiekkaa poikasten iloksi. Kävin tänään ostamassa lisää vesiarvotestejä, ja samalla tarttui mukaan Eheimin ulkosuodatin. Pitäähän siellä 150-litraisessakin jonkinlainen suodatin olla :mrgreen:
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Mites kuparimonnisen poikasesi pärjäävät? Onkos niitä vielä elossa. Jos eka yritys menee persiilleen niin uutta yritystä vaan peliin. Meillä näyttäisi nuo helmimonniset taas melko kutuvalmiilta. Edellinen yritys meillä päättyi kolmantena päivänä kuoriutumisesta poikasten joukkokuolemaan ja nyt on kohta 30 päivää tuolla toisella poikueella jo ikää ja poikasia on ainakin se 35. Eivät vain pysy niin pitkään paikallaan, että voisi varmasti laskea.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Ruusu
Member
Member

Poikasia on nyt ainakin viisi ja niillä on ikää 8 vrk (kuoriutumisesta). En vain tiedä mihin ne kuolleet ovat hävinneet, koska yhden olen varmuudella tunnistanut ja heittänyt veke. Suodattimessakin on koko ajan ollut nailonsukka. En ole vieläkään nähnyt niiden syöksyvän artemian kimppuun, vaan ne ovat lähinnä ihan paikoillaan. Eilen tosin jäi vettä vaihtamatta koska olin mahataudissa ja kuumeessa.
sinimarja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sinimarja »

Meillä kupariset kutivat viime viikolla keskiviikkona. Munia oli paikoin kasapäin, mutta kolmantena päivänä ne alkoivat mystisesti hävitä.

Alkuun vaikutti siltä, ettei kukaan ollut kiinnostunut munien syömisestä, mutta kai ne sitten odottivat, kunnes oli vähän enemmän syömistä, vai mitä. :twisted: Loppuviikolla kaikki jäljet kudusta olivat kadonneet.

Tänään vaihdoin taas vettä, samalla päätin tarkistaa suodattimet. No, toisessa olivat odotetusti ne kaksi kirsikkakatkarapua + pari platynpoikasta! Hydorista sitten löytyi poikasia - ei vain pari vaan ihan kuusi kappaletta! Osa ilmiselviä platyjä, osa pienempiä siimahäntiä, joista pari pyöri mielipuolisesti kuin hyrrä. Ne lienevät kuparisten säästyneitä poikasia.

Meillä ei nyt ole rahkeita pitää poikasakvaariota, joten päästin kaikki poikaset isoon pyttyyn "surman suuhun", tosin vasta kun valo oli sammunut. Selvitköön vahvimmat, en aio myytäväksi muutenkaan ryhtyä kaloja kasvattamaan.

Isoa suodatinta (Juwel) en taaskaan uskaltanut laittaa päälle, luulen siellä edelleen piileskelevän yhden cherryn. Kunhan saan raot tukittua mattosuodattimella niin sitten taas saa vispata.

Olen kai julma, kun en niitä vauvoja alkanut hyysäämään, mutta pakko priorisoida.

Saa nähdä, näkyykö mitään.
Se joka haluaa, keksii keinot. Se joka ei halua, keksii selitykset.
Ruusu
Member
Member

Siirsin eilen kaksi suurinta poikasta 150-litraiseen muiden monnisten seuraksi. Nämä pikkuiset ovat jo yli 2 cm pituisia ja aikuisen näköisiä, kun muut poikaset ovat vielä alle 1,5 cm ja täplikkäitä. Ikää niillä on siis vajaat 3 viikkoa. Siellä ne isot poikaset pörhältävät kuin olisivat aina asuneet muiden monnisten kanssa. Sitten kun saan muutkin poikaset siirrettyä muualle, niin kokeilen kudettaa monnisia uudestaan siten että valitsen 2 koirasta ja yhden (nyt jo hyvin pullean) naaraan poikasakvaarioon kutemaan niin ei tarvitse siirtää mätimunia.

Tästä ensimmäisestä 13 mätimunan pelastamisoperaatiokokeilusta jäi siis 7 poikasta eloon. Yli 50 % siis! 8-)
TerhiL
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja TerhiL »

Mistähän johtuu, että minulla kuparimonnisten vanhin poikanen on jo 4,5 viikoa, ja pituutta on vasta 1,5 cm? Artemialla en ole ruokkinut poikasia lainkaan (ei aavistustakaan, mistä sitä saisin tältä alueelta), vaan alusta lähtien olen antanut murusia pohjatabletteja sekä nyt myös Tetran Baby-jauhetta. Tämä oli kalojeni ensimmäinen kutu, ja eka satsista poikasia on elossa kolme. Nuorempia on lähes parikymmentä.

Mahtavatkohan aikuiset kuparimonniset popsia noita poikasia, mikäli siirrän uroksen ja naaraan tuohon poikasakvaarioon kutemaan? Naaras munii ihan jatkuvasti, ja hankalaa kaapia isomman akvaarion seinistä kutua, kun osa vahingoittuu kuitenkin.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

TerhiL kirjoitti:Mistähän johtuu, että minulla kuparimonnisten vanhin poikanen on jo 4,5 viikoa, ja pituutta on vasta 1,5 cm? Artemialla en ole ruokkinut poikasia lainkaan (ei aavistustakaan, mistä sitä saisin tältä alueelta), vaan alusta lähtien olen antanut murusia pohjatabletteja sekä nyt myös Tetran Baby-jauhetta.
Kyllä se artemia taitaa olla ensiruuista paras. Poikasruuat lienevät myös parempia kasvattamiseen kuin aikuisten ruuat, joten niitä kannattaa kyllä käyttää, vaikka sitten tarjoilisikin aikuisten sapuskaa siinä sivussa. Lämpötila vaikuttaa myös, lämpimässä kasvaa nopeammin.
Mahtavatkohan aikuiset kuparimonniset popsia noita poikasia, mikäli siirrän uroksen ja naaraan tuohon poikasakvaarioon kutemaan?
Eivät. Kyllä ne poikaset osaavat uida alta pois. Ruokinta tosin vaikeutuu, ja poikasten kasvuvauhti kärsii kilpailussa.
Naaras munii ihan jatkuvasti, ja hankalaa kaapia isomman akvaarion seinistä kutua, kun osa vahingoittuu kuitenkin.
Kokeile sormin? Itse saan näpelöimällä likimain kaikki ehjinä irti.
Ruusu
Member
Member

Luulen että kasvunopeus korreloi alussa poikasen kokoon nähden, eli mitä suurempi poikanen, sen nopeammin se kasvaa muihin verrattuna. Eli se ui nopeammin ja sen suu ja maha on isompi ja suolisto tehokkaampi. En tiedä, mutta luulisin niin. Ja koska se syö nopeammin ja enemmän, muille jää vähemmän. Juuri siksi siirsin nämä kaksi pois tieltä, jotta muutkin saisivat ruokaa.
Olen ruokkinut niitä pakastetulla artemialla, ihan hienolla poikasruualla sekä ihan hienoksi jauhetulla kiekkokalanruualla (TetraDiskus). Lämpötila on 27 astetta ollut ihan koko ajan, sillä vedenvaihton yhteydessä lisään 27-asteista vettä enkä yhtään viileämpää. Mitään sen kummempaa en ole tehnyt. En tiedä miksi juuri nuo kaksi kasvoivat, ehkä ne kuoriutuivat pari tuntia aikaisemmin kuin muut ;)
Meillä muut kalat popsivat mädin heti alkuunsa 150-litraisesta akvaariosta, eli siellä ei yksikään muna ehdi kuoriutua. Joskus olen koittanut siirtää akvaariolasista mätimunia karvanpoistoterällä - just sellaisella halvalla, missä on varsi ja millä mies ajaa partaansa, mutta olen napsauttanut uloimman muovireunuksen terän vierestä pois. Sillä saa myös hyvin levää irti.
Heti kun siirrn nuo muut poikaset kasvatusaltaaseen (vielä kypsymässä) niin kokeilen kudettaa monnisia poikasakvaariossa. Jos vaikka kokeilisi helmimonnisia tällä kertaa :)
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ruusu kirjoitti:Luulen että kasvunopeus korreloi alussa poikasen kokoon nähden, eli mitä suurempi poikanen, sen nopeammin se kasvaa muihin verrattuna.
Näin juuri. Lisäksi on spekuloitu sillä, erittäisivätkö isot poikaset lisäksi jotain hormonia tms, joka rajoittaisi muiden kasvua.

Se on sitten eri asia, mistä se alun kokoero syntyy saman poikueen sisällä. Itse veikkaan, että syy on isolta osin perintötekijöissä. Osa poikueesta, varsinkin kuparimonnisilla, kasvaa aluksi aivan tajutonta kyytiä. Nytkin mulla on joitakin viikkoja vanha poikue, jonka isoimmat kaverit ovat jo aikuisväreissä ja kaikki, kun taas pienimmät ovat vielä ihan siittiöitä.

Parasta olisi jakaa isommat poikassatsit suunnilleen samankokoisten kalojen eriin eri altaisiin. Näin jokaiselle porukalle voi antaa sopivan määrän juuri oikeanlaista sapuskaa.
Ruusu
Member
Member

Kati kirjoitti:Lisäksi on spekuloitu sillä, erittäisivätkö isot poikaset lisäksi jotain hormonia tms, joka rajoittaisi muiden kasvua.
Aivan. Oli miten oli, vielä pari päivää sitten pienimmät olivat tosiaan ihan siittiöitä ja nyt nekin ovat kasvaneet hirmu suuriksi eli ovat jo yli 1.5 cm. Tästä aiheestahan voisi tehdä tieteellisen kokeen!
1. Isoja ja pieniä poikasia samassa altaassa
2. Isoja ja pieniä poikasia erillisissä mutta viereisessä altaassa, kuitenkin kierrätetään niissä samaa vettä (hormonivaikutus)
3. Pieniä poikasia joiden kavereina toisia pohjakaloja, josta syövät pienten ruokaa mutta jotka eivät varmuudella eritä mitään kasvunestoyhdisteitä
4. Pelkästään isoja poikasia
5. Pelkästään pieniä poikasia (kontrolliryhmät)
ja sitten verrataan onko näiden ryhmien ja poikaskokojen välillä tilastollisesti merkitseviä eroja kasvussa (mitataan poikaset esim 3 vrk:n välein).
Eli siitä vain, kokeilunhaluiset :roll: :mrgreen:
Ruusu
Member
Member

Jatkanpa nyt tästä. 40-litraisessa poikasaltaassa on 3 päivän ajan ollut 6 aikuista kuparimonnista: 2 naarasta ja 4 koirasta. Olen vaihtanut 50 % vedestä päivittäin, ja ruokkinut kaloja pakastetuilla verimadoilla. Viime yönä kalat kutivat, ja kunnolla! Mätimunia on ihan joka paikassa, arviolta pitkälti toistasataa, ja kutu jatkuu yhä. Missä vaiheessa emokalat kannattaa poistaa? Ja miten ihmeessä vaihdan vettä ilman että munat joutuvat vesirajan yläpuolelle, kun mätimunia on kasveissa ja laseissa akvaarion yläosissa? Vai täytyykö vettä edes vaihtaa vielä kun munat ovat kuoriutumatta? En millään jaksaisi ruveta irrottamaan niitä ja liimaamaan uudestaan, koska munia on oikeasti tosi paljon mm. miekkakasvin (muovia :roll: ) ja jaavansaniaisen lehdissä.

Helmimonniset päättivät myös kutea heti kun kupariset oli viety pois. Ihmettelin miksi akvaariossa oli pelkkiä munankuoria, mutta kutua seuratessani huomasin syyn. Kardinaalitetrat kävivät mutustamassa mätimunat heti tuoreeltaan!

Helmimonniset kutevat hieman eri tavoin kuin kuparimonniset: ne ovat kutuaikana rauhallisempia, ja naaraan vatsaeviin ilmestyy vain 2-4 mätimunaa kerrallaan, ja mätimunat liimataan sinne sun tänne, lähinnä lasiin. Kuparimonnisille mätimunia tulee evien väliin paljon enemmän kerralla, ehkä 5-10 kpl, ja naaras liimaa ne aina samaan paikkaan isoksi rykelmäksi, suosituin paikka on suuren kasvinlehden alapinta. [/i]
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ruusu kirjoitti:Jatkanpa nyt tästä. 40-litraisessa poikasaltaassa on 3 päivän ajan ollut 6 aikuista kuparimonnista: 2 naarasta ja 4 koirasta. Olen vaihtanut 50 % vedestä päivittäin, ja ruokkinut kaloja pakastetuilla verimadoilla. Viime yönä kalat kutivat, ja kunnolla! Mätimunia on ihan joka paikassa, arviolta pitkälti toistasataa, ja kutu jatkuu yhä. Missä vaiheessa emokalat kannattaa poistaa?
Kun alkavat rauhoittua.

Itse olen kerännyt yhden "pidätelleen" kuparimonnisleidin jäljiltä liki 250 munaa. Ne on koneita 8O...
Ja miten ihmeessä vaihdan vettä ilman että munat joutuvat vesirajan yläpuolelle, kun mätimunia on kasveissa ja laseissa akvaarion yläosissa? Vai täytyykö vettä edes vaihtaa vielä kun munat ovat kuoriutumatta?
Älä vaihda. Tuskin sille on tarvetta, kun olet muutenkin vaihtanut vettä jatkuvasti. Sitäpaitsi mätimunat ovat veden laadun muutoksille paljon herkempiä kuin esim. vastakuoriutuneet poikaset. Mätimunan kuori on puoliläpäisevä, joten muutokset osmoottisessa paineessa vaikuttavat paljon.
Ruusu
Member
Member

Kiitos...!
Sitten vielä semmoinen juttu, että eihän emot syö mätimunia lopetettuaan kutemisen?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ruusu kirjoitti:Kiitos...!
Sitten vielä semmoinen juttu, että eihän emot syö mätimunia lopetettuaan kutemisen?
Voivat hyvinkin syödä.
artturi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja artturi »

Kyllä syö, ja viimeistään vastakuoriutuneita poikasia. Sitten voi alkaa arpomaan kummatko on helpompi siirtää pois.
Ruusu
Member
Member

Siirsin nyt sitten ne emot pois. Ne oli yllättävän helppo saada kiinni, ilmeisesti viime yön puuhailut vei mehut kokonaan pois :roll: Munia on ehkä parisataa.
Ruusu
Member
Member

Korjaus: munia on noin 450 kpl 8O :?
Ruusu
Member
Member

Tänä aamuna osa on jo kuoriutunut (kudusta 2 vrk), vain joitakin munia oli homeessa. Pakkasessa on vielä edellisestä kasvatuserästä jäänyttä itse kasvatettua artemiaa, mutta ostin sitä 100 g akvaariokaupasta. Minusta tämä ostettu artemia on jotenkin erikoista - se on sellaista "nöyhtää". Sopiiko se kuitenkin yhtä hyvin poikasruuaksi kuin itse kasvatettu? Ostin samalla myös surviaisia, joita annoin monnisille ennen kutua, mutta ne taitavat olla liian suuria.
Raaka-Arska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Raaka-Arska »

onnea pikku kupareille ja tuleville poikasille.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ruusu kirjoitti:Pakkasessa on vielä edellisestä kasvatuserästä jäänyttä itse kasvatettua artemiaa, mutta ostin sitä 100 g akvaariokaupasta. Minusta tämä ostettu artemia on jotenkin erikoista - se on sellaista "nöyhtää". Sopiiko se kuitenkin yhtä hyvin poikasruuaksi kuin itse kasvatettu?
Ei sovellu. Poikasruuaksi sopii vain se vastakuoriutunut nauplius-toukka, josta luonnonoloissa (tai pienessä merivesipurkissa) kasvaa aikuisena ihan erinäköinen tyyppi. Aikuinen artemia, (eli suolalehtijalkainen, "sea monkey") on noin sentin mittainen hassu huiskuttelija. Pakasteena myytävä artemia on aikuista artemiaa.
TerhiL
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja TerhiL »

Jokohan uskaltaisin siirtää vanhimman poikasista (5,5 viikkoa, noin 1,8cm) tuonne aikuisten joukkoon isompaan akvaarioon? Tuo ahne näyttäisi nimittäin olevan huomattavasti suurempi kuin vain päivän myöhemmin kuoriutuneet sisaruksensa, joiden pituus on nyt noin sentin luokkaa? Pikkupoikasiakin on taas tuolla paljon, ja saavatkohan nuo edes tarpeeksi ravintoa kun tuo suurin on aina ensimmäisenä syömässä.
Ruusu
Member
Member

TerhiL kirjoitti:Jokohan uskaltaisin siirtää vanhimman poikasista (5,5 viikkoa, noin 1,8cm) tuonne aikuisten joukkoon isompaan akvaarioon? Tuo ahne näyttäisi nimittäin olevan huomattavasti suurempi kuin vain päivän myöhemmin kuoriutuneet sisaruksensa, joiden pituus on nyt noin sentin luokkaa? Pikkupoikasiakin on taas tuolla paljon, ja saavatkohan nuo edes tarpeeksi ravintoa kun tuo suurin on aina ensimmäisenä syömässä.
Laitoin kaikki poikaset isompaan akvaarioon, jossa on siis aikuisia helmi- ja kuparimonnisia, ja silloin pienimmät olivat n. 1.2-1.5 cm pitkiä. Edelleen kasvavat ja voivat hyvin :) Eli meillä ei ainakaan kukaan syönyt niitä, itse asiassa kaikki syövät ruokaa pohjalla sulassa sovussa. Mahtavatko reilun sentin kokoiset poikaset edes suuhunkaan mahtua?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”