Vedenvaihdon apuvälineistä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Vedenvaihdon apuvälineistä

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Minulla alkaa mennä hermot tuohon vedenvaihtoon nyt uuteen asuntoon muuton myötä. Altaalla ei ole kokoa kuin 440 litraa ja vedenvaihdosta on tullut sellainen yhden koko illan viikossa vievä peikko, jota tekisi mieli lykätä väsyneenä päivällä tai kahdella eteenpäin, mitä kalasto ei meillä oikein anna periksi.

Vedenvaihto toimii hienosti siihen asti kun tyhjennän altaasta vettä puutarhaletkulla, jonka päähän on viritelty eheim compact 600 pumppu, joka minulla on tätä tarkoitusta varten. Altaan saa vaikkapa puolilleen halutessani lyhyessä ajassa.

Ongelmaksi on nyt muodostunut vedenlasku takaisin altaaseen. Meillä on vieressä vedenpaineen korotusasema ja vedessä on aivan jumalattoman paljon kaasukuplaa seassa. Esimerkkinä kokeilin joskus laskea vettä suihkun hanasta lattialla olleeseen 10 litran ämpäriin. Seisotin vettä vielä jonkun 10 minuuttia ja sitten laskin sitä ison altaan alla olevaan pienempään altaaseen lappoletkulla, koska sinne ei mahdu kaatamaan. Vesi on edelleen aivan sameaa (maitomainen samennus=vesilaitoksen termi) elikkä siis täynnä kaasukuplaa.

Poikasakvaarioon vettä vaihtaessa otan noin tunniksi seisomaan vettä ämpäriin jossa on ilmastus ennenkuin uskallan laittaa sitä poikasaltaaseen ja tämä nyt onnistuu vielä melko pienellä vaivalla.

Ison akvaarion täyttö sensijaan on mennyt aivan naurettavaksi pelleilyksi. Olen kokeillut kaikenmaailman virityksiä, joilla kaasukuplien joutumisen veteen pystyisi estämään. Nyt olen kehittänyt melko toimivan systeemin siten, että olen viritellyt vesiletkun kymmeniä senttejä akvaarion päälle. Vesiletkun päässä on mattosuodattimen palanen, jonka läpi erittäin, erittäin pienellä paineella laskettu vesi tulee useana pienenä norona akvaarion pinnalla väärinpäin olevan pakasterasian päälle, josta se roiskuu akvaarioon.

Tämä on ainoa keino, jolla olen saanut vedenvaihdon tehtyä siten, ettei akvaarioon tule silminnähtävän paljon tuota kuplaa. Jos kokeilee vähänkin suuremmalla paineella tai ilman tuota pakasterasiaa, joka tahtoo yllättäen karata vesinoron alta pois niin vesi samenee kuplista.

Ongelmana tässä on se, että altaan täyttö kestää reilun tunnin ja joudun laskemaan akvaarion sisäsuodattimet alemmas joka vedenvaihdon aikaan, että niitä pystyy pyörittämään. Muuten suodattimet joutuu putsaamaan, kun ne seisovat 1.5 tuntia.

Eikö kenelläkään ole mitään patenttiratkaisua tai keksintöä tuohon kaasukuplien pääsyn akvaarioon estämiseen siten, ettei joudu tekemään noita typeriä pelleilyjä ja virityksiä mitä minulla on? 150-200 litran seisottamiseen/ilmastukseen ei normaalien ihmisten asunnossa yllättäen ole mahdollisuutta.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Itsekin sain samaan ongelmaan vasta pari viikkoa sitten ratkaisun Johannaveeltä. Tämä malli ei poista täydellisesti kuplia, mutta ne ovat niin isoja, etteivät tartu kalojen kylkiin, eikä vaikuta haittaavan kiduksiakaan, koska fisut eivät enää niitä hankailekaan. Elikkäs letkun päähän suodatinvanua reilusti kuminauhalla kiinni ja vesi vaan täysillä tulemaan...itselläni on vielä paksua letkua ja koko vedenvaihto-operaatiossa kestää näin n.15min. Kannattaa hankkia paksu Eheimin ulkosuodattimen ylimeno-osa, mikäli et niin jo ole tehnyt. Ei tarvi kun valvoa vierestä, että kaikki menee nappiinsa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kävelet lähimpään Etolaan, ostat 85-litran saavin. Lasket saavin täyteen vettä siten, että vesisuihku selvästi leviää "vesilaataksi" saavin seinää vasten -> poistuu tehokkaasti ylimäärä kaasuja.

Jos tuon jälkeen saavin vesi on vielä kovin sameaa, kiertovesipumppu/voimakas ilmastus saaviin hetkeksi.

Lopuksi laitat pumpun sieltä saavista pumppaamaan vettä sinne akvaan. Akvaan tulevaan letkun päähän suodatin vanua (esim. pillifiltterit hieno suodatuspatruuna - tai hienoa mattosuodatin vanua). Annat letkun roikkua altaan päällä vapaasti ja veden virrata suodatinpatruunan läpi. Ylipaineistuksen pitäisi poistua.

Avain asemassa on kuitenkin tuo saavi. Pieni 10-litran ämpäri ei oikein toimi, koska vesi ehtii täyttää ämpärin äkkiä eikä pinta-alaa paineen "lähtöön vedestä" oikein ole.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ongelmana onkin sitten enää tuon saavin säilyttäminen. Sitä kun ei juuri muuhun voi edes käyttää. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Kylpyhuone ;) Täällä 65-litran saavi on pienemmässä vessassa. Oikeastaan koko pienempi vessa on muuttunut akvaariotarvikkeiden varastoksi :mrgreen:
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Meillä tulee myös harmaata vettä jos laskee pienellä paineella. Jos taas kääntää hanat kaakkoon niin kuplia ei juurikaan tule. Akvaarioon kyllä saa sitten laittaa jotain suihkun alle, tai muuten hiekat siirtyvät altaan toiseen päähän. Iittalan Ultima thule jälkkärikippo on hyvä (vain parasta laatua kaloilleni). :mrgreen:
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Re: Vedenvaihdon apuvälineistä

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

teemu7117 kirjoitti:
Ongelmana tässä on se, että altaan täyttö kestää reilun tunnin ja joudun laskemaan akvaarion sisäsuodattimet alemmas joka vedenvaihdon aikaan, että niitä pystyy pyörittämään. Muuten suodattimet joutuu putsaamaan, kun ne seisovat 1.5 tuntia.
Tyhjeneekö ne sisäsuodattimet vedestä kun veden pinta laskee? Jos tyhjenevät, niin luulisi että bakteerit kosteassa ilmavassa materiaalissa säilyvät tuon 1.5 tuntiakin, ei sieltä happi lopu. Huono puoli on vaan se että likainen vesi valuu tietysti altaaseen suodatinten tyhjentyessä, vaan siksihän sitä vettä vaihdetaan :roll:

Oletko kokeillut laskea tulovettä ihan käsisuihkun läpi suurella nopeudella altaan sisäseinään? Siinäkin vesi hiukan tuulettuu. Tai jos seisottaisit kahta kannellista ämpärillistä ja vaihtaisit joka päivä sen verran? Siitä tulisi jo aika hyvä vaihtomäärä viikossa, vaikka tilaahan kaksi sankoakin vie.
kantarelli
Member
Member

Käytin vähän aikaa tuota saavi-mallia, mutta oli mielestäni liian työläs ja hidas verrattuna vanuköntsäsysteemiin (ei ilmesesti käy mattosuodatin tässä), jolla lopputulos on erinomainen.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

kanttarelli kirjoitti:Käytin vähän aikaa tuota saavi-mallia, mutta oli mielestäni liian työläs ja hidas verrattuna vanuköntsäsysteemiin (ei ilmesesti käy mattosuodatin tässä), jolla lopputulos on erinomainen.
Saavissa on se hyvä puoli, että vesi voidaan käsitellä siinä: vedenparannusaineet, C-vitamiini, hapot, kovetusaineet, suolot yms... Ei tartte lirutella suoraan akvaarioon.
kantarelli
Member
Member

Hyvä pointti :D. Itse en moisia käytä, niin näin menee ihan hyvin.
Lätäkkö-Mies
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lätäkkö-Mies »

Meillä käytetään ämpäriä se ei hirveesti kestä ku meidän allas on 220l :) Niin siinä ainakin sellaiset 8-20 min viee.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

teemu7117 kirjoitti:Minulla alkaa mennä hermot tuohon vedenvaihtoon nyt uuteen asuntoon muuton myötä. Altaalla ei ole kokoa kuin 440 litraa ja vedenvaihdosta on tullut sellainen yhden koko illan viikossa vievä peikko, jota tekisi mieli lykätä väsyneenä päivällä tai kahdella eteenpäin, mitä kalasto ei meillä oikein anna periksi.

Vedenvaihto toimii hienosti siihen asti kun tyhjennän altaasta vettä puutarhaletkulla, jonka päähän on viritelty eheim compact 600 pumppu, joka minulla on tätä tarkoitusta varten. Altaan saa vaikkapa puolilleen halutessani lyhyessä ajassa.

Ongelmaksi on nyt muodostunut vedenlasku takaisin altaaseen. Meillä on vieressä vedenpaineen korotusasema ja vedessä on aivan jumalattoman paljon kaasukuplaa seassa. Esimerkkinä kokeilin joskus laskea vettä suihkun hanasta lattialla olleeseen 10 litran ämpäriin. Seisotin vettä vielä jonkun 10 minuuttia ja sitten laskin sitä ison altaan alla olevaan pienempään altaaseen lappoletkulla, koska sinne ei mahdu kaatamaan. Vesi on edelleen aivan sameaa (maitomainen samennus=vesilaitoksen termi) elikkä siis täynnä kaasukuplaa.

Poikasakvaarioon vettä vaihtaessa otan noin tunniksi seisomaan vettä ämpäriin jossa on ilmastus ennenkuin uskallan laittaa sitä poikasaltaaseen ja tämä nyt onnistuu vielä melko pienellä vaivalla.

Ison akvaarion täyttö sensijaan on mennyt aivan naurettavaksi pelleilyksi. Olen kokeillut kaikenmaailman virityksiä, joilla kaasukuplien joutumisen veteen pystyisi estämään. Nyt olen kehittänyt melko toimivan systeemin siten, että olen viritellyt vesiletkun kymmeniä senttejä akvaarion päälle. Vesiletkun päässä on mattosuodattimen palanen, jonka läpi erittäin, erittäin pienellä paineella laskettu vesi tulee useana pienenä norona akvaarion pinnalla väärinpäin olevan pakasterasian päälle, josta se roiskuu akvaarioon.

Tämä on ainoa keino, jolla olen saanut vedenvaihdon tehtyä siten, ettei akvaarioon tule silminnähtävän paljon tuota kuplaa. Jos kokeilee vähänkin suuremmalla paineella tai ilman tuota pakasterasiaa, joka tahtoo yllättäen karata vesinoron alta pois niin vesi samenee kuplista.

Eikö kenelläkään ole mitään patenttiratkaisua tai keksintöä tuohon kaasukuplien pääsyn akvaarioon estämiseen siten, ettei joudu tekemään noita typeriä pelleilyjä ja virityksiä mitä minulla on? 150-200 litran seisottamiseen/ilmastukseen ei normaalien ihmisten asunnossa yllättäen ole mahdollisuutta.
Vastailen varmaankin ihan tyhmiä, mutta vastaan kuitenkin. Itse otan joka akvasta veden ihan puutarhaletkulla suihkuhuoneen lattialle "ime letkun päästä"-metodilla. Imuputken päässä on superlonipala kumilenkillä kiinni, että pikku kalat pysyy altaassa. Uskomattoman pienistä aukoista muuten imaisee.

Veden laitan aina suoraan suihkusta. Liitän vesiletkun suihkuputkeen (pesuhuoneen suihku) ja vesi vain altaaseen. Ilmakuplia tulee ja osa kaloista menee jopa sinne uimaan, mutta suurin osa välttelee. Ilmakupliakin tulee, mutta kaloja kuolee minulla ainakin sikaharvoin, joten ongelma tuo ei voi olla. Kun akvani ovat melko kansoitettuja, vaihtelen vettä pari kertaa vikossa. Joskus vaihdan jopa yli puolet, millilässä jopa 70% enkä näe kalojen kärsivän. Heti isken Aqua Safet kehiin. Vesi myös tulee melko suurella teholla. HIeman hiekka jo irtoaa pohjasta. Mutta ongelmia ei mielestäni koskaan ollut.

Superherkkiä fisuja ei ole, mutta paljon plekoja ja rihmiksiä sun muita. Homma mielestäni helppo ja nopea ja ongelmaton.

Miksi muuten ilmastimen kupliin kalat menee mieluusti eikä niille tule mitään ongelmia?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja hannu »

Fisutar10 kirjoitti:
Vastailen varmaankin ihan tyhmiä, mutta vastaan kuitenkin. Itse otan joka akvasta veden ihan puutarhaletkulla suihkuhuoneen lattialle "ime letkun päästä"-metodilla. Imuputken päässä on superlonipala kumilenkillä kiinni, että pikku kalat pysyy altaassa. Uskomattoman pienistä aukoista muuten imaisee.

Vastauksessa ei ole mitään vikaa, kysymyksestä on sensijaan aikaa reilu 7 vuotta. :mrgreen:
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

hannu kirjoitti:
Fisutar10 kirjoitti:

Vastauksessa ei ole mitään vikaa, kysymyksestä on sensijaan aikaa reilu 7 vuotta. :mrgreen:
Kiitos hannu tiedosta :mrgreen: . Toivottavasti ongelma oli ratkennut tätä ennen:). Ehkä vastaus kuvastaa koulumaailman ajan hermoilla oloa - olemme 7 v. jäljessä yhteiskunnasta :mrgreen: .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Fisutar10 kirjoitti:
hannu kirjoitti:
Fisutar10 kirjoitti:

Kiitos hannu tiedosta :mrgreen: . Toivottavasti ongelma oli ratkennut tätä ennen:). Ehkä vastaus kuvastaa koulumaailman ajan hermoilla oloa - olemme 7 v. jäljessä yhteiskunnasta :mrgreen: .
Heh.

Kyseinen allas tosiaan kerkesi tuon viestin jälkeen muuttamaankin äkkiä laskettua sen 6 kertaa, kunnes viime muutossa onnistuin imukupeilla tiputtamaan, hajoittamaan, myymään eteenpäin tee se/korjaa se itse miehelle ja tilaamaan uuden samanlaisen tilalle.

Kyseisen asuinpaikan jälkeen ei kaasuista ylikyllästyneestä vedestä ole ollut haittaa. Seuraavien viiden kämpän vieressä ei ole ollut paineenkorotusasemia verkostossa, joten moinen murhekin on kerinnyt hyvin unohtumaan. Oli muuten rasittava riesa silloin tuo, kun altaan joutui liruttamalla liruttamaan täyteen vettä kaikennäköisten viritysten kautta ja läpi.

On tuohon 7 vuoteen toki mahtunut paljon muutakin. Allastilavuus on kasvanut reilusta 500 litrasta 2000 litraan. Mm. reilu parisataa ei niin herkkää pikkuplekoa on tullut kasvateltua maailmalle. Muistaakseni jotain lajia päätyi sunkin altaisiin. :) Itsekin toki olen kerennyt tässä välissä käymään yhden korkeamman asteen teknisen koulun välissä...

Kiitos kuitenkin vastauksesta! :mrgreen:
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

teemu7117 kirjoitti:
Heh.

Kyseinen allas tosiaan kerkesi tuon viestin jälkeen muuttamaankin äkkiä laskettua sen 6 kertaa, kunnes viime muutossa onnistuin imukupeilla tiputtamaan, hajoittamaan, myymään eteenpäin tee se/korjaa se itse miehelle ja tilaamaan uuden samanlaisen tilalle.

Kyseisen asuinpaikan jälkeen ei kaasuista ylikyllästyneestä vedestä ole ollut haittaa. Seuraavien viiden kämpän vieressä ei ole ollut paineenkorotusasemia verkostossa, joten moinen murhekin on kerinnyt hyvin unohtumaan. Oli muuten rasittava riesa silloin tuo, kun altaan joutui liruttamalla liruttamaan täyteen vettä kaikennäköisten viritysten kautta ja läpi.

On tuohon 7 vuoteen toki mahtunut paljon muutakin. Allastilavuus on kasvanut reilusta 500 litrasta 2000 litraan. Mm. reilu parisataa ei niin herkkää pikkuplekoa on tullut kasvateltua maailmalle. Muistaakseni jotain lajia päätyi sunkin altaisiin. :) Itsekin toki olen kerennyt tässä välissä käymään yhden korkeamman asteen teknisen koulun välissä...

Kiitos kuitenkin vastauksesta! :mrgreen:
Parempi myöhään kun ei milloinkaan. Ja onnittelut nousujohteisesta työ- ja akvaurasta! :mrgreen: Helmipalleroita vilistelee akvassani reippaasti :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”