Ruuat
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ruuat
Mitäs syötätte merikaloillenne? Ihan vain jos saisi uusia ideoita.
Tavallisimmat siniriutasta:
TropicMarine BrineShrimp&Artemia - Kaikki tykkää melkopaljon
TropicMarine Mysis - Kaikille herkkua (mureena ei niin välitä)
Hiutaleet - Chromikset tykkää
Paikallisesta akvaariokaupasta:
Marine Mix - Kaikki tykkää - hankala syöttää, välskärit vie kaiken
Ruokakaupasta:
Coctail-katkaravut - mureena tykkää hirveesti, muutkin syö, aika tyhjää ruokaa
Tavoite olisi hankkia stockmanilta joskus krilliä testiksi.
Luontaistuotekaupasta:
Sushin maustamaton Norilevä - Välskärit hulluina - chromikset syö kans
Mitäs hiutaleita heittelette altaaseen?
Edit: Otsikko isolla. Pehis
Tavallisimmat siniriutasta:
TropicMarine BrineShrimp&Artemia - Kaikki tykkää melkopaljon
TropicMarine Mysis - Kaikille herkkua (mureena ei niin välitä)
Hiutaleet - Chromikset tykkää
Paikallisesta akvaariokaupasta:
Marine Mix - Kaikki tykkää - hankala syöttää, välskärit vie kaiken
Ruokakaupasta:
Coctail-katkaravut - mureena tykkää hirveesti, muutkin syö, aika tyhjää ruokaa
Tavoite olisi hankkia stockmanilta joskus krilliä testiksi.
Luontaistuotekaupasta:
Sushin maustamaton Norilevä - Välskärit hulluina - chromikset syö kans
Mitäs hiutaleita heittelette altaaseen?
Edit: Otsikko isolla. Pehis
Viimeksi muokannut Kimmo S, 12:50, 17.09.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ruuat
Mitä eroa on edellisillä? Olin kuvitellut, että brine shrimp = Artemia.amon kirjoitti: TropicMarine BrineShrimp - Kaikki tykkää melkopaljon
TropicMarine Artemia - Kaikille herkkua (mureena ei niin välitä)
Korjatkaa jos/kun olen väärässä.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Itse olen vaan syöttänyt artemiaa (noin joka kolmas päivä) ja perus hiutaleruokaa, mutta pitäisi kaiketi vähän tarjoilla monipuolisempia sapuskoita.
Kerran heitin salaatinlehden palasia kun olin kuullut että keltavälskäri niistä tykkäisi, muttei kyllä näyttänyt putoavan
Toi luontaistuotekaupan maustamaton nori vaikuttaa hyvältä idealta!
Kerran heitin salaatinlehden palasia kun olin kuullut että keltavälskäri niistä tykkäisi, muttei kyllä näyttänyt putoavan

Toi luontaistuotekaupan maustamaton nori vaikuttaa hyvältä idealta!
Ruoka
Meillä saavat lähinnä pakasteita: krilli, mysis, artemia, marinemix. Artemia maistuu noista parhaiten. Välillä sekaan spirulinahiutaleita ja jotain kirjoahvenrakeita. Ravut tykkää katkarapupelleteistä ja vuokko katkaravunpyrstöistä.
Onko kukaan kokeillut tehdä itse jotain merellistä räkmixiä?
M
Onko kukaan kokeillut tehdä itse jotain merellistä räkmixiä?
M
-
- Advanced Member
- Viesti:
Kuinka paljon muuten ruokitte?
Minun rutiinit on
Aamu:
Joka päivä hiutaleita chromiksille.
Joka toinen päivä pinsettikalalle pienipala pakastetta.
Päivä:
Pari kertaa viikossa välskäreille noria.
Ilta:
Joka päivä hiutaleita chromiksille, paitsi kun
4-5 kertaa viikossa pakasteruokaa kaikille.
Jos ei pakasteruokaa, pinsettikalalle pala pakasteruokaa
Joka toinen päivä kaksi kotkailkatkarapua tai pala mysistä mureenalle.
Katkaravuille pala jotain ruokaa silloin tällöin, muuten syö vaihtelavalla menestyksellä muiden jämiä.
Lähes joka ilta abn planktonia
Yö:
Kerran viikossa / silloinkun jaksaa jotain ruokaa joku pala koralleille.
Välillä tuntuu, että voisi väittää ruokkivansa paljonkin kaloja, eivät ole kuitenkaan ikinä valittanut. Onneksi vaahdotinkin on aivan alimitoitettu!
Minun rutiinit on
Aamu:
Joka päivä hiutaleita chromiksille.
Joka toinen päivä pinsettikalalle pienipala pakastetta.
Päivä:
Pari kertaa viikossa välskäreille noria.
Ilta:
Joka päivä hiutaleita chromiksille, paitsi kun
4-5 kertaa viikossa pakasteruokaa kaikille.
Jos ei pakasteruokaa, pinsettikalalle pala pakasteruokaa
Joka toinen päivä kaksi kotkailkatkarapua tai pala mysistä mureenalle.
Katkaravuille pala jotain ruokaa silloin tällöin, muuten syö vaihtelavalla menestyksellä muiden jämiä.
Lähes joka ilta abn planktonia
Yö:
Kerran viikossa / silloinkun jaksaa jotain ruokaa joku pala koralleille.
Välillä tuntuu, että voisi väittää ruokkivansa paljonkin kaloja, eivät ole kuitenkaan ikinä valittanut. Onneksi vaahdotinkin on aivan alimitoitettu!

-
- Advanced Member
- Viesti:
Re: Ruoka
Stockmannin krilli taitaa olla ainoa merikala mitä suomesta saa.mahven kirjoitti:Onko kukaan kokeillut tehdä itse jotain merellistä räkmixiä?
Prismassa Hyvinkäällä oli haita jokupäivä, mutta en silloin osunut kauppaan.
Aika hankalasti löytää vissiin sitten aineksia.
Ööö... krilli on kyllä minun tietääkseni äyriäinen (se millä hetulavalaat elää). Ja katkathan kävis kyllä. Entäs pakasteseiti kalapuolelta? Viheraineita? Simpukat taitais tulla jo turhan arvokkaaksi...amon kirjoitti:Stockmannin krilli taitaa olla ainoa merikala mitä suomesta saa....mahven kirjoitti:Onko kukaan kokeillut tehdä itse jotain merellistä räkmixiä?
M
-
- Advanced Member
- Viesti:
Äh, merielävämahven kirjoitti: Ööö... krilli on kyllä minun tietääkseni äyriäinen (se millä hetulavalaat elää). Ja katkathan kävis kyllä. Entäs pakasteseiti kalapuolelta? Viheraineita? Simpukat taitais tulla jo turhan arvokkaaksi...

Seitiä oon kanssa joo kyllä kattellu kaupan pakastealtaissa...
Jostain syystä se vain ei iske

Tuo stockmannin krilli olisi vain asteen tuorempaa kuin pakastealtaitten tavarat.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Mäkin laitan säännöllisesti joka päivä planctoa..onkohan ihan liikaa (ei ole liikaa ohjeen mukaan)?lähes joka ilta abn planktonia
Laitan myös planktonia (lähinnä korallien takia), eikö se joka päivä ole liian usein, sitä jos yliannostele niin leväonkelmia on varmasti tulossa, silloin kun purkin ostin niin muistelisin myyjän kertoneen että kerran pari viikossa riittää.
Jos ohjeissa näin sanotaan niin on varmaan ihan ok, muistan vaan kun lemmikkikeskuksesta ostin kyseisien purkin niin kertoi että kerran pari viikossa, eksyin eilen Englantilaiselle sivuille missä myytiin erilasia planktonpakkauksia niin siellä kerrottiin että jos teet ohjeen mukaisesti et voi yliannostella ja ei tulee leväonkelmia kuten kuulemma usein saattaa tulla jos laittaa varmuuden vuoksi enemmän.mikkokoo kirjoitti:
Mäkin laitan säännöllisesti joka päivä planctoa..onkohan ihan liikaa (ei ole liikaa ohjeen mukaan)???
-
- Advanced Member
- Viesti:
Hyviä kokemuksia planktonin päivittäisestä käytöstä on ainakin isällä, jolla on useita rapuja jotka siivilöivät vettä. Ne on pysyny hengissä pitemmän aikaa... Niitten määräkin on tuntunu jopa kasvavan, mutta tuskinpa. Ymmärtääkseni, noi siiviläravut kuolee ruuan puutteeseen ilman planktonia. Leviä eikä muita sillä kasva... turboflotor on ilmeisesti riittävä 250L akvaarioon.
Itse kanssa oon sen verran laiska, että laitan planktonia vähän yli ohjeen ja annan vaahdottajan olla päällä... Turbofolotori ei voi liian nopeasti ainakaan viedä planktonia vedestä
Itse kanssa oon sen verran laiska, että laitan planktonia vähän yli ohjeen ja annan vaahdottajan olla päällä... Turbofolotori ei voi liian nopeasti ainakaan viedä planktonia vedestä

Eikö kukaan ruoki phytoplanktonia? Sehän on riutan ravintoketjun alku eli tärkein / hyödyllisin ruoka mitä akvaarioon voi laittaa. AB:n Plankto ei ole varsinaisesti phytoplanktonia, vaikka ilmeisesti sisältäkin sitä, käyttöohjeessa ei kuitenkaan löydy mitään maininta phytoplanktonista.
Pakasteiden kanssa on vähän epäselvä, mitä on mitäkin. Eikö mysis ole makean veden rapu? Jenkeissä kuitenkin kovasti suosittelevat mysistä, joten epäilen että tarkoittavat sillä pientä krillia, mitä tässä taas myydään akvaariokaupoissa ihan krillina. MarineMixia on myös monenlaista, joten kannattaa mainita minkälaisesta on kysymys.
Lemmikkikeskuksessa oli myynnissä MarineMixia levyinä, mielestäni aika hyvä ruoka sekä kaloille että koralleille, Kurjessa on MarineMixia paloina (hollantilainen) ja se ei ole ihan niin monipuolinen. Lisäksi akvaariokaupoista saa krillia, artemiaa ja "bosmidea" mikä on tarpeeksi hienoa pienipolyyppisille koralleille. Ruokakaupasta saa jättiläiskatkarapuja sekä isoja ja pieniä mustekaloja (ei keitettynä pakastettu).
Itse olen aina välillä sekoittanut koralliruokaa Bornemanin reseptiä, mielikuvitusta ja maalaisjärkeä käyttäen
. Maistuu oikein hyvin myös kaloille. Saksasta on saatavissa vitamiineja kuten KentMarinen Zoe, aminohappoja kuten Salifertin BioCoral ja Amerikasta voi tilata Selconia ("Aquarium Food Booster"). Myös valmista koralliruokaa löytyy, kuten Salifertin CoralFood, MarineDeLux, BabyStar II, tms. Niitä voi aina välillä antaa, mutta ne yleensä sisältävät säilöntäaineita ”trace elementteja” tms. myrkkyjä.
Pakasteiden kanssa on vähän epäselvä, mitä on mitäkin. Eikö mysis ole makean veden rapu? Jenkeissä kuitenkin kovasti suosittelevat mysistä, joten epäilen että tarkoittavat sillä pientä krillia, mitä tässä taas myydään akvaariokaupoissa ihan krillina. MarineMixia on myös monenlaista, joten kannattaa mainita minkälaisesta on kysymys.
Lemmikkikeskuksessa oli myynnissä MarineMixia levyinä, mielestäni aika hyvä ruoka sekä kaloille että koralleille, Kurjessa on MarineMixia paloina (hollantilainen) ja se ei ole ihan niin monipuolinen. Lisäksi akvaariokaupoista saa krillia, artemiaa ja "bosmidea" mikä on tarpeeksi hienoa pienipolyyppisille koralleille. Ruokakaupasta saa jättiläiskatkarapuja sekä isoja ja pieniä mustekaloja (ei keitettynä pakastettu).
Itse olen aina välillä sekoittanut koralliruokaa Bornemanin reseptiä, mielikuvitusta ja maalaisjärkeä käyttäen
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mistä sitä saa, olin Englannista tilaamassa mutta vajaan kympin pienelle purkille tuli hintaa 36.- ,mielestäni aika kallis. Saako jostain täältä tai Saksasta?ealex kirjoitti:Eikö kukaan ruoki phytoplanktonia?
Olisko joku halukas käyttämään Visaa niin tehtäis tilaus kimpassa, kun enemmän tilatessa ei postikulut juuri nouse,sieltä tilatessa näkee heti kaikki kulut EU alueelle, kauanko ne on käyttökelpoisia avaamattomassa purkissa (jos tilaisi enemmän).
Saksasta saa AQUATIM phytoplanktonia tai esim. aquaristic.netista PhytoPlexia
Tässä lisää kokemuksia ruoista: http://www.rl180reef.com/pages/food/food_frame.htm. Kimiltä muuten ilmeisesti saa tilaamalla näitä pakasteita: http://www.rl180reef.com/pages/food/sanfran.htm, mutta täytyy tilata kokonaisia laatikoita (12 kpl.?). Lähtisikö joku yhteistilaukseen? Minua kiinnostaisi Emerald Entree ja Frozen Squid. Myös levät ja levähiutaleet kiinnostaisi, jos joku sen tyyppistä ruokaa jostain tilailee.