KH, GH, kumpi vai kampi, miksi, miten?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jerrypa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 08:40, 27.02.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

KH, GH, kumpi vai kampi, miksi, miten?

Viesti Kirjoittaja jerrypa »

KH = karbonaattikovuus

Karbonaatti kovuus puskuroi pH muutoksia.

Karbonaatti kovuutta voi muuttaa lisäämällä seosta jossa on 6 paino-osaa natriumvetykarbonaattia ja yksi paino-osa natriumkarbonaattia. Toimenpide ei vaikuta kokonaiskovuuteen.

GH= kokonaiskovuus

Veden kokonaiskovuutta voidaan nostaa lisäämällä veteen tavallista askartelu- tai mallikipsiä. Toimenpide ei vaikuta karbonaattikovuuteen.

lähde: http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kovetus.php


Siinä oli faktat.

Eli nyt kun puhutaan, että kala pitää pehmeästä tai kovasta vedestä, niin kumpaa arvoa tulisi tiirata KH:ta vai GH:ta? (Esim. kun annetaan suositus: kovuus "lukuarvo" dH, niin kumpi kovuus on kyseessä. Itse veikkaan GH :| )

Jos vastuksenne edelliseen kysymykseen on GH (KH***) niin onko sitten KH (GH***) suuruudella suurta merkitystä, vai pitäisikö GH ja KH arvonen kulkea jotenkin käsi kädessä jossakin suhteessa?

Onko GH:lla ja KH:lla mitään vispilänkauppaa keskenään?

Mihinkäs arvoon se ruokasooda vaikutti?

Yleisesti vesiarvoista:
Eikö GH, KH ja pH olekin tärkeimpiä arvoja, mitä akvaariosta kannattaa mitata?
Mitä muita arvoja tulisi mitata akvaarion olessa "käynnissä" (ei kypsytys vaihe)?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: KH, GH, kumpi vai kampi, miksi, miten?

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

jerrypa kirjoitti:
Yleisesti vesiarvoista:
Eikö GH, KH ja pH olekin tärkeimpiä arvoja, mitä akvaariosta kannattaa mitata?
Mitä muita arvoja tulisi mitata akvaarion olessa "käynnissä" (ei kypsytys vaihe)?


Myös nitriitti ja nitraatti ovat tärkeitä. Nitriittiä ei saa kypsässä altaassa olla sillä se on vahingollista kaloille ja nitraattia käyttävät kasvit, nitraattiakaan ei saa olla liikaa mutta ei ole myrkyllistä toisin kuin nitriitti.

Ja kyllä nuo HG, KH ja pH ovat ihka tärkeitä.
Nanuska
Member
Member
Viestit: 324
Liittynyt: 17:48, 10.02.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: KH, GH, kumpi vai kampi, miksi, miten?

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

jerrypa kirjoitti:Eli nyt kun puhutaan, että kala pitää pehmeästä tai kovasta vedestä, niin kumpaa arvoa tulisi tiirata KH:ta vai GH:ta? (Esim. kun annetaan suositus: kovuus "lukuarvo" dH, niin kumpi kovuus on kyseessä. Itse veikkaan GH :| )

Pitäisikö GH ja KH arvonen kulkea jotenkin käsi kädessä jossakin suhteessa?

Onko GH:lla ja KH:lla mitään vispilänkauppaa keskenään?

Mihinkäs arvoon se ruokasooda vaikutti?
Kun puhutaan kalan vaativan kovaa tai pehmeää vettä, tarkoitetaan juuri kokonaiskovuutta (GH).

GH ja KH eivät ole missään tekemisissä keskenään, mutta KH ja PH kulkevat "käsi kädessä", eli ensimmäisen nosto nostaa (puskuroi) jälkimmäistä. Ruokasoodalla nostetaan karbonaattikovuutta (KH). Kalojen vaatimusten mukaan näitä kovuusarvoja sitten rukataan, joko jompaa kumpaa tai molempia.
KalamiesJukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 10:20, 19.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KalamiesJukka »

Niin ja tietenkin KH:n ja pH:n avulla voi selvittää CO2:n pitoisuuden akvassaan. Tärkeitä seikkoja kasveille :roll:
jerrypa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 08:40, 27.02.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

laskukaavoja

Viesti Kirjoittaja jerrypa »

Mistä mahtaisi löytyä laskukaavoja joilla voi esim. määrittää tämän CO2:n pitoisuuden?
Kolli
Member
Member
Viestit: 380
Liittynyt: 08:28, 06.10.2004

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”