Fun2 suodatin ja loisteputkivalaisin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pipsa75
Starting Member
Starting Member

Fun2 suodatin ja loisteputkivalaisin

Viesti Kirjoittaja Pipsa75 »

Hei! Pitää oikein kysyä teiltä asiantuntijoilta, vaikken itsekään ole mikään vasta-aloittelija, että kuinka kauan loisteputken pitäisi kestää akvaariolampussa? Itselläni on viime syyskuussa hankittu 80cm pitkä loisteputkivalaisin jossa 2:si 20 W loisteputkea. Nyt viikon välein loisteputket hajosivat 8 kk käytön jälkeen. Itse olen käsittänyt, että loisteputkien pitäisi kestää kauemmin?

Toinen kysymys Fun2 suodattimesta joka myös on hankittu viime syyskuussa ja pulputti silloin iloisesti ilmaa veteen, lakkasi toissapäivänä pulputtamasta ilmaa. Pumppu vain kierrättää veden, muttei pulputa. Akvaario liikkeessä sanottiin, että ilman pulputus on pelkästään näköseikka sillä ei ole mitään tekemistä hapettamisen kanssa?! Itse olen ymmärtänyt, että ilman muuta pulputus hapettaa kun se rikkoo veden pinnan. Nyt kun pumppu oli 2:si päivää pulputtamatta, ilmestyi akvaarion veteen harmaa kalvo pinnalle.

Valistakaa minua viisaammat, kiitos.
Pipsa75
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Fun2 suodatin ja loisteputkivalaisin

Viesti Kirjoittaja Koss »

Pipsa75 kirjoitti:Nyt viikon välein loisteputket hajosivat 8 kk käytön jälkeen. Itse olen käsittänyt, että loisteputkien pitäisi kestää kauemmin?
Loisteputkia suositeltiin aikoinaan vaihdettaviksi noin puolen vuoden välein jolloin menettivät alkuperäisestä tehosta 50%. Nykyisin kuitenkaan ne eivät enää menetä niin paljon valotehoa joten lamput voidaan käyttää loppuun. Tuo mainitsemasi 8kk on mielestäni pitkä aika ottaen huomioon miten monta tuntia päivässä valaisinta käytetään. Jos epäilet silti että putket palavat ennen aikojaan, syy saattaa olla kuristimissa. Tosin epäilen sillä silloin putket hajoavat jo muutaman päivän tai viikon jälkeen.
Pipsa75 kirjoitti:Akvaario liikkeessä sanottiin, että ilman pulputus on pelkästään näköseikka sillä ei ole mitään tekemistä hapettamisen kanssa?! Itse olen ymmärtänyt, että ilman muuta pulputus hapettaa kun se rikkoo veden pinnan. Nyt kun pumppu oli 2:si päivää pulputtamatta, ilmestyi akvaarion veteen harmaa kalvo pinnalle.
Tuo "ilman pulputus" ei ole pelkästään näköseikka vaan erittäin tehokas tapa lisätä happea veteen. Suodatin kannattaa laittaa niin että veden ulosvirtaus saa pintaveden liikkeelle. Harmaa kalvo johtunee huonosta pintavedenkierrosta. Monessa suodatinmallissa menevät nuo ilmanottoaukot helposti tukkoon mutta ne saa puhdistettua jolloin toimivat taas hetken. En tunne kyseistä suodatinta joten tarkemmin on mahdotonta vastata tuohon asiaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”