Ison akvaarion tekniikka

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Ison akvaarion tekniikka

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Mites isoon altaaseen sopiva suodatin ja valaisin?
Pidättekö ulkosuodatinta vai sisäsuodatinta? Vai kumpaakin?
minkälainen materiaali olisi sopiva?
Oletteko pitäneet myös minkälaisia lamppuja? Tavallisia loistelamppuja vai monimetalli tai elohopeapurkauslamppua?
Kui paljon watteja olette pitänyt?
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Riippuu tietysti vähän siitä, miten isosta altaasta on kysymys ja miten paljon ja millaisia asukkeja
sinne on tarkoitus laittaa.

Mulla tulee 600 litraiseen kaksi ulkosuodatinta, lisään sisäsuodattimen jos tarve vaatii.

Suodatinmateriaalina keramiikkaa ja sintroitua lasia (nääkin on vissiin vähän makuasioita).

Elohopeapurkauslamput ja mitä ilmeisemmin 125W*3. Mielummin saisi tietysti olla neljä lamppua, mutta
aion pärjätä kolmella. Tällä hetkellä 225 litraisessa on myös purkauslamput, ovat mielestäni olleet
ihan hyvät vaikken niistä juuri mitään ymmärräkään...



Muokattu - Skroik on 07/11/2001 14:36:42
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

No olen ajatellut 300-400 litran akvaariota.
Kalastoksi joko eteläamerikkalainen tai aasialainen kalasto tai sit tavallinen seura-akvaario
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Eheimin 2028/2228 on paras minusta tuon kokoiseen. Tietysti hieman kalliimpi muihin merkkeihin verrattuna, mutta huomattavasti kestävämpi ja muutenkin paras suodatinmerkki. Lisänä voisi sitten olla hyvä jokin sisäsuodatin mekaanisena lian poistajana.

Suodatinmassoista parasta on ehfisubstrat, koska siinä on eniten tarttumapinta-alaa bakteereille, eli antaa parhaan biologisen suodatuksen.

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mulla on 600 L altaassa (mitat: 200 x 60 x 50 (p, k, l))
2 klp FLuval 403 ulkosuodattimia (1200 L/h kpl) ja vielä mekaanisena lian poistajana Fluval 4 sisäsuodatin. Sitä pidän n. 60 % teholla eli n. 600 L/h.
Suodatinmatskuina ulkosuodattimissa on Seran Siporaxia ja raemaista sintroitua lasia.

Valaistuksena on 3 kpl Osramin 80 W elohopeahöyrylamppuja ja yksi kasvivalo loisteputki joka on päällä aina aamuisin ja iltaisin ikäänkuin luomassa aamu- ja iltahämäräefektiä.
Tuo tuntuu olevan aika hyvä valaistus sillä kasvit kasvaa ja levää ei synny oikeastaan yhtään.

t: Jani
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Niin huomauttaisin kyllä sitten väärinkäsity´sten välttämiseksi että olen kyllä harrastanut akvaariota jo jotain 13 vuotta.
Ajattelin vain kysäistä muiden mielipiteitä ja omia kokemuksia asiasta.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Niin huomauttaisin kyllä sitten väärinkäsity´sten välttämiseksi että olen kyllä harrastanut akvaariota jo jotain 13 vuotta.
Ajattelin vain kysäistä muiden mielipiteitä ja omia kokemuksia asiasta.
Mulla on 2 sisä (2012, +joku eheimin pieni) ja 2 ulkosuodatinta (2260 & 2213) 470 litraisessa. Aikaisemmin ei ollut kuin ulkosuodattimet ja ei niiden kanssa kyllä mitään suurempia ongelmia ollut. Ainoa vika oli että olin suunnannut suihkuputket niin että pintavesi ei kiertänyt yhtään. Sittemmin molempien ulkosuodattimien suihkuputket meni hyötykäyttöön eikä pintavettä voinut kierrättää millään. Veden pinnalle muodostui kalvo. Siksi laitoin sisäsuodattimen (ja toi toinen tuli puolivahingossa) ja kalvo lähti vekka.

Valaistuksena on 3*125 W elohopeaa.

Muokattu - jusa on 08/11/2001 20:06:24
Markku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 17:56, 14.10.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Markku »

Mites isoon altaaseen sopiva suodatin ja valaisin?
Pidättekö ulkosuodatinta vai sisäsuodatinta? Vai kumpaakin?
minkälainen materiaali olisi sopiva?
Oletteko pitäneet myös minkälaisia lamppuja? Tavallisia loistelamppuja vai monimetalli tai elohopeapurkauslamppua?
Kui paljon watteja olette pitänyt?
Minulla on märkä/kuiva 2229 ehfisubstratilla ja parvekelaatikko valutussuodatin biopalloilla siinä pumppuna Eheimin 1005 se on kyllä turhan tehoton, tehoa saisi olla puolet lisää.
Altaassa oli sisäsuodattimena 2252 mutta luovui siitä, putsatessa tahtoi paskat levitä takaisin altaaseen tai lattialle.
Suodattimeni eivät kyllä paljon likaa keräile muttei niitä tarvitse paljon putsailakkaan.
Vedenvaihtojen yhteydessä imuroin altaan pohjan pohjalla ei ole hiekkaa joten se on vaivatonta.
Valaistuksena 2x36 loisteputkea
Allas on 200x60x60

T Markku
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”