Helppo/hko pintakasvi..

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Raita
Junior Member
Junior Member

Helppo/hko pintakasvi..

Viesti Kirjoittaja Raita »

Etsiskelen nyt tuonne 133 litraiseeni rihmakalojeni(ja itseni) iloksi jotakin kivaa ja helppohoitoista pintakasvia. Mielessä ovat pyörineet lähinnä amerikanvesikilpukka(muistinko oikeen..) ja kellustähtisammal. Ovatko kyseiset kasvit helppoja ?

Mitä muita pystyisitte ehdottamaan ? Akvaarion tilavuus on 133 litraa, lämpö n. 25 astetta, pH 7 tienoilla. Kalastona 2 hunajarihmakalaa, pian parvi kääpiösuppusuita, joitakin piikisilmiä ja pari nuolimonnia.

Limaskaa en kelpuuta :roll:
Janika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Janika »

Tuo kilpukka on ainakin omasta mielestäni helppo kasvi (en mene vannomaan siitä tarkasta nimestä, Amerikan kilpukka?), leviää melko nopeasti mutta on sitten taas toisaalta hyvin helppoa karsia.

Toinen ihan kiva vaihtoehto on Salvinia natans, tai joku vastaava. Leviää sekin kivasti, mutta ei maanvaivaksi asti.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Helppo/hko pintakasvi..

Viesti Kirjoittaja Sami »

Raita kirjoitti:Etsiskelen nyt tuonne 133 litraiseeni rihmakalojeni(ja itseni) iloksi jotakin kivaa ja helppohoitoista pintakasvia. Mielessä ovat pyörineet lähinnä amerikanvesikilpukka(muistinko oikeen..) ja kellustähtisammal. Ovatko kyseiset kasvit helppoja ?

Mitä muita pystyisitte ehdottamaan ? Akvaarion tilavuus on 133 litraa, lämpö n. 25 astetta, pH 7 tienoilla. Kalastona 2 hunajarihmakalaa, pian parvi kääpiösuppusuita, joitakin piikisilmiä ja pari nuolimonnia.

Limaskaa en kelpuuta :roll:
Omat rihmakalani viihtyvät hyvin Riccia fluitansin alla ja varsinkin kutupuuhissa se on erinomainen kasvi - kuplapesä pysyy hyvin kiinni siinä ja pienet poikaset pääsee turvaan sen sisään.
-Sami-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Helppo/hko pintakasvi..

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Raita kirjoitti:Etsiskelen jotakin kivaa ja helppohoitoista pintakasvia. amerikankilpukka ja kellustähtisammal. Ovatko kyseiset kasvit helppoja ?
Mitä muita pystyisitte ehdottamaan?
Molemmat mainitsemasi ovat helppoja. Muina vaihtoehtoina voisit harkita vaikkapa salviniaa ja isolimaskaa.

Jos haluat alkuja jostain ed.mainituista niin laita mailia.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Raita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raita »

Kiitokset kaikille :)

Taidampa tuota amerikankilpukkaa kokeilla..
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Kannattaa tarkkailla, ettei joku nopeakasvuinen kasvi vie kilpukan tilaa, mulla nimittäin on kahteen kertaan ollut kilpukkaa, ensin se viihtyi hyvin ja kasvatti pikkuisia "lapsiakin", mutta kun hankin karvalehteä, ja samoihin aikoihin akvaarioon pääsi jostain livahtamaan limaskaa, ei kohta enää ollut koko kilpukkaa. Toisellakin kerralla hullu karvalehti vei kilpukan mennessään [}:)]

Toinen ihan kiva pintakasvi on pistia.
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

Meillä on kilpukka ja pistia viihtyneet suurinpiirtein tuommoisissa oloissa paremmin kuin hyvin, joka viikko saa olla poistamassa että saa pohjalla olevatkin kasvit valoa. Meillä nuo ahmatti kuutamorihmakalat napsivat mielellään pintakasveja, eivät kai niitä syö kuitenkaan. Paukapäitä kun ovat.

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Blue kirjoitti:kun hankin karvalehteä, ja samoihin aikoihin akvaarioon pääsi jostain livahtamaan limaskaa, ei kohta enää ollut koko kilpukkaa. Toisellakin kerralla hullu karvalehti vei kilpukan mennessään.

Toinen ihan kiva pintakasvi on pistia.
Kovin montaa pintakasvia ei kannata samaan altaaseen tunkea, mutta ensimmäinen kerta kuin kuulen karvalehden tappaneen kilpukan. Tarkoitatko, että tukahdutti alleen, söi kilpukan kaipaamat ravinteet vai eritti jotain kilpukkaa häiritsevää?

Itse olen pitänyt kilpukkaa useissa altaissa ja monien eri pintakasvien kanssa enkä ole saanut kantaa kauhean huonovointiseksi. Taitaapi tälläkin hetkellä olla altaassa, jossa on myös tupas karvalehteä, joten ymmärtänet miksi minua ihmetyttää. Aina silloin tällöin jossain altaassa osalla kilpukoista muuttui pinta raidoittuneeksi ja mielestäni ei kovin terveen näköiseksi. Tuollaiset yksilöt olen pyrkinyt hävittämään. Osaako joku viisaampi ja kokeneempi kertoa mistä tuollainen johtuu?

Pistia sitten onkin jo huomattavasti hankalampi saada kasvamaan isona ja hyvinvoivana, jos siis ihan vain helppoja pintakasveja Raita olet hakemassa.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Johtuneeko pienestä altaastani, mutta karvalehdellä on tapana tukkia ihan koko akvaario, kun pääsee kasvamaan rauhassa. Nyt olen ottanut tavaksi hävittää siitä joka siivouksen yhteydessä suurimman osan ja ottaa talteen vaan latvat, mutta aluksi kasvi kasvoi hulluna ja valtasi akvaariosta 3/4 kokoisen alan. Siinä ei sitten kasvanutkaan juuri mikään muu, oli pohjan tuntumassa aika pimeän näköistä. Ennen pinnassa kasvoi pistiaa, jotkut isojakin yksilöitä ja seassa muutama halkaisijalta n. 7 cm kilpukka. Nyt ei kasva enää muuta kuin limaskaa [}:)]

Pistian olen saanut kasvamaan isoksi, kun olen katkonut siitä ne tytäryksilöt heti pois. Ainakin kasvi leviää nopeasti, tiedä sitten onko hyvä vai huono [;)] Niin ja mun iso pistia tarkoittaa halkaisijalta n. 10 cm:n kokoista yksilöä, paljon isompaa tuonne 100 l purkkiin ei edes mahtuisi :roll:
villimilli
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Ite tykkään kyllä paljon pistiasta, sen pitkät juuret on omiaan suojaamaan arkoja kaloja ja antamaan poikasille suojaa. Tosin sekin peittää aika hyvin valolta, mutta eiköhän ne kaikki pintakasvit ;O)
Tsemiä etsintään.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Blue kirjoitti:Pistian olen saanut kasvamaan isoksi, kun olen katkonut siitä ne tytäryksilöt heti pois. Ainakin kasvi leviää nopeasti, tiedä sitten onko hyvä vai huono. Niin ja mun iso pistia tarkoittaa halkaisijalta n. 10 cm:n kokoista yksilöä.
Pistialla menee mitat vähän samassa suhteessa kuin miehilläkin. Eli 10 cm on pieni ja 30 cm on jo varsin vaikuttava. Itselläni oli yhdessä altaassa pistioilla tapana kasvaa tuohon jälkimmäiseen kokoluokkaan.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Holzig kirjoitti:Eli 10 cm on pieni ja 30 cm on jo varsin vaikuttava. Itselläni oli yhdessä altaassa pistioilla tapana kasvaa tuohon jälkimmäiseen kokoluokkaan.
Ohoh *mittailee käsillään*. Mitähän lannoitteita tuommoisen mitan saavuttamiseen on käytetty? Vai onko pelkkä jutteleminen riittänyt. :roll:
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kaizu kirjoitti:
Holzig kirjoitti:Eli 10 cm on pieni ja 30 cm on jo varsin vaikuttava. Itselläni oli yhdessä altaassa pistioilla tapana kasvaa tuohon jälkimmäiseen kokoluokkaan.
Ohoh *mittailee käsillään*. Mitähän lannoitteita tuommoisen mitan saavuttamiseen on käytetty? Vai onko pelkkä jutteleminen riittänyt. :roll:
Olen nähnyt kyseiset pistiat ja vakuutan epäilijöille että mitat eivät ole liioiteltuja. :mrgreen: Henk.koht. epäilen että lannoituksella olisi tässä ollut suurin merkitys. Itse laittaisin valaistuksen ensi sijalle syissä julmettuun kasvuun.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Kaizu kirjoitti:Ohoh *mittailee käsillään*. Mitähän lannoitteita tuommoisen mitan saavuttamiseen on käytetty?
Nestemäisistä olen käyttänyt lähinnä muinoin florapridea ja sittemmin omia "salaisia" sekoituksia. Tosiasia on, että ne nyt vaan jostain syystä lähtivät tuolla yhdessä altaassani kasvamaan ja kasvamaan ja...

On kai tästä ennenkin ollut puhetta, mutta ainakin minun pistiani rauhoittuivat muutaman vuoden pidon jälkeen kasvattamaan totuttujen isojen sijaan pienempiä kun lisäsin valon määrää ja laatua samalla lannoituksen ehkä jäädessä hieman jälkeen.

Toivon ja oletan, että jatkossa taas koska nyt olen pikkuhiljaa löytämässä sopivaa tasapainoa yhdessä toisessa altaassa isojen pistioiden kasvuun.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”