Kalat ja kasvit 120-litraseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aava
Starting Member
Starting Member

Kalat ja kasvit 120-litraseen

Viesti Kirjoittaja Aava »

Elämäni ensimmäistä akvaariota kypsyttelen, ja nyt kaipaisin kommentteja kalasuunnitelmiini. Akvaario on 5-kulmainen 120 l, pohjan ala 2230 cm2 ja korkeus 54 cm.

Ajattelin hankkia sinne seuraavia kaloja:
-kuparimonnisia (olisko 10 hyvä määrä?)
-kardinaalitetroja (10-20)
-taistopari
-jotain muuta, mitä? (seeprakalat kiinnostaisi, mutta eivät taida sopia taistojen saati kardinaalitetrojen kanssa?) Ehdottakaa jotain kivaa :)

Mitkä olis noille kaloille (ja minulle, aloittelijalle) sopivat kasvit? Voinko jo laittaa jotain kasveja akvaarioon? Nitriittipiikkiä ei ole vielä tullut, olen lisäillyt ammoniakkia nyt 4 päivää.

Tällä hetkellä altaassa on Bilteman hiekka (se isompi raekoko), vesi, Rena 245 -sisäsuodatin, kukkamultaymppi ja kalanruokaa. Ja sitä ammoniakkia..

Oon aika paljon täällä palstalla lueskellut, hyvin löytyy täältä tietoa (kiitos kaikille siitä!) mut välillä tuntuu vaikeelta ja monimutkaiselta tämä harrastus.. Mut ehkä tää tästä :)
katih79
Starting Member
Starting Member

Tervetuloa akvaarioiden ihmeelliseen maailmaan=)

Viesti Kirjoittaja katih79 »

Niinhän se on yleensä joka asiassa, että alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo.
Itsekin olen aloittelija näissä kala-asioissa, ja onneksi on tällainen foorumi jossa on paljon asiansa tuntevia ihmisiä =) Ja jotka yleensä viitsivät neuvoa...
Kysyvä ei tieltä eksy
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Tuolla mutterin pohjalla on kyllä liian vähän tilaa 10:lle kuparimonniselle. Paljonko on halkaisija? Pienemmät monnislajit voisi sopiakin, mutta niitä on vaikea saada.
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Kalastosta: muuten kuulostaa ihan kivalta, mutta taitaa 10 kuparimonnista olla liikaa tuolle pohja-alalle. Minulla on 13 kappaletta tuplasti isommalla pohjalla ja siinä on ihan tarpeeksi vipinää. ;) Parempi olisi minun mielestäni semmoiset kuusi yksilöä. Kardinaalitetroja voisit ensin hankkia 10 ja katsoa miltä näyttää. Jos alkaa näyttämään liian vähältä, niitä voi hankkia lisää. Parikymmentä tetraa 120-litraiseen monnisten ja taistojen lisäksi kuulostaa paljolta, mutta eiköhän semmoiset 15 mahtuisi. Taistopari on ok, mutta voisit mielummin harkita haaremin hankkimista jotta koiras ei sitä yhtä naarasta koko ajan ahdistelisi (tai toisinpäin...). Koiras ja 2-3 naarasta sopisi tuonne. Ehkä vielä lopuksi voisi miettiä jotain levänsyöjää, kuten vanhaa kunnon partamonnia (jos altaan pituudet sallivat, on hieman vaikea hahmottaa tuollaisen altaan mittoja).

Mikään kasvitietäjä en ole, joten siinä saa joku muu neuvoa enemmän, mutta sanon nyt jokusen sanan. Taistoille pitäisi olla pinnallakin kasvillisuutta jotta ne viihtyisivät. Vedensuosikki on nätti ja helppohoitoinen kasvi, suosittelen. Rusolehti antaa hienoja punertavia sävyjä ja etualalle voisi ottaa jotain pieniä melalehtiä tai miekkakasveja. Kasvien laittamisesta akvaarioon kypsytyksen ajaksi ollaan monta mieltä, itsellä ei ole mitään tiettyä mielipidettä asiasta.

Mukavia hetkiä harrastuksen parissa. ;)
swordtail
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja swordtail »

Juu, on 10 kuparimonnista vähän turhan paljon, 5-6 kuulostaisi paljon paremmalta. 120 litraiseen ei mahdu kovin montaa kalaa, joten kannattaa pysyä vain parissa lajissa.

Itse laittaisin:
5 kuparimonnista
1 partamonni
20 kardinaalitetraa
2 taistelukalaa (Taistelukaloja ei ole järkeä laittaa enempää. Naisetkin taistelevat keskenään)

Hyviä aloittelijalle sopivia helppoja kasveja:
tammenlehväruoho (Kasvavat todella nopeasti, parhaimmillaan jopa 20cm viikossa!)
jaavansaniainen
jaavansammal
intianvesitähdikki
konnanputki
vesirutto
karvalehti
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Lisää kasveja:
jättivesitähdikki
kääpiökeihäslehti
Aava
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aava »

Allas ei ole tasainen 5-kulmio, vaan sellainen huoneen nurkkaan tarkoitettu. Sivujen mitat ovat: 53 cm, 53 cm, 19 cm, 48,5 cm ja 19 cm. Olisko tollainen tila sitten sopiva vaikka 6:lle kuparimonniselle (luin jostain että se olisi minimikoko parvelle) ja partikselle?

Toisaalta haluaisin ettei olis akvaario liian täynnä, mutta samalla ettei kalaraasut joudu olemaan liian pienessä parvessa.

Jos jätänkin taistot pois (en oo vielä päättänyt..), niin olisko ehdotuksia mitä niiden tilalle vois ottaa?

Mites paljon niitä kasveja kannattaa alkuun hankkia? Kuinka monta aina samaa lajia? Pitääkö taistoja varten olla sellaisia kasveja, jotka kelluvat pinnalla, vai riittääkö jotkut pintaan asti pohjasta ulottuvat isot kasvit?

Kiitos kaikille vastauksista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”