Keltakääpiöahventen kutu
Valvoja: Moderaattorit
Keltakääpiöahventen kutu
Tausta tälle aiheelle löytyy alkeet-osastolla, jossa panikoin altaastani löytynyttä kutua ja ihmettelin sen tuottajaa.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 33#3610833
Muun muassa amandan linkittämien kuvien sekä nettisivujen ahkeran lueskelun perustella tulin siihen tulokseen, että kyseessä on keltakääpiöahventen kutu.
Tiedän, että ahvenet yleensä hoitavat kutunsa ja poikasensa, mutta tämän kudun otin altaasta pois siksi, että toinen ahvenista pisteli sitä kovin ahkerasti poskeensa.
Munat ovat nyt n. 2vrk vanhoja. Olen poistanut pikkualtaasta (jossa ne munat nyt ovat) yhteensä kuusi maidonvalkoiseksi muuttunutta munaa - ellen ole ymmärtänyt väärin niin nämä valkoiset ovat yleensä niitä pilaantuneita? Eikö?
Muut munat ovat edelleen "vaalean läpikuultavia" (vai miten sitä väriä nyt parhaiten kuvailisi...). Munia on jäljellä reilu 50 kpl ja suurin osa niistä on kiinni mangroven palasissa.
Vesiolot olen yrittänyt pitää mahdollisimman samankaltaisina kuin pääaltaassa, josta olen myös vaihtoveden ottanut. Lisäksi olen lisännyt sekä pikkualtaaseen että pääaltaaseen Aquasafea. En tiedä onko siitä mitään hyötyä, mutta arvelin ettei olisi haittaakaan. Mielipiteitä?
Kuulisin nyt mielelläni kokemuksia keltakääpiöahventen ja muiden kääpiöahventen kuduista ja/tai poikasten kasvatuksesta.
Oliko kalojesi kutu suutari?
Milloin sen huomasit?
Jos kutu onnistui, näitkö munien sisällä poikaset tms tummempaa ennen kuin ne kuoriutuivat?
Kuinka pian ne kuoriutuivat?
Olivatko ne emojen hoidossa?
Mitä niille syötit?
Kuinka nopeasti ne kasvoivat (esim. milloin olivat 1cm / 2cm tms mittaisia)?
Ja erityisesti, jos jollakulla on kokemusta poikasten/kudun hoitamisesta - eli että se ei ole emojen hoidossa - olisi kiitollinen kaikista kokemuksista ja neuvoista. Onko täysin mahdotonta onnistua kasvattamaan kääpiöahventen poikasia elleivät ne ole emojensa huomassa?
Kaikista vastauksista kiitollinen
-MKM
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 33#3610833
Muun muassa amandan linkittämien kuvien sekä nettisivujen ahkeran lueskelun perustella tulin siihen tulokseen, että kyseessä on keltakääpiöahventen kutu.
Tiedän, että ahvenet yleensä hoitavat kutunsa ja poikasensa, mutta tämän kudun otin altaasta pois siksi, että toinen ahvenista pisteli sitä kovin ahkerasti poskeensa.
Munat ovat nyt n. 2vrk vanhoja. Olen poistanut pikkualtaasta (jossa ne munat nyt ovat) yhteensä kuusi maidonvalkoiseksi muuttunutta munaa - ellen ole ymmärtänyt väärin niin nämä valkoiset ovat yleensä niitä pilaantuneita? Eikö?
Muut munat ovat edelleen "vaalean läpikuultavia" (vai miten sitä väriä nyt parhaiten kuvailisi...). Munia on jäljellä reilu 50 kpl ja suurin osa niistä on kiinni mangroven palasissa.
Vesiolot olen yrittänyt pitää mahdollisimman samankaltaisina kuin pääaltaassa, josta olen myös vaihtoveden ottanut. Lisäksi olen lisännyt sekä pikkualtaaseen että pääaltaaseen Aquasafea. En tiedä onko siitä mitään hyötyä, mutta arvelin ettei olisi haittaakaan. Mielipiteitä?
Kuulisin nyt mielelläni kokemuksia keltakääpiöahventen ja muiden kääpiöahventen kuduista ja/tai poikasten kasvatuksesta.
Milloin sen huomasit?
Jos kutu onnistui, näitkö munien sisällä poikaset tms tummempaa ennen kuin ne kuoriutuivat?
Mitä niille syötit?
Ja erityisesti, jos jollakulla on kokemusta poikasten/kudun hoitamisesta - eli että se ei ole emojen hoidossa - olisi kiitollinen kaikista kokemuksista ja neuvoista. Onko täysin mahdotonta onnistua kasvattamaan kääpiöahventen poikasia elleivät ne ole emojensa huomassa?
Kaikista vastauksista kiitollinen
-MKM
Re: Keltakääpiöahventen kutu
Yleensä. Musta kuitenkin näytti, että valkoisistakin munista kuoriutui poikasia viimeisen kudun kohdalla. Sanoisin, että se emokala on parempi määrittelemään muniensa elinvoimaisuuden kuin me ihmiset hyvälläkään harjaantumisella.MKM kirjoitti:Munat ovat nyt n. 2vrk vanhoja. Olen poistanut pikkualtaasta (jossa ne munat nyt ovat) yhteensä kuusi maidonvalkoiseksi muuttunutta munaa - ellen ole ymmärtänyt väärin niin nämä valkoiset ovat yleensä niitä pilaantuneita? Eikö?
Jos mulla olisi paikka toiselle akvaariolle, kudettaisin keltsuja. Ovat yrittäneet seura-akvassa muutamia kertoja. Eka meni aivan reisille, mutta siitä eteenpäin onnistuminen on ollut parempaa. Valitettavasti emo ei pysty suojelemaan poikuettaan pienessä akvaariossa muiden seurassa.
En jaksa quotata loppuja oikein.
-ensimmäinen oli
Milloin sen huomasit?
-tuntuvat kutevan yleensä aamupäivällä, sillä kudut olen huomannut hetken valojen laittamisen jälkeen tai töistä tullessani
-ei juuri. Hieman niissä erottui
-1-3 pvä. uimaanlähtö kesti hieman kauemmin kuin kuoriutuminen, jos muistan oikein.
-emoja on vain yksi. Isäntä ei ota osaa hoitoon.
Mitä niille syötit?
-en mitään, olivat seura-akvassa. saattoivat kuolla nälkäänkin.
-1 cm mitta on melkein täynnä poikasten lähtiessä uimaan.
Onko täysin mahdotonta onnistua kasvattamaan kääpiöahventen poikasia elleivät ne ole emojensa huomassa?
-kaikki on mahdollista. se emo vain on hyvä apulainen vähentämään vaivaa.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Oikeastaan tarkoitin, että milloin huomasit kudun olevan suutari?dsl kirjoitti:
-ensimmäinen oli
Milloin sen huomasit?
-tuntuvat kutevan yleensä aamupäivällä, sillä kudut olen huomannut hetken valojen laittamisen jälkeen tai töistä tullessani
Väliaikatietona kerrottakoon, että munat ovat edelleen olemassa - tosin olen jälleen poistanut joukosta huonoksi menneitä. Kudusta nyt lienee noin 2-2,5 vrk aikaa. Ellei se ole suutari tai pilaannu kokonaan, oletan että jotain pitäisi alkaa tapahtua seuraavan kahden vuorokauden kuluessa.
En tiedä laukkaako mielikuvitukseni vain, mutta kun heijastaa lampulla munia niin että valo osuu niihin suoraan sivusta, olen erottavinani munien sisällä jotain tummempaa.
Edelleen pessimistis-skeptisen toiveikkaana täällä seurailen miten asia etenee.

Heh. Minä kun luulin, että joka kysymys koski sanaa kutu, eikä varsinaisesti tarkentanut edellistä.MKM kirjoitti:Oikeastaan tarkoitin, että milloin huomasit kudun olevan suutari?
Noh. Luulin huomanneeni sen suht nopeasti, vuorokaudessa. Seuraavan yrityksen kohdalla luulin kutua taas suutariksi, kunnes se alkoi yllättäen liikkua vähän kerrallaan. Nykyään totean kudun menneen pieleen, jos se katoaa. Oletan sen emon tietävän paremmin elinkelpoisuudesta.
No nyt ne rupes!
Siis kuoritumaan.
Taisin siis eilen nähdä oikein, kun kuvittelin että munien sisällä on jotain.
Aamulla seitsemän aikaan en nähnyt altaassa mitään, yhdeksän aikaan menin ruokkimaan pääallasta ja huomasin liikettä pienessä - kuvittelin ensin että joku tuhannen pahamatoloinen siellä evästää munia - mutta ei.
Pakko kysyä....kai niiden poikasten kuuluu tässä vaiheessa näyttääkin sellaisilta...säälittäviltä...pieniltä nuijapäiltä?
Semmosia nimittäin nyt on tuolla pytyssä noin kymmenen. Osassa munista ei näy (vielä) mitään liikettä, joitakin on parhaillaan kuoriutumassa.
Pakko tunnustaa, että olen aika innoissani.
Toki edelleen suhtaudun epäilevästi kykyihini ahven-emona, mutta saas nähdä.
dsl:
Kiitos vastauksistasi. Tiedän että oli tyhmästi tehty, kun otin kudun pois pääaltaasta. En tosiaan ensin tiennyt kenen se on ja pidin todennäköisimpänä "aiheuttajana" monnisia. Kun näin ahvenen sitä syömässä, ajattelin että parempi noukkia pois.
Seuraavan kerran varmasti tunnistan ahventen kudun ja taatusti jätän siitä huolehtimisen niille itselleen.

Siis kuoritumaan.
Taisin siis eilen nähdä oikein, kun kuvittelin että munien sisällä on jotain.
Aamulla seitsemän aikaan en nähnyt altaassa mitään, yhdeksän aikaan menin ruokkimaan pääallasta ja huomasin liikettä pienessä - kuvittelin ensin että joku tuhannen pahamatoloinen siellä evästää munia - mutta ei.
Pakko kysyä....kai niiden poikasten kuuluu tässä vaiheessa näyttääkin sellaisilta...säälittäviltä...pieniltä nuijapäiltä?

Semmosia nimittäin nyt on tuolla pytyssä noin kymmenen. Osassa munista ei näy (vielä) mitään liikettä, joitakin on parhaillaan kuoriutumassa.
Pakko tunnustaa, että olen aika innoissani.

Toki edelleen suhtaudun epäilevästi kykyihini ahven-emona, mutta saas nähdä.
dsl:
Kiitos vastauksistasi. Tiedän että oli tyhmästi tehty, kun otin kudun pois pääaltaasta. En tosiaan ensin tiennyt kenen se on ja pidin todennäköisimpänä "aiheuttajana" monnisia. Kun näin ahvenen sitä syömässä, ajattelin että parempi noukkia pois.
Seuraavan kerran varmasti tunnistan ahventen kudun ja taatusti jätän siitä huolehtimisen niille itselleen.
Kiitos!
Mulle on kyllä vieläkin vähän epäselvää mitä niille syöttää...yritin etsiä sitä nestemäistä artemiaa kaupoista, mutta kyseistä tuotetta ei tunnuta täällä päin tuntevan, kuten ei myöskään sellaisia "hatch and breed"-artemiasysteemejä. Sain niitä kysellessäni vastaukseksi vain pään pyörityksiä.
Ostin kuitenkin semmoista jauhemaista poikasruokaa.
Pakastimessa on artemiaa, mutta se lienee liian suurta poikasille ainakin aluksi. Voihanvoihan, mitä sitä nyt keksis. Likoeläinviljelmää ei ole käynnissä, pitää varmaan kyhätä sellainen.
*muoks*
Onko kellään käsitystä siitä, soveltuvatko tohvelieläimet kääpiöahventen poikasten ruuaksi? Viljely vaikuttaa kohtuullisen yksinkertaiselta ja ymppi (eli heinät) olisi kohtuullisen helposti saatavissa.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... eliel%E4in
Mulle on kyllä vieläkin vähän epäselvää mitä niille syöttää...yritin etsiä sitä nestemäistä artemiaa kaupoista, mutta kyseistä tuotetta ei tunnuta täällä päin tuntevan, kuten ei myöskään sellaisia "hatch and breed"-artemiasysteemejä. Sain niitä kysellessäni vastaukseksi vain pään pyörityksiä.
Ostin kuitenkin semmoista jauhemaista poikasruokaa.
Pakastimessa on artemiaa, mutta se lienee liian suurta poikasille ainakin aluksi. Voihanvoihan, mitä sitä nyt keksis. Likoeläinviljelmää ei ole käynnissä, pitää varmaan kyhätä sellainen.
*muoks*
Onko kellään käsitystä siitä, soveltuvatko tohvelieläimet kääpiöahventen poikasten ruuaksi? Viljely vaikuttaa kohtuullisen yksinkertaiselta ja ymppi (eli heinät) olisi kohtuullisen helposti saatavissa.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... eliel%E4in
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Tohvelieläimiä en ole koskaan kokeillut, niistä kertokoon viisaammat. Mutta laita ihmeessä likoeläinviljelmä pystyyn, ne ainakin ovat oivaa ruokaa poikasille. Pari päivää ne kyllä selviävät ruskuaispussinsa avulla.
Myös keitetty kananmunan keltuainen mössättynä ja veteen sekoitettuna on kuulemma hyvää ravintoa ihan pienille poikasille. Itse en ole kokeillut, mutta olen lukenut siitä jostain (arvatenkin täältä...
) .
Myös keitetty kananmunan keltuainen mössättynä ja veteen sekoitettuna on kuulemma hyvää ravintoa ihan pienille poikasille. Itse en ole kokeillut, mutta olen lukenut siitä jostain (arvatenkin täältä...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
No niin.
Nyt on likoeläinviljelmä aluillaan.
Milloin minun pitäisi aloittaa ruokinta? Poikaset ovat kuorituneet tänään, joten aloitanko ruokinnan heti (tällä hetkellä vaihtoehtona ainoastaan se jauhemainen ruoka tai pakasteartemia) vai parin päivän kuluttua (johon asti se ruskuaispussiravinto ainakin riittää), vai vasta sitten kun ryhtyvät uimaan?
Poikasia on kuoritunut lisää, en edes yrittänyt laskea paljonko niitä on - parikymmentä ehkä? Poistin taas muutaman pilaantuneen munan altaasta.
Poikasaltaan lämpötila on noussut 26 asteeseen vaikka virittelin viereen tuulettimen ja olen vaihtanut sinne vettä isommasta altaasta, jossa vesi on vajaa 25 asteista. Koska kylmän veden huljauttaminen poikasaltaaseen ei tunnu lainkaan järkevältä, olen joutunut vain antamaan asian olla.
Altaan - jos sitä purkkia nyt altaaksi voi sanoa - alla ja takana on tumma kartonki. Altaassa ei ole muuta kuin suodatin ja kaksi pientä puutikkua joissa munia vielä on kiinni. Pitäisikö sinne laittaa jotain sisustusta poikasille suojaksi? Vai laitanko vasta kun (ja jos) nuo lähtevät uimaan? Esimerkiksi jaavansammalta olisi tuolla pääaltaassa, josta kutu on kotoisin.
Nyt on likoeläinviljelmä aluillaan.
Milloin minun pitäisi aloittaa ruokinta? Poikaset ovat kuorituneet tänään, joten aloitanko ruokinnan heti (tällä hetkellä vaihtoehtona ainoastaan se jauhemainen ruoka tai pakasteartemia) vai parin päivän kuluttua (johon asti se ruskuaispussiravinto ainakin riittää), vai vasta sitten kun ryhtyvät uimaan?
Poikasia on kuoritunut lisää, en edes yrittänyt laskea paljonko niitä on - parikymmentä ehkä? Poistin taas muutaman pilaantuneen munan altaasta.
Poikasaltaan lämpötila on noussut 26 asteeseen vaikka virittelin viereen tuulettimen ja olen vaihtanut sinne vettä isommasta altaasta, jossa vesi on vajaa 25 asteista. Koska kylmän veden huljauttaminen poikasaltaaseen ei tunnu lainkaan järkevältä, olen joutunut vain antamaan asian olla.
Altaan - jos sitä purkkia nyt altaaksi voi sanoa - alla ja takana on tumma kartonki. Altaassa ei ole muuta kuin suodatin ja kaksi pientä puutikkua joissa munia vielä on kiinni. Pitäisikö sinne laittaa jotain sisustusta poikasille suojaksi? Vai laitanko vasta kun (ja jos) nuo lähtevät uimaan? Esimerkiksi jaavansammalta olisi tuolla pääaltaassa, josta kutu on kotoisin.
Monniset eivät laita kaikkia munia yhteen koriin, vaan sirottelevat ympäri allasta. Eikö se emo vahtinut mätiä? Tämä mun kappaleeni uhittelee mädin lähistöllä haaville, pihdeille, saksille, kädelle ja lasinläpi naamalle. Partamonni saa tarpeen vaatiessa sekin kyytiä niin paljon, että päätti viimeksi vaihtaa lepopuunsa väliaikaisesti.MKM kirjoitti:Kiitos vastauksistasi. Tiedän että oli tyhmästi tehty, kun otin kudun pois pääaltaasta. En tosiaan ensin tiennyt kenen se on ja pidin todennäköisimpänä "aiheuttajana" monnisia. Kun näin ahvenen sitä syömässä, ajattelin että parempi noukkia pois.
Banaaninkuoresta ja kananmunasta saa ihmeitä aikaan. Myös tuo heinähomma on ihan ok käsittääkseni. Mä olin laista, enkä ruokkinut millään. Eiköhän niille jotain syötävää ole tarjolla joka tapauksessa, jos ei muuta, niin aikuisten kitusien läpi siivilöitynyttä. Toisaalta, mä en myöskään ole saanut yhtään poikasta selviämään hengissä. Ovat joko kuolleet nälkään tai tulleet tetrojen syömiksi.amanda kirjoitti:Ai on vai...? [:I] Ei ihan heti uskoisi että lukion päästötokarissa oli bilsa kymppi....
Emo ei vahtinut kutua millään tavalla, ei muilta kaloilta (esim. monniset joita pyöri ympärillä)m eikä myöskään reagoinut uhittelemalla käteeni kun allasta aloin tonkia.
Se söi munia, muuten ei tuntunut jälkikasvu kiinnostavan.
Kun mulla nyt on nuo poikaset tuossa pikkupurkissa, erillään kaikista muista kaloista ja näin ollen myös muiden ruuista, lienee järkevää jotain sapuskaa yrittää näille vilpereille tarjota. Edellleen otan mieluusti vastaan kommentteja siitä, milloin noita olisi hyvä ryhtyä syöttämään. Surffailu kotimaisilla/lontoonkielisillä nettisivuilla ei toistaiseksi ole tuottanut vastausta tähän kysymykseen.
P. Rassin kirjasta muistelen joskus lukeneeni, että kaikki monniset eivät levittele muniaan pitkin allasta vaan ne voivat joillakin olla myös ryppäinä. Saattaa olla että muistini pettää, mutta eipä ollut Rassin opusta apuna kun tuon kudun löysin.
Se söi munia, muuten ei tuntunut jälkikasvu kiinnostavan.
Kun mulla nyt on nuo poikaset tuossa pikkupurkissa, erillään kaikista muista kaloista ja näin ollen myös muiden ruuista, lienee järkevää jotain sapuskaa yrittää näille vilpereille tarjota. Edellleen otan mieluusti vastaan kommentteja siitä, milloin noita olisi hyvä ryhtyä syöttämään. Surffailu kotimaisilla/lontoonkielisillä nettisivuilla ei toistaiseksi ole tuottanut vastausta tähän kysymykseen.
P. Rassin kirjasta muistelen joskus lukeneeni, että kaikki monniset eivät levittele muniaan pitkin allasta vaan ne voivat joillakin olla myös ryppäinä. Saattaa olla että muistini pettää, mutta eipä ollut Rassin opusta apuna kun tuon kudun löysin.
Miten käytännössä on, pitäisi kysyä joltain viisaammalta. Sanana ymmärrän tuon ryppäinä tarkoittavan, ettei niitä munia ole siroteltu pitkin allasta yksittäin vaan pieninä ryppäinä. Ryppäänä olisi sitten yhtenä klönttinä jossain.MKM kirjoitti:P. Rassin kirjasta muistelen joskus lukeneeni, että kaikki monniset eivät levittele muniaan pitkin allasta vaan ne voivat joillakin olla myös ryppäinä. Saattaa olla että muistini pettää, mutta eipä ollut Rassin opusta apuna kun tuon kudun löysin.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Monnisissa on eroja, toiset kiinnittävät munansa ryppäinä (esim kuparimonninen) ja toiset taas levittelevät muniaan ympäriinsä (esim leopardimonninen).MKM kirjoitti:
Niitä likoeläimiä voit laittaa sinne altaaseen vaikka heti, nehän eivät pilaannu, vaan elävät altaassa kunnes ne syödään. Minä siirsin monnisen poikasten poikasaltaaseen kasvipuskia pääaltaasta, ja uskon että niiden mukana tuli jotain öttiäisiä, innokkaasti niitä ainakin putsattiin.

Sitä nestemäistä artemiaa aloin antaa varoen kahden päivän päästä kuoriutumisesta. Minulla oli siis monnisen poikasia, mutta tuskinpa nuo ahvenen poikaset perustoiminnoiltaan nyt ihan hirveän erilaisia ovat.
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Sanoit, että pakastimessa on artemiaa. Tarkoititko siis artemian munia vai aikuista pakasteartemiaa? Omat töyhtökääpiöahvenen poikaseni aloittivat artemiantoukkien syömisen jo muutaman päivän päästä kuoriutumisestaan ja koska artemian kuoriutumisessa voi kestää parikin päivää, niin kannattaisi varmaan laittaa artemiat kohtapuoliin jo hautumaan. Ne tulevat kuitenkin yleensä olemaan sitä pääruokaa poikasille. Omissa kuduissa emokalat ovat munineet poikasakvaarioon, joka on sen verran täynnä kasveja ym. ja jossa on pillisuodatin (toisen imuosastaan sukkiksilla peitetyn suodattimen rinnalla), että en ole joutunut stressaamaan likoeläimien kanssa.
Pakasteessa on artemiantoukkia.
Mistä minä sitä artemiaa haudutan kun ei ole munia? Tiedän kyllä että se hautuminen vie aikaa mutta ei (kai) noitten pakastettujen öttiäisten hauduttelu nyt mitään tuota (paitsi hometta).
Laitoin tänään aamulla poikaspyttyyn hitusen sitä jauhemaista poikasruokaa. Eilen panin sinne jo jaavansammalmötikän, jossa näkyvät melkein kaikki nyt piilevän. Likoeläimiä saavat heti kun niitä viljelmäastiaan alkaa ilmaantua.
Mistä minä sitä artemiaa haudutan kun ei ole munia? Tiedän kyllä että se hautuminen vie aikaa mutta ei (kai) noitten pakastettujen öttiäisten hauduttelu nyt mitään tuota (paitsi hometta).
Laitoin tänään aamulla poikaspyttyyn hitusen sitä jauhemaista poikasruokaa. Eilen panin sinne jo jaavansammalmötikän, jossa näkyvät melkein kaikki nyt piilevän. Likoeläimiä saavat heti kun niitä viljelmäastiaan alkaa ilmaantua.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
-
- Senior Member
- Viesti:
Jos et saa artemian unia mistään niin kipaisepa akvaarioliikkeen pakastealtaasta vähän pienempää suuhunpantavaa kuin artemiantoukat eli bosmidiaa. Me menevät pikkuisten suppusuunpoikastenkin suuhun, varmaan siis affenvauvoillekin käyvät. Pelkällä hiutaleruualla saattaa kasvu olla vähän kituisaa.
Itse tässä jännityksellä odotan savukääpiöiden ensimmäisen kudun onnistumista. Lähden neljäksi päiväksi reissuun, saas nähdä onko sillä välin ilmestynyt poikasia...
Itse tässä jännityksellä odotan savukääpiöiden ensimmäisen kudun onnistumista. Lähden neljäksi päiväksi reissuun, saas nähdä onko sillä välin ilmestynyt poikasia...
En ole artemian munia mistään löytänyt.
Pitää kysellä tuota bosmidiaa lauantaina, kun taas ehdin kauppoihin.
Tänään kävi tuuri ja löysin eräästä seudun kaupasta pullon JBL:n nestemäistä artemiaa - oli liikkeen viimeinen pullo ko. tuotetta. Annostelu näkyy olevan sen verran pieni, että pärjään sillä pullolla melko pitkään. Kun mulla nyt on lisäksi se likoeläinviljelmä käynnissä, niin eiköhän tässä nyt ainakin alkuun selvitä.
Kai niille poikasille voi (artemian ja likoeläinten lisäksi) jossain vaiheessa antaa sitä puuterimaista poikasruokaakin?
Poikaset näyttävät tänään ihan erilaisilta kuin eilen: isommilta. Lisäksi niissä nuijissa alkaa näkyä "pään" seudulla tummemmat pisteet, liekö silmän alut?
En tiedä montako poikasta lopulta kuoritui, veikkaan 20-30 kpl. Munia oli alunperin n. 60, ja noin 20 niistä poistin pilaantuneina. Kaikista jäljelle jääneistä n. 40 munasta ei tainnut kuitenkaan kuoritua poikasta.
Pitää kysellä tuota bosmidiaa lauantaina, kun taas ehdin kauppoihin.
Tänään kävi tuuri ja löysin eräästä seudun kaupasta pullon JBL:n nestemäistä artemiaa - oli liikkeen viimeinen pullo ko. tuotetta. Annostelu näkyy olevan sen verran pieni, että pärjään sillä pullolla melko pitkään. Kun mulla nyt on lisäksi se likoeläinviljelmä käynnissä, niin eiköhän tässä nyt ainakin alkuun selvitä.

Kai niille poikasille voi (artemian ja likoeläinten lisäksi) jossain vaiheessa antaa sitä puuterimaista poikasruokaakin?
Poikaset näyttävät tänään ihan erilaisilta kuin eilen: isommilta. Lisäksi niissä nuijissa alkaa näkyä "pään" seudulla tummemmat pisteet, liekö silmän alut?
En tiedä montako poikasta lopulta kuoritui, veikkaan 20-30 kpl. Munia oli alunperin n. 60, ja noin 20 niistä poistin pilaantuneina. Kaikista jäljelle jääneistä n. 40 munasta ei tainnut kuitenkaan kuoritua poikasta.
Mulla ei muuten lehtikalan poikaset aikoinaan pysyneet hengissä tuolla JBL:n Nobil fluidilla (olettaisin että löytämäsi nestemäinen artemia on sitä), mutta tuosta jauhemaisesta poikasruuasta visioimalla alkoi homma onnistua. Näyttivät kyllä että olisivat sitä nestettä syöneet, mutta aina kaikki kuolivat viimestään viikon jälkeen. Kun aloin sottaamaan sen pölymäisen ruuan kanssa, niin sen jälkeen kuolleisuus on ollut tosi vähäistä.
Kerrotaanpa taas kuulumisia.
Viime yönä meillä oli sähkökatkos - tarkoittaa sitä, että suodatin ja lämmöt ovat seisoneet jonkin aikaa - ehkä tästä syystä löysin aamulla joitakin kuolleita poikasia altaasta. Lämpötila oli tippunut 22 asteeseen (normaalin n. 25 sijaan).
Poikaspytyssä porskuttaa kuitenkin edellen joukko nuijapäitä, lukumäärästä ei harmainta aavistustakaan. Sitkeimmät sissit siis selvisivät.
Uimaan nämä eivät ole vielä ryhtyneet. Ruokaa olen tarjoillut, vaikea sanoa noista sintintekeleistä syövätkö ne sitä vai eivät.
*to be continued*
Viime yönä meillä oli sähkökatkos - tarkoittaa sitä, että suodatin ja lämmöt ovat seisoneet jonkin aikaa - ehkä tästä syystä löysin aamulla joitakin kuolleita poikasia altaasta. Lämpötila oli tippunut 22 asteeseen (normaalin n. 25 sijaan).
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Poikaspytyssä porskuttaa kuitenkin edellen joukko nuijapäitä, lukumäärästä ei harmainta aavistustakaan. Sitkeimmät sissit siis selvisivät.
Uimaan nämä eivät ole vielä ryhtyneet. Ruokaa olen tarjoillut, vaikea sanoa noista sintintekeleistä syövätkö ne sitä vai eivät.
*to be continued*
Elävällä vastakuoriutuneella artemialla poikaset kasvavat hurjaa vauhtia, omat keltakääpiöt olivat myyntikunnossa reilussa viidessä kuukaudessa, kun muualta kuultu arvio oli 8 kuukautta.
Loma-aikana tosin oli pakko antaa vain hiutaletta automaatilla, mutta poikaset olivat jo kuukauden ikäisiä silloin.
Onnea teille pikkuisten ruokintaan.
Loma-aikana tosin oli pakko antaa vain hiutaletta automaatilla, mutta poikaset olivat jo kuukauden ikäisiä silloin.
Onnea teille pikkuisten ruokintaan.

Todellisuus on niitä ihmisiä varten, jotka eivät pysty kohtaamaan science fictionia.