Kaksi kysymystä (Kanto ja akvaarion alusta)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pulipuli
Member
Member

Kaksi kysymystä (Kanto ja akvaarion alusta)

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

1. Ostin juuri kannon, joka vielä kelluu ja ei uppoa veden alle. Eli miten saan sen uppoamaan helpoimmin? Miten se uunissa käyttö tapahtuu kun sellaisesta olen kuullut? Pitääkö kanto laittaa foliopussukkaan, vai? Entä jos kantoa keittää kattilassa pari tuntia ja sitten liottaa pari viikkoa saavissa?

2. Olen hankkimassa kalusteakvaarion. Siihen pakettiin kuuluu jalusta. Kävin tänään akvaarioliikkeessä kysymässä, että pitääkö sinne akvaarion ja sitä varta vasten rakennetun jalustakaapiston väliin laittaa retkeilypatjaa, ja kauppias suositteli laittamaan. Tilaan akvaariokokonaisuuden netistä ja sähköpostin välityksellä kauppias (akvaario.com) väitti taas, ettei altaan ja kaapin väliin tarvitse mitään.. Ketä tässä nyt uskoa..?
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Kalasammakko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalasammakko »

Ei sinne väliin mitään tunkasta en kyllä tiedä voiko edes, mutta ei tarvitse. Ittelläni se 200l kalusteakva. Siellä välissä on semmossia ihme tukia.
Pulipuli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Kalasammakko kirjoitti:Ei sinne väliin mitään tunkasta en kyllä tiedä voiko edes, mutta ei tarvitse. Ittelläni se 200l kalusteakva. Siellä välissä on semmossia ihme tukia.
Mä olen ilmeisesti hankkimassa samanlaista akvaariota kuin sie, mut 240 litrasena. Eli ei siis väliin mitään, ok. Mitenkäs on suodatin toiminut? Onko hyvä? Kun mulle tulee suht samat varusteet siihen, tietty hiukka tehokkaammat kun on tilaakin hieman enemmän, niin haluttas tietää että miten toimii..
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Kalasammakko
Junior Member
Junior Member

eipä ole mulla mitään moittimista ollut, tosin ei mulla oo mitään mihin verratakkaan. Helppo puhdistaa se ainakin on. roskat menee sisään niin nostaa vaa kannen ja nyppii roskat suodatinmateriaalin päältä.
Pullamössö
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pullamössö »

Yritäpä vielä tarkistaa jostain (esim valmistajan sivuilta) tuleeko altaan ja kalusteen väliin laittaa jotain. Olen kuullut, että joissain malleissa väliin ei ehdottomasti saa laittaa mitään, mutta toisissa se on hyvinkin suositeltavaa. Kannattanee varmistaa asia tässä vaiheessa...ennenkuin lattia lainehtii.
Helmi1978
Member
Member

Re: Kaksi kysymystä (Kanto ja akvaarion alusta)

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

Pulipuli kirjoitti:1. Ostin juuri kannon, joka vielä kelluu ja ei uppoa veden alle. Eli miten saan sen uppoamaan helpoimmin? Miten se uunissa käyttö tapahtuu kun sellaisesta olen kuullut? Pitääkö kanto laittaa foliopussukkaan, vai? Entä jos kantoa keittää kattilassa pari tuntia ja sitten liottaa pari viikkoa saavissa?
Onko kyseessä sellainen "mangrove"kanto? No, sama kai se mikä, mangrove ehkä vaan painavana puulaatuna uppoaa muutenkin nopeammin. Laita vaan saaviin upoksiin ja odottele, ettei enää nouse pintaan. Sitten vain harjailet puhtaaksi ja laitat akvaarioon. Keittäminen ym. lisäkäsittelyt ovat tarpeellisia lähinnä itse luonnosta tai muista akvaarioista tuoduille puunkäkkyröille ja kannoille.
Pullamössö
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pullamössö »

Meillä on sekä mangrovet että mopanit uponneet ämpäriin ihan kiltisti. Olen niitä varmaan viikon verran liotetellut ja heittänyt akvaan.

Kuinka usein putsaatte jo akvassa aikansa olleet kannot? Olen joskus huomannut, että altaasta nostettu kanto haiskahtaa vähän pahalta [}:)] . Onko siitä haittaa? Akva sinänsä vesineen ei haise, ainoastaan ylös nostettu kanto.
Kalasammakko
Junior Member
Junior Member

Jos ostat tuon, niin kannattaa tarkastaa mitat heti kättelyssä. Itse ostin tuon 200l akvaarion ja nyt kk ostopäivästä mittasin mitat. Oikeasti piti olla 100x40x55 cm, mutta minullapa onkin 96,5x37x46 cm eli siis jokin 160l allas. Taidampa mennä jokupäivä akvaarioliikkeeseen myyjää jututtaa kun kuitissakin lukee 200l allas [}:)]
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

pulipuli: nyt sitten oletkin jo huomannut, että tämän paikkakunnan liikkeessä ei tiedetä oikeastaan mitään...
Kalusteakvan väliinhän ei saa laittaa mitään väliin. Normaalin ja jalustan väliin taas täytyy laittaa, jotta epätasaisuudet tasoittuisivat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”