Olen suunnitellut että vaitaisin altaaseen soran tilalle hiekan (ja hiekan alle himan savea). Ja kysyisin että miten homma onnistuu, kun ei ole toista allasta johon voisin kalat laittaa kypsytyksen ajaksi. Vai saanko altaan käyntiin ulkosuodattimen bakteeri kannaalla?:mrgreen: Allas on 180 litraa. Ollut "käynnissä" noin vuoden verran.
Hyviä neuvoja kaivataan!
Vaihdoin 140 litraiseen akvaariooni soran hiekaksi pari viikkoa sitten. Itselläni ulkosuodatin oli ollut toiminnassa vasta 9 päivää, kun vaihdon tein. Ilman kypsytystä selvisin, nitriitti ei ole noussut kertaakaan vaihto-operaation jälkeen.
Tein siis niin, että otin akvaariosta kannot ja osan kasveista pois. Anubiakset jätin pinnalle, jotta kaloilla olisi jokin suoja. Itse tein sen virheen, että en laponnut pohjaa ennenkuin aloin lapioimaan soraa pohjalta. Lappoa siis pohja, niin liete ei leviä ympäri akvaariota. Otin sitten lapiolla toisen puolen sorat pois ja lisäsin hiekat sinne (tämän tein siksi, että akvaariossani on piikkisilmiä ja ajattelin, että niiden olisi mukavampi olla hiekassa). Sen jälkeen lapioin toisen puolen sorat pois ja hiekat tilalle.
Laitoin kannot takaisin ja istuttelin kasvit. Lannoitin vielä kasvit savipalleroilla ja Tetran kasviravinteella.
En tiedä, oliko vaihto tehty oikeaoppisesti, mutta minun kalani palasivat pian päiväjärjestykseen ja olivat jo muutaman tunnin päästä värikkäitä ja liikkuvaisia.
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Minä myös olen vaihtanut pieniä biittejä kerrallaan soraa hiekaksi. Toimivasta akvaariosta siis, ilman että mitään tarvitsee poistaa tai kypsytellä. Siihen hiekkaan voi, ja kannattaa, puksauttaa lannoitekökön kasvin juureelle.