Soran vaihtaminen hiekaksi

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rammari
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Soran vaihtaminen hiekaksi

Viesti Kirjoittaja rammari »

Olen suunnitellut että vaitaisin altaaseen soran tilalle hiekan (ja hiekan alle himan savea). Ja kysyisin että miten homma onnistuu, kun ei ole toista allasta johon voisin kalat laittaa kypsytyksen ajaksi. Vai saanko altaan käyntiin ulkosuodattimen bakteeri kannaalla?:mrgreen: Allas on 180 litraa. Ollut "käynnissä" noin vuoden verran.
Hyviä neuvoja kaivataan! :D
susa.h
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja susa.h »

käytä haku toimintoa niin löydät erittäin paljon aiheeseen liittyviä vanhempia keskusteluja! :D
Angelfish
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Angelfish »

Mulla on tuolla albumissa muutama kuva kun vaihdoin hiekan 500 litraiseen viime talvena. Kalat olivat altaassa koko ajan.
http://photobucket.com/albums/y246/ange ... /?start=20
Joka päivä oppii jotain uutta.
akirpap
Member
Member

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Ota meiltä siksi aikaa lainaan 60l muoviallas. :)
Johis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johis »

Vaihdoin 140 litraiseen akvaariooni soran hiekaksi pari viikkoa sitten. Itselläni ulkosuodatin oli ollut toiminnassa vasta 9 päivää, kun vaihdon tein. Ilman kypsytystä selvisin, nitriitti ei ole noussut kertaakaan vaihto-operaation jälkeen.

Tein siis niin, että otin akvaariosta kannot ja osan kasveista pois. Anubiakset jätin pinnalle, jotta kaloilla olisi jokin suoja. Itse tein sen virheen, että en laponnut pohjaa ennenkuin aloin lapioimaan soraa pohjalta. Lappoa siis pohja, niin liete ei leviä ympäri akvaariota. Otin sitten lapiolla toisen puolen sorat pois ja lisäsin hiekat sinne (tämän tein siksi, että akvaariossani on piikkisilmiä ja ajattelin, että niiden olisi mukavampi olla hiekassa). Sen jälkeen lapioin toisen puolen sorat pois ja hiekat tilalle.

Laitoin kannot takaisin ja istuttelin kasvit. Lannoitin vielä kasvit savipalleroilla ja Tetran kasviravinteella.

En tiedä, oliko vaihto tehty oikeaoppisesti, mutta minun kalani palasivat pian päiväjärjestykseen ja olivat jo muutaman tunnin päästä värikkäitä ja liikkuvaisia.
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Liete on kyllä paras jättää akvaarioon, koska sen sisältämien partikkelin pinnalla on rynsaasti typpibakteereita. Kyseessähän on aktiiviliete. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Johis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johis »

Tämäpä hauskaa, tein siis "vahingossa" oikein :-)
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Itse olen vaihtanut yksi kolmasosa kerrallaan viikon välein. Näin bekteerikanta on ehtinyt pohjassakin uusiutua aina vähän kerrallaan.

Kalat olleet akvassa koko ajan. Monnisilla virne vaan levenee, kun tajuavat että biitsi senkun kasvaa. :D
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Minä myös olen vaihtanut pieniä biittejä kerrallaan soraa hiekaksi. Toimivasta akvaariosta siis, ilman että mitään tarvitsee poistaa tai kypsytellä. Siihen hiekkaan voi, ja kannattaa, puksauttaa lannoitekökön kasvin juureelle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”