Eli nyt haetaan raskaansarjan kotiloita. Huomasin aamulla siirtäessäni 6:tta omppoani takaisin lajialtaaseensa että molemmat siniset ompot ovat kasvaneet komeaan kokoon! Suurempi oli arvioidulta halkaisijalta 5cm. Mittaan ja kuvaan nuo vielä uudestaan ensi viikolla. Nämä yksilöt ovat poikia, kumpi sukupuoli kasva isommaksi, onko eroja? Laittakaapa kuvaa tai mitattua tietoa suurista ompoista, kiinnostaa tietää mihin kokon nuo venyvät!
O-T: Harrastusaikani mielenkiintoisin kommentti tuli tänään. Nostelin omppoja pois 300l altaasta isän seuraillessa vierestä. Ihmetteli kotiloiden suurta kokoa ja totesi "Ai te meinasittekin syödä Markon kanssa tänään jotaan vähän parempaa?" ...Ei iskä, näitä ei saa syödä.
edit: typo
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
mullakin on aika isoja omppuja osa. toiset kasvaa vähän hitaammin kyllä. Isoimmat on tota 4-5cm halkaisijaa. Selvästi myös ruskeat ja keltaiset (joita ei enää ole) ovat isompia mulla kuin noi muut värilliset. Tai sitten ne ei ole vaan vielä kasvaneet aikuisiksi.
ot:stä Mulle on lauottu vastaavia kommentteja.. "millos syödään valkosipuliomppukotiloita" jne. Ja alkukeittohan on sitten sinirapukeitto?
huoh.
elä nyt sitten näiden vitsailijoiden keskellä. Yhtä huonoja kuin "NO eihän tosta parpista löydy lihaa luiden päältä, että sitä viitsisi paistaakaan".
Mulla ompot on vielä pienehköjä, mutta pakko mainostaa: rainilta peukunpäänkokoisina tulleet kotilot hurauttivat koossa ohi kahdessa viikossa paikallisesta liikkeestä ostetun "täysikasvuisen" ompun. Tytär väittääkin, että Pentti-Omppu on kutistunut ihan selvästi... Ja nuo rainin lapsoset kasvavat samaa vauhtia edelleen, kun Pentti-Omppu on jämähtänyt samaan kokoon. Että liekö kasvattajalla merkitystä vai geeneillä...
Joo . Määkin silmäilin kookospähkinää sillä silmallä että miten sen sais auki. No miks pitäis? (kysyi mies) No kun noi leväkatkaravut vois tykätä siitä. Niin mies vastas että Niin joo toi kuulostaa hyvältä, kookosmaitokastiketta ja katkarapuja. Kun mää somisteeksi meinasin akvaarioon.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Voi olla että jos Pentti onkin jo vanhempi, mutta ollut vaikka huonolla ruokinnalla tukussa/kasvattajalla/akvaariokaupassa ja siksi jäänyt pieneksi? Arvailua vain
ps. Aivan ihana nimi ompolle, Pentti Lapsetko keksivät? ...Ihan unohdin että omat on nimeämättä, nyt ne voisikin kun ovat lajialtaassa ja kaiki yhtäaikaa näkyvillä.
Itselläni suurin taitaa olla jonkin verran yli viisi senttiä tällä hetkellä, mutta kasvaa koko ajan, joten vielä ei voi sanoa miten iso siitä tulee. Potentiaalisestihan omenakotilot voivat venyä yli kuudenkin sentin
Oooh! *mykistys*
Ainakin meillä vain pojat ovat jättikokoisia, ja kasvavat yhä!
Ihan pakko oli hakea mitta ja katsoa kuinka paljon se kuusi senttiä nyt olikaan... Voi jösses! Jos mulla on kohta 12 kuus senttist kotiloa tuolla altaassa niin mitäs sitten tehdään? Hankitaan uusi akvaario?!?
Juuri aioin kysellä täältä, että kasvavatko omppunaaraat aina suuremmiksi kuin koiraat, kun tulikin vastaan tämä keskustelu. Meillä on niin burgundeissa kuin vaaleanvioleteissa naaraat suurempia kuin koiraat, ja keltaiset rouvat (niissä ei olekaan koiraita) ovat kasvaneet tosi komeiksi.
Piti ottaa viivotin ja mittailla lasia pitkin kiipeäviä keltaisia, ja ovatkin "vain" vähän päälle neljäsenttisiä. Burgundi naaras ottaa niitä kovasti kiinni.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
miljoonakala84 kirjoitti:Voiko pitää paikkaansa että omppukotilot voi kasvaa jopa nyrkin kokoiseksi?
Tommosen väitteen luvin yhdeltä nettisivulta.
Tämä suomessa yleisimmin myytävä laji (Pomacea bridgesii) jää siihen viiteen-kuuteen senttiin, jotkut ulkomailla tavattavat lajit (esim. Pomacea maculata) voivat kasvaa jopa sinne viiteentoista senttiin asti.
Mulla on ollut omppuja kolmisen viikkoa ja ne ovat kasvaneet aivan räjähdysmäisesti. Yhtenä päivänä ihailin pientä hieman helmeä suurempaa valkeaa omppua ja parin päivän päästä en meinannut käsittää, että se oli se samainen yksilö
Mietin tossa just tänään, että syövätkö nuo kotilot mut perikatoon. Ne syö ihan loputtomat määrät!
Mistähän muuten mahtaa johtua se, että eriväriset omput kasvavat eri tahtiin? Esim. joku peruskeltainen kotilo kasvaa huomattavasti nopeammin kuin vaikka vaaleanpunaiset ja helmiäisvalkoiset.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Terhiqqi kirjoitti:Meillä siniharmaa on kasvanut kaikista hitaimmin, helmiäisenvalkeat ovat kasvaneet aika nopeasti. Mielenkiintoista!
Tosiaan. Mulla taas sinertävät (vaaleat) kasvoivat aikanaan ihan reipasta tahtia. Liekö altaan olosuhteilla, perimällä, ravinnolla vai millä vaikutusta asiaan?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Meillä siniset ja ruskearaidalliset menevät reippaasti punaisten ja ivoryn ohi koossa, mutta sukupuolista en ole ottanut selvää joten voi johtua siitäkin. Suurin sininen on melkein 6 cm ja pienin ivory n. 3 cm. Nämä ovat saman ikäisiä.
Kasvavat ja kasvavat vaan, ei vielä aikuisia, mutta tosi nopeesti kasvavat hyvällä ruoalla - kesäkurpitsaa, porkkanaa, voikukkaa, ohdakkeen lehteä, leskenlehteä ja pohjataletteja, sekä seepian kuorta ja kasvavat silmissä.
Meillä ne on kaikki Kalevi-nimisiä... Kalevi-kotilo rimmaa jotenkin hyvin...
Täällä on sininen mustajalkainen suunnilleen kokoa iso kananmuna..
En ole kuorta mittaillut, mutta iso se kyllä on.
Ikää joku vuosi ehken.
Puolivuotias violetti kasvaa hyvää vauhtia kaveriaan kiinni.
Kaikkein suurimmat minulla on olleet niitä peruskeltaisia, joita ei enää ole juurikaan saatavilla.
Siis ennenkun nuo värilliset valloittivat kaikki omppuihmiset
Viimeinen peruskeltainen on enää elossa ja se on jo yli 2 vuotta, joka on aika paljon ompuille, mutta kyllä sen kuorestakin jo huomaa.
Alkaa olla jo aika läpinäkyvä kyljestä ja toivottavasti ei kuori kulu puhki ennenkun omppu ite kuolee.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Mistä kohtaa mitataan virallinen mitta? Mulla on yks aika iso ja veikkaisin että on 5cm ainakin. Vois viivottimen kanssa ihan mielenkiinnosta heilua joku päivä.
Mulla kasvaa siniset, tumman violetit ja tumman ruskeet tosi hitaasti verrattuna muihin väreihin. Tumman keltaiset ja lilat kasvaa kovaa kyytiä.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä