Pienen altaan hoitorutiinit

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Pienen altaan hoitorutiinit

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Kertokaapa kokemuksia pienen altaan hoidosta. Itselläni on 200 litrainen ja nyt 1,5 viikkoa sitten perustettu 63-litrainen. Olen vaihdellut n. 50 % vedestä kerran viikossa tuohon 200 litraiseen. Kannattaisiko tuohon 63-litraiseen vaihdella vesiä samalla tahdilla vai usemmin/harvemmin? Kokemuksia otetaan vastaan.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
WidIT
Starting Member
Starting Member

juu

Viesti Kirjoittaja WidIT »

Mulla on 65 L. ja vaihtelen sellasen 20 litraa viikottain. Vedenvaihdon yhteydessä siivoan myös kaikki turhat roinat pois. Ei oo kalat ainakaan mitään sanoneet asiasta eli kai ne tyytyväidiä on :roll:
suck my skateboard
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Minä vaihdan 60-litraisestani vettä 10L kahdesti viikossa - pieni vedenvaihtomäärä, mutta toistaiseksi pieni on kalastokin. Vedenvaihdon yhteydessä käsittelen uuden veden rikkihapolla pH:n alentamiseksi, pienen kalaston vuoksi hiilidioksidin määrä kun ei riitä pitämään pH:ta alle seiskassa. Tämä on muuten rauhoittanut piikkisilmää huomattavasti, enää vedenvaihto ei ole syy kimpoilla pitkin laseja, joten saatanpa jatkaa tuota käsittelyä sittenkin kun kaloja tulee lisää. Tosin sitten pitäisi varmaankin myös nostaa KH:ta... No eipä siitä enempää tässä yhteydessä. Siinäpä nuo minun hoitorutiinini olivatkin, lukuunottamatta tietysti ruokintaa.

Kaipa se aika paljon kalastosta riippuu millaisia vedenvaihtoja kannattaa tehdä. Suurimmaksi eroksi 60-litraisen ja 140-litraisen välillä olen huomannut sisustamisvaikeudet: 60-litraiseen on sikavaikeaa saada kivaa sisustusta, tila yksinkertaisesti loppuu kesken. Mihin esim. noin pienessä piilottaa sellaisen melkein maitopurkin kokoisen (altaaseen ja sen kalastoon nähden ylimitoitetun) suodattimen?

Toinen ongelma on se, että mitään ei oikein voi tehdä vaikuttamatta koko altaaseen ja stressaamatta sen kalastoa ylenmäärin. Esim. silloin kun mylläsin 140-litraisen yhtä kulmaa, kalat menivät toiseen kulmaan ja käyttäityivät kutakuinkin normaalisti, 60-litraisessa tilaa on niin vähän että kalasto vain panikoi kun ei karkuunkaan pääse - eli kerralla hommat kuntoon.

Minulla ei tuon kanssa mitään suurempia ongelmia ole ollut *koputtaa puuta*, alussa vähän levää mutta sekin hävisi itsestään ilman pimennyksiä tai vastaavia. Tosin mainittakoon että nyt taas miekkakasvissa (joka sitten täyttääkin koko altaan liimaantuen sen laseja vasten) on taas hieman levää, oletettuna syynä hiilidioksidin vähyys. Kyse kuitenkin on ensimmäisestä altaastani ikinä, eivät ne pienetkään mitenkään mahdottomia ole vaikka isojen nimeen kaikki aina vannovatkin.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”