Kääpiörihmakalan käytös?
Valvoja: Moderaattorit
Kääpiörihmakalan käytös?
Miksi kääpiörihmakala uros (sunset) jahtaa koko ajan naarasta ja lisäksi kiilakylkiä? Ei antaisi toisten edes syödä vaan on kovin aggressiivinen (ja kauhean isokokoinen?) Tekee koko ajan kuplapesää,mutta kun saa sen isoksi, se katoaa? Ja taas aloitetaan alusta. Stressaako se siitä, ettei pesä pysy vai mikä on, entä naaras, kun se ei saa hetken rauhaa, heti ku ukko huomaaa sen se käy kimppuun, akka joutuu koko ajan piilottelemaan. Ei tällaista ollut sen edesmenneen uroksen kanssa, se oli ihan rauhallinen (kunnes kuoli), vaikka ei senkään tekemät pesät kestäny yön yli.. Pitäisikö viedä takaisin kauppaan ja vaihtaa toiseen (ja ottaako ne edes, ku ei muuta vikaa ku luonne?? oli sitä paitsi ihan rauhallinen kaupan altaassa) vai auttaisiko toisen naaraan ottaminen (vaik tuntuis et ei mahdu)
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
kuvia
akvasivuni
-
jokelamaniac
- Advanced Member

Toisen naaraan ottaminen tuskin vähentää riehuntaa, mutta se toisaalta helpottaa naaraan asemaa - kun uroksen aggressio jakautuu kahtaalle.
Asiaa voi auttaa myös lisäämällä paljon kasveja, vedensuosikkia, vesiruttoa jne. köynöskasvia myös etualalle jne.
Kuinka iso on altaasi? Itsellä ei ole kääpiörihmoja ollut, mutta taitavat olla vähän raivopäiden maineessa... Joten litroja saisi olla aika paljon suhteessa kalan kokoon.
Rihmakalojen kutuun (kuplapesä jne) saattaa sisältyä ongelmia, mm. itsellä oli yksi hunajarihmakalakoiras, joka ei kerta kaikkiaan näyttänyt tietävän, kuteako naaraiden kanssa vaiko suojella pesäänsä näiltä.
Asiaa voi auttaa myös lisäämällä paljon kasveja, vedensuosikkia, vesiruttoa jne. köynöskasvia myös etualalle jne.
Kuinka iso on altaasi? Itsellä ei ole kääpiörihmoja ollut, mutta taitavat olla vähän raivopäiden maineessa... Joten litroja saisi olla aika paljon suhteessa kalan kokoon.
Rihmakalojen kutuun (kuplapesä jne) saattaa sisältyä ongelmia, mm. itsellä oli yksi hunajarihmakalakoiras, joka ei kerta kaikkiaan näyttänyt tietävän, kuteako naaraiden kanssa vaiko suojella pesäänsä näiltä.
Mulla oli 128litraisessa luonnonmuoto kääpiörihmapariskunta, ukko osasi tehdä pesää ja kutivatkin, poikasiakin näkyi, mutten niitä alkanut kasvattelemaan.
Ukko oli myös aikas raivopää, akka piilotteli altaan toisessa päädyssä pusikoissa tai juurakoiden alla pohjan tuntumassa, mutta kyllä ne välillä uiskentelivat kylkikyljessä ja söivät vierekkäin ja pari kertaa näin akan antavan ukolle kyytiä samalla mitalla, mutta yleensä se läks karkuun ukon alkaessa isottelemaan.
Mun mielestä altaalla olisi saanut olla tuplasti kokoa, vielä enemmän pusikoita ja pari akkaa ukolle lisäksi niin ei olisi yksi akka joutunut kestämään kaikkea, kalat lahjoitin sittemmin pois, -ei ollut mun mieleen kääpiörihmat.
Ukko oli myös aikas raivopää, akka piilotteli altaan toisessa päädyssä pusikoissa tai juurakoiden alla pohjan tuntumassa, mutta kyllä ne välillä uiskentelivat kylkikyljessä ja söivät vierekkäin ja pari kertaa näin akan antavan ukolle kyytiä samalla mitalla, mutta yleensä se läks karkuun ukon alkaessa isottelemaan.
Mun mielestä altaalla olisi saanut olla tuplasti kokoa, vielä enemmän pusikoita ja pari akkaa ukolle lisäksi niin ei olisi yksi akka joutunut kestämään kaikkea, kalat lahjoitin sittemmin pois, -ei ollut mun mieleen kääpiörihmat.
www.nyx.fi
Ulkoallas ja akvaarioharrastajille->
allaskumit sekä muovit, suihkulähde- ja puropumput, suihkulähdekivet, liuskekivet, koristekivet ja -rouheet
Ulkoallas ja akvaarioharrastajille->
allaskumit sekä muovit, suihkulähde- ja puropumput, suihkulähdekivet, liuskekivet, koristekivet ja -rouheet
Täälläpäin se Naaras on päällekäypä
Todella sopusuhtainen pariskunta ja ovat kuteneet pariin otteeseen. Eivät kiusaa toisiaan. Kun olin kerran kudettanut ne ja siirsin naaraan pois, se naaras oli alla päin. Heti kun siirsin koiraan naaras ui sen luo vinhaa vauhtia ja ne siinä "rieriskelivät" ja hiplalivat toisiaan rihmoilla
Söpöä katseltavaa.
hölmö rakkaus.
-
jokelamaniac
- Advanced Member

Meillähän tosiaan ensin oli luonnonmuotoa se uros ja se oli ihan sävyisä ja kanssa naaraan hiplailivat toisiaan, mutta sitten se otti ja kuoli! Ajattelin että naaras olisi onnellisempi, jos sillä olis ukko, siksi otin tuon toisen... On ne onneks sentään välillä rauhassa, mutta välillä tuntuu et heti ku uros näkee naaraan lähtee jahtiin.. Mulla on tosiaan intianvesitähdikkiä altaassa (128l) melkoinen viidakko, mutta ei voi antaa kasvaa ihan täyteen ku tulee niin hämärää..
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
kuvia
akvasivuni
kuvia
akvasivuni
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Tälläinen kuin tässä vai tälläinen?
Nuo aiemmat ovat siis koiraita ja naaras on kääpiörihmoissa yleensä tälläinen. Kuvassa olevalla naaraalla evien kärjet kellertävät, olemassa ainakin myös sinivivahteinen muoto.
Nuo aiemmat ovat siis koiraita ja naaras on kääpiörihmoissa yleensä tälläinen. Kuvassa olevalla naaraalla evien kärjet kellertävät, olemassa ainakin myös sinivivahteinen muoto.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
crisse_83
- Advanced Member

- Viesti:
Elikkä toinen on siis tuollainen kauniin sininen (muistaakseni cobalt blue- muunnos, jalostamalla aikaan saatu, herkempi kuin toisessa kuvassa ollut oranssi-siniraidallinen luonnonmuoto) ja toinen tuollainen harmaa=naaras (viimeinen antamani linkki)? Jos molemmat tuollaisia kauniin sinisiä, niin silloin olet saanut kaksi koirasta joten pahoja reviirikiistoja todennäköisesti tulossa. Ja jos molemmat ovat koiraita niin toinen pussiin ja kauppaan takaisin ja naaraita tilalle.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Crisse, tuossa kääpiörihman sinisessä muunnoksessa, samoin kuin oranssissa, sukupuolet ovat kyllä samanvärisiä ja ne erottaa vain evien muodosta. Oma sininen parini myytiin nimellä sky blue, ja kyllä ne aivan varmasti olivat koiras ja naaras, molemmat tuollaisia ihanan vaaleansinisiä.
Nyt 180-litraisessa uiskentelee kolme ihastuttavan kirkkaan oranssia kääpiörihmanaarasta (onko tämä sitten se sunset?), koiras on vielä hakusassa.
Nyt 180-litraisessa uiskentelee kolme ihastuttavan kirkkaan oranssia kääpiörihmanaarasta (onko tämä sitten se sunset?), koiras on vielä hakusassa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Heips!
Mulla on kaksi kääpiörihmakalaa tavallinen ja sunset, kummatkin koiraita. Tavallinen on huomattavasti äksympi kuin sunset ja jahtailee sekä sunsettia että taistista (joka kylä antaa takaisin, ei nyt sentäs pure mutta uhittelee). Äksyily on pahinta silloin, kun jollain on pesäpuuhat meneillään, siksipä olen karsinut pintakasvillisuutta harvemmaksi, etteivät tekisi pesiä (tekevät vain jos pinnalla tosi iso kasvipöheikkö) ja rauha säilyy ihan hyvin. Kalat myös rauhoittuivat, kun joutuivat olemaan 25 litran sangossa yön yli altaan vaihdon yhteydessä (20l vettä ja suodatin), tajusivat kai, että on helpompi olla sovussa kuin riidoissa, kun piiloonkaan ei pääse
.
Jäi mietityttämään se, ettei pesä kestä yön yli? Liian voimakas virtaus, liian vähän tukikasveja pinnalla? Mun kalat kun rakentavat pesää viikonkin. Kerran kaikki kolme rakensivat samaa pesää, eivätkä edes tajunneet sitä itse
, ihmettelivät vain, kun joku toinen tuli pesältä niitä vastaan.
Millaiset evä erot on sunseteilla ym. värimuunnoksilla koirailla ja naarailla? Olen kyllä melko varma, että oma sunsettini on koiras: rakentanut pesiä muutaman, mutta olisi kiva varmistua asiasta.
Mulla on kaksi kääpiörihmakalaa tavallinen ja sunset, kummatkin koiraita. Tavallinen on huomattavasti äksympi kuin sunset ja jahtailee sekä sunsettia että taistista (joka kylä antaa takaisin, ei nyt sentäs pure mutta uhittelee). Äksyily on pahinta silloin, kun jollain on pesäpuuhat meneillään, siksipä olen karsinut pintakasvillisuutta harvemmaksi, etteivät tekisi pesiä (tekevät vain jos pinnalla tosi iso kasvipöheikkö) ja rauha säilyy ihan hyvin. Kalat myös rauhoittuivat, kun joutuivat olemaan 25 litran sangossa yön yli altaan vaihdon yhteydessä (20l vettä ja suodatin), tajusivat kai, että on helpompi olla sovussa kuin riidoissa, kun piiloonkaan ei pääse
Jäi mietityttämään se, ettei pesä kestä yön yli? Liian voimakas virtaus, liian vähän tukikasveja pinnalla? Mun kalat kun rakentavat pesää viikonkin. Kerran kaikki kolme rakensivat samaa pesää, eivätkä edes tajunneet sitä itse
Millaiset evä erot on sunseteilla ym. värimuunnoksilla koirailla ja naarailla? Olen kyllä melko varma, että oma sunsettini on koiras: rakentanut pesiä muutaman, mutta olisi kiva varmistua asiasta.
-
crisse_83
- Advanced Member

- Viesti:
Jännä juttu 7330, en ole noihin muunnoksiin kääpiörihmoista niinkään perehtynyt sukupuoliasian kohdalla
. Hassulta kuulostaa siksi että olen muutamassa kaupassa noita muunnoksia nähnyt, koiraat ja naaraat eri altaissa-> koiraat "hohtavan" neon sinisiä tai oransseja, naaraat tuollaisia vakio harmaita, evissä ehkä aavistus sinertävää tai oranssehtavaa... Hmm, täytyypä joskus oikein tentata ja kysellä+ itse tarkkailkla noita kalasia myyntialtaissa ajan kanssa.
-
tulihevonen
- Starting Member

Re: Kääpiörihmakalan käytös?
Minulla on tavallinen luonnonmuoto kääpiörihma-uros ollut nyt viikon. Kaupassa oli myynnissä pelkkiä uroksia(ajattelin ensin ottaa haaremin tai pariskunnan) ja myyjä sanoi että pärjää hyvin yksinkin, että ei tule ainakaan tappeluita ja useampaakin urosta voisi pitää samassa ilman tappeluita. Hänen mukaansa rähinöinti alkaa vasta kun soppaan lisätään naaraita. Olenkin nyt miettinyt voisiko tuohon ottaa lisää uroksia vai mielummin vaikka 2 naarasta kaveriksi? Allas on vain 100litranen. Samassa altaassa on taistelukala uros, sinineontetroja, monnisia, nuolimonneja ja albiinopartis. Ketään tuo rihma ei hätyyttele, eikä altaan vanhatkaan asukkaat noteeranneet sitä mitenkään edes alussa, vaikka hieman jännitin tuleeko taistelukalan kanssa ongelmia.
Yllätyin tämän lajin vilkkaudesta. Aamulla jo ennen valojen syttymistä on tuo kääpiörihma-uros ensimmäisenä liikenteessä ja viuhottaa allasta päästä päähän tai ylös-alas
. Tätä jatkuu melkein taukoamatta koko päivän! Illalla alkaa rauhoittua ja vetäytyy joko suodattimen taakse pinnan lähelle "lepäämään" tai kannon kupeeseen jossa viettää yönsä rauhassa. Onko tuo päivittäinen "ylienergisyys" ihan normaalia käytöstä? Tosi symppis kala joka yllätti minut positiivisesti
Kymmenen vuotta tätä lajia harkitsin ennenkuin päädyin hankkimaan. Kuinka pitkäikäisiä nämä muuten on? Ei ilmeisesti kovin montaa vuotta?
Yllätyin tämän lajin vilkkaudesta. Aamulla jo ennen valojen syttymistä on tuo kääpiörihma-uros ensimmäisenä liikenteessä ja viuhottaa allasta päästä päähän tai ylös-alas
-
Butterflies
- Advanced Member

- Sukupuoli: Mies
Re: Kääpiörihmakalan käytös?
Oikeesti, onko nuo neonsiniset ja oranssit siis naaraatkin sellaisia hienon värisiä?!
*Suunnittelee koska lähtee kauppaan*
100 litran altaaseen en ehkä yhdistäisi toista urosta enää. En tiedä, käyttäytyvätkö nuo samoin kuin esim. miljoonakalat että rähinä alkaa kun naaraat tulevat, mutta tuntuu vähän oudolta. Voit toki koittaa, jos tilanne on nyt rauhallinen, mutta vara-allas kannattaa kyllä olla varmuuden vuoksi. Kun siellä on se taistokin.
Sanottakoon tämäkin täällä taas julki: Minulla oli omassa satalitraisessani jonkin aikaa 2 taistourosta, kääpiörihmispariskunta ja hunispariskunta. Kaikki tulivat erinomaisesti toimeen.
Enää ei ole huniksia, ja taistouroksetkin erillään, mutta silloin kaikki toimi moitteettomasti, ja kääppänät kutiskelivatkin.
100 litran altaaseen en ehkä yhdistäisi toista urosta enää. En tiedä, käyttäytyvätkö nuo samoin kuin esim. miljoonakalat että rähinä alkaa kun naaraat tulevat, mutta tuntuu vähän oudolta. Voit toki koittaa, jos tilanne on nyt rauhallinen, mutta vara-allas kannattaa kyllä olla varmuuden vuoksi. Kun siellä on se taistokin.
Sanottakoon tämäkin täällä taas julki: Minulla oli omassa satalitraisessani jonkin aikaa 2 taistourosta, kääpiörihmispariskunta ja hunispariskunta. Kaikki tulivat erinomaisesti toimeen.