Nano kiinnostaa...

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aquatica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 16:20, 27.08.2005
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Nano kiinnostaa...

Viesti Kirjoittaja aquatica »

Kiinnostaisi tuo nano tosi paljon. Lukenut asiasta olen mutta en paljoa. Minkä kokoinen "hyvän" nanon pitäisi olla? Ajattelin semmoista 5-25 litraista nanoa. Minkä merkkisiä laitteita toummoiseen pitäisi hankkia? Ja suunnilleen noiden tavaroiden hintaluokka että tietäsin puhutaanko kymmenista,sadoista vai tuhanninsta euroista. Ajattelin tuollaiseen pelkästään jotain elävää kiveä. En siis tosiaankaan mitään kaloja! Mitäs elävää tohon pitäisi hankkia? Hintaluokka? Kysymyksiä tulee ajan mukaan lisää!
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Nanossa on se huono puoli että 20 litran nano maksaa kaikkine vermeineen helposti saman kuin 100 tai 150 litranen.

Kannattaa suunnitella hyvin ja pohtia mitä todella haluaa, toki sen 20 litrasen ylläpito on jonkun ropon halvempi kuin sen 150 litrasen.

Laske allas, valo, vaahdotin ja joko yksi tai kaksi kiertovesi pumppua, saat hinnan noin suunnilleen. laske samat useemmalla kokoonpanolla.
Tietty vielä suolaa, hiekkaa, kiviä. Niitäkin menee enempi isompaan altaaseen, paitsi ei välttämättä kiviä. Voi tehdä pienen nanon ison altaan keskelle jos kuormittaa kivien määrän mukaan kaloilla ja muilla elävillä.
Vaikka et nyt kaloista haaveilekkaan, tulee sekin päivä vielä :)

Mitä pienempi allas, sitä vaikeampi on jo löytää sopiva valaistus, pumppu, vaahdotin ym. sellaiset. Muutaman litran nano menee kyllä ihan 11w pöytävalaisimella ja pikkuruisella pumpulla. vedenvaihdot korvaa vaahdottimen.
aquatica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 16:20, 27.08.2005
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja aquatica »

Pakko sanoa että sitä päivää tuskin tulee sillä muu perhe alkaa olla "öhm" täynnä kaloista. Niin ja tuo nano kiinnostaa siksi koska sinne ei voisi änkeä kaloja (salaakaan [;)] ) Sulla on mahtava akvaario muuten!
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Tossa Ealexin mallissa on 6 litran viinilasi http://ealex.aqua-web.org/Nano/index.htm

Jos vain saa jostain noin pienen kiven palan ja 11w pöytälampun päälle, pienen pumpun jemmattua sinne niin pääsee kokeilemaan miltä se harrastus tuntuu :)

Taitaa tuossakin olla omat pikku hankaluutensa, haihtuva vesi olis varmaan hyvä korvata muutoinkin kuin iltaisin. Riippuu tietty paljon sieltä haihtuu päivän aikana.
aquatica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 16:20, 27.08.2005
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja aquatica »

Jes ihanaa! Miten minä nyt voin elää yön yli ilman nanoa :( ! Sun akvaarios on tosi ihana!
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Mutta ennen kuin ryntäät kauppaan niin kannattaa lukea vaikka Elpurin FAQ tästä merivesiosion ylimpänä. Lisäksi ois hyvä painaa mieleen ettei se akvaario kypsy ihan samalla tavalla kuin makea allas.

Tuossa on kuvia mitä saattaa olla odotettavissa altaan perustamisen jälkeen http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/Nan ... /index.htm

Eli se on kaikkea muuta kuin nätti alkuun, mutta muuttuu ajan kanssa nätiksi. Vähän kuin ruma ankanpoikanen :)
aquatica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 16:20, 27.08.2005
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja aquatica »

Joo, olen katsonut! Hyvä vertaus tuo ankanpoikanen! Minulla on juuri tuollainen 9W pöytävalaisin ja viinilasejakin löytyy... Mutta ei ihan noin suuria!
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

HillyBilly kirjoitti:Tossa Ealexin mallissa on 6 litran viinilasi http://ealex.aqua-web.org/Nano/index.htm
Voi ei miten hieno. :) Ei pitäisi selata näitä merijuttuja kun koko ajan kiinnostuu vähän lisää.. Olen puolivakavasti luvannut, etten hanki enempää akvaarioita, mutta tuollainen kulhohan ei olisikaan akvaario. :mrgreen:

Voisiko se kiertovesipumppu olla tällainen?
lehtis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1560
Liittynyt: 16:35, 04.01.2005

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Tuo elaxin nano oli mahtavan näköinen ja sopivan pieni jospa... [;)]
Ihan oikeasti tekis mieli rakentaa tollainen mutta kun siniriutta taitaa olla lähin merivesi putiikki niin taitaa jäädä, vai postittaako siniriutta? Tosin elävänkiven postitus taitaa toimia vain matkahuollon kautta.
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 10:29, 24.02.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Siniriutta lähettää myös lentorahtina. Kanattaa harkita perinteisempää muota akvaarioksi koska kaarevasta lasista on hankalaa poistaa kalkkilevää, oman altaan kaarevat etukulmat vielä saa suht hyvin luottokortilla raaputettua, mutta konjakkilasi on sitten varmaan vaikempi pitää puhtaana... Ealex varmaan osaa sanoa jos picoriutta on vielä pystyssä.
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minäkin suosittelisin ensalkuun suorakaidetta, laseja saa kuitenkin olla raaputtamassa aika usein. Tässä minun "maxinano" (maxi siksi, että siihen tuli loppujen lopuksi hoidon helpottamiseksi ala-allas): http://www.freewebs.com/kamelontti3/alixinnano.htm

Nanossa mielestäni hankalin on se, että sitä ei jätetä yksin edes viikonlopuksi. Vettä saa olla lisäämässä aika tiuhaan tahtiin ja nanoon voi olla hankala sovittaa korvausvesisäiliötä. Oikein pieneen vesitilaan on hankala saada lämmitintä sovitettua ja hyvän lämmön ylläpitäminen vi olla hankala. Muuten tuo on mitä hauskin vempele!

Itse merivesialoittelijana suosittelen tunkemaan paljon jäitä hattuun. Meriallas toimii niin täysin eri tavalla kuin makea allas että saa ottaa sen asenteen että on aivan uusi harrastus kyseessä. Eli samat neuvot kuin makeanvedenkin aloittelijalle: lue paljon ennenkuin aloitat ettei tarvitse mennä perse edellä puuhun [;)] Vaikeaa tämä puuha ei ole, mutta on niiiin paljon uutta opittavaa.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
tiger
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 13:55, 13.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja tiger »

mullakin on pieni nano joka on siis 20litrainen jossa on olisko 5 elävää kiveä. Sain sen "valmiina" ja kaikki on vielä vähän hakusessaan ja muutosta osa koralleista näyttää vähän empivän tykkäskö vai eikö, mutta on tuo nyt kohtuu näköinen.

LIsäksi varmaan tykkäsivät kyttyrää, kun vaihdoin samalla siis n. 10litraisen muovisysteemin n.20 litraiseen pieneen kokolasiakvaan ja hiekka väkisinkin vähän pöllys ja kaikki kakat siellä samalla.

Mutta nyt se näyttää taas ok:lta. Nyt vaan opettelen lisää ja tutkin jos sieltä taas löydän uuden eliön.. melkein joka päivä olen jotain elämää ja uutta korallia nähnyt kun oikein tirkistelee.. hauskaa puuhaa.

Mutta olen jo sitä mieltä että suurempi on parempi. vedenheilahtelut varmasti vähemmät! mulla on nyt niin monta makeavetistä purkkia ja liian vähän rahaa just nyt että saisin ihanan merivesiakvan aikaiseksi.. mutta joku päivä..
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Mitä isompi niin sitä helpompi pitää kaikki arvot kunnossa, sama pätee tekniikkaan. Mitä enemmän tekniikkaa sitä helpompaa on keskittyä vain ihailemaan allasta.

Mutta monet tykkää siitä kaikesta näpertelystä, arvojen mittailusta jne.
Jos ei ole pinnantasaajaa niin joku pitää kutsua hoitamaan allasta kun ei itse ole kotona.

Mulla on 100 litraa vettä tossa altaassa, pinnantasaaja hoitelee korvausveden. Kalkkireaktori kalkinlisäämisen, Ajastimet valon.
Silti mulla käy joku vilkuilemassa päivittäin ja ruokkii kalat kun olen pois kauemmin kuin kaksi päivää.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Ei meikäläistä paljonkaan hirvitä jättää 22-litraista nanoa viikoksi. 9 päivää taitaa olla pisin aika jonka olen huidellut maailmalla ilman että kukaan on käynyt lisäämässä vettä. Toisaalta sen kauniin ajatuksen olen hylännyt että noin pienenhän voisi viedä vaikka toimistolle loman ajaksi; osin siksi että armaat työkaverini ovat vihdoin onnistuneet murhaamaan jopa viirivehkat ja osin siksi että HAS:n näyttelyssä käynti opetti että 22-litraisen nanon muuttaminen sellaisenaan tuottaa noin kolmen kuution tavaramäärän joka on roudattava mukana.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Miten saat vedet pysymään altaassa? Kiinnostaisi kovasti jos on joku kikka kolmonen? Muistankin akvaarionäyttelyn aikana että hämmästeltiin Liisan kanssa kovasti ettei vettä sen kummemmin tarvinnut lisätä. Onko se valaisimesi ihan altaan yläreunassa kiinni, kun en enää muista? Jos se estää haihtumisen?

Jos mun ei-kovinkaan-pieni-nanonomainen-viritelmä olisi yhdeksän päivää ilman huoltoa niin siinä ei varmaan kohta eläisi mikään...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Näyttelyssä taisi olla jokunen asiaan vihitty jotka täyttelivät nanoa silloin kun en käynyt paikalla. Ei valaisin ulotu altaaseen kiinni ja kyllä tuosta vettä haihtuu, mutta ei siitä mitään katastrofia pääse syntymään.
aquatica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 16:20, 27.08.2005
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja aquatica »

Olen muuttanut mieleni. Otan jonkun n. 100 litraisen altaan sitten kun tänne tulee sellainen myyntiin! Sitten ... kun se aika koittaa
Wiljami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 23:32, 01.03.2004
Paikkakunta: Helsinki, myllypuro

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Hehe... niin se nälkä kasvaa syödessä :D
Älä hätäile!
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Näin kävi meilläkin. Nano kasvoi reiluksi 300-litraiseksi. Nano tuli sitten perässä 8-)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”