Kalat matkahuollossa?
Valvoja: Moderaattorit
Kalat matkahuollossa?
Mitä pitää ottaa huomioon kaloja Matkahuollon kautta lähettäesä, etenkin näin talvella?
Onko pakko olla pikarahti? Ei vain oikein ole sopivia vuoroja aina.
Kuinka kauan kalat kestävät pusseissa? Happitabletteja? Mites labyrinttikalat?
Riittääkö, jos pakkaa sanomalehtiin käärityt pussit kylmälaukkuun?
Pitäisikö laittaa jotain lämmikettä mukaan?
Siinäpä kysymyksiä kerrakseen.
Siinäpä kysymyksiä kerrakseen.
Just opin, että vr vie myös rahtina konduktöörin kopissa. Eli pikajunilla ainoastaan suoralla yhteydellä alle kilo 7e ja sen yli 14e.. enempää hintatietoja ei ole.
LÄhtiessä pitää paketille ostaa sellainen rahtilappu ja vielä konduktöörille. TOisessa päässä pitää olla vastassa ja konduktööri antaa paketin hakijalle. Jos ei hakija ilmesty-kalat jatkavat matkaa ja päätyvät jonnekin.
Hyötyä on se, että paketti on koko ajan lämpimässä ja "katseen" alaisena.
Myös matkustusaika on aika lyhyt riippuen toki minne sen haluaa lähettää. Tosin suora yhteys pikajunalla rajoittaa kovasti että mistä mihin voi tätä kautta lähettää.
LÄhtiessä pitää paketille ostaa sellainen rahtilappu ja vielä konduktöörille. TOisessa päässä pitää olla vastassa ja konduktööri antaa paketin hakijalle. Jos ei hakija ilmesty-kalat jatkavat matkaa ja päätyvät jonnekin.
Hyötyä on se, että paketti on koko ajan lämpimässä ja "katseen" alaisena.
-
JKatajisto
- Starting Member

Hei,
onko tuosta VR:n (tahi matkahuollon) kautta kalojen lähettämisestä ihan omakohtaista kokemusta? Kuinka pitkä oli matka/kaunko kesti? Mitä kaloja kuljetit? Missä kunnossa kalat olivat perille saapuessaan? Oliko lisähappea tavalla tai toisella? Mistä rahtilapun saa ostettua (onko hinta matkan pituudesta riippumaton)? Mistä kalat pitää noutaa (suoraan konnarin kopista vai) ? Ja kuinka konduktoorit suhtautuivat moiseen?
More importantly, kosket ehkä itse halua kirjoittaa kysymykset kattavaa romaania, niin annatko viitteen, mistä asian saa selville?
Terveisin,
Jonna
onko tuosta VR:n (tahi matkahuollon) kautta kalojen lähettämisestä ihan omakohtaista kokemusta? Kuinka pitkä oli matka/kaunko kesti? Mitä kaloja kuljetit? Missä kunnossa kalat olivat perille saapuessaan? Oliko lisähappea tavalla tai toisella? Mistä rahtilapun saa ostettua (onko hinta matkan pituudesta riippumaton)? Mistä kalat pitää noutaa (suoraan konnarin kopista vai) ? Ja kuinka konduktoorit suhtautuivat moiseen?
More importantly, kosket ehkä itse halua kirjoittaa kysymykset kattavaa romaania, niin annatko viitteen, mistä asian saa selville?
Terveisin,
Jonna
Mulla on kokemus matkahuollosta. Lähetin kesällä kymmenen keltabarbia. Täältä löysin hyvät ohjeet ja sen mukaan toimin.JKatajisto kirjoitti:Hei,
Terveisin,
Jonna
Laitoin kaksi kalaa/pussi ja laatikko matkaan. Kalat olivat matkalla espooseen. Matkan kesto oli muutama tunti ja perille päästyään ostaja totesi kaikki kuolleiksi
Syyksi epäilen stressiä, joka taas saattoi johtua siitä, että pyydystin kalat aiemmin pieneen akvaarioon odottamaan lähettämistä ja ne olivat aika kauhuissaan pieneen altaaseen jouduttuaan.
Asia vaivasi monta päivää, enkä koskaan enää lähetä kaloja.
Joka päivä oppii jotain uutta.
matkahuolto
Mulle on tullut kaloja matkahuollon kautta kesällä ja yksi kala oli kuollut ja toinen kuoli päivää myöhemmin , ja muutama kaloista menehtyi myöhemmin .. Syy epäselvä...
Rapuja sain täs vastikään matkahuollon kautta hesasta ja kaikki voivat hyvin... Hain ne heti kun bussi tuli.. Vesi oli sen verran jäähtynyt etten usko et pitempää matkaa kuin sen 2,5 h ne ei olis kestänyt....Ilma oli noin nollassa...
Lähettäjä oli pakannut ne tosi hyvin lämmin vesi pussien kanssa et plussat hänelle
))
Rapuja sain täs vastikään matkahuollon kautta hesasta ja kaikki voivat hyvin... Hain ne heti kun bussi tuli.. Vesi oli sen verran jäähtynyt etten usko et pitempää matkaa kuin sen 2,5 h ne ei olis kestänyt....Ilma oli noin nollassa...
Lähettäjä oli pakannut ne tosi hyvin lämmin vesi pussien kanssa et plussat hänelle
kokemusta molemmista.. mutta vr:stä kommentoin kun aloitinkin.JKatajisto kirjoitti:Hei,
Terveisin,
Jonna
HKI-HÄmeenlinna oli matka. Pussissa oli Tähtipartiksia. Tähtipartiksia oli pakattu kahteen pussiin joiden välissä oli lämmintä ilmaa. Sen jälkeen vielä paperiin ja kuplapussia oli osittain päällä. Pahvipaketti joka teipattu kiinni. Ei ole vieläkään kuulunut että tähtipartikset olisivat kuolleet, joten ilmeisesti edelleen kaikki hyvin.
Kalat voivat hyvin perille mentyään ja alkoivat heti levän syöntiin. Ei ollut lisähappea. Rahtilapun saa ostettua vr:n sisältä. Itse ostin matkalippu tiskiltä, kun lady viittoili minut jonosta luokseen. Hinnan riippumattomuudesta en ole varma. Minulle sanottiin että alle kilo on 7e ja 14 e on jos menee yli kilon. En kysynyt enempää hintoja, koska pakettini oli alle kilon painoinen juuri ja juuri.
Paketti ja ostettu "lippu" viedään konduktöörille. Konduktöörit ilmeisesti menevät kohdepaikassa ulos paketin kanssa odottamaan, ettei tarvitse junaan sisälle mennä. Itse varmistin tämän pakettia antaessa ja setä sanoikin että "juu, minä aina mänen ulos oottamaan".
LIsätietoja sain ihan vr neuvonnasta. Muistaakseni systeemin nimi on junarahti. Se siis toimii vain pikajunissa- ei pendolino yms hienommat junat.
Re: matkahuolto
Mulle tuli kans katkarapuja ja se paketti oli kyllä niin kylmässä paikassa siellä matkahuollossa kun hain sen, että on kyllä ihan asiallista hakee samantien kun saapuvat. No, kymmenisen minuuttia olivat olleet määränpäässä kun hain, mutta aika viileitä veijareita olivat.ökkiäinen kirjoitti:Mulle on tullut kaloja matkahuollon kautta kesällä ja yksi kala oli kuollut ja toinen kuoli päivää myöhemmin , ja muutama kaloista menehtyi myöhemmin .. Syy epäselvä...
Lähettäjä oli pakannut ne tosi hyvin lämmin vesi pussien kanssa et plussat hänelle))
Kaikki olivat onneksi ok kunnossa
Joka päivä oppii jotain uutta.
Matkahuollosta on huonoja ja todella huonoja kokemuksia. Lyhyesti kerrottuna vannekirjoahven tukehtui (jouduttiin lopettamaan perillä) matkalla (lämmin kesäpäivä) Heinolasta Helsinkiin matkahuollon väen laitettua ilmatiiviin(?) osoitelapun ilmareikien päälle. Asianomaista ihmistä kyllä neuvottiin ja kerrattiin että asia meni perille, ei sitten loppujenlopuksi mennyt.. Käytössä oli siis 10l ämpäri reikäkansineen.
Toisella kertaa floridankillit matkasivat Helsingistä Iihin (600km?), bussi ei pysähtynyt sovitulla paikalla ja minä pysäkillä kuuden aikaan aamulla sain kauan ihmetellä. Tämä onneksi päättyi kalojen kannalta onnellisesti, sain jäljitettyä kalat. Tällöinkin kesä kyseessä.
Toisella kertaa floridankillit matkasivat Helsingistä Iihin (600km?), bussi ei pysähtynyt sovitulla paikalla ja minä pysäkillä kuuden aikaan aamulla sain kauan ihmetellä. Tämä onneksi päättyi kalojen kannalta onnellisesti, sain jäljitettyä kalat. Tällöinkin kesä kyseessä.
-
Anza
- Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Pikarahti ei ole välttämätön, toki aina parempi mitä nopeammin kalat ovat perillä.
Oikea pakkaaminen pidemmille matkoille on tärkeää, eli joko happitabletteja tai pullohappea. Labyrinttikaloille ja monnisille riittää pelkkä ilma.
Sanomalehtiin käärityt (riittävän hyvin suljetut) pussit kylmälaukun kanssa ovat ok, mutta lisäksi kannattaa informoida siitä että kyseessä on oltava lämmin kuljetus (mielellään kirjallista muistutusta laatikon päälle). Pääsääntöisesti kunnolla pakatut Matkahuoltorahdit kulkevat ihan ok, tulevathan kalat liikkeisiinkin jopa toiselta puolelta maailmaa.
Pikarahti ei ole välttämätön, toki aina parempi mitä nopeammin kalat ovat perillä.
Oikea pakkaaminen pidemmille matkoille on tärkeää, eli joko happitabletteja tai pullohappea. Labyrinttikaloille ja monnisille riittää pelkkä ilma.
Sanomalehtiin käärityt (riittävän hyvin suljetut) pussit kylmälaukun kanssa ovat ok, mutta lisäksi kannattaa informoida siitä että kyseessä on oltava lämmin kuljetus (mielellään kirjallista muistutusta laatikon päälle). Pääsääntöisesti kunnolla pakatut Matkahuoltorahdit kulkevat ihan ok, tulevathan kalat liikkeisiinkin jopa toiselta puolelta maailmaa.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Matkahuollosta on pakko postata pari omaa kirjottamaani juttua
: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... =matkah%2A ja http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... =matkah%2A
Huonompaa palvelua saa hakea, ainakin Kotkasta.
Huonompaa palvelua saa hakea, ainakin Kotkasta.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet