Sameutta edelleen

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
hympat
Junior Member
Junior Member

Sameutta edelleen

Viesti Kirjoittaja hympat »

Vitsit vähissä, vesi kohta kuukauden ollut sameaa. Kuvista selviää, miten ilkeältä allas näyttää.

Kuva 1

Kuva 2

Kuva 3

Taustaa:
Allas 170l, pystyssä ollut syyskuulta. Vesi samentui kk sitten perusteellisen siivouksen johdosta (suodattimet, lasit, pohja) ja sen jälkeen ollut kuin maitoa olisi kaadettu purkkiin.
lämpö 25
ph alle 7,5
nitraatti 10 yleensä allekkin jatkuvista vedenvaihdoista johtuen
nitriitti 0
vesi pehmeää.
Pohjana hienoa puhallushiekkaa.
Suodatin hydor crystal duo II 650l/h + fluval 2

Kalastona:
sinirihmat 1 u + 2 n <---koti näille hakusessa
11 monnista
13 kirsikkabarbia
5 mustatetraa
partis-herra

Onkohan kaloja yksinkertaisesti liikaa? Sinirihmoista luopuisin, mutta eläinkauppa ei ota vastaan ja täälläkään ei ole mennyt kun asun niin kaukana pk-seudulta, lopettaa en millään raaskisi, kun tuskin sentään kärsivät altaassani :(.

Mattosuodatin asiaa on mietitty ja ohjeita kateltu, mutta mieheni ei kerta kaikkiaan ole kovin innostunut räpeltelemään.

Allas on toosi ikävän näköinen kuten kuvasta ilmenee ja bakteerisamennuksena kun tätä on pidetty, niin vettä vaihdeltu tiheeseen, päivittäin n. 30-40%. Vedenvaihdon jälkeen tunnin verran ehkä hyvin puhdasta.
Vedessä lilluu koko ajan sellaista pientä hötöä, jota en tunnista varsinaisesti hiekanmuruiksi tai ilmakupliksikaan.

Harvennanko raakalla kädellä kalastoa, hankinko sen mattosuodattimen ja räpellän sen itse vai mitä tekisin? Usko loppuu tähän ihan justiinsa, kun tuo allas tuon näköinen :(
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Matosta saa fiksun kun sen kiinnittää lasiin. Lasilistat liimataan sitä varten tai vaihtoehtoisesti liimaa sen suoraan lasiin. Tarvitaan altaan tyhjennystä vedestä vuorokaudeksi-pariksi. Hieno matto kypsyttyään saattaisi todella auttaa, kuten aiemminkin ehdotin.

Muita kiinnitystapoja en ole oikein hahmottanut, mutta ehkä joku toinen tietää. Päätymattoa, joka nojaa etulasiin, en noteeraa. Irtonaista pisaramallia tms. pidän tilaavievänä möhkäleenä. Sen sijaan pilarimalli, ruotsalainen, voisi olla hyvä. Ja sitten niinkin helppo ratkaisu kuin perinteinen ilmatoiminen, joka minulla piti 250 litraisen kristallinkirkkaana - tosin muuta suodatusta ei ollut. Niissä on erittäin hieno suodatusvaahtomuovi.
Mandinka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Mulla oli justiinsa tuollasta kuvailemaasi samennusta parin kuukauden sisällä sen jälkeen kun akvaario kypsyi ja hankin sinne kaloja. Ensin hoidin sitä pimennyksellä ja se autto vähän, kokonaan se höttö ei ikinä poistunut, mutta en huolehtinut siitä, kun vaihdoin jo isompaan akvaarioon. Alkuun sen suuremman kanssa meni hyvin, mutta sitten samennus alkoi uudelleen ja entistä pahempana, akvaarioon ei pahimmoillaan nähnyt ollenkaan! Ongelma tuntui pahenevan kun vaihdoin vettä ja yritin pähkäillä missä vika. Epäilin pohjalannoitusta ja suodatuksen riittämättömyyttä ja vaikka mitä. Viimein aloin juoksuttaa vettä akvaarioon suodatinvanun läpi ja sillä se ongelma ratkesi, ei tietoakaan samennuksesta sen jälkeen.

Tuosta matosta vielä... Minä väkersin itselleni justiinsa sellaisen pisaramallisen ja jos minä osaan sen tehdä, niin osaa kuka tahansa. Täältä kaivelin keskusteluja ja ohjeita, ryhdyin tuumasta toimeen ja hyvin tuo toistaseks tuntuu toimivan.
"Mä luin jostain..."
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Miltäs tämä mattosuodatinversio kuulostaa. Sen voi panna akvaariooon milloin vain ja nostaa pois milloin vain. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Minä olen tehnyt noita jo kaksi 430 litraiseen akvaariooni, ja hyvin toimivat.
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

Mitä tarkoitti että pesit kaikki pohjan, lasit suodattimet.

Mulla oli alkuvaiheessa vaikeaa juurikin tollasen samennuksen kanssa. Siirsin pienen käynnissä olevan akvaarion 400 km ja se samentui. Tesiten yms jälkeen mulle kerrottiin, että kun oli soran "huutassut" oli tehnyt sen liian hyvin silloin ja liikaa hyvistä bakteereista oli hävinnyt.

Asia korjaantui siis tavallaan lisää uudestaan kypsyttämällä.. Ja koska siellä oli ne mukana muuttaneet kalat niin vedenvaihtoja oli usein ja pieniä.
hympat
Junior Member
Junior Member

Pesin siis lasit, suodattimet akvavedellä ja imuroin pohjasta töhkät pois (siis silloin kk sitten) Tämä oli ilmeisesti liikaa.

Suodatinvanuun läpi laskin veden aamullisessa vedenvaihdossa. Ihan hitusen kirkkaampaa vesi, mut ei suurta vaikutusta.

Käyn ehkä tänään eläinkaupassa ja kyselen uudemman kerran, eikö ottaisi vastaan kakkakone-sinirihmoja, et jättäisin vain yhden itselleni.

Mies myöntyi mattosuodatin räpellykseen, nyt vain yhdessä lukemaan avauksia siitä täältä ja JJäven sivuilta.

Ennen aamun vedenvaihtoa mittasin arvot. Tetran tippatestillä nitriittitulos ei ollut ihan niin kirkkaan keltainen kun alin arvo eikä niin kirkas kuin vesijohtovedestä, mutta ei sitä oranssiakaan, et saapas nähdä alkaako se sitä nitriittiäkin nyt lykätä, mut päivittäisillä vedenvaihdoilla se kenties pysyy kurissa.
111na
Elite Member
Elite Member

Tuo Järven sisäsuodatin on periaatteessa aivan kuin se Ruotsissa suosittu pilari. Kirkasvesitila puuttuu, mutta itse matossa on lietteelle tilaa kerääntyä. Tätä mallia voi joutua huuhtelemaan joskus, mutta enkä rakennan sellaisen itsellenikin nyt väliaikaiseen käyttöön, kun isompi akvaarioni on jäänyt ilman suodatinta muuton jäljiltä toimien pelkän pumpun varassa. Joo, ja vesi on sameata samalla lailla, mutta nitriittiä ei ole, koska en imuroi pohjalle kerääntyvää lietettä ennen kuin biologinen suodatus on muuten taattu.

Varsinainen mattosuodatin on mielestäni kuitenkin se juttu. Tuli kirjoiteltua biologisesta suodatuksesta taas, mikä liittyy tähän nitriittiinkin: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 13#3668613
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Minäpäs työnnän nyt nämä kysymykseni joka paikkaan jos saisin sillain vastauksen, eli mistä tiedän minkä kokoisen kiertovesipumpun tarvitsen tuohon Järven suodattimeen, kun altaani on 430 litrainen ja kaloja parisen kymmentä, puolet pieniä ja toinen puoli vähän isompia kaloja. Allas on tavallinen seura-akvaario. Siis minkä tehoisen tarvitsen? Riittääkö esim 600 litraa tunnissa pumppaava vai mikä??
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Mervi, J.Järven sivuilta löytyy laskuri, jolla voit laskea maton koon, tarvittavan pumpun tehon ja kaiken mitä mitoitukseen tarvitset.
klik
Mervi*
Senior Member
Senior Member

No niin nyt taisin jotain ymmärtää. Eli tuo laskentajuttu antaa maton pinta-alaksi 1003 neliösenttiä ja tarvittavan pumpun maksimiksi 600 litraa tunnissa. Eli sellaisistako muka riittää tuohon altaaseen, tuntuu niin pieneltä määrältä mattoa, kun pumppu on varmaan joku 10 cm sivultaan eli 40 senttiä yhteensä niin eihän sen tarvii sitten olla kuin joku 25 cm korkea sen maton palan... Käsitinkö ihan oikein ja olen siis tekemässä sitä "omatekoinen sisäsuodatin"-härdelliä, mikä Järven sivuilla on.
mso
Starting Member
Starting Member

Samennus

Viesti Kirjoittaja mso »

Kärsivällisyyttä Hympat, minulla oli sama ongelma melkein kaksi kuukautta sen jälkeen kun vaihdoin akvaani vanhan Projectini tilalle upo-uuden Eheim suodattimen. Vaihdoin vettä ja tein kaikki poppakonstit, että vesi olisi kirkastunut. Mietin jopa välillä että vaihdan takaisin Projetiin ja heitän Ehaimilla viatonta vesilintua :mrgreen: Sitten keksin ostaa akvaariokaupasta Seran Aquaria clear-akvaarioveden kirkastinta, joka vei samenennuksen pois ja sen jälkeen vesi on pysynyt kirkkaana. Laitoin ainetta vain yhden kerran. En tiedä auttaako tämä vihje sinua, mutta en usko, että siitä on kovasti haittaa jos kokeilet.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Mervi* kirjoitti:No niin nyt taisin jotain ymmärtää. Eli tuo laskentajuttu antaa maton pinta-alaksi 1003 neliösenttiä ja tarvittavan pumpun maksimiksi 600 litraa tunnissa. Eli sellaisistako muka riittää tuohon altaaseen, tuntuu niin pieneltä määrältä mattoa, kun pumppu on varmaan joku 10 cm sivultaan eli 40 senttiä yhteensä niin eihän sen tarvii sitten olla kuin joku 25 cm korkea sen maton palan... Käsitinkö ihan oikein ja olen siis tekemässä sitä "omatekoinen sisäsuodatin"-härdelliä, mikä Järven sivuilla on.
Vertaa normaaliin akvaarion päätyyn asetettavaan mattoon, jossa siis on akvaarion päädyn kokoinen pinta-ala. Tuossa "pilarissa" on neljä toimivaa sivua, kun se asentaa irti akvaarion laseista. Jos sen vielä ripustaa, niin pohjan pinta-alakin tulee mukaan. Kirkasvesitila jää keskelle tuon imuputken ympärille. Kooksi rittää siis alle neljäsosa akvaarion päädyn suuruisesta matosta, vaikka pinta-ala olisi sama. Siis akvaarion syvyys vaikka 40cm vastaa 10cm kantttiinsa pilaria, jonka korkeus on akvaarion sisäkorkeus. Ei vie paljon uimatilaa kaloiltakaan. [;)] Lisäksi sen kaikki pinnat voi vaikka istuttaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
akvaariokalat
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaariokalat »

hympat kirjoitti:suodattimet akvavedellä
Ymmärsinkö oikein että akvavedellä? Pesen suodattimet vain ja ainoastaan juoksevalla vedellä. Kokeille jospa autaisi siihen samennukseen.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

jarvij kirjoitti:
Mervi* kirjoitti:No niin nyt taisin jotain ymmärtää. Eli tuo laskentajuttu antaa maton pinta-alaksi 1003 neliösenttiä ja tarvittavan pumpun maksimiksi 600 litraa tunnissa. Eli sellaisistako muka riittää tuohon altaaseen, tuntuu niin pieneltä määrältä mattoa, kun pumppu on varmaan joku 10 cm sivultaan eli 40 senttiä yhteensä niin eihän sen tarvii sitten olla kuin joku 25 cm korkea sen maton palan... Käsitinkö ihan oikein ja olen siis tekemässä sitä "omatekoinen sisäsuodatin"-härdelliä, mikä Järven sivuilla on.
Vertaa normaaliin akvaarion päätyyn asetettavaan mattoon, jossa siis on akvaarion päädyn kokoinen pinta-ala. Tuossa "pilarissa" on neljä toimivaa sivua, kun se asentaa irti akvaarion laseista. Jos sen vielä ripustaa, niin pohjan pinta-alakin tulee mukaan. Kirkasvesitila jää keskelle tuon imuputken ympärille. Kooksi rittää siis alle neljäsosa akvaarion päädyn suuruisesta matosta, vaikka pinta-ala olisi sama. Siis akvaarion syvyys vaikka 40cm vastaa 10cm kantttiinsa pilaria, jonka korkeus on akvaarion sisäkorkeus. Ei vie paljon uimatilaa kaloiltakaan. [;)] Lisäksi sen kaikki pinnat voi vaikka istuttaa.
Öö... oonko mä oikeesti ainut joka ei heti ymmärrä näitä juttuja :) Siis teen sellaisen joka riittää pohjaan asti? Siis akvaario on 60 cm korkea eli siis silloin teensiitä suodattimestakin sen korkuisen? Ja sitten sen leveisesti vaan sitä mattoa, että riittää koko vekottimen ympäri? Tuolla akvaarioon.fi:ssä oli myynnissä 50*50 cm kokoisia paloja mattoa, kai siitä riittää tehdä, jos ei olisikaan ihan akvan korkuinen? Ei jäisi sitten niin kauhean isoja hukkapalojakaan... Mitenköhän tämä värkki sitten kiinnotetään niin ettei se koske seiniin... Mulle pitää vääntää rautalangasta kaikki :roll:

Muoks* Niin mikäköhän on sopiva karheusaste matolle, vissiin se hieno tukkeutuu helposti? Olisiko keskikarhea hyvä vai pitääkö olla ihan karkea?
hympat
Junior Member
Junior Member

Just, kiva että täällä on muitakin jotka ei oikein sisäistä tuota maton pinta-ala juttua. Puhutaan matosta joka on pinta-alaltaan sivulasin kokoinen ja toisaalla on olemassa kaavoja joilla lasketaan maton pinta-ala. Tämä ei mulla mene jakeluun..

Hmm..akvaarioliikkeessä mullekkin tuputettiin JBL:län vastaavaa kirkastajaa. Kokeilen vielä pärjätä ilman ja tuumasta toimeen tämän mattosuodattimen kanssa. Ehkä se voisi olla hyvää ainetta, mutta suhtaudun aina hieman varauksella kaupallisiin tökötteihin.

Ihan totta, pesen suodattimen akvavedellä, vettä pois laskettaessa puristelen letkun alla patruunat. Hö, mistähän mä näinkin olen lukenut et näin kuuluu tehdä?! [:I]
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Mervi*,
Minkälaista suodatinta olet nyt tekemässä? Pisaramallia kuten tässä
vai tällainen mattosisäsuodatin klik
vai kenties kulmamalli näin
Mervi*
Senior Member
Senior Member

aquasol kirjoitti:Mervi*,
Minkälaista suodatinta olet nyt tekemässä? Pisaramallia kuten tässä
vai tällainen mattosisäsuodatin klik
vai kenties kulmamalli näin
Sitä mattosisasuodatinta, kuten jo aiemmin mainitsinkin.

hympat: Eikös se kypsytyksen aikana kannata puristella niitä vaahtomuoveja akvaveteen, niin mä ainakin tein silloin, mutta en nyt enää tekis...
hympat
Junior Member
Junior Member

hmm..mattosuodatin-röpellys laitettiin akvaan ja sen ja vedenvaihtojen ansiosta samennus saatiin kuriin...hmm..vettä jouduttiin vaihtamaan kuukauden päivät tiheään samennuksen takia. Nyt...nitraatit ovat olleet matalalla (alle 5) ja kun ph on suht korkea vähän alle 7,5 niin tuli nyt se keijulevä ts vihersamennus tuonne altaaseen. Kuvia altaasta:

Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3

Näyttää edelleen "lontoon sumulta", mutta kun valkoisen paperin laittaa toiseen päätyyn ja katsoo, niin vesi on tosiaan himpun verran vihertävää.

Voiko olla totta enään, jos joku on seurannut akvaarioharrastukseni alkua, niin varmasti pyörittelee päätään..miten kaikki voi sattua mun aloitukseen. Tässä nyt testataan, ollakko akvaarioharrastaja vaiko eikö olla. Jos huomaatte mun tehneen jonkun virheen, niin kertokaa, oi ystävät hyvät, kun itse en tajuu mikä tässä menee aina pieleen *tilittää* !
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Kasvavatko kasvit yhtään? Jospa kituvat nitraatin puutteessa ja levät innostuivat sitten siitä (itse en saanut aikanaan uuteen altaaseen nollanitraatilla vihersamennusta, vaan sinilevää :roll: ). Miten lannoitat kasveja? Nuo päivittäiset vedenvaihdot ovat sitenkin voineet vaikuttaa kasvien kasvumahdollisuuksiin. Hoida allasta vähemmän ja anna sen tasaantua. [;)] -Toki se altaan pimentäminenkin voi olla tarpeellista.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
111na
Elite Member
Elite Member

Mattosuodatin alkaa olla tehokas sitten kun se on kasvattanut sisäänsä kunnolla lietettä. Kunnollinen kypsyminen siinä tapahtuu pikkuhiljaa, kuukauden päästä siinä saattaa jo olla vasta jotakin. Riippuu kuormituksestakin. Kolme kuukautta.

Unohda sameus. Sitten se häviää. [;)]
hympat
Junior Member
Junior Member

Hymm..kasvit voivat silminnähden ihan kohtalaisesti, eivät tosin pituutta kasva kovinkaan nopeasti, mutta olen lannoittanut vain nestemäisellä (pmdd), kun toistaiseksi tuntunut riittävän.

Ehkä voisi olla, että kun tilanne tasoittuu niin johan kirkastuu, mutta se vain on niin kurjaa katsella sumeaa allasta, varsinkin kun siihen on kaikkensa tehnyt, näyttää se siltä etteikö sitä olisi liioin siivoiltu (vaikka ehkä liikaakin?)

Odotellaan, odotellaan..nyt päätin etten samennuksen takia vaihda vesiä, että saan nitraattia altaaseen ja päästään normaaliin vedenvaihtoväliin (kerran viikossa puolet).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”