Pirajojen hankinta ym.

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jip2
Junior Member
Junior Member

Pirajojen hankinta ym.

Viesti Kirjoittaja jip2 »

Ajattelin ostaa pirjajoita 400l akvaan. Ensinnäkin montako tuonne altaaseen mahtuisi? Ajattelin pientä parvea. Mitkä ovat niiden vaatimukset (pH, lpt. ym.)? Tyhmä kysymys: Voiko niitä syöttää kädestä vai purevatko ne? Sen tiedän, että ne jutut jotka kertovat että piraijat kaluavat käden tohjoksi muutamassa sekunnissa ovat täyttä kukkua :D . Lisäksi kysyisin paljonko ne maksavat ja saako niitä ostettua pääkaupunkiseudulta tai Lahdesta?
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Piraijoista ei sitten vähääkään kokemusta, mutta huomenna näkyy tulevan klo 17.10 TV2:lta "Petomaiset piraijat". Ehkäpä sieltä jotain "pohjatietoa" irtoaisi tai ainakin biotooppikuvia.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Enpä suosittelisi piraijoita 400 litraiseen. Kala kasvaa kuitenkin liki 30 senttiseksi ja vaikkei se mikään aktiivinen uimari olekaan se on kovasti sotkeva eläin ja vaatii suodatukselta ja veden hoidolta paljon.
Kyllä niitä aina silloin tällöin näyttää olevan myynnissä, mutta kyseessä on niin tylsä kala, että suosittelen vilpittömästi hankkimaan siihen altaaseen jotain mielenkiintoisempaa ja hauskempaa :D
Itse en taitaisi syöttää kädestä, sillä vaikka piraijat akvaariossa ovatkin peräti flegmaattisia otuksia, ne ovat kuitenkin ahneita ruoan perään ja hampaat ovat terävät. Vahinko voi sattua.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Tahmis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tahmis »

Minun muistin mukaa kala ei ole kovin kallis jotain 10 euron rajalla.
JTa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTa »

Leppävaariossa on tällä hetkellä odottamassa noutoa yksi myyty parvi, eli sieltä voi varmasti tiedustella jos hankkimassa on..
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Vaikka ei näistä kokemusta itsellänikään ole eikä tule, niin kannattaa sen suuren koon lisäksi muistaa myös se, että parvikoko saisi olla aika reilu, joten siinäkin mielessä 400l jää kyllä naftiksi. Liian pienessä parvessa pidettynä kala kuuluu olevan arka, ja toisaalta aggressiotkin korostuvat jos ne kohdistuvat vain pariin yksilöön. Turhan usein näkee myyntialtaissa yksisilmäisiä piraijoita :?

Jos erikoisuuksia tavoittelee, tämä ei ehkä ole se oikea kala mistä aloittaa.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tämmösiä löytyy Kuopiosta:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=63331

Aikuiskoko 40cm, joten "pienelle parvelle" kannattaisi varmaan hommata sellainen useamman kuution kokoinen allas :roll:
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
JTa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTa »

Piraijojakin (vaikea sana) löytyy sitten montaa eri kokoa, kaikki ei ihan 40cm sentään (onneksi) kasva.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

JTa kirjoitti:Piraijojakin (vaikea sana) löytyy sitten montaa eri kokoa, kaikki ei ihan 40cm sentään (onneksi) kasva.
Juu, mutta suomeen ei ole tainnut kovin montaa lajia eksyä. Lähinnä ne ovat kai noita punapiraijoita olleet...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
helunia
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Juu, ei vissiin Suomeen ole rantautunut yhtään "säädyllisen" kokoiseksi kasvavaa piraijaa. Mutta tuon em. ohjelman mukaan jokin laji jää jopa alle 25 cm aikuiskooltaankin.

Kannattaisin kyllä harkintaa tässäkin. Eikö nuo levytetrat olisi sopivampia? Näyttävät melko samanlaisilta noine hampaineen. Vai onhan se 400 l ehkä niillekin hiukan alimitoitettu, parvelle meinaan.
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
Santte
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Santte »

Perussa on pari lajia jotka jäävät alle 20cm... ainut piraija jonka hankkisin olisi mustapiraija , mutta pitäisi saada törkeen kokonen allas.

Ps: onko moraalitonta markkinoida itseään puoluettomalla foorumilla?
TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeePapu »

Tarkoitat varmaan Maria tuolla moraalittomuudella? Kannattaisi varmaan ottaa asioista selvää ennen syyttelyä? Esim. kysymällä henk. koht. asianomaiselta yv:llä. Saat arvatenkin selville, että ihan luvallinen ilmoitus on. Tuskin muutenkaan kuuluu mitenkään yksityiselle käyttäjälle muiden yksityisten ihmisten ylläpitämän foorumin mainostussäännöt.
Rottweiler - probably the best breed in the world
Piranha
Starting Member
Starting Member

piraija

Viesti Kirjoittaja Piranha »

Olen itse harrastanut pirajoita(serrasalmus natteri)vuodesta -98 lähtien ja mielestäni ne ovat hienoja kaloja.Ei pirajat ole sottaavia kaloja, pitää olla tarkkana ruokinta tyylistä ja mitä syöttää niille.Akvaarion koko kannattaa olla tietenkin mahdollisimman iso, hyvä sääntö mielestäni olisi että noin 100L/kala.Puna piraija kasvaa altaassa noin 16-25 cm pitkiksi ja korkeutta niille tulee noin 12 cm.Kalojen hankinnassa pitää olla tarkkana jos ostaa ne ihan pienenä sillä jotkut tunnetutkin akvaarioliikkeet myyvät punapirajoita ihmisille ja todellisuudessa ne ovatkin pacuja!.Niitä ei juuri harrastamaan alkanut erota kovin helposti , kun kalat ovat alle 5 cm pitkiä. Pacut kasvavat nopeasti ja niiden ruumiin rakenne muuttuu erilaiseksi ja väritys tulee harmaaksi, samoin käy levytetroilla ja kaiken lisäksi ne syövät ihan mitä vaan(kasvit). Puna piraija kasvaessa saa kauniin värityksen ja syö pelkästään lihaa.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Re: piraija

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Piranha kirjoitti:Niitä ei juuri harrastamaan alkanut erota kovin helposti , kun kalat ovat alle 5 cm pitkiä
Mitkä ovat sitten niitä varmoja tuntomerkkejä, millä piraijat erottaa pacuista, kun ne ovat myyntialtaissa noin pieniä? Hampaat? Vai rikkirevityt/pureskellut lajikumppanit?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Piranha
Starting Member
Starting Member

Pirajoitten alaleuka on mielestäni tässä vaiheessa jo paljon vankka rakenteisempi ja vartalo on mielestäni pitkulaisempi kuin paculla. Pacun vartalo on enemmän levytetraa muistuttava ja alaleuan rakenne ei tule niinpaljon yläleuan yli kuin punapirajoilla.Isompana pacujan "alahuuli"roikkuu ja hampaat eivät ole samalla lailla muotoutuneet leikkaavaksi ja ristiin meneviksi kuin puna piraijalla.Se on harmi kun näkee joissain liikkeissä yksisilmäisiä pirajoita, mielestäni siinä on kyse pitkälti ammattitaidosta/ ahneudesta ketä niitä välittää liikkeisin.Niitä ei pitäisi mielestäni laittaa samaan kuljetus pussiin/laatikkoon liian monta yksilöä, koska ne saattavat vahingossa vaurioittaa toisia lajikumppaneita.Isommat yksilöt pitäisi laittaa aina omaan kuljetusastiaan.
NK
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NK »

Omakohtaisia kokemuksia (puna)piraijasta ei ole, mutta sen verran mielenkiintoinen kala on kyseessä, että jotain tietoa on tullut hankittua. Tässä litania yleistietoa punapiraijoista:

Ensinnäkin, en hankkisi noita 400l altaaseen. Karkeana arviona voisi sanoa, että tuollaiseen altaaseen mahtuu maksimissaan 4 piraijaa. Kyseessä on kuitenkin arka parvikala, jonka tulisi mielestäni elellä vähintään 6-7 kalan parvessa, mielellään kuitenkin suuremmassa.

Kuten aikaisemminkin on mainittu, kyseessä on arka kala. Jos parvikoko on pieni, eikä piraija saa näinollen parvesta suojaa, tulisi altaassa olla riittävästi varjoisia suojapaikkoja, esim. suuria kelluslehtisiä kasveja. Allas olisi hyvä olla myös hämärästi valaistu ja rauhallisessa paikassa.

Toisaalta piraija vaatii viihtyäkseen riittävän suuren parven, mutta toisaalta liian pieneen tilaan ahdettu parvikaan ei voi hyvin: Siinä tilanteessa piraijat saattavat ryhtyä agressiiviksi toisiaan kohtaan, ja silloin joku parven jäsen saattaa tulla jopa syödyksi.

Jos allas ei ole piraijalle viihtyisä, tai jos parvi on liian pieni, kyseessä on todella arka ja tylsä akvaariokala. Toisaalta, jos saat elinolot kohdalleen, sinulla on altaassasi parvi todella mielenkiintoisia otuksia.

Kannattaa varautua tehokkaaseen suodatukseen. Piraijat ovat sotkuisia kaloja, mutta siihen sottaisuuteen vaikuttaa tosiaan myös se ruokinta.

Nuoria piraijoja kannattaa ruokkia päivittäin. Kasvuvauhti ja energiantarve on kova, ja liian niukka ruokinta aiheuttaa agressiivisuutta ja lajitovereiden näykkimistä tai jopa syömistä.

Liikalihavuuden ja veden pilaantumisen välttämiseksi aikuisille pirajoille kannattaa antaa ruokaa vain joka toinen päivä. Sopivaa yleisruokaa on mm. kala ja katkaravut. Lihaa kannattaa antaa hyvin säästeliäästi, liikalihavuuden, rasvamaksan ja muiden sisäelinongelmien välttämiseksi. Lisäksi syömättä jäänyt liha pilaa hyvin helposti akvaarion veden.

Ja vastaus siihen "tyhmään kysymykseen": Tuskin syövät kädestä, arkuutensa takia. Jos rohkenevat siihen, näykkivät todennäköisesti myös sormia.
Jos haluat isoja kädestä syöviä kaloja, niin harkitse mieluummin vaikka oskareita. Kasvavat yhtä suuriksi kuin punapiraijat, ovat yhtä näyttäviä, mahtuvat 400l alaaseen, vaativat viihtyäkseen paljon vähemmän, ovat paljon rohkeampia ja uteliaampia, ja oppivat jopa syömään kädestä.
Piranha
Starting Member
Starting Member

Minulla itselläni oli kuuden kalan parvi kuusivuotta. parven kalat oli hankittaessa 2 cm pitkiä poikasia ja kasvatin ne 22 cm pitkiksi. Mielestäni 6kpl:n parvi olisi minimi koko, koska siinä määrässä on aika hyvä mahdollisuus saada niistä kutuparvi aikaiseksi .Piraijan sukupuolen määrittäminen ei ole helppoa, sen huomaa vasta kutuvaiheessa(minulle se ainakin on vaikeaa).Altaan koko olisi hyvä olla yli 700l jo heti alussa vaikka kalat olisivat pieniäkin,koska turha haavin kanssa siirtely vaikuttaa kaloihin tosipaljon.Ruokinnassa minulla ei aiheudu sotkua /yliruokintaa joka jäisi altaan pohjalle, koska itse käytän ruostumattomasta jousiteräksestä tehtyä isoa "hakaneulaa" johon kiinnitän sian sydämmestä leikkaamani annospalan. Annospalat kannattaa leikata sopiviksi palasiksi ja laittaa leivinpaperin päälle pakastimeen jäätymään. Kalat syövät hakaneulasta joka roikkuu narun varassa akvaarion puolivälissä. , juuri sen verran kun on nälkä ja loput on helppo nostaa altaasta ylös. Kun kalat ovat pieniä niin hiutaleruuat käyvät mainiosti, useita pieniä hyppysellisiä päivässä ja vähän myöhemmässä vaiheessa kuorittuja katkarapuja hakaneulasta.(huuhdottu suola hyvin pois teesihvilällä) Altaaseen kannattaa laittaa paljon juurakoita josta kalat saavat hyvää suojaa ja itse olen tehnyt pohjahiekan alle 40mm:stä muoviputkesta tunneliverkoston jossa pohjakalat asustavat.Pohjakalat pitävät hallinnassa mahdollisen yliruokinnan ja altaassa olevat miljoonakalat puhdistavat röhnät kasvien lehdiltä.Nyt minulla on viikon vanha uusi 8kpl:n parvi kasvatuksessa , jos vaikka saisi tulevaisuudessa tästä kutuparven.
Kodama
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Itse en hankkisi 400 litraan kuin korkeintaan kongontetroja :mrgreen:

Olen kuullut että punapiraijat ovat tylsiä. Sen voin uskoa jos ajattelee tetrojen akvaarioelämää..: "Uiskentelen. Olen paikallani. Jahtaan toista. Olen paikallani. Uiskentelen. Kas, ruokaa! Olen paikallani... " Onko järkeä hankkia kaloja valtavaan lajiakvaarioon jos niistä ei ole omistajalleen muuta iloa kuin katsella niiden repivän lihaa tai kehuskella kavereilleen että "meilläpä on piraija kotona"?

Minulla on 450 litrainen allas, jonne en voi ottaa kolmea yksilöä pusukaloja. On hyvin epätodennäköistä, että 400 litraiseen voisi ottaa parvea punapiraijoita.

Mikäli piraijat ovat todella niin tylsiä kuin olen kuullut, ottaisin itse mieluummin pari oskaria tai parven pusukaloja jotka ovat ainakin hyvin mielenkiintoista seurattavaa. Noh, makunsa kullakin :D

Onnea piraijankasvatukseen itse kullekin!
Elämä on rankkaa.
Piranha
Starting Member
Starting Member

450l: onki aivan liijan pieni allas piraijaparvelle.Isossa altaassa piraija parvi hyvin hoidettuna tulee toimeen muidenkin kalojen kanssa. Minulla on ollut kymmenisen vuotta samassa altaassa miekkapyrstöja,plätyjä,miljoonakaloja,partaimumonneja,pleko L-147,käärmekaloja 2 kpl (35cm) leväbarbeja yms.Piraija parvin kun perustaa , niin alkuvaiheessa pitää päättää kuinka ison parven tekee. Lisääminen myöhemmässä vaiheessa ei onnistu enää, kalat syövät uudet tulokkaat, joten kannattaa ostaa vähintään 6kpl:parvi. Kun piraija noin 2 vuoden kuluttua on saavuttanut kutukypsyyden niin se on kaikkea muuta kuin tylsä kala.Piraijalla värit voimistuvat kun se aloittaa kutukauden ja se ei ole mikään huomaamaton tapahtuma. Ainoa asia mitä olen kaloilla kehunut vieraille, on ollut että olen onnistun saamaan ne kutemaan vankeudessa.
harrykaa
Junior Member
Junior Member

Pirajojen hankinta

Viesti Kirjoittaja harrykaa »

No niin, ajattelin hiukan oikaista tällä palstalla olevia useita virheitä koskien piraijoja.

1) Systematiikkaa:
Piraijat kuuluvat alaheimoon Serrasalminae ja siellä kahteen sukuun:
- Pygocentrus eli aitopiraijat (3 lajia)
- Serrasalmus eli pirambebat (piraijankaltaiset) (24 lajia)
Suomessa eniten myyty laji on punapiraija (Pygocentrus nattereri). Laji ei siis kuulu sukuun Serrasalmus.

2) Punapiraijan koko ja reviirikäyttäytyminen:
Laji kasvaa noin 30-35 cm:n mittaiseksi luonnossa. Akvaariossa hyvässä hoidossa ei ole syytä epäillä, etteikö tuo koko olisi saavutettavissa. Itselläni on tällä hetkellä 15 kk sitten hankittuja yksilöitä. Olivat hankintahetkellä marraskuussa 2004 noin 2-3 cm:n mittaisia ja ovat tällä hetkellä noin 20-22 cm:nmittaisia. Lajihan elää noin 15-25 -vuotiaaksi, joten kasvuaikaa vielä riittää.

Vaikka Pygocentrus-suvun lajeja voidaan pitää useita yksilöitä samassa akvaariossa (Serrasalmuksia yleisesti vain 1 / tankki), eivät ne ole varsinaisia parvikaloja. Ne ovat aggressiivisia reviirinhaltijoita riippumatta siitä, onko kutuaika vai ei. Oikeastaan vain syöntihetket ovat tilanteita, joissa yksilöt sietävät toistensa läheisyyttä. Varsinaiset parvikalat liikkuvat ja hakevat turvaa aina yhdessä, esim. useimmat tetrat taikka sitten sillikalat (Clupeidae).

3) Akvaarion koko:
Punapiraija on perinteiseksi akvaariokalaksi suuri. Pituus ei juurikaan kerro kaikkea, sillä laji on todella jykevä ja jo 30 cm:n mittaisena selvästi yli kilon painoinen. Akvaariossa tilanpuute aiheutuu useimmiten reviirikäyttäytymisestä. 400 litran akvaarioon ei kannata lajia hankkia, tai sitten on varauduttava hankkimaan suurempi tankki vuoden-kahden sisällä. Laji en erittäin nopeakasvuinen. Suosittelen noin 600 litran tankkia ja siihen enintään 4-5 yksilöä. Luonnollisesti voi poikasia hankkia useampiakin, koska lajin elintapoihin kuuluu kannibalismi. Nuorena tämä käyttäytyminen on todella yleistä. Vanhempana poikkeavat yksilöt ovat aina vaarassa. Tähän perustuu myös lajin toiminta ryhmissä luonnossa. Koko ryhmä pysyy vahvana, kun heikot yksilöt poistetaan säännöllisesti.

4) Syönti ja puhdistus:
Periaatteessa piraija ei ole sen sotkevampi kuin mikään muukaan lihansyöjäkala tai vaikkapa suuri kirjoahven (esim. Nandopsis dovii). Lajia ei tule yrittää syöttää kädestä. Se kykenee nopeasti puremaan palan irti sormesta.
Akvaariossa on otettava hoitotoimia suorittaessa myös tämä huomioon. Laji suojaa reviiriään aggressiivisesti ja häätää tunkeilijat aina pois. Itse olen huomannut tämän useista hyökkäyksistä pohjalappoani kohti tai hyökkäysyrityksistä kättäni kohti. Onpa yksi piraijoistani kerran onnistunut varovaisuudestani huolimatta näykkäisemään sormeani.
Suodatukselta piraija-akvaario luonnllisesti vaatii biosuodattimen, esim. suuren ulkopuolisen suodattimen. Itselläni on EHEIM Pro III 600 litran tankissa ja se riittää todella hyvin (NH4 ja NO2 ovat aina 0-tasolla). Säännöllisillä vedenvaihdoilla (noin 20 % viikossa) pidetään NO3-taso riittävän alhaalla (noin 20-30 mg/l). Lopuista pitää huolen runsas kasvillisuus.

5) Käytös akvaarioissa, arkuus
Tämä on usein kuuluva väite. Se on perua epäonnistuneista olosuhteista enemmän kuin lajin luontaisesta käytöksestä. On tietenkin totta, että piraija on aina varuillaan. Jollei se olisi, luonnossa lajitoverit söisivät sen nopeasti. Piraijat ahdistelevat toisiaan jatkuvasti ja vain varuillaan olevat "luonnollisesti" käyttäytyvät jäävät henkiin.
Ei piraija kuitenkaan mitenkään säikky ole, jos sillä on tilaa tarpeeksi ja vedenlaatu on kunnossa. Laji tarvitsee myös suojapaikkoja, joista se väijyy saalista. Laji pitää runsaasta kasvillisuudesta, eikä juurikaan vahingoita niitä. Tässä suhteessa se on selvästi parempi akvaariokala kuin suuret kirjoahvenet (näistä olen kokeillut mm. suuhautojia ja oskareita). Runsas liikenne akvaarion ulkopuolella saa piraijan lähes tunteettomaksi liikkuvia ihmisiä kohtaan.

6) Suuret piraijat
Mainitun 40 cm:n pituuden saavuttaa vain kolme piraijalajia. Näistä yleisin on mustapiraija (Serrasalmus rhombeus) 50 cm. Kaksi muuta ovat harvinaisempia: Pygocentrus piraya ja Serrasalmus manueli, molemmat noin 60 cm.

7) Punapiraija (Pygocentrus nattereri) - punapacu (Piaractus brachipomus)
Lajit erottaa nuorena varmimmin alaleuasta. Piraijalla on selvä alapurenta (alaleuka ulompana) ja paksu vahva alaleuka. Paculla on selvä yläpurenta sekä pieni heikko alaleuka. Hampaita ei kummallakaa lajilla näe. Aikuisilla piraijoilla voi huulten takaa erottua hiukan hampaiden kärjet. Hampaat eivät mene mitenkään ristiin, ne ovat teräväkärkisen kolmion malliset ja leikkaavat purtaessa limittäin.

Harry

PS. Niin, kiinnostuneille olen ladannut nettiin videopätkän akvaariostani, jossa yksi piraija hyökkää puhdistusletkun kimppuun. Tiedosto on wmv-muotoinen ja toimii MS MediaPlayerillä 8, 9 tai 10.
Osoite on tässä:

http://kotisivu.mtv3.fi/piranha/pygo-attack-net.wmv
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Pakko nostaa vanha keskustelu uudestaan esiin, sillä itsekin haaveilen tällä hetkellä piraijaparvesta n.400-litraiseen altaaseen.

Tässä nyt vain on keskusteltu yleisesti piraijasta ja kaikkien mielessä on mitä ilmeisimmin ollut puna- tai mustapiraija. ISO piraija joka tapauksessa.

Itse olen aloittanut seuraavien lajien etsinnän:

Serrasalmus hollandi, "Hollands piranha", n.15cm
Serrasalmus calmoni, "Dusky piranha", n.15cm
Catoprion mento, "Wimple piranha", n.10cm

Kyselin akvaarioliikkeestä kyseisten lajien saatavuutta, ja sain epämääräisen vastauksen siitä, kuinka piraijoilla pitäisi olla vähintään 2m pitkä allas, jotta ne eivät näykkisi toisiaan, ja että ne saattavat syödä toisensa...jne jne jne.... Taisi yleistää ainoan tietämyksensä musta- ja punapiraijoista koskemaan kaikkia piraijoja.... :roll:

No, oma näkemykseni on, että piraijat näykkivät toisiaan altaan koosta riippumatta, ja etenkin jos ovat nälissään. Tekeväthän ne sitä luonnossakin, missä lasit eivät ole tilaa rajoittamassa. Samoin kannibalismi kuuluu niiden luontaiseen käytökseen. Ei näitä tapoja kitketä kalasta altaan koolla. Näin on luonnossa, ja näin on myös altaassa.

Mielestäni 400L riittävillä suojapaikoilla ja mahdollisimman luonnonmukaisella sisustuksella, himmeällä valaistuksella, runsailla pintakasveilla, tehokkaalla suodatuksella ja oikeanlaisella sekä yltäkylläisellä ravinnolla riittää mainitsemilleni pienille piraijoille. Onhan se kumma, jos 10-senttinen piraija tarvitsee 2-metrisen altaan siinä missä 30-senttinenkin! :?

Kertokaa ihmeessä, jos olen aivan väärässä.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

Näin on. Piraijaa on moneen makuun..

Myös punapiraijan käytös vaihtelee myös luonnossa aika tavalla. Riippuen ruokavaliosta jms.

Mustapiraija taasen on punapiraijaa suurempi erakko. Paku / valepiraija kanssa punapiraijaa huomattavasti suurempi.

Itsellä pari red belly pirahnaa (ei parvea..), eivätkä ole arkoja. Lasin edessä miltei koko ajan. Siivousten aikana menevät piilosalle.

Toinen kavereista:
http://personal.inet.fi/koti/tinojastel ... es/l41.jpg

Joku piti levytetraa saman näköisenä.. Minusta hieman eroa kuitenkin.

EDIT

Ahvenat lähti piraija altaasta erilleen :(

http://personal.inet.fi/koti/tinojastel ... es/l50.jpg
http://personal.inet.fi/koti/tinojastel ... es/l51.jpg

Reilu kuukausi meni Ok. Ahvena oli kyllä hyökkäävämpi osapuoli (piti reviiriään), mutta kait sitten tuli punavatsalle kiintiö täyteen. Ahvena on kyllä jo toipunut kolhuistaan.

Vielä on piraijaparin seurana pari juovaokaa, pleko ja tulipyrstö. Sillä rintamalla toistaiseksi rauhallista. Piraijat ei tunnu äksyiltä, mutta ovat kyllä älyttömän nopeita.
try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

Kuvista kiinnostuneille:

http://www.amazon-exotic-import.de/Gall ... /INDEX.HTM

(Piraija gallery http://www.amazon-exotic-import.de)

Löytyy myös pleko gallery jms.

EDIT

Lisätään nyt vielä uusia 'kuulumisia'. Eli määrä kasvanut 5:n parveen red bellyjen osalta :) Kaksi + kolme sopeutui tosi hyvin yhdeksi 'parveksi'. Joukossa aina vaan tulipyrstö ja pari juovaoka monnia. Tulipyrstö kurvailee piraija parven keskellä eikä mitään merkkiä vaaroista tähän mennessä. Samoin juovaokat kiertää pohjaa aivan rauhassa. Niin, ja pörrää altaassa myös kolme omenakotiloa. Niidenkin osalta ainakin viikko mennyt Ok. Plekon siirsin uusien bellyjen tieltä heti, kun en uskaltanut ottaa riskiä (pleko vielä aika pieni)

Voisin kyllä sanoa että kaveripari touhasi enemmän kahdestaan kun nyt parvena.. En tiä. Alkuun 3+2 tietenkin kiersi toisiaan mutta nyt kaikki on yhtä rauhaisaa perhettä. Allas kaiken liikkeen keskellä eli hälinä ei ole aiheuttanut mitään ongelmaa altaan harmoniaan. Kaikki kasvit on rauhassa ja sisustus pysyy muutenkin paikoillaan (mikä tuntuu oudolta ahvenien jälkeen..) :mrgreen: Niin ja tonkijapari on täydessä iskussa toisessa altaassa, uskoisin että jopa suunnittelevat kutupuuhia.

LINK EDIT, tuli päivitettyä kotisivua ja tietty epähuomiossa nyt kaikki linkit muuttunut [:I]

Tonkija piraija seurassa ja jälleen toipuneena:
http://personal.inet.fi/koti/tinojastel ... es/l35.jpg
http://personal.inet.fi/koti/tinojastel ... es/l36.jpg
Nykyinen piraijavaario:
http://personal.inet.fi/koti/tinojastel ... es/l37.jpg
http://personal.inet.fi/koti/tinojastel ... es/l38.jpg
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”