Gallup: Suhteellinen ilmankosteus
Valvoja: Moderaattorit
Gallup: Suhteellinen ilmankosteus
Miten korkealla suhteellinen ilmankosteus asunnossasi on nyt pakkasten aikaan? Minkä kokoisia akvaarioita on kodissasi?
Meillä: vajaa 50 % ilmankuivaimen avulla 60 m2 asunnossa (normaalisti olisi 60 %). Ilmanvaihto on puutteellinen. 600 l akvaario.
Meillä: vajaa 50 % ilmankuivaimen avulla 60 m2 asunnossa (normaalisti olisi 60 %). Ilmanvaihto on puutteellinen. 600 l akvaario.
Meillä oli viime talvena ongelma ilmankosteuden kanssa joka nousi jopa yli 70 prosenttiin. Kylmille ulkoseinille alkoi kondensoitua vettä ja ilmeistyi joitain homelaikkujakin.
Talonyhtiön kanssa "hiukan" neuvoteltuani sain paikalle LVI tekniikan insinöörin joka diagnisoi puutteellisen korvausilman saannin eli suomeksi liian tiiviit ikkunat. Hormit olisivat kyllä vetäneet poistoilmaa mutta mistään ei tullut uutta ilmaa tilalle ja näin ilma ei vaihtunut.
Ilmanvaihto ja ikkunat ovat talonyhtiöiden vastuulla ja niille on asetettu rakennusmääräyksissä tietyt rajat. Tämän perusteella yhteistyössä talonyhtiön kanssa meille asennettiin ikkunan karmeihin korvausilmaventtiilit. Kustannukset 100 euroa/ikkuna.
Seurauksena ilmanlaatu sisällä parani huomattavasti. Tänä talvena ilmankosteudenkaan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ja nytkin se näyttää olevan 29% ... ja 400 litran allas edelleen ilman kansilaseja
Eli tuota kannattaa todellakin seurata ja ongelmatilanteissa ottaa yhteyttä asiantuntioihin. Ongelmat on usein korjattavissa jopa kohtuullisin kustannuksin.
tero
Talonyhtiön kanssa "hiukan" neuvoteltuani sain paikalle LVI tekniikan insinöörin joka diagnisoi puutteellisen korvausilman saannin eli suomeksi liian tiiviit ikkunat. Hormit olisivat kyllä vetäneet poistoilmaa mutta mistään ei tullut uutta ilmaa tilalle ja näin ilma ei vaihtunut.
Ilmanvaihto ja ikkunat ovat talonyhtiöiden vastuulla ja niille on asetettu rakennusmääräyksissä tietyt rajat. Tämän perusteella yhteistyössä talonyhtiön kanssa meille asennettiin ikkunan karmeihin korvausilmaventtiilit. Kustannukset 100 euroa/ikkuna.
Seurauksena ilmanlaatu sisällä parani huomattavasti. Tänä talvena ilmankosteudenkaan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ja nytkin se näyttää olevan 29% ... ja 400 litran allas edelleen ilman kansilaseja

Eli tuota kannattaa todellakin seurata ja ongelmatilanteissa ottaa yhteyttä asiantuntioihin. Ongelmat on usein korjattavissa jopa kohtuullisin kustannuksin.
tero
Tero
Hmm, 48% näyttää tuo mittari tässä olkkarissa. On 540 ja 128 litraiset altaat ilman kansilaseja. Ilmanvaihtokanavat löytyy vessasta ja keittiöstä liesituulettimen alta.
Mä jaksan ihmetellä tuota ilman vaihtumista ja kosteutta. Viimetalvena tällä samalla kokoonpanolla, olin helisemässä kun vettä kondensoitui parvekeoven lasien väliin (ulompaan oveen) ja se siitä valuessaan teki paksun jäätikön oven alle. Tänä talvena tuota ongelmaa ei ole ollut. Täällä tiivistettiin uudelleen tuuletusikkunat, jotka ei menneet kiinni missään huoneessa, olisko se vaikuttanut sitten asiaan.
Nyt kun tuo tiivistysremppa tehtiin niin suihkussa käynnin jälkeen kämpän kaikki ikkunat on aivan huurussa, sitä ei ennen ilmennyt. Siis nyt kovilla pakkasilla. Ei ehkä pitäs käydä suihkussa, jos se kosteuden määrä on sitten se mikä ns. katkaisee kamelin selän.
Olen ajatellut tuollasta kosteudenpoistajaa, Bauhausissa tais olla sellanen tarjouksessa justiinsa.
Mä jaksan ihmetellä tuota ilman vaihtumista ja kosteutta. Viimetalvena tällä samalla kokoonpanolla, olin helisemässä kun vettä kondensoitui parvekeoven lasien väliin (ulompaan oveen) ja se siitä valuessaan teki paksun jäätikön oven alle. Tänä talvena tuota ongelmaa ei ole ollut. Täällä tiivistettiin uudelleen tuuletusikkunat, jotka ei menneet kiinni missään huoneessa, olisko se vaikuttanut sitten asiaan.
Nyt kun tuo tiivistysremppa tehtiin niin suihkussa käynnin jälkeen kämpän kaikki ikkunat on aivan huurussa, sitä ei ennen ilmennyt. Siis nyt kovilla pakkasilla. Ei ehkä pitäs käydä suihkussa, jos se kosteuden määrä on sitten se mikä ns. katkaisee kamelin selän.
Olen ajatellut tuollasta kosteudenpoistajaa, Bauhausissa tais olla sellanen tarjouksessa justiinsa.
"Mä luin jostain..."
ilmankuivain
Nyt talvella ilmankuivaimet ovat yllättäen tarjouksessa.
Kannattaa katsella kuivaimia myös k-raudasta. Edullisin taisi olla n. 160 e. Tietysti olisi viisainta laittaa ilmanvaihto kuntoon jos mahdollista.

Ilmankosteus 40, alemmas jos menee niin kuivuu silmät ja nenä
Neliöitä 83 ja altaita tarpeeksi, 570-, 360-, 350-, 112-, 70- ja 4x84-litraiset. Suurin osa altaista on ainakin enimmäkseen peitettyjä, 360-litrainen on ainut kokonaan avoin.
Korvausilmaventtiilit puuttuu täälläkin, huippuimuri kyllä imee niin että ovet ja ikkunan imeytyy paukahtaen kiinni jos niitä yrittää availla.

Korvausilmaventtiilit puuttuu täälläkin, huippuimuri kyllä imee niin että ovet ja ikkunan imeytyy paukahtaen kiinni jos niitä yrittää availla.
Ilmankosteus 45 näin liki 30 asteen pakkasella, muuten lähelle 50, kesällä oliko 60 - 70, neliöitä 30 v vanhassa tiilitalossa n. 170 ja avoimia altaita alla luetellut viisi. Ihan kiva ilmankosteus, etenkin kun yksi pojista potee etenkin pakkasilla atooppista ihottumaa!
Hiusilmankosteusmittaria voi kokeilla huoltaa kietomalla se kosteaan pyyhkeeseen ja viemällä viileään.
Hiusilmankosteusmittaria voi kokeilla huoltaa kietomalla se kosteaan pyyhkeeseen ja viemällä viileään.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
Jos mä suljen mun huoneen oven niin mulla on aamulla 3 isoa ikkunaa aivan kosteita noin 30cm korkealta alalta. Tohon jäis neliöitä ehkää... *laskee* ehkä 20 neliöö. Nyt voi kyllä olla että lasken ihan väärin, neliöthän lasketaan seinä kertaa seinä, eikö?
No joka tapauksessa mulla on huoneessa 3 akvaariota. Isoimmassa on kansilasit (voi poltella kynttilöitä akvaarion päällä, ihanaa). Mutta noissa kahdessa pienemmässä mitkä on päällekäin telineessä (128 ja 98 litraa) niin niissä ei ole kansilaseja ollenkaan.
Ja vaikka mulla olisi ikkuna koko ajan auki niin menee noi ikkunat silti kosteiksi, saa vaan toivoa että ikkunan karmit ei pahasti ota nokkiinsa siitä. Rupea homehtumaan tai muuta vastaavaa.
Meillä on kämpässä neliöitä yhteensä hiukan alle 200 joten jos mulla on huoneen ovi auki niin kosteus tasaantuu aika hyvin.
No joka tapauksessa mulla on huoneessa 3 akvaariota. Isoimmassa on kansilasit (voi poltella kynttilöitä akvaarion päällä, ihanaa). Mutta noissa kahdessa pienemmässä mitkä on päällekäin telineessä (128 ja 98 litraa) niin niissä ei ole kansilaseja ollenkaan.
Ja vaikka mulla olisi ikkuna koko ajan auki niin menee noi ikkunat silti kosteiksi, saa vaan toivoa että ikkunan karmit ei pahasti ota nokkiinsa siitä. Rupea homehtumaan tai muuta vastaavaa.
Meillä on kämpässä neliöitä yhteensä hiukan alle 200 joten jos mulla on huoneen ovi auki niin kosteus tasaantuu aika hyvin.
Litroja akvoista kertyy rapiat 700, huoneistoko 56.5 neliötä ja kosteus ollut koko talven siinä 60-63.
Kaikissa altaissa on kansilasit ja hiusmittari kalibroidaan aina parin kuukauden välein suolakalibroinnilla joka ei jätä virhemarginaalia.
Kosteutta lisäävänä tekijänä voi tosin olla talon ylin kerros ja melkoinen viidakko viherkasveja
Kaikissa altaissa on kansilasit ja hiusmittari kalibroidaan aina parin kuukauden välein suolakalibroinnilla joka ei jätä virhemarginaalia.
Kosteutta lisäävänä tekijänä voi tosin olla talon ylin kerros ja melkoinen viidakko viherkasveja

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Täällä on 11 neliön huoneessa litroja about 1700 muistaaksni, yhdessäkään altaassa ei ole peitinlaseja, kaikissa lämmöt 30C ja pintavirtaus kova.. Hmm, jos laitat oven kiinni, niin tunnissa vetää jo ikkunat pakkasella kokonaan veteen.. Tarkoitus olisi hankkia vielä 600l räkki jossain välissä..
Niin ja olinkin kuun loppuun mennessä matkalla Bauhaussiin hakemaan kosteudenpoistajaa..
Niin ja olinkin kuun loppuun mennessä matkalla Bauhaussiin hakemaan kosteudenpoistajaa..

Re: Gallup: Suhteellinen ilmankosteus
10 neliön akvahuoneessa on vettä yhteensä 1800 l.
Ilmankosteus pysyy 30 tuntumassa, kun pitää tuuletusikkunaa vähän raollaan. Silti ikkunoiden väliin kondensoituu vettä.
Onko tuon kondensoitumisen torjuntaan mitään hyvää konstia? Ennen vanhaan kaiketi siihen käytettiin tulitikkuaskeja tuplaikkunoiden välissä, olisikohan siitä apua akvaristille?
nimim. "Valuva kondensoitunut vesi saa ikävästi maalin hilseilemään ikkunankarmeista"
Ilmankosteus pysyy 30 tuntumassa, kun pitää tuuletusikkunaa vähän raollaan. Silti ikkunoiden väliin kondensoituu vettä.
Onko tuon kondensoitumisen torjuntaan mitään hyvää konstia? Ennen vanhaan kaiketi siihen käytettiin tulitikkuaskeja tuplaikkunoiden välissä, olisikohan siitä apua akvaristille?
nimim. "Valuva kondensoitunut vesi saa ikävästi maalin hilseilemään ikkunankarmeista"
Juu, kondensoituva vesi ei tee hyvää missään päin rakennusta. Maali- ja pintavikojen lisäksi noihin kohtiin alkaa kasvamaan myös hometta.Tommi S kirjoitti:Ilmankosteus pysyy 30 tuntumassa, kun pitää tuuletusikkunaa vähän raollaan. Silti ikkunoiden väliin kondensoituu vettä.
Onko tuon kondensoitumisen torjuntaan mitään hyvää konstia?
Jos talossa ei ole käytössä koneellista ilmastointia - niin kuin yleensä ei ole, ilmaa imetään huoneistosta pois hormeja pitkin katolle. Poistuvan ilman tilalle tarvitaan raitista korvausilamaa. Vanhoissa taloissa korvausilman saanti on toteutettu vuotavilla rakenteilla - eli usein ikkunoiden tiivisteiden raoista. Uudemmissa rakennuksissa on usein säädettävät kovausilmaventtiilit ikkunakarmeissa.
Tässä tapauksessa veikkaisin että korvausilma on suunniteltu otettavaksi vuotavien ikkunatiivisteiden kautta ... eli ikkunoiden väliin on reikiä huoneilmasta. Nyt kun tuuletusikkunaa pidetään jatkuvasti auki, korvausilma tulee tästä suuremmasta aukosta ja ikkunoiden välissä ilma ei vaihdu. Sen sijaan että ikkunoiden välistä kiertäisi raikasta ulkoilmaa sinne kerääntyy pikkuhiljaa kosteaa sisäilmaa huoneesta.
Kosteuden tiivistymisen ikkunoiden väliin voisi estää pitämällä tuon tuuletusikkunan kiinni ... näin ilma ikkunoiden välissä taas alkaisi liikkumaan. Jos ja kun tällä järjestelyllä huoneilma ei taas vaihdu riittävästi niin toinen vaihtoehto on tiivistää nuo ikkunat oikeasti tiiviiksi asti ja varmistaa tarvittavan korvausilman saanti jostain muualta - esimerkiksi asennuttamalla karmeihin oikeat korvausilmaventiilit.
Korvausilmaventiileiden asentaminen maksoi meillä 100 euroa ikkunalta. Talonyhtiöissä pitää kuitenkin kaikista ikkunoihin ja ilmanvaihtoon liittyvistä ongelmista/muutoksista keskustella isännöitsijän kanssa. Luvat kyllä yleensä saa jos esittää perustellut suunnitelmat ja on valmis itse maksamaan lystin.
tero
Tero
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Tämä on varmaan vähän nolo kysymys mutta millä te kaikki mittaatte tuon ilmankosteuden?[:I]
Itse en tiedä mikä meillä on ilmankosteus, akvaarioita on 325 litranen ja 70 litranen. Ei ole kansilaseja, lamput vain makaavat akvaarioiden päällä.
Kämpässä kyllä on ihan hyvä ilmanvaihto. Joka huoneessa on seinässä semmoinen neliön muotoinen rasia josta narua vetämällä saa korvausilmaa enemmän tai vähemmän. Liesituulettimessa on huippuimuri jonka laittaa päälle niin alkaa myös samalla kylppäristä imeä ilmaa pois.
Mitään kosteutta ei tiivisty meillä mihinkään muuta kuin miehen silmälaseihin kun tulee ulkoa.
Eli on varmaan ok?
Itse en tiedä mikä meillä on ilmankosteus, akvaarioita on 325 litranen ja 70 litranen. Ei ole kansilaseja, lamput vain makaavat akvaarioiden päällä.
Kämpässä kyllä on ihan hyvä ilmanvaihto. Joka huoneessa on seinässä semmoinen neliön muotoinen rasia josta narua vetämällä saa korvausilmaa enemmän tai vähemmän. Liesituulettimessa on huippuimuri jonka laittaa päälle niin alkaa myös samalla kylppäristä imeä ilmaa pois.
Mitään kosteutta ei tiivisty meillä mihinkään muuta kuin miehen silmälaseihin kun tulee ulkoa.

-
- Senior Member
- Viesti:
Kerrankin pystyn vastaamaan tarkasti
Kuntotarkastaja has just left the building ja tilassa missä altaani sijaitsevat (yht. n. 2500l, kaikki avoimia altaita) 36,5% lämpötilan ollessa 24,1 astetta. Huhhuh, mieletön helpotus, hiukan ollut sydän sykkyrällään kun taloa ollaan myymässä. Saa pitkän nenän myös ukkokultani joka on vuosikausia motkottanut harrastuksestani joka kuulemma pilaa talon
Sen sijaan herran harrastetiloista, autotallista, löytyi lattiasta kosteutta
Yanna

Kuntotarkastaja has just left the building ja tilassa missä altaani sijaitsevat (yht. n. 2500l, kaikki avoimia altaita) 36,5% lämpötilan ollessa 24,1 astetta. Huhhuh, mieletön helpotus, hiukan ollut sydän sykkyrällään kun taloa ollaan myymässä. Saa pitkän nenän myös ukkokultani joka on vuosikausia motkottanut harrastuksestani joka kuulemma pilaa talon

Yanna
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Täällä vaikuttaa nimim. "Kuinka sulatan jäätyneen paperilaskoskaihtimen".Tommi S kirjoitti:nimim. "Valuva kondensoitunut vesi saa ikävästi maalin hilseilemään ikkunankarmeista"
Suhteellinen kosteus 40% tienoilla, isoimman (avonaisen) altaan keskituen päältä mitattuna 65%.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Jep, koneellista ilmastointia ei ole, karmeissa on pienet lovet ilmanvaihtoa varten. Korvausilmaventtiilin asentaminen pitäisi ottaa puheeksi isännöitsijän kanssa.Jos talossa ei ole käytössä koneellista ilmastointia - niin kuin yleensä ei ole, ilmaa imetään huoneistosta pois hormeja pitkin katolle. Poistuvan ilman tilalle tarvitaan raitista korvausilamaa. Vanhoissa taloissa korvausilman saanti on toteutettu vuotavilla rakenteilla - eli usein ikkunoiden tiivisteiden raoista. Uudemmissa rakennuksissa on usein säädettävät kovausilmaventtiilit ikkunakarmeissa.
Täytyypä kokeilla noita. Kiitos vinkeistä!Kosteuden tiivistymisen ikkunoiden väliin voisi estää pitämällä tuon tuuletusikkunan kiinni ... näin ilma ikkunoiden välissä taas alkaisi liikkumaan. Jos ja kun tällä järjestelyllä huoneilma ei taas vaihdu riittävästi niin toinen vaihtoehto on tiivistää nuo ikkunat oikeasti tiiviiksi asti ja varmistaa tarvittavan korvausilman saanti jostain muualta - esimerkiksi asennuttamalla karmeihin oikeat korvausilmaventiilit.

Joo, täälläkin vetää kondensoituvan veden jäähän kun pakkanen vähänkin laskee.RPekka kirjoitti:Täällä vaikuttaa nimim. "Kuinka sulatan jäätyneen paperilaskoskaihtimen".Tommi S kirjoitti:nimim. "Valuva kondensoitunut vesi saa ikävästi maalin hilseilemään ikkunankarmeista"
Suhteellinen kosteus 40% tienoilla, isoimman (avonaisen) altaan keskituen päältä mitattuna 65%.
"suolapusseista":wallu_1 kirjoitti:Jos olette ostaneet joskus optiikkaa tai muuta vastaavaa, niin niiden mukana tulevat "suolapussit" ovat käteviä ikkunoiden välissä. Hmm...
pitäisiköhän tää lähettää Pirkka-lehteen...
http://www.southernexposure.com/drying_ ... gel.p.html
Itse olen niitä pussien sisältöjä kerännyt vanhaan lasiseen (puhtaaseen) rikkihappopulloon, tarkoituksena linkissä mainitulla tavalla kuivattaa se käyttökuntoon jossain vaiheessa. Monikäyttöistä tavaraa sano. Ikkunan välissä voisi jopa näyttää aika veikeältä jos laittaa avonaisiin pikkupurkkeihin, luulisi jopa poistavan kosteutta jos sitä on riittäviä määriä.
Ilmankosteus ei mulla ainakaan pitäisi olla ongelma, vaihtoilmaa tulee "riittävästi" ikkunoiden ja takaoven tiivisteiden välistä, sekä etuoven alta. Kovalla tuulella verhot vain lepattelee, hyvä ettei sukatkin pyöri jalassa..

Life's way too short to stay on topic.
Tuuletusikkuna ollut kiinni nyt n. 10 h ja kondensoituneen veden peittämä pinta-ala ikkunasta vähentynyt alle 10 %:iin entisestä...Pitänee vielä parantaa tiivisteitä, niin josko sekin lähtisi.Tevi kirjoitti:[Kosteuden tiivistymisen ikkunoiden väliin voisi estää pitämällä tuon tuuletusikkunan kiinni ... näin ilma ikkunoiden välissä taas alkaisi liikkumaan. Jos ja kun tällä järjestelyllä huoneilma ei taas vaihdu riittävästi niin toinen vaihtoehto on tiivistää nuo ikkunat oikeasti tiiviiksi asti ja varmistaa tarvittavan korvausilman saanti jostain muualta - esimerkiksi asennuttamalla karmeihin oikeat korvausilmaventiilit.
tero
Kiitos vielä kerran vinkistä, Tevi!