Onko akvaarioharrastus yhteinen?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lidia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 14:36, 19.01.2006

Onko akvaarioharrastus yhteinen?

Viesti Kirjoittaja Lidia »

Kysynpä ihan mielenkiinnosta, kun mies melkein pyörtyi akvaariokaupassa altaan ja tykötarpeiden kyselykäynnillä, että onko teille "parillisille" tämä akvaarioharrastus yhteinen, vaiko vain toisen harrastus?

Jee, uteliaalla jotakin teetättää... :roll:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Miksi se pyörtyi; onnesta, hinnasta vai hajusta?

Kyllä nuo miehenpuolet yleensä oppivat kalat lajilleen ja sahailevat ja rakentelevat mielellään kaikenlaista kun vähän aikaa mukana pysyvät, mutta harrastus on aina ollut minun. Jos tähän näin sinkkuna saa vastata...
cosmo21
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 18:59, 28.10.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja cosmo21 »

Mulle ja mun miehelle akvaario on yhteinen harrastus. Ollaan molemmat yhtä innoikkaita akvaristeja. [;)] :mrgreen:
92 litrainen akva ja ihana mies
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Vaimoni lähinnä kauhistelee touhujani...
Erittäin suosittu hetki poistua kotoa on viikottaiset vedenvaihdot. Akvaariotuotteiden hinnat ovat kirosana, samoin tuleva iso allas (älkää kertoko, aion ostaa 500-720L lisää vettä meille...) [;)]
Onneksi poikamme (kohta 9kk) pitää kaloista ja tietää jo katsoa niitä kun tiedustelen missä kalat uivat. Oppisi vaan puhumaan ja pitämään puoliani... :mrgreen:
Biotooppiharrastaja
etiiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 159
Liittynyt: 16:48, 21.08.2005
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja etiiti »

Meilläkin harrastus on yhteinen. Alunperin oli avokin idea koko akvaario :) Sittemmin olen itse innostunut ehkä hieman häntä enemmän. Mutta ai että on kiva yhdessä herätä aamuisin, juoda sängyssä aamukahvit ja katsella kalasten aamurientoja, Akvaario on meillä vähän niinkuin makuuhuoneen "telkkari" -viihdykettä löytyy kummankin mieleen. :D
L M
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 00:07, 02.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja L M »

Meillä akvaariot on kyllä ihan selkeesti mun harrastus. Vaan kyllä se mieskin osoittaa kiinnostusta akvaarioita kohtaan. Tunkee ihan varmasti nenänsä mukaan soppaan siinä vaiheessa kun kalastoa mietitään. Hänen ideansa tosin useimmiten ovat varsin lennokkaita :mrgreen: . Aina se sanoo, että sun akvaarios tee mitäs lystäät, vaan ei kuitenkaan malta pysyä poissa. Eilenkin kun aloin kiljupulloa rakennella tuli innoissaan poraamaan reikiä pullonkorkkeihin vaikken apua pyytänytkään ja hän kyllä tietää minun osaavan käyttää porakonetta ihan itsekkin. Veden vaihdot ja muu varsinainen akvaarion hoito on mun heiniä.
I like them fresh!
Lidia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 14:36, 19.01.2006

Viesti Kirjoittaja Lidia »

Niin se meinas pyörtyä hinnan kuultuaan ja ohjasi minut lempeästi mutta päättäväisesti "keskustelemaan" hankinnasta vielä kotiin :? Akvaariomyyjämies vakuutti miehelle, että se itsekin kiinnostuu asiasta, mutta enpä tiedä miten vakuuttaa tyypillinen maanviljelijäisäntä tuollaisen "purkin" välttämättömyydestä ;) Kyllähän minä sen saan ostaa, jos todella haluan, mutta meillä todella keskustellaan hankinnoista ja on minusta yli tuhannen euron hankinta jo keskustelemisen paikkakin :)
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Meillä harrastus jää aikalailla minun heiniksi, mies jaksaa kiinnostua lähinnä teknisistä yksityiskohdista kuten suodattimista, erilaisten laitteiden asennuksista ja kaikenlaisesta yleisestä säätämisestä. Minä vaihdan vedet, ruokin ja hoidan kalat ja hommaan uusia altaita. Viimeisen kohdalla tosin ymmärsin että altaiden lukumäärä alkaa olla maksimissa, kun kannoin uusinta poikasallasta sisään ja kysyin toiveikkaana että missähän tälle mahtaisi olla hyvä paikka, mies vastasi synkeällä äänellä että "Keltaisessa Pörssissä".

En usko että mies tietää kaikkia kaloja mitä altaissa on, no jotain lehtikaloja se tunnistaa. Se mikä on kuitenkin hyvä on terve vastuuntunto, jos olen itse poissa mies vaihtaa vedet ja ruokkii kalat ilman ohjeistuksia.
Kukkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:16, 18.02.2004
Paikkakunta: Lappeenranta, HAS

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

Minulla on ollut akva ja puolisoni on tottunut siihen seurustelun alkuajoista lähtien. Tuntee kalat, vaihtaa vedet, ruokkii kalat ja siivoaa suodattimet, mutta kasvien hoito on kuulemma vain ja ainoastaan minun projektini niihin ei suostu koskemaan. On jo sovittu isomman altaan hankinnasta ja puolisoni on erittäin kiinnostunut monneista. Ihan mukisematta lähtee liikkeisiinkin mukaan ja ostoksiakin maksaa. Aika hyvin olen saanut hänet mukaan touhuun. :D
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja srd »

Ei ole yhteinen. Mies ei ole erityisen eläinrakas. Ainoa kala josta mies pitää on partamonni. :roll:

Ja muutenkin meidän suhteemme perusta on eri harrastukset ja kaveripiirit, ja yhteistä elämää takana jo yli yhdeksän vuotta. :)
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Oma on harrastukseni, eikä miehenpuolikas siihen juurikaan osallistu. Auttaa kyllä jos pyydän - tai sitten ei. Tuo kuuluu lukea siten, että mies auttaa, jos tarvitsen apua jossain "teknisessä" hommassa kuten suodattimen asennusohjeiden tulkitsemisessa tai silikonien uusimisessa. Mutta jos alan kyselemään että mitäs luulet, sopisiko sitruunatetrat tuonne paremmin kuin kuparitetrat, niin 50% todennäköisyydellä "sehän on sun harrastuksesi, laita mitä haluat". Vaikka on tuo kyllä satunnaisesti esteettisistäkin asioista mielipiteitä antanut. "Päivittäinrutiinien" hoitaminen on ihan kokonaan minun hommiani, niihin mies ei osallistu. Akvaariokaupoissa se yleensä kyllästyy. Uusia altaita harkitessani kommentoi etupäässä, että mihin sen aikoisin laittaa ja jaksanko/ehdinkö hoitaa kaikki. Rahoista ei oikeastaan edes keskustella, sillä omat ovat tuloni ja pankkitilini.
tmpitkan
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 15:12, 27.09.2004
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmpitkan »

Minun harrastus (ja ehkä joku purkki lastenkin) enemmässä määrin. Mutta lahjoiksi olen saanut usein kaloja mieheltäni, viimeksi mies piristi viikkoa punasilmäplekolla. Minä en valita miehen auto harrastuksista, eikä mies minun akvaarioista. Ääneen viimeksi eilen ajattelin, että jos laittaisin myyntiin tuon sammakko altaan (250l), niin mies havahtui sohvalta, että "niitähän(sammakkoja) ei myydä yhtään minnekään!" Liikuttavaa....
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

tmpitkan kirjoitti:Minä en valita miehen auto harrastuksista, eikä mies minun akvaarioista.
Sama täällä. Jos valittaa akvaarioista, valitan takaisin autoista. Jos taas miettii, että ostaiskohan uuden auton (oikeasti 15 autoa riittää), vastaan että ostaiskohan uuden akvaarion (oikeasti 7 akvaa riittää). Sitten tulee puheeksi tilakysymys, johon on hyvä verrata että 15 autoa ovat tilavuudeltaan paljon enemmän kuin 7 pientä akvaa. Tähän ukko jatkaa että kuutiotilavuus ei ole, johon puolestaan vastaan että mun akvojen moottori on ainaskin 100 kertaa pienemmät tilavuudeltaan. jne.jne.

Ukkeli ei ole juurikaan kiinnostunut akvaarioistani. Kehtaakin edes tunnustaa että on harrastanut kymmeniä vuosia akvaarioita ennen kuin minä vein akvaarioharrastuksen nenänsä edestä. Testasi ukon yksi päivä pyytämällä luettelemaan kalalajit joita meillä on. Luetteli noin 10 lajia, joista meillä oli sillä hetkellä kahta lajia altaassa. Loput oli sellaisia, mitä on joskus ollut tai se on vaan kuvitellut että meillä on, jos olen joskus sattunut lajin nimen mainitsemaan.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Kyllä meilläkin harrastus on etupäässä minun (tai minä hoidan kalat ja altaat). Nyt tuon isomman akvaarion saavuttua on mieskin vähän enemmän ollut kiinnostunut aiheesta ja kuten Ifigeneiallakin teknisiin juttuihin osallistuu kyllä.

Itse asiassa mun mieshän mulle tuon isomman akvaarion oli pukin konttiin hommannut :).
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Yhdessä harrastetaan. Vedenvaihdot ja tekniset asiat ovat Isännän hommia, mie hoidan kalasto- ja kasviasiat. Kalanruuille kun olen allerginen niin Isäntä yleensä laittaa nekin, mutta malawit ruokin minä. :)

Tykkään hirmuisen paljon siitä, että akvaariot on molemmille tärkeitä. Ei tarvitse kinata siitä, onko ulkosuodatin tarpeellinen tai montako allasta on liikaa. Meillä on myös ystäväpariskunta, joitten kanssa vaihdetaan ajatuksia, kaloja ja kasveja. (Oma pikku akvaariokerho :mrgreen: )
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Mies vahtii, ettei ole kuolleita otuksia, ja huolehtii ruokinnan ja laitteiden toiminnan silloin, kun itse olen poissa. Arvostelee, jos näyttää "sotkuiselta".

Muuten ei ota kantaa harrastukeen puoleen eikä toiseen. Nyt kun olen pähkäilemässä isompaa allasta, sentään arvioi sen sijoituspaikan kantokyvyn... Mutta yllätyksekseni ei kieltänyt koko hankintaa, vaan sanoi, että hyvinhän tuohon isompi allas menisi! 8O :D
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Meillä osallistuu mies hoitoon sen verran, että kantaa vettä jos pyydän. Ólisihan se kiva, jos olisi muutenkin innostunut, mutta ei. Nyt on lähinnä kurkkuaan myöten täynnä, kun istuskelen kaiket päivät koneella suunittelemassa uutta akvaariota...
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
SonjaSelena
Member
Member
Viestit: 428
Liittynyt: 23:42, 21.10.2004
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Kyllä tämä meillä periaatteessa on miun harrastus, tosin ilman tuota miestä pitäisin varmaan edelleen sitä säälittävää viiskytlitraista purkkiani, nuo 240- ja 560-litraiset on miehen kustantamia((ja yllyttämiä)), samoin kuin kaikki Saksasta tilatut suodattimet ja uudet lasit muutamiin pikkupurkkeihin ja muut ihanat jutut. Minä kannan vastuun ruuista ja akvaarioitten sisustuksista ja muista tällaisista, mutta apua saa aina halutessaan mihin ikuna tarvitsee. Kaikista hankinnoista keskustellaan yhdessä ja tuolta löytyy kyllä sellaisiakin kaloja, joita tuo mies on tuonne halunnut.

Nautin siis suunnattomasti. :D Saan aivan vapaat kädet hommaan, saan mitä ikuna oikeasti haluan ja silti ei tarvitse tehdä yksin, kyllä tämä sellaista mukavaa yhdessäpuuhailua on.
Yrittäkää ymmärtää yli-innokkuutta, jotkut meistä elävät hukattuja vuosiaan.
Minni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 19:47, 21.10.2004

Viesti Kirjoittaja Minni »

Fakkenoo kirjoitti:Nyt on lähinnä kurkkuaan myöten täynnä, kun istuskelen kaiket päivät koneella suunittelemassa uutta akvaariota...
Meillä myös näin :) "Aina siellä tietokoneella" on tuttu lause... Akvaarioharrastus on ihan mun oma harrastus. Nyt, kolmen altaan omistajana, lisäakvaarioiden hankinta on kieltolistalla. Yritykseni herättää keskustelua uusista valaisimista (elohopeat tai monimetallit) loppui tiukkaan "käskyyn" lopettaa jo se höpötys. Varsinkin altaiden paikkojen vaihdoista/siirroista kieltäytyy täysin. Nyt olis ohjelmassa 450 litraisen siirtäminen toiseen huoneeseen nykyiseltä paikaltaan, jossa aurinko valaisee sitä liikaa. Olenkin hommannut pari ystäväpariskuntaa auttamaan, katsotaan nyt kehtaako sohvalta katsoa muiden aherrusta :mrgreen:
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Meille tulee ensi viikolla 318l entisen 128l lisäksi. Kun kerroin, että äitini serkulla on 150 allasta, niin tuumasi että; " Älä ota tavotteeks! " :mrgreen:
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
kendau
Senior Member
Senior Member
Viestit: 838
Liittynyt: 11:34, 12.02.2003
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja kendau »

Meillä nuo altaat on täysin minun harrastustani. Ukkoa ei hirveästi kiinnosta. Olen kovasti koettanut saada sitä harrastuksen pariin, mutta huonoin tuloksin. Joskus jos olen sille jostain suuttunut ja se koettaa saada mua leppymään, koettaa se esittää tosi kiinnostunutta akvaarioista. Se kyselee, että mitä sille uudelle kalalle kuuluu ym. säälittävää. Tuntuu tietävän mun heikot kohtani.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Ollaan aivan yhtä hörhöjä altaisen suhteen. Tuo ukko ehkä ailahtelevammin, välillä kiinnostaa enemmän kuin kympillä, välillä ei ollenkaan. Työnjako on selkeä: minä vaihdan vedet, se ruokkii kalat (ja kaikki muutkin asunnon eliömuodot). Minä valitan että joku ei toimi, se korjaa. Minä haluan jonkun uuden jutun, se rakentaa. Se haluaa jonkun uuden jutun, se rakentaa :mrgreen:

Sen verran hörhö-akvaristeja ollaan kummatkin, että AW on selkeä syypää meidän törmäämiseen. itse asiassa tuossa parisen päivää sitten ihmeteltiin keskenämme kuinka monta pariskuntaa liikkuu AW:ssa omilla tai yhteisillä nickeillä...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 637
Liittynyt: 14:59, 01.07.2005
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Meillä akvaariot ovat molempien harrastus. Miehellä on joskus poikamiehenä ollessa ollut 70 litrainen purkki. Muutaman akvaariottoman vuoden jälkeen, ja saatuaan minut vaimokseen 8-), alkoi puhua, josko hommattaisi allas.

No, nyt niitä on sitten hommattu jo neljä... :roll: :mrgreen: Ollaan myös välillä mietitty, että josko tekisi yhdestä altaasta terraarion. Mutta kun tuo allas on taas akvaariona, on terraariohomma jäänyt. Katsotaan, jos kyseinen allas joskus taas tyhjenee, että tulisiko meille sitten kärmes tai joku muu terraarioelukka. [;)] Ja huom! Tuo terraarioidea on ollut minun - minun, joka inhoan käärmeitä, hämähäkkejä ja lähes kaikkea terraariossa pidettävää! :mrgreen: Miehellä on kyllä ollut joskus Iiris-iguaani.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Kaiku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 795
Liittynyt: 13:45, 04.10.2004
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Kyllä tämä mun harrastus on, mutta avo on kuitenkin ihan "suvaitsevainen" akvaarioiden suhteen... On rakentanut akvaarion jalustan ja lampun + auttelee muutenkin tuon tekniikan kanssa. Minä vaihdan vedet, ruokin kalat, lannoitan kasvikset ym., mutta perushoito onnistuu mieheltäkin tarvittaessa. On jopa sitä mieltä, että joskus remontin valmistuttua isompi akvaario näyttäisi olkkarissa hienolta :D

Asiat ovat sikäli mielestäni hyvällä mallilla, että apua saa kun pyytää, mutta saan silti itse päättää mitä purkin kanssa haluan tehdä. Jos tuo nimittäin enemmän innostuisi niin olisin pian vaarassa joutua tekemään kompromisseja akvaarion sisustuksen + asukkaiden suhteen ja sehän taas ei ole millään muotoa kivaa... 8-)
laureliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 15:48, 23.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja laureliini »

Aluksi minä halusin 100litraisen yhteiseen kotiimme.Siitä tietysti piti miehen marmattaa,kun oli niin kalliskin. Kuitenkin n.1,5vuoden kuluttua hän alkoi puuhaamaan omaa akvaariota ja nykyään hänellä on oma 660litrainen. (Piti päästä äijän machoilemaan) ja näyttäähän tuo minun 100litrainen sen rinnalla lähinnä sillipurkilta.
Kuitenkin on ihanaa,kun harrastus on yhteinen ja molemmat tietää mistä puhutaan :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”