Olen saamassa vihdoin sen 300-350l altaan. Kysymyksiä vielä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-Venla92-
Junior Member
Junior Member

Olen saamassa vihdoin sen 300-350l altaan. Kysymyksiä vielä

Viesti Kirjoittaja -Venla92- »

Nyt olemme jo perheen kanssa käyneet tutkimassa muutaman akvaarioliikkeen ja kyselleet hieman hintoja. Hakusessa siis jotain 300-350litrainen allas.

Tarkoitus olisi tehdä reikä seinään, jotta akvaario olisi toiselta puolelta seinän kanssa samalla tasolla ja toiselta puolelta kuin tavallinen akvaario.

Kaloiksi olen suunnitellut:
Lehtikala pariskuntaa
5-6 x Albiinomonninen
5-6 x Kuparimonninen
6 x Katinkultamonni
8-12 x Timanttitetra

Onko kalastossa jotain parannus ehdotusta?
Ulkosuodatin ja sisäsuodatin kanssa tulossa. Voisiko joku kertoa tuon kokoiseen sopivia merkkejä ja malleja? Minkä kokoinen lämmittimen pitäisi olla? Sitten valaisimeen tuplaputket.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Re: Olen saamassa vihdoin sen 300-350l altaan. Kysymyksiä vi

Viesti Kirjoittaja aquasol »

-Venla92- kirjoitti:Ulkosuodatin ja sisäsuodatin kanssa tulossa. Voisiko joku kertoa tuon kokoiseen sopivia merkkejä ja malleja? Minkä kokoinen lämmittimen pitäisi olla? Sitten valaisimeen tuplaputket.
Itse laittaisin Eheimin 2028 proffa 2 sekä jonkin eheimin sisäsuodattimen roskia keräämään. Lämmittimeksi Jäger 200W ja homma toimii :)
JEM
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja JEM »

Monnis- ja tetraparvet voisivat minun mielestäni olla suurempia, ainakin 10 yksilöä/laji.
~ 520 litraa ~
-Venla92-
Junior Member
Junior Member

JEM kirjoitti:Monnis- ja tetraparvet voisivat minun mielestäni olla suurempia, ainakin 10 yksilöä/laji.
Selvä. Kupari & Albiinomonnis laumat ovat nyt näin pieniä, kun nehän ovat samaa lajia, mutta erivärisiä niin nehän perustavat yhdessä tuommoisen ison jengin. Saattaisin ehkä ottaa molempia lajeja vaikka 8, josta tulisi sitten yhteensä 16.

Minkälainen olisi sopiva Timantti lauma tuohon altaaseen. Eli siis kuinka monta naarasta & urosta. Uroksia ei varmaan uskalla ottaa 2 enempää?
PauliinaS
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja PauliinaS »

Jos ymmärsin tuon "seinään reikä" -idean oikein, niin onko teidän akvaariosta tulossa läpinäkyvä? Siis niin, että molemmilta pitkiltä sivuilta voi katsella kaloja, ja "seinän reiän" ansioista näkee akvaarion läpi toiseen huoneeseen? Yleensä kai suositellaan sitä, että akvaarion tausta on jotain tummaa, jotta kalat tuntisivat olonsa turvallisemmiksi!

Ei idea varmaan mahdoton ole, mutta sitten akvaarion keskelle olisi kai hyvä saada valtavat puskat tiheitä, korkeita kasveja ja/tai paljon karahkoja, tms.
-Venla92-
Junior Member
Junior Member

PauliinaS kirjoitti:Jos ymmärsin tuon "seinään reikä" -idean oikein, niin onko teidän akvaariosta tulossa läpinäkyvä? Siis niin, että molemmilta pitkiltä sivuilta voi katsella kaloja, ja "seinän reiän" ansioista näkee akvaarion läpi toiseen huoneeseen? Yleensä kai suositellaan sitä, että akvaarion tausta on jotain tummaa, jotta kalat tuntisivat olonsa turvallisemmiksi!

Ei idea varmaan mahdoton ole, mutta sitten akvaarion keskelle olisi kai hyvä saada valtavat puskat tiheitä, korkeita kasveja ja/tai paljon karahkoja, tms.
Joo juuri noin. Tarkoitus on hankkia keskelle "seinä" eli ihan kannoista, juurakoista ja kasveista rakentaa semmoinen "väliseinä" jonka kalat kuitenkin voivat kiertää.
-Venla92-
Junior Member
Junior Member

Onko muita hyviä merkkejä kuin Eheim suodattimissa.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Inia »

Kannattaa katsella myös myynnissä olevia käytettyjä akvaarioita, sieltä saattaa löytää oikein hienon ja joskus ihan paketinkin edukkaammin kuin akvaarioliikkeestä. Tästä palstalta ainakin löytyy akvaarioita ja myös esim. keltaisesta pörssistä.
-Venla92-
Junior Member
Junior Member

Inia kirjoitti:Kannattaa katsella myös myynnissä olevia käytettyjä akvaarioita, sieltä saattaa löytää oikein hienon ja joskus ihan paketinkin edukkaammin kuin akvaarioliikkeestä. Tästä palstalta ainakin löytyy akvaarioita ja myös esim. keltaisesta pörssistä.
Joo
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”