Hiekka-ongelma

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
korpa82
Junior Member
Junior Member

Hiekka-ongelma

Viesti Kirjoittaja korpa82 »

Oon pessy hiekkapuhallushiekkaa ja nyt sit lisänny sen altaaseen ja veet laskenu altaaseen. Nii nyt sit rupesin tossa katsoon että ku tulee sellaista mustaa pölyä tonne pohjalle ja varsin magneetilla kokeilin, nii sehän on rauta pölyä.
Et osaako kukaan sano et mitä mä nyt tekisin?? Pitääkö mun ruveta ottaan kaikki hiekat vaan pois ja pestä uuvet hiekat tonne??
Siel on yli 20 kiloa tota hiekkaa ja sit toista hiekkaa on 30 kiloa.
Ku kahen erimerkkistä hiekkaa oon ostanu.
Toi on missä tuli tota metallipöylä, on Optiroc:in hiekkaa. Vai onnistuiskohan että magneetilla yrittäisin saaha tuolta pois tota pölyä. Ei sitä suuria määriä oo, mut kuitenki on.
Vai onko siitä haittaa?
Allas on kiekoille tulossa ja 720 litrainen.

t: Jukka

Nyt ku magneetilla oon putsaillu, nii kyllä sitä pölyä tuntuu tulevan sieltä hiekanseasta. Nyt tympyy oikeen kunnolla.
korpa82
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja korpa82 »

Osaako kukaan sanoo et haittaako se metallihile tuolla altaassa? Ku nyt hakkiin luonnosta hiekkaa ja siinä on kans sitä metalli hilettä.

t Jukka
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Kyllähän rautanaulojakin käytetään kasvien lannoitukseen.
96l+38l+20l
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

No nyt muuten selvis mullekin, mitä on tuo musta aines, jota hiekasta nousee (luonnosta haettua)... Ei tuosta ole ainakaan meillä ollut mitään haittaa, ja kuukauden päivät sitä on kohta altaassa ollut. Eipähän tartte rautalannoitteita lisätä, jos tahtoo punaisa kasveja :)
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”