Parhaimmat vesitestit?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

timetu
Junior Member
Junior Member

Parhaimmat vesitestit?

Viesti Kirjoittaja timetu »

Heippa vaan

Olen nyt vuoden aikana kyllästynyt 5 In 1 liusketesteihin ja huomannut että tärkeimmät mitä tarvitsen on KH ja pH testit, minkä merkkisiin/-laisiin kannattaisi satsata.
*Maalla on mukavaa*
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Moi vaan, omasta puolestani voin suositella Tetran tippatestejä. Myös JBL:n pH-testin olen hyväksi todennut (tippatesti).
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Täältä myös pisteet Tetran tippatesteille. JBL:n liuskatestit ainakin antoivat minulle tuloksiksi ihan vääriä arvoja. Tippatestit ovat tunnetusti muutenkin luotettavampia.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Tetran testeille ääni täältäkin, varsinkin nitraattitestin osalta.
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Tetra tai Sera.

Kummatkin hyviä harrastajan testereitä.

Joillakin on kuulemma digitaalisia testilaitteita, pro meininkiä 8O
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

pH-testeistä Tropic Marinin testi on hyvä ja tarkka, ja testipakkaukseen kuuluvat kyvetti ja ruisku laadukkaita. Mittaa alueella 5.8 -8.4, noin 0.2 yksikön välein, ja värit ovat selkeästi erotettavissa toisistaan.
AnniinaH
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnniinaH »

JBL:ää olen käyttänyt ja hyväksi todennut. Kaalliitahan ne olivat mutta kai laatu korvaa sitten hinnan.. Täällä on NO2, gH ja kH. :roll: Mulla on digitaalinen pH mittari (joku tuolla mainitsi) :mrgreen:
Emsku02
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Emsku02 »

JBL:n tippatestit on hyviä ja ennenkaikkea luotettavia, joten annan ääneni niille :)
enää 180L ja 9kk kääpiöpinseripoju Pena <<3
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mulla oli joskus Seran pH ja GH -testit ja ne oli ihan susia. Enpä ole sen jälkeen luottanut tippatesteihin, mutta nyt voisi koittaa jotain toista merkkiä kuin aina sitä Seraa, voisi jopa toimiakin... :?
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Seran nitraattitestillä ei ainakaan tee yhtään mitään...
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jbl:n testit on osottautunu sekä kotikäytössä että myymäläkäytössä toimiviksi. Sähköiset pH-testit tietysti ykkösenä.
Jbl:n testit on myös hinnaltaan sieltä edullisemmasta päästä. Tarkoitan pakkauksen riittoisuutta. Ja täyttöpullot melkeen puoli-ilmaisia.
jimikkon
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

Itselläni Tetran tippatestit ja ne on ollu ihan mainioita.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
Tahmis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tahmis »

Minä ölen käyttänyt tetra tippa testejä ne on ihan hyviä. :P
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Oon kokeillut sekä Seran että Tetran testejä, ei moitteen sijaa... 8O

Oliko joku käyttänyt JBL testejä? Oliko kehuja, sanomista, perustelujen kera kiitooos?
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
akvaariossa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaariossa »

Minäkin annan ääneni Tetran tippatesteille. Melkein kaikki testit mitä minun kaapista löytyy on juuri tuota Tetraa. Erittäin hyvin ovat toimineet :roll: Sitten löytyy JBL´än rautatesti. En kyllä tästäkään tuoteesta löydä moitteita..

Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Käytössä on ollut Seran ja Tetran tippatestit ja itse pidän Tetrasta enemmän.
-Ansku
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

marDH kirjoitti:Oon kokeillut sekä Seran että Tetran testejä, ei moitteen sijaa... 8O
Lienetkö vertaillut niitä.. Tuollakin on siitä asiasta. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=64083

JBL nitraatti oli kovin kitsas tuloksissaan. Pitää muuten ravistaa kuin sekopäinen ja odottaa ylikin sen ajan mitä ohjeessa on. JBL:n testejä ei voi käyttää vähemmin tipoin kuin on ohjeessa koska väri luetaan mittalasin päältä pohjan läpi, siis koko nestepatsaan läpi. Lukutapa on myös käytännössä hankala mielestäni. Tästä on kyllä pari vuotta aikaa ja silloin ne ainakin olivat kalliita testejä. Lieneekö sitten muuttuneet monessakin suhteessa?

Seran nitraatti on käsittääkseni yhtä reagenssilitkua yksinkertaisempi kuin Tetran. Tästä voi juontua sen heikkous.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Mulla ollut Seran testejä ja käytän puolikasannoksia: esim 10 ml vettä ja 6 tippaa jne...5 ml + 3 tippaa...antaa ihan oikeat tulokset...luultavasti :roll:
Näillä olen pelannut ja hyvin on akvaariot "pelittäneet" ja kalanpoikaset kasvaneet.
Viola & eläintarhantynkä
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Jatkanpa tähän perään että onko kellään kokemuksia JBL:n "CO2 TestSet plus pH" -testistä? Kuinka testi käytännössä toimii, ohjeissa kun luki että se on asennettava akvaarion sisäpuolelle 8O
Kokemuksia kaipaisin tästä siis :) Ja jos et tätä testiä suosi niin mitä CO2-testiä pidät parempana?
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Tilasin tuossa joku aika sitten JBL:n pH-testin, jonka asteikko on 6-7,6 ja tykkään tästä kovasti. Omassa altaassa pH on pahasti pielessä, jos tuolta asteikolta katoaa. Lisäksi tykkään kovasti siitä systeemistä, että puhdasta ja "mittarivettä" voi vertailla sen asteikon kanssa. Kun akvaario on pyörinyt aikansa, mittailuita voi tavallisesti vähentää ja silloin tulee ainakin mulla ennemmin vastaan testin vanhentuminen kun riittoisuus...
Be merrier with a terrier!
111na
Elite Member
Elite Member

Viola kirjoitti:Mulla ollut Seran testejä
Ylipäätään luotettavuudesta voisi saada parempaa kuvaa vertailemalla toisen merkkisiin testeihin.

Auttaa se sellainenkin nitraattitesti, mikä näyttää sitä enemmän oikein, mitä pienempiä lukemia mitataan. Nitraatin kasvaessa johonkin 20-30mg/l, testi onkin jo melkein hälyttävä ~50. Aivan oikeaa kuvaa nitraatin kehityksestä ei sellaisella vain saa.
gerb
Junior Member
Junior Member

Seran testisarja

Viesti Kirjoittaja gerb »

Onko kenelläkään Seran testisarjaa, jossa Ph, Gh, Kh, No² ? Hinta 30e
Millaisia ovat?
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Näistä neuvoista on ainakin mulle ollut helpotusta pään vaivaan koska olen saamassa akvaa kaloineen taustoja löytyy: www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?p=3708356#3708356
(toivottavasti osaan käytää tätä linkki systeemiä oikein...) [:I] Ja olen eritäin huolissani tulevan akvani nitriitti tasoista... Nyt vaan kipin kapin kauppaan ostamaan suodatinta + mittareita...
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Voisiko osaavat laittaa aiheesta äänestyksen? Siitä näkisi selkeästi mitätestejä lähtee itse ostamaan. Kiitoooos....
111na
Elite Member
Elite Member

*Miracle* kirjoitti:Voisiko osaavat laittaa aiheesta äänestyksen? Siitä näkisi selkeästi mitätestejä lähtee itse ostamaan. Kiitoooos....
No sehän ei kerro muuta kuin mitä käytetään eniten, jos sitä vain kysytään. Eikä sekään tuo mitään todellista tietoa, jos kysytään parasta merkkiä, vaikka rajattaisiin vain yhteen vesiarvoon. Toki äänestykset tuottavat myös keskustelua. Mutta itse äänestyksen asettaminen on yleensä hyvin vaikeaa, siis kuinka sen muotoilee ja minkälaiset kysymykset toisivat jotain mielenkiintoista esiin.

Kyllä haku ja keskustelut on se, jolla jotain käsitystä eroista voi saada.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=69492
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=64083
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=48130
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”