Homo-mollit
Valvoja: Moderaattorit
Homo-mollit
Ongelma siis on kahden mustamollin muodostama pari. Toinen on hyvin pienikokoinen ja jo kauan sitten urokseksi havaittu, toinen on ainakin kaksi kertaa isompi ja vasta reilun viikon ajan on ollut havaittavissa eväsiitin. Tähän asti tämä isompi on siis ulkoisesti muistuttanut naarasta ja tämä pienempi koiras on ollut siitä jo kauan kiinnostunut.
Kiinnostus ei ole lopahtanut siihen, että isompi paljasti olevansa myös uros. Nämä ajavat toisiaan takaa, hierovat itseään toisiansa vasten ja käyttäytyvät muutenkin niinkuin yleensä eri sukupuolta olevat synnyttävät keskenään käyttäytyy. Lisäksi nämä erilaiset nuoret syrjivät altaan viimeistä naarasta ajaen sen jatkuvasti kasvien suojaan vihaisesti, jopa kesken ruokailun, jonka jälkeen jatkavat keskenään leikkejään. Aikaisemmin, ennen saman sukupuolen edustajiksi paljastumista, tämä pari syrji jo yhtä koirasta, joka loppujen lopuksi menehtyi, kun ei enää uskaltanut tulla syömään ja oli jatkuvasti takaa-ajettuna. Erottaminen pieneen altaaseenkaan ei enää pelastanut tätä.
Tuon naaraan käytös vaikuttaa nyt uhkaavasti samalta, syö varoen ja makoilee pääasiassa jossakin piiilossa, koska tullessaan esiin saa heti turpaansa.
Mikä tätä paria mahtaa vaivata, kun ajavat muut pois ja viettävät aikaansa vain keskenään? Vai voisiko olla niin, että nämä syrjityt ovat jotenkin jo valmiiksi sairaita ja vahvemmat aistivat sen ja hylkäävät nämä heikoimmat, jotta eivät itse sairastuisi? Vai mitäköhän mahtaa olla meneillään..
Kiinnostus ei ole lopahtanut siihen, että isompi paljasti olevansa myös uros. Nämä ajavat toisiaan takaa, hierovat itseään toisiansa vasten ja käyttäytyvät muutenkin niinkuin yleensä eri sukupuolta olevat synnyttävät keskenään käyttäytyy. Lisäksi nämä erilaiset nuoret syrjivät altaan viimeistä naarasta ajaen sen jatkuvasti kasvien suojaan vihaisesti, jopa kesken ruokailun, jonka jälkeen jatkavat keskenään leikkejään. Aikaisemmin, ennen saman sukupuolen edustajiksi paljastumista, tämä pari syrji jo yhtä koirasta, joka loppujen lopuksi menehtyi, kun ei enää uskaltanut tulla syömään ja oli jatkuvasti takaa-ajettuna. Erottaminen pieneen altaaseenkaan ei enää pelastanut tätä.
Tuon naaraan käytös vaikuttaa nyt uhkaavasti samalta, syö varoen ja makoilee pääasiassa jossakin piiilossa, koska tullessaan esiin saa heti turpaansa.
Mikä tätä paria mahtaa vaivata, kun ajavat muut pois ja viettävät aikaansa vain keskenään? Vai voisiko olla niin, että nämä syrjityt ovat jotenkin jo valmiiksi sairaita ja vahvemmat aistivat sen ja hylkäävät nämä heikoimmat, jotta eivät itse sairastuisi? Vai mitäköhän mahtaa olla meneillään..
-
JukkaV
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tuokin on hiukan niin ja näin... Molleissa on havaittu tuollaista käyttäytymistä aiemminkin.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Jotakin tosiaankin on tullut luettua mollien suolantarpeesta, mutta eipähän tuonne viitsi sitä partamonnin takia laittaa.
Havaitsin, että tuolta kiusatulta mollilta on ikäänkuin väri kulahtanut kyljistä, siitä pyrstön etupuolelta on kalan kyljet vaaleammat. Ei kai tuo nyt ole sitä pelättyä hometta?
Koska en akvaarioon muitten kalojen vuoksi uskalla suolaa laitttaa, olisiko jonkinlainen kylvettäminen suolavedessä hyvä ratkaisu tälle syrjitylle ja mahdollisesti jotenkin sairaalle mollille? Olisi tuommonen vajaa kymmenen litran muoviakvaario, johon sen voisi väliaikaisesti laittaa. Tosin suodatinta ei siihen nyt ole, mutta alkuviikosta onnistuu semmoisen saaminenkin.
Jossei muuta, niin suodatinmatonpalasen päällehän voi laittaa pumpun kiinni.. Vesi ainakin kiertää ja isommat roskat kerääntyy pois.
Edit: Voiko johtua sisäsiittoisuudesta tuommonen erilainen seksuaalinen suuntautuminen sekä muiden syrjiminen? Ei ole minulla syntyneitä nämä, mutta luulen kumminkin, että isä ja äiti ovat olleet samasta poikueesta.
Havaitsin, että tuolta kiusatulta mollilta on ikäänkuin väri kulahtanut kyljistä, siitä pyrstön etupuolelta on kalan kyljet vaaleammat. Ei kai tuo nyt ole sitä pelättyä hometta?
Koska en akvaarioon muitten kalojen vuoksi uskalla suolaa laitttaa, olisiko jonkinlainen kylvettäminen suolavedessä hyvä ratkaisu tälle syrjitylle ja mahdollisesti jotenkin sairaalle mollille? Olisi tuommonen vajaa kymmenen litran muoviakvaario, johon sen voisi väliaikaisesti laittaa. Tosin suodatinta ei siihen nyt ole, mutta alkuviikosta onnistuu semmoisen saaminenkin.
Jossei muuta, niin suodatinmatonpalasen päällehän voi laittaa pumpun kiinni.. Vesi ainakin kiertää ja isommat roskat kerääntyy pois.
Edit: Voiko johtua sisäsiittoisuudesta tuommonen erilainen seksuaalinen suuntautuminen sekä muiden syrjiminen? Ei ole minulla syntyneitä nämä, mutta luulen kumminkin, että isä ja äiti ovat olleet samasta poikueesta.
Juu minulle on sama ketä tai mitä nuo mollit jyystävät, mutta huolestuttaa, miten tuolle syrjitylle yksilölle käy. Ei varmaan ole kauheasti elämänhalua kalalla, joka saa turpaansa joka päivä kahdelta muulta. Pitäisikö hommata useampia molleja vai antaa tuo syrjitty pois ja jättää pojat leikkimään suklaajunaa keskenään?
No eikös se käytös sitten heti vähän muuttunut, kun asian otti esille. Nyt näkyy olevan tuommonen kolmiodraama menossa. Tämä pienempi uros näkyy olevan kaikkiruokainen, josta tämän pojan oma namusetä ei pidä, vaan antaa rakastajattarelle selkään aina kun yllättää nuoren parin yhdessä. Mukavaa seurattavaa noitten touhuilu. Pitäisiköhän mollien sukupuolijakauman olla jossain tietyssä suhteessa? Voisihan sitä hankkia lisää naaraita tai sitten lahjoittaa naaraan pois ja ottaa tilalle muutaman uroksen. Kyllä ne varmaan ukkoparvessakin viihtyy, kun ei näytä olevan väljä mihin sitä eväsiitintä tökitään. Ei myöskään tulisi sitten mitään ylikansoittumisongelmia, vaikka eipähän nuokaan ole vielä poikasia saaneet aikaan. Taitavat olla vielä sen verran nuoria.
Aika hankalia nuo hampparit
. Minulle tuli tuosta mieleen taistelutanssi, kuten taistelukalalla. Syökö ne koiraat sovussa yhdessä vai tuleeko silloin takaa-ajoja? Minulla oli platypojista harmia, kun olivat kaksin. Voisit kokeilla isompaa koirasparvea tai 4 naarasta.
Riippuu onko toista akvaariota mihin saada turvaan nuo "kokeilut". Vaikka luulen, ettei tarvitse. Lisäruokinnaksi voisi kokeilla pakastettuja herneitä, ne eivät niin pilaa vettä ja on helppo poimia parin päivän päästä. Kiehauta herneet tietysti ensin
. Vettä kannattaa vaihtaa heti iso määrä, jos iho-ongelmia tulee: Puhdas vesi on vanhin voitehista.
Riippuu onko toista akvaariota mihin saada turvaan nuo "kokeilut". Vaikka luulen, ettei tarvitse. Lisäruokinnaksi voisi kokeilla pakastettuja herneitä, ne eivät niin pilaa vettä ja on helppo poimia parin päivän päästä. Kiehauta herneet tietysti ensin
kaloja, kotiloita, kissa
Syövät kyllä sovussa, kunnes ruokaa on jäljellä vain ihan vähän ja riehuminen alkaa taas.martipa1 kirjoitti:Aika hankalia nuo hampparit. Minulle tuli tuosta mieleen taistelutanssi, kuten taistelukalalla. Syökö ne koiraat sovussa yhdessä vai tuleeko silloin takaa-ajoja? Minulla oli platypojista harmia, kun olivat kaksin. Voisit kokeilla isompaa koirasparvea tai 4 naarasta.
Riippuu onko toista akvaariota mihin saada turvaan nuo "kokeilut". Vaikka luulen, ettei tarvitse. Lisäruokinnaksi voisi kokeilla pakastettuja herneitä, ne eivät niin pilaa vettä ja on helppo poimia parin päivän päästä. Kiehauta herneet tietysti ensin. Vettä kannattaa vaihtaa heti iso määrä, jos iho-ongelmia tulee: Puhdas vesi on vanhin voitehista.
Täytynee hankkia siis useampia koiraita. Naaraita en taida haluta, koska poikasista lienee vaikea päästä eroon.
Herneitä voisi tosiaankin kokeilla. Täytyypä katsoa, onko niitä vai pitääkö juosta kauppaan..
Vaihdoin puolet vedestä, mutta valkoinen alue kalan kyljessä on ja pysyy.
Minkäslainen toiminto on suolakylpy tällaiselle mollille? Jonkin erilliseen pieneen astiaan vettä ja paljonko suolaa? Sitten kala sinne killumaan miten pitkäksi aikaa?
No nyt tuo neiti kylpee Tunisialaisesta merisuolasta tehdyssä 1% suolavedessä. Katsotaan, miten valkoisten laikkujen käy.
Kuuluuko merisuolan liuettua veteen kattilan pohjalle jäädä rusehtavaa sakkaa? Vai onkohan tuo vähän shittiä suolaa? En tiedä, uskaltaako tuota käyttää ruoanvalmistukseen, mutta meneehän se ainakin kalojen kylvetykseen.
Kuuluuko merisuolan liuettua veteen kattilan pohjalle jäädä rusehtavaa sakkaa? Vai onkohan tuo vähän shittiä suolaa? En tiedä, uskaltaako tuota käyttää ruoanvalmistukseen, mutta meneehän se ainakin kalojen kylvetykseen.
Nyt näyttäisi tuo liikkuvan vähän aktiivisemmin, mutta välillä pysyy paikallaan ja heiluu edestakaisin.
Suolavedessä näkyi käyttäytyvän ehkä hivenen paremmin.
En kuitenkaan viitsi koko akvaa suolata, eli mitäs tälle kaverille tekisi?
Huomasin myös, että ruokailussa iso-homo ajaa tämän naaraan aina pois ja tämä jää ilman ruokaa. Mahtaisikohan olla ruuan puutetta? Pitääkö vaikka napata haaviin tai tuohon kelluvaan poikashäkkiin kiusaaja aina ruokailun ajaksi, jotta tämä hiekompi yksilökin saa lounastaa rauhassa?
Suolavedessä näkyi käyttäytyvän ehkä hivenen paremmin.
En kuitenkaan viitsi koko akvaa suolata, eli mitäs tälle kaverille tekisi?
Huomasin myös, että ruokailussa iso-homo ajaa tämän naaraan aina pois ja tämä jää ilman ruokaa. Mahtaisikohan olla ruuan puutetta? Pitääkö vaikka napata haaviin tai tuohon kelluvaan poikashäkkiin kiusaaja aina ruokailun ajaksi, jotta tämä hiekompi yksilökin saa lounastaa rauhassa?
Minä lisään kumpaankin akvaan karkeaa merisuola 1rkl 10L kohti. Mustanmollin valkeat pilkut voivat hävitä sillä.
Suolan liuotan keitettyyn veteen ja minullakin jää jotain ruskeaa mömmöä suolan päälle, mutta laitan sen akvaan.
En minä tiedä onko Partiksille ja Monnisille siitä suolasta haittaa, kyllähän nuo siellä uiskentelee. Pakkohan sitä suolaa on lisätä.
Suolan liuotan keitettyyn veteen ja minullakin jää jotain ruskeaa mömmöä suolan päälle, mutta laitan sen akvaan.
En minä tiedä onko Partiksille ja Monnisille siitä suolasta haittaa, kyllähän nuo siellä uiskentelee. Pakkohan sitä suolaa on lisätä.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
Suolakylvyn seuraksena home on kyllä vähentynyt, mutta kala on yhä hieman apaattinen. Oli jopa touhukas ja innokas, kun tuo isoin molli oli suljettuna kelluvaan poikasaltaaseen, mutta heti kun iso päästettiin vapauteen, ajoi tämän heikomman taas piiloon kasvipusikkoon eikä päästä edes syömään.
Täytynee hankkiutua tuosta isommasta eroon, jos tämä heikompi saisi sitten rauhassa parantua.
Täytynee hankkiutua tuosta isommasta eroon, jos tämä heikompi saisi sitten rauhassa parantua.
-
tapio_kautto
- Starting Member

- Viesti:
Aivan juu, tämäkin juttu on olemassa..
Tällä hetkellä mollit näyttävät voivan hyvin.
Valkoiset läikät ovat kadonneet ja molli on huomattavasti elinvoimaisempi ja menossa mukana.
Tulevat nyt suurimman osan ajasta toimeen keskenään, vaikka isompi koiras välillä tekee kahdelle muulle mollille kiusaa. Pienempi poika köyrii edelleen tuota isompaa koirasta sekä nyt myös tuota naarasta.
Naaras on kuitenkin enemmän kiinnostunut lisääntymispuuhista tummanpunaisen platyn kanssa.
Vaan todella helpottunut olo tuli, kun valkoiset läikät tosiaankin katosivat ja mollin ruokahalu palasi.
Enpä tiedä, olisiko jatkossa ehkä kylvettäminen miedossa suolavedessä vaikka kerran kuussa hyvä molleille?
Tällä hetkellä mollit näyttävät voivan hyvin.
Valkoiset läikät ovat kadonneet ja molli on huomattavasti elinvoimaisempi ja menossa mukana.
Tulevat nyt suurimman osan ajasta toimeen keskenään, vaikka isompi koiras välillä tekee kahdelle muulle mollille kiusaa. Pienempi poika köyrii edelleen tuota isompaa koirasta sekä nyt myös tuota naarasta.
Naaras on kuitenkin enemmän kiinnostunut lisääntymispuuhista tummanpunaisen platyn kanssa.
Vaan todella helpottunut olo tuli, kun valkoiset läikät tosiaankin katosivat ja mollin ruokahalu palasi.
Enpä tiedä, olisiko jatkossa ehkä kylvettäminen miedossa suolavedessä vaikka kerran kuussa hyvä molleille?
Hautajaisiksi meni tämä aamu. Tuo kiusattu naaras löytyi tänään kuolleena pohjalta. Se voi ihan hyvin jo pitkän aikaa, mutta lopetti taas syömisen vähän aikaa sitten. Kuoli ilmeisesti nälkään, sillä oli aivan langanlaiha. Kirjaimellisesti pelkkää luuta ja nahkaa.
Tämän ikävän tapahtuman saattelemana taidan luopua noista kahdesta muustakin mollista. Liian työläitä kaloja, vaikka hienon näköisiä ovatkin.
Tämän ikävän tapahtuman saattelemana taidan luopua noista kahdesta muustakin mollista. Liian työläitä kaloja, vaikka hienon näköisiä ovatkin.
Itselläni on kokemuksia platyn ja miljoonakalan rakastumisesta. Altaassani asui silloin muutama platy ja kaksi miljoonakalaa (joista olin hankkiutumassa eroon). Platyt olivat kaikki naaraita ja miljoonakalat olivat uros ja naaras. Tämä miljoonakala naaras rakastui yhteen platy naaraaseen ja kiehnasi sen perässä koko ajan. Miljoonakala uroksen tämä naaras karhasi aina muualle jos se yritti häiritä tämän kuolausta platyn perässä. Tuolla ne asuvat nykyäänkin, mutta uros kuoli jo vanhaan ikäänsä (reilut 2v). Platy taitaisi olla vaan tyytyväinen jos pääsisi pian eroon jo naaraastakin ^^