Kauhistuttava kalasoppa. Mikä avuksi?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mintel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:09, 30.06.2005
Paikkakunta: Kaarina

Kauhistuttava kalasoppa. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja Mintel »

Eräällä tuttavallani on 180-litrainen akvaario. Allas on normaalia korkeampi ja lyhyempi (alle metri, ehkä noin 80 cm). Vedenlämpö on noin 30 astetta ja joskus kuulemma ylikin (jopa 33!). Suodattimena yksi sisäsuodatin, jonka merkkiä tai tehoa en muista. Ph pysyy jatkuvasti erittäin alhaisena (keltaisella), vaikka vettä vaihdetaan säännöllisesti noin kerran tai kaksi viikossa. Kasveja altaassa on varsin vähän. Kalasto on seuraavanlainen:

5 huntupyrstöistä kultakalaa
3 mustatetraa
3 rubiinitetraa
2 purjeplekoa
1 partamonni

Viimeksi, kun näin tämän kyseisen altaan oli sen vesi ihan sameaa. Suodatin näytti pysähtyneen, mutta, kun tarkemmin katsoin niin juuri ja juuri näin sen vähän puhaltavan. Veden pintaa se ei kyllä liikuttanut ollenkaan! Suodattimen kuoren läpikin näkyi, että se oli ihan tukossa. Mainitsin tästä asiasta tuttavalleni niin hän vain nauroi, että noin se nykyään vallan tukkiintuu. Saa kuulemma putsata noin pari kertaa viikossa. Mainitsin myös kalojen yhteensopivuudesta (plekojen tapellessa keskenään), mutta tuttavani totesi vaan, että ei hän niistä mitään ymmärrä ja, että siellä ne nyt vaan elelee. Ei myöskään suostu luopumaan kaloista, vaikka niin ehdotin.
Eli vinkkejä kaivattaisiin... Mitä tehdä, kun "akvaristi" ei piittaa ollenkaan kalojensa hyvinvoinnista? Mielestäni tuo on eläinrääkkäystä. Olen monta kertaa yrittänyt tuttavalleni sanoa, että korjaisi tilanteen, mutta tuntuu vain loukkaantuvan siitä. Ottaa aina lisää kaloja tilalle, kun joku niistä kuolee. Tietää myös ihan tarkkaan miten isoksi plekot (ja kultakalat) voi kasvaa, mutta otti silti toisen lisää. Minulle nauretaan ja pilkataan, kun olen huolestunut kalojen hyvinvoinnista. Sanovat vaan, että jokainen saa tehdä kaloilleen mitä haluaa. Kyllähän se eläinsuojelulaki kalojakin koskee! Mikä siis avuksi? Minkälainen "kauhutarina" minun pitää tuttavalleni kertoa, että hän ymmärtää tilanteen kauheuden? Voitte myös kertoa korjausehdotuksia kalastotilanteeseen.
tetranen_
Member
Member
Viestit: 260
Liittynyt: 14:05, 29.12.2005
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tetranen_ »

No ensinnäkin kultakalat ja purjeplekot pois! [}:)] Miten vedenlämpö voi olla noin korkea? :o Kansilasit voisi ottaa pois, näin vesi viilenisi. Sisäsuodatin kuulostaa liian pienitehoiselta. Kasveja kannattaa hankkia lisää, ja paljon.

Äidillanikin on "kauhu-akvaario", minä en sille saa tehdä mitään... Jokseenkin samanlainen tilanne kuin sinulla. Hän vain nauraa, ja hermostuu jos yritän auttaa. :|
llFiSull
Member
Member
Viestit: 396
Liittynyt: 10:07, 15.06.2005
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Tohon ei voi kyllä sanoa kuin että kauheata! Ja vielä 5 KULTAKALAA??!! HUH HUH.. Mä näen punaista. [}:)]

Ehkä voisit yrittää vilauttaa tuttavallesi netistä akvaarioita koskevia eläinmääräyksiä.. Jos ehkä sitten tajuaisi.. (edes vähän.. :| )

http://www.akvaariopalsta.net/keskustel ... 075ced7923
tuolta voisit kahtella.. Lykkyä!! [;)]
Mintel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:09, 30.06.2005
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Mintel »

Allas sijaitsee takkahuoneessa, jossa on lattialämmitys. Takkaa käytetään varsin usein ja kerralla lämmitetään aika reilusti eli kyllä siinä sivussa sitten akvaarion vesikin lämpiää. Taitaapi olla altaassa tosiaan kansilasitkin päällä. Tarvii ensi kerralla sanoa, että jos nyt vois edes ne ottaa pois ja helpottaa sillä vähän kalaparkojen olotilaa. Koitanpa myös ehdottaa, jos suostuisi hankkimaan altaaseen vaikka toisen tehokkaamman suodattimen.
Tosi hankala tilanne, kun tämä kyseinen henkilö ei itse ymmärrä tilanteen vakavuutta, vaikka hänellä on ollut akvaario jo yli kymmenen vuotta! Paha ongelma on siis se, että miten saan hänet uskomaan, että tilanteen on tosiaankin muututtava.
317 L, 250 L, 63 L, 52 L, harmaa keskikokoinen villakoira ja kaksi kiinanharjakoiraa (powder puff)
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

Kuinkahan läheinen ystävä kyseessä? Siis jos eteen läväyttää kirjallisena eläisuojelulain pykäliä akvaariokalojen hoidosta ja lisäksi kaikkien noiden kalojen vaatimukset, onko välirikko ainoa vaihtoehto vai ymmärtääkö ko. henkilö että apua tarjoat?


Nää on vaikeita asioita. :|
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Et tee mitään. Jos ystäväsi ei ymmärrä ystävällisistä huolestuneisuuden ilmaisuista että altaassa ei ole kaikki ok niin anna olla, tuskin sitä kannattaa ystävää menettää jonkun akvaarion takia. Kamalaa kalojen puolesta mutta jotkut ihmiset eivät halua akvaariolleen muuta kuin sisustuselementti-statuksen eivätkä ajattele kaloja elävinä eläiminä ja perheen lemmikkeinä. Kaikkia kun ei voi käännyttää.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

Adrianna kirjoitti:Et tee mitään. Jos ystäväsi ei ymmärrä ystävällisistä huolestuneisuuden ilmaisuista että altaassa ei ole kaikki ok niin anna olla, tuskin sitä kannattaa ystävää menettää jonkun akvaarion takia.
Totta tuokin. Etenkin kun ajattelisin asiaa vaikkapa omalta kannalta; rakentavaan ja asialliseen kritiikkiin on paljon helpompaa suhtautua objektiivisesti jos sen ilmaisee joku vieras tai puolituttu.

Ystävien kesken pelissä on aina sen verran tunnetta mukana, että juttu saattaa paisua ihan käsittämättömiin mittoihin. :|
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

täällä samantyylinen tilanne.
Sanoin miljoona kertaa että noi kalat ei sovi kasvaan altaassa ja noi tappelee ja tappaa vielä toisensa.Ei uskonut,ylläri.

Mutta nyt uskoo kun itse näki miten kävi kun 54l altaassa sinirihma tappoi palettikalan ja kolmeks viikkoo ajoi toisen sinirihman ruukkuun ja se melkein siellä kuoli, kun yritti kattoa onko sinirihma reppana hengissä ottamalla kasvin ruukun edestä pois niin tää toinen hyökkäsi samantien sen kumppuun ja vei paloja kyljestä mukana.

Nyt se pikku allas lähtee niiltä ja kalasto vaihtuu yhteen sopiviksi lajeiksi ja neuvoja kysellään paljon.

Joten paras tapa on valistaa tilanteesta ja vaikka netistä tulostaa kalojen luonteet,yhteen sopivuudet ja muut vaatimukset ja jättää kyläreissulla pöydälle jonka jälkeen antaa olla ja kärsiä pahaa omaatuntoa kun kalat alkaa tippumaan ja voimaan huonosti. Jos sen jälkeen neuvoja tulee pyytään neuvot mielelläsi koska tuttavasi on ehkä tajunnut olleensakkain väärässä.

Niinhän se on että liian usein opitaan kantapään kautta tai ei sitten ollenkaa... :( Omaa välinpitämättömyyttä on niin hyvä paistatella itse sitä tajuamatta.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Mintel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:09, 30.06.2005
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Mintel »

Kyseessä on mun siskopuoli eli välirikkoa en todellakaan halua. Voipi olla sitten, että paras vaihtoehto on vaan odotella, että tapahtuu vaikka jotain sellasta mistä olen häntä jo etukäteen varoitellut. Jospa asia sitten menisi kantapään kautta perille ja hän hoksaisi, etten ehkä ihan turhasta olekaan pulissu.
Pitää varmaan vaan ajatella, että ensimmäinen edistysaskel on saavutettu, kun siskoni on sentään huomannut, että tämä akvaario on tosi kovatöinen. Eikä se siitä kyllä helpommaksi muutu, kun kalat vaan kasvaa ja sottaavat sitten entistäkin enemmän.
Eipä ole tämä allas toimiva edes sisustuselementtinä... Enpä nimittäin usko, että edes sellainen ihminen, joka ei ymmärrä kalojen yhteensopivuudesta, voisi pitää tätä sameavetistä pyttyä kauniina. Itselleni ainakin tulee vain paha mieli, kun sitä katselee.
317 L, 250 L, 63 L, 52 L, harmaa keskikokoinen villakoira ja kaksi kiinanharjakoiraa (powder puff)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Mintel, piti vielä mainita että samassa veneessä ollaan (ainakin oltu), mulla ongelmana äiti. Haukkui minut ja tyhmät suositukseni lyttyyn kun tyrmäsin rouvan idean ottaa 3 blood parrot -ahventa 50-litraiseen 8O . Parroteista tulee siis muhkeita, tosi ison ukon nyrkkiäkin suurempia möhkäleitä. Nykyään päästiin yhteisymmärrykseen ja äitikin huomasi että pieni on kaunista, 70l tuulitunnelissa suosikkikaloja ovat pikkuriikkiset rasborat ja kaikki erilaiset ravut (harjarapu, japonicat, red cherryt ja punanenät). Ehkä suurin syy siihen että pikkuloota muuttui kivaksi altaaksi toisen silmissä oli erilaiset kasvit osa niistä vaikeitakin, jotaka alkoivat kukoistaa altaassa ihan ilman mitään kamalaa vaivaa, hyvä lannoitus, hiilarelevitin ja valo vain apunaan. Joskus se on pienestä kii... 8-)

Kasveista mahtavan iso kiitos Valmontille, näin ohimennen.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Adrianna kirjoitti: Kasveista mahtavan iso kiitos Valmontille, näin ohimennen.
Haa.. eipä kestä. Kyllähän noita tuol taasen rehottaa lisää jos vaa on tarvista =)
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Lousgu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 12:07, 27.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

täällä myös

Viesti Kirjoittaja Lousgu »

Terve!
Olen hiukan samanlaisessa tilanteessa erään tuttavan kanssa, jolla on 200l allas, jossa asuu seeprakirjoahvenia(?), perhoskirjoahvenia ja palettikaloja sekä jotain monnisia(en tunnistanut lajia). Kasveina tiikerivallisneriaa, joka on täynnä tupsulevää, niinkuin altaan takalasikin. Pohjalla on soraa, jossa ei ollut minkäänlaista lannoitusta, mutta jonne hän kuitenkin laittoi ravinnepalloja, kun niitä hänelle toin. Vesiarvoja hän ei omien sanojensa mukaan ollut koskaan mitannut, mutta vaihtaa vettä kuitenkin silloin tällöin. Altaan tekniikka on ihan ok.

Tuttava on melko yhteistyökykyinen ja myös jokseenkin kiinnostunut kuuntelemaan asiaani, siis nyt. Aluksi yritin oikein varovasti ja harkiten kysellä akvaariosta, sen hoidosta ja kaloista, samalla kun kerroin omistani. Hän itsekin myönsi, että akva on vähän työläs ja että kasvit näyttävät vähän kituvilta ja leväisiltä. Siitä sitten ryhdyimme yhdessä pohtimaan mikä avuksi ja mistä asia voisi johtua. Pääsimme siis tilanteeseen, jossa minun oli mahdollista kertoa kalojen ja kasvien yksityiskohtaisemmista tarpeista ja yhteensopivuudesta niin, että en ollut lainkaan hyökkäävä. Tarjosin myös apuani akvaarion "mullistukseen" ja tämän hän otti ilomielin vastaan. Että saa nyt nähdä miten tässä käy, mutta suunta on ainakin kohti kalojen ja kasvien hyvinvointia.
Edetään pikkuhiljaa ja vaivihkaa, tuntuu toimivan paremmin kuin sellainen pelotteleva uhkailu tai kertakaikkinen lyttyyn haukkuminen.

Ja olisin myös iloinen edellä mainitun altaan kuntoon laittamiseen liittyvistä ohjeista, eli mitkä kalat voi jäädä, mitä kasveja lisäksi jne.
:)
Kun väittelee idiootin kanssa, kannattaa varmistaa, että hän ei tee samoin.
Mintel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:09, 30.06.2005
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Mintel »

Olen välillä kokeillut myös tuollaista Lousgun mainitsemaa varovaisempaa lähestymistapaa. Eli olen kertonut omista altaistani ja tämä siskoni on jopa ihan kuunnellutkin minua ja kehunut, että on hienot altaat. Välillä olen jo luullut, että jotain menee perille, mutta sitten ei kuitenkaan. Aika turhauttavaa sellainen, mutta ainakin olen yrittänyt.
On se kummallista, että miksi pitää ottaa akvaario, jos ei ole kiinnostunut sen oikeanlaisesta hoidosta ja kalojen hyvinvoinnista. Tuntuu, että niin kovin usein akvaariota ajatellaan vaan akvaariona ja sisustuselementtinä eikä ajatella ollenkaan, että kalat (ym. akvaarioasukit) ovat eläviä eläimiä, jotka tarvitsevat tietynlaista hoitoa ja elinympäristöä. Loppujen lopuksi siitä ei tule kuin itselle ylimääräistä harmia, jos ottaa vääränlaisia kaloja vääränlaiseen altaaseen ja vääränlaisiin oloihin... Kunpa kaikki ymmärtäisivät tämän!
317 L, 250 L, 63 L, 52 L, harmaa keskikokoinen villakoira ja kaksi kiinanharjakoiraa (powder puff)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”