Best Friend -hiutaleet

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Pulipuli
Member
Member

Best Friend -hiutaleet

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Onko tavallisista marketeista saatavat Best Friend -hiutaleet hyviä? Ajavatko saman asian kuin akvaariokaupan hiutaleet? Siis menevätkö ne hyvänä lisäravintona pakasteötököiden, pellettien ja pohjatabujen kanssa?
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Ei ole hyvä laatuista ruokaa.
Minulla kuormitti hirveästi vettä ja ihmettelin mikä on ja akvaariokauppias sanoi että ne ovat tehty halvimmista raaka-aineita eivätkä ne kuulemma vastaa kalan tarpeita.
Pulipuli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Ahaa, siis uusien hiutaleiden osto edessä..
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Olen käyttänyt noita Best Friend pohjatabletteja: vesi on niitä käytettäessä täynnä pieniä hituja ja samennusta. Nyt kun en ole kuukauteen niitä käyttänyt, vesi on pysynyt kirkkaana. Seran Vipachipsi on nyt ollut pohjaruoka, akvaario on kaunis ja kirkas...sen siitä saa kun pari €:ä yrittää säästää...enää en noita pohjatabuja osta. Hiutaleita samalta valmistajalta en ole koskaan käyttänyt. Olen käyttänyt Tetran ja Seran hiutaleita, eivät pilaa vettä. [;)]
Viola & eläintarhantynkä
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Mä olen tota best friendiä käyttäny tuolla barbi akvaariossa missä ei mikään murunen jää killumaan veteen vaan joka ikinen hiutale kyllä syödään.
Siellä se toimii ihan hyvin jos niitä antaa vaan kerran korkeintaan kaksi viikossa (toisin sanoen jos muut hiutaleet ovat ihan lopussa).

Mutta sitten taas ne BF:n pohjatabletit... niistä ei ole mihinkään. Monniset eivät edes viitsi maistaa niitä, eivätkä kyllä borneonimunuoliaisetkaan. Partamonnit saattavat ahneuksissaan niitä mutustella mutta siihen se sitten jääkin.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mulla kyllä kalat syövät innolla tuota BFpohjatabua mutta ongelma on todella ne hituset mitä siitä veteen jää. Ei ole hintansa väärti. :roll:
Viola & eläintarhantynkä
kalakaveri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kalakaveri »

Ai en tiennytkään, että best friedit ovat tavllisesta merketista! :o Sain ne kaveriltani joka lopetti akvaarioharrastuksen. Taitaa tulla ruuan vaihto...
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä ne BF:t voi kaloille syöttää, mutta kuten sanottu "höttöönnyttää" vettä elikkä niitä kaytettäessä kristallinkirkas vesi on vain haave... [:I]
Viola & eläintarhantynkä
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Viola kirjoitti:Kyllä ne BF:t voi kaloille syöttää, mutta kuten sanottu "höttöönnyttää" vettä elikkä niitä kaytettäessä kristallinkirkas vesi on vain haave... [:I]
Ellei sitten satu omistamaan todella hyvät suodattimet... ja todella monta sellaista :mrgreen:
rottinkiwailer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rottinkiwailer »

Itsellä on juuri käytössä BF:n hiutaleruokaa ja pohjatabletteja.. Hiutaleet maistuvat vaihtelevasti, mutta kertyvät aikalailla suodattimeen, jos antaa hiemankin liikaa hiutaleita. Pohjatabletit maistuvat kyllä pohjakaloille, mutta liukenevat tosi nopeasti ja sellaista pikku höyttyrää on koko akva täynnä, mutta rubiinitetrat huolehtivat ne omiin suihinsa.. :D Mutta BF:n ruoan lisäksi annan toki Tetran ruokia, jottei ole yksipuolista ruokaa. :mrgreen:
Aina on joku joka valittaa...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Suosittelen hylkäämään ne BF- ruoat sinne markettien hyllylle aivan samoin kuin en syöttäisi markettien kuivaruokia kissoilleni tai koirillenikaan. Eläinkauppojen kuivaruoat ovat tutkittua ja laadukasta tavaraa, joskin niissäkin on toki eroja.
Kalanruoista itse olen ehdottomasti ollut tyytyväisin New Life Spectrumin ruokiin ja voin vilpittömästi suositella niitä pääruoaksi kaikille. Laatu maksaa aina, mutta ettehän itsekään syö pelkkiä B- luokan eineksiä... Älkää siis tarjoilko niitä myöskään lemmikeillenne.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Mari kirjoitti:Kalanruoista itse olen ehdottomasti ollut tyytyväisin New Life Spectrumin ruokiin ja voin vilpittömästi suositella niitä pääruoaksi kaikille. Laatu maksaa aina, mutta ettehän itsekään syö pelkkiä B- luokan eineksiä... Älkää siis tarjoilko niitä myöskään lemmikeillenne.
Samaan pusken mainostamaan itselleni ihan uutta hiutaletta: JBL Gala. Paraslaatuisin hiutaleruoka johon olen törmänyt :D !
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Taunus76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Minä syötän silloin tällöin BF pohjatabuja, mutta tosiaan akva on sitten täynnä "pölyä". Ostin myös JBL Gala ja Krill purkit ja on mielestäni tosi hyviä :o
Kissanruoat ostan kyllä Marketista. Kyllä Latzit ja Whiskasit ihan hyviä on.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
tappajatäti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Taunus76 kirjoitti: Kyllä Latzit ja Whiskasit ihan hyviä on.
Tähän on pakko kommentoida, että niin minäkin ennen luulin. Nyt meillä on toinen kissoista ilmeisesti allerginen jollekin lisäaineelle, joten yrjöää ihan satavarmasti aina jos saa markettiruokaa, paremman seassa tai muodossa missä hyvänsä. Pakko se on uskoa, että on laatueroja.

Sen olen myös huomannut, että kissat kakkivat vähemmän, kuivempaa ja vähemmän pahanhajuista tavaraa, kun ovat ns. paremmilla sapuskoilla. Eli ilmeisesti vähän sama juttu sekä kalojen että kissojen eväissä: jos lopulta itse sekä siivoaa jäljet että ostaa ruuat, valinta on melko helppo.
Taunus76
Member
Member

Se on vaan kun erikoisliikkeissä niin paljon kalliimpaa. Meidän kissat saa välillä erikoisliikkeiden ruokaa. Kyllähän niitä koko ajan syöttäisi jos vaan olisi rahaa. Eihän nuo ole kuolleet Markettien ruokaan.
Kesää odotellessa
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Parhaitenhan noita kissan & koiranruokia voi vertailla kun ottaa ruokakassit kauniisiin käsiin ja lukee tuoteselosteet. Markettiruoat alkaa yleensä sanoilla "tuoretta lihaa" tai "vehnää". Tuoretta lihaa voi olla vaikka 50% kun se kuivattuna onkin alle 10% ruoasta ja jos vehnää haluaa syöttää niin kyllä ranskanleipä tulee halvemmaksi. Kissanruokiin on voinu myös suihkuttaa rasvaa valmiiden papanoiden päälle, jotta taattaisiin kissan kiinnostus ruokaan. Kuka sitä ei roskaruokaa rakastaisi :)!

Itse en söisi tai eläimilleni syöttäisi ruokaa joka sisältää lähinnä vehnää tai vaikkapa mystistä "hehkutusjäännöstä".
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
rottinkiwailer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rottinkiwailer »

Olen päättänyt että en enää osta marketista kalojen ruokia, kun sotkevat niin paljon ja osa kaloista hieman karttaa ruokaa. Mutta onneksi on noita Tetran ruokia hyllyssä niin hyvä alkaa syöttämään niitä kun BF:n tuotteet loppuu.
Aina on joku joka valittaa...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Taunus76 kirjoitti:Se on vaan kun erikoisliikkeissä niin paljon kalliimpaa. Meidän kissat saa välillä erikoisliikkeiden ruokaa. Kyllähän niitä koko ajan syöttäisi jos vaan olisi rahaa. Eihän nuo ole kuolleet Markettien ruokaan.
Kuten sanottu, laatu maksaa. Ei ne kissat välttämättä niihin marketin ruokiin kuole, mutta virtsakiviä on odotettavissa ja muitakin epämiellyttäviä sivuvaikutuksia.
Mikäli säästää haluaa, suosittelen tekemään niin, että ostaa kuivaruoat eläinkaupasta ja märkäsapuskat marketista.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Mikäli säästää haluaa, suosittelen tekemään niin, että ostaa kuivaruoat eläinkaupasta ja märkäsapuskat marketista.
Juuri näin meillä tehdään. Eläinlääkärikin totesi, että niiden eläinkaupan ja marketin purkkiruokien välillä ei ole niin suurta eroa kun kuivamuonissa.

Mä en enää halua todellakaan riskeerata noiden virtsakivien kanssa, meidän hauva kun on nyt sitten loppuelämänsä ruokavaliolla niiden takia ja edellinen kissanikin niistä myös kärsi.
Taunus76
Member
Member

Mitä kuivaruokaa suosittelisitte kissoilleni? Ja mistä liikkeistä sitä saa? Ovat sisäkissoja, eivät käy ulkona.
Kesää odotellessa
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Minä olen ostanut Nutron kuivamuonia sekä Royal caninin Fit 32 kuivamuonaa. Molemmat toimineet meillä hyvin.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Mari kirjoitti:
Taunus76 kirjoitti:Se on vaan kun erikoisliikkeissä niin paljon kalliimpaa. Meidän kissat saa välillä erikoisliikkeiden ruokaa. Kyllähän niitä koko ajan syöttäisi jos vaan olisi rahaa. Eihän nuo ole kuolleet Markettien ruokaan.
Kuten sanottu, laatu maksaa. Ei ne kissat välttämättä niihin marketin ruokiin kuole, mutta virtsakiviä on odotettavissa ja muitakin epämiellyttäviä sivuvaikutuksia.

Meillä syötetään pääasiassa kissoille raakaa lihaa ja kalaa ja jotakin eläinkaupan nappulaa lisänä.

Koirat ovat barffanneet jo vuosia ja täytyy myöntää että paskaa ja kaasua tulee huomattavasti vähemmän, kun ruokavalio ei ole jotakin jauhomössöä.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Mari kirjoitti:
Jaa... mä "tapoin" ekan kissani väärään ruokavalioon - kissa söi melkein pelkästään silakkaa ja markettipa*kaa. Maksa sanoi poks. Myös kotikissoilla yleiset munuaisongelmat liittyvät ruokavalioon, ja nekin voivat viedä hautaan.

Ruokavalio-ongelmissa on sama juttu kuin ihmisellä, ne eivät ilmaannu heti, vaan yleensä vasta kypsemmällä iällä. Ei esim. yhden viikon yletön makkaransyönti vielä aiheuta sydänkohtausta, mutta jos sama jatkuu vuosia, ongelmia on aika mahdoton välttää. Omalla kissallani eka maksatulehdus oli noin 10-vuotiaana, mutta siitä se "alamäki" lähti, eikä elukalla tainnut kovin terve vanhuus olla.
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Adrianna kirjoitti:Itse en söisi tai eläimilleni syöttäisi ruokaa joka sisältää lähinnä vehnää tai vaikkapa mystistä "hehkutusjäännöstä".
Ei se hehkutusjäännös niin mystistä ole [;)]

Mikä ihmeen hehkutusjäännös?

Yanna
Kovu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kovu »

Olen noita Best Friendin ruokia raahannut kaupasta aina kun on silmään iskeneet. Tubifex-kuutiot ovat ainoa kehuttava asia, tosin en muiden valmistajien kuutioita ole sitten käyttänytkään. Kalat tulevat surulliksi (=värittömiksi) hiutaleruuasta ja pohjatabletit sotkevat kamalasti :(
Pitäisi vain jostain taikoa rahat uusiin Tetran pojatabletteihin, hiutaleruokaan sekä "krillinamiin".
Etsin Vaasa-Seinäjoki akselilta täplämonnisia, katinkultamonneja, marmoritapparakaloja sekä sinineontetroja. Myös kasvit toivottuja. YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”