Katkaravuista!
Valvoja: Moderaattorit
Katkaravuista!
Tässä kaverin puolesta kyselen katkaravuista.
Eli hän on laittamassa sellaista pientä noin 20 litran allasta kasveille. Sinne on siis tulossa kunnon viidakko! Nyt hän on innostunut ajatuksesta ottaa sinne myös katkarapuja. Eli voiko näin pieneen altaaseen ottaa edes? Muistelen kuulleeni, että voisi jopa 10 litraseen ottaa.
Mitä katkarapuja suosittelisitte ja kuinka monta?
Eli hän on laittamassa sellaista pientä noin 20 litran allasta kasveille. Sinne on siis tulossa kunnon viidakko! Nyt hän on innostunut ajatuksesta ottaa sinne myös katkarapuja. Eli voiko näin pieneen altaaseen ottaa edes? Muistelen kuulleeni, että voisi jopa 10 litraseen ottaa.
Mitä katkarapuja suosittelisitte ja kuinka monta?
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kyllä kaikkein pienimmät katkaravut mahtuvat jopa allekin 10-litraiseen, mutta hoito on näissä minialtaissa melkoisen vaativaa. Tuohon 20-litraiseen en ottaisi kuin yhtä rapulajia, kun se kuitenkin pian lisääntyy yli äyräiden.
Red cherry- tai crystal red-rapu voisi olla mukavan näyttävä vihreiden kasvien keskellä. Niitä voisi aluksi ottaa neljä tai viisi ja myydä sitten pois sitä mukaa kun lisääntyvät liikaa.

Red cherry- tai crystal red-rapu voisi olla mukavan näyttävä vihreiden kasvien keskellä. Niitä voisi aluksi ottaa neljä tai viisi ja myydä sitten pois sitä mukaa kun lisääntyvät liikaa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ehdottaisin katkarapu-kasvialtaaksi ns. "low-tech" allasta. Tällaiseen altaaseen ei tarvitse satsata kovin paljoa rahaa, hoito on helppoa ja katkaravutkin näyttävät paremmilta ko. altaissa viihtyvien kasvien joukossa. Ei kannata kuitenkaan ottaa pienintä mahdollista allasta, sillä kuten edellä on jo mainittu, pienessä altaassa vesiarvojen pitäminen tasaisina on hankalaa. Esim. 30x30x30 cm kokoinen kuutio vetää jo 27 litraa vettä.
Alkuun yksi kuva eräästä (lähes) low-tech ratkaisusta.
Ideana on siis luoda allas, johon tarvitsee laittaa mahdollisimman vähän tekniikkaa ja päästä hoidollisesti mahdollisimman helpolla. Suodatuksen saa edullisimmin hoidettua ilmapumpulla toimivalla vaahtomuovisuodattimella. Valaisimeksi riittää esim. Livalin pöytävalaisimista tutuiksi tulleilla pienoisloisteputkilla.
Lämmitintä ei tarvitse. Kasvit valitaan sen mukaan, että ne viihtyvät vähäisessä valaistuksessa - esimerkiksi keihäslehdet, sammalet ja jaavansaniainen ovat tällaisia.
Kiinnittämällä kasvit kiviin ja uppopuun kappaleisiin saadaan sommiteltua hillityn tyylikäs kokonaisuus. Pohjalle voidaan laittaa ihan tavallista hiekkapuhallushiekkaa tai sitä paljon puhuttua Kivikoplan mustaa saumaushiekkaa, joka käsittääkseni vastaa karkeudeltaan hiekkapuhallushiekkaa. Hiilidioksidia ei tuon kokoiseen akvaarioon kannata lisätä, sillä katkaravut eivät pidä siitä ja nuo kasvitkin kasvavat kohtuullisen hyvin ilman.
Tummia kasveja ja muita sisustusmateriaaleja vasten pienet katkaravutkin näyttävät paremmilta
Erityisen hyvin tuollaiseen tummasävyiseen altaaseen sopisivat Neocaridina zhangjiajiensis "white pearl" ja Caridina serrata "crystal red" -katkaravut.
Alkuun yksi kuva eräästä (lähes) low-tech ratkaisusta.
Ideana on siis luoda allas, johon tarvitsee laittaa mahdollisimman vähän tekniikkaa ja päästä hoidollisesti mahdollisimman helpolla. Suodatuksen saa edullisimmin hoidettua ilmapumpulla toimivalla vaahtomuovisuodattimella. Valaisimeksi riittää esim. Livalin pöytävalaisimista tutuiksi tulleilla pienoisloisteputkilla.
Lämmitintä ei tarvitse. Kasvit valitaan sen mukaan, että ne viihtyvät vähäisessä valaistuksessa - esimerkiksi keihäslehdet, sammalet ja jaavansaniainen ovat tällaisia.
Kiinnittämällä kasvit kiviin ja uppopuun kappaleisiin saadaan sommiteltua hillityn tyylikäs kokonaisuus. Pohjalle voidaan laittaa ihan tavallista hiekkapuhallushiekkaa tai sitä paljon puhuttua Kivikoplan mustaa saumaushiekkaa, joka käsittääkseni vastaa karkeudeltaan hiekkapuhallushiekkaa. Hiilidioksidia ei tuon kokoiseen akvaarioon kannata lisätä, sillä katkaravut eivät pidä siitä ja nuo kasvitkin kasvavat kohtuullisen hyvin ilman.
Tummia kasveja ja muita sisustusmateriaaleja vasten pienet katkaravutkin näyttävät paremmilta
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-Sami-
Kyllä tuonne muutama kymmenen niitä menee, tarkkaa lukua ei voi oikein sanoa, karsia sitten kun tuntuu liian täydeltä.
Hankkia aluksi vaikka 5-10 rapua, niin on vähän lisääntymisvaraa. Mulla on samankokoinen rapuakvaario (41L), ja siellä majailee 10 red cherryä sekä 5 greeniä + poikaset, mutta olen ajatellut kasvattaa parvea vielä bumblebee ravuilla.
Mulla on ainakin heikohkolla valaistuksella pärjännyt loistavasti intianvesitähdikki, ehkä vähän liiankin hyvin.

Mulla on ainakin heikohkolla valaistuksella pärjännyt loistavasti intianvesitähdikki, ehkä vähän liiankin hyvin.

Noniin.Rekisteröidympä tänne nyt itsekkin niin ei senjan tarvitse minun puolesta kirjotella
En oikein tiedä tätä akvaario/kala saanstoa mutta koittakaa ymmärtää tämä: elikkäs montako munaa ne katkaravut nyt sitte munii tai montako niitä rapuja sitte on ku lisääntyy?
Ja mitäs näille katkaravuille pitäis syöttää ja monesti yms?

Reilu 600 litraa läträttävää..
Niitä munia on parisenkymmentä joita mamma hautoo vajaan kukauden pyrstönsä alla. Sen huomaa sitten... se on se selvästi näkyvä rypäs jota mamma löyhyttelee sukasillaan. Syövät ihan levää ja tavallista ruokaa mitä aikuisetkin.
Aikuisille annan (pelkkä katkis-allas) päivittäin pohjatabletin. Kasviksiakin syövät jos siihen totuttaa. Kuulemma paprikat ja herneet pitää värit kirkkaampina.
Aikuisille annan (pelkkä katkis-allas) päivittäin pohjatabletin. Kasviksiakin syövät jos siihen totuttaa. Kuulemma paprikat ja herneet pitää värit kirkkaampina.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
-
- Advanced Member
- Viesti:
Taas kiroan, etten ollut huolellinen, vaan kirjoittamani pidempi juttu hävisi bittiavaruuteen, kun yritin lähettää senSatu-oulu kirjoitti:Noniin.Rekisteröidympä tänne nyt itsekkin niin ei senjan tarvitse minun puolesta kirjotellaEn oikein tiedä tätä akvaario/kala saanstoa mutta koittakaa ymmärtää tämä: elikkäs montako munaa ne katkaravut nyt sitte munii tai montako niitä rapuja sitte on ku lisääntyy?
Ja mitäs näille katkaravuille pitäis syöttää ja monesti yms?

Lajista riippuen täysikasvuinen naaras tuottaa noin 20-30 poikasta kerrallaan ja nuoremmat naaraat vähemmän.
Jos päätät ottaa aluksi 5-10 katkarapua tuohon altaaseesi, puolikas viherruoka-tabletti riittää joka toinen päivä annettuna. Ylimääräinen ruoka pilaa veden helposti ja viimeistään toisena päivänä syömättä jäänyt ruoka tulee poistaa altaasta. Poistamisen jälkeen voi pitää yhden välipäivän ennenkuin antaa lisää ruokaa. Suosittelen lämpimästi Tetran wafer -tabletteja, sillä ne eivät hajoa veteen, mutta ravut pystyvät syömään niitä.
Kannattaa lukaista läpi Aponogeton -verkkolehteen kirjoittamani juttu katkarapuakvaariosta: Aponogeton 3/05
-Sami-
Sami osas jo selkeyttää ruokintatiheyden eli tarpeen mukaan. Edellisten poikasten kuoriutumisen jälkeen on vissiin noin parin viikon tauko ennenkuin on taas uudet vauvat kyydissä.
Lueksi noit Samin sivui niin saat ihan virallista tietoo.
Mulla on ihan jämä-ruuan hoitelemista varten kierteisiä. Ne popsii loput mikäli satun antamaan ruokaa liian usein.
Lueksi noit Samin sivui niin saat ihan virallista tietoo.
Mulla on ihan jämä-ruuan hoitelemista varten kierteisiä. Ne popsii loput mikäli satun antamaan ruokaa liian usein.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Minulla White Pearl ja Crystal Red -naarailla on munia yleensä parhaimmillaan noin 50, esimerkiksi tässä kuvassa voi laskea näkyvällä sivulla olevan munia noin 24-25 kappaletta, joten niitä on toki ainakin tuplamäärä, sillä munat eivät ole vain yhdessä rivissä pyrstön alla. Kuten jo sanottu, mitä isompi naaras, sitä enemmän munia. Mitä paremmat olot, niin sitä paremmin sitä jälkikasvuakin tulee ja poikaset jäävät varmemmin henkiin. Tuo 20-30 munaa lienee kuitenkin sellainen hyvä arvio perusoloissa.
Omat naaraani vaihtavat kuorensa aika pian poikasten kuoriutumisen jälkeen ja heti kuorenvaihdon jälkeen katkaravut voivat paritella, joten hyvissä oloissa uudet munat voivat olla kannossa melkein heti edellisten kuoriutumisen jälkeen.
Omat naaraani vaihtavat kuorensa aika pian poikasten kuoriutumisen jälkeen ja heti kuorenvaihdon jälkeen katkaravut voivat paritella, joten hyvissä oloissa uudet munat voivat olla kannossa melkein heti edellisten kuoriutumisen jälkeen.
Katkarapujen poikaset ovat myös varsin herkkiä huonoille vesioloille. Mulla on ollut esim. crystal red -katkarapuja lokakuusta asti ja vasta viimeisimmistä poikueista on jäänyt poikasia henkiin, niitäkin ehkä max 10 poikasta. Olivat aluksi n. 12 l astiassa (oli suodattimet ja ilmastus ja muutenkin olin hoitavinani huolellisesti, muttei auttanut) ja helmikuussa sitten pääsivät 45-litraseen, jossa näyttävät voivan paljon paremmin ja hoitokin on helpompaa.
Eli ei ole mitenkään varmaa että jos hankkii katkarapuja, niin kohta niitä on kaikki paikat täynnä...
Ja Sami, oikeassa olet! Crystal redit ja white pearlit näyttää hienoilta mustalla hiekalla
Eli ei ole mitenkään varmaa että jos hankkii katkarapuja, niin kohta niitä on kaikki paikat täynnä...
Ja Sami, oikeassa olet! Crystal redit ja white pearlit näyttää hienoilta mustalla hiekalla

:)
No mites tämän seuraavan kysymyksen muotoilisi että muutkin ymmärtäisi
hmmh.. Jos minulla nyt on niinku 2 erinlaista katkarapu "lajia" samassa akvaariossa niin voiko ne paritella yhdessä vai vaan "omien" kanssa?
Mihis minä niitä sitten pistän? Myyn?
Eihän ne muuten mahdu minnekkään..

-
- Starting Member
Laitanpa minäkin lusikkani soppaan ja esitän kysymyksen tietävämmille.
Akvassani odotellaan iloista perhetapahtumaa, ja yksi kolmesta ravustani kantaa munia pyrstönsä alla. Huomasin asian maanantaina, joten ilmeisesti vielä viikko-pari menee ennen natiasten ilmestymistä?
Rapuni jakavat kuitenkin asuintilansa viiden kiilakyljen kanssa (kyseessä on 60-litrainen purkki), onko siis pelättävissä poikasten joutuminen parempiin suihin? Pitäisikö minun investoida erilliseen raputankkiin (haaveissahan tuo on, toisin sanon isomman altaan osto ja 60-litraisen jättäminen ravuille)? Ongelmana on se, että asun yksiössä vanhassa talossa ja asunnossani on tasan kaksi sähköpistoketta eli uuden tekniikan hankkiminen missään muodossa on etvaksen verran hankalaa. Kestääkö rouva haavimista ja kulttuurishokkia, vai tapahtuuko munille jotain?
Entäs poikasten ruokinta?
Akvassani odotellaan iloista perhetapahtumaa, ja yksi kolmesta ravustani kantaa munia pyrstönsä alla. Huomasin asian maanantaina, joten ilmeisesti vielä viikko-pari menee ennen natiasten ilmestymistä?
Rapuni jakavat kuitenkin asuintilansa viiden kiilakyljen kanssa (kyseessä on 60-litrainen purkki), onko siis pelättävissä poikasten joutuminen parempiin suihin? Pitäisikö minun investoida erilliseen raputankkiin (haaveissahan tuo on, toisin sanon isomman altaan osto ja 60-litraisen jättäminen ravuille)? Ongelmana on se, että asun yksiössä vanhassa talossa ja asunnossani on tasan kaksi sähköpistoketta eli uuden tekniikan hankkiminen missään muodossa on etvaksen verran hankalaa. Kestääkö rouva haavimista ja kulttuurishokkia, vai tapahtuuko munille jotain?
Entäs poikasten ruokinta?
Poikaset joutuvat kyllä 99% varmasti parempiin suihin tuossa altaassa. Itse perustin vastikään ravuille oman altaan ja kun siirsin ravut isommasta omaan altaaseensa, oli muutamalla naaraalla munia pyrstön alla. Nyt rapulassa elelee x määrä pieniä ravunpoikasia (ja lisää tulossa), eli eivät näyttäneet säikähtävän siirrosta. Poikaset ovat kuoriutuessaan sen verran isoja että syövät hyvin pitkälti samaa kuin vanhemmatkin, eli levää ja pohjatabuja.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
-
- Advanced Member
- Viesti:
Re: :)
Riippuu "lajista"Satu-oulu kirjoitti:No mites tämän seuraavan kysymyksen muotoilisi että muutkin ymmärtäisihmmh.. Jos minulla nyt on niinku 2 erinlaista katkarapu "lajia" samassa akvaariossa niin voiko ne paritella yhdessä vai vaan "omien" kanssa?
Mihis minä niitä sitten pistän? Myyn?
Eihän ne muuten mahdu minnekkään..
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Katkaravut lisääntyvät pääasiassa ainoastaan oman lajinsa edustajien kanssa, mutta Neocaridina -sukuiset lisääntyvät iloisesti ristiin rastiin.
Jos eri "lajiset" (ts. eri näköiset) ravut sattuvat olemaan saman lajin eri värimuotoja, on sekaisen näköistä jälkikasvua lähes takuuvarmasti luvassa. Jos kyseessä tosiaan on kaksi aivan eri lajia, ei yhteistä jälkikasvua tule. Jälkimmäisessä tapauksessa lajit lisääntyvät vain omiensa kanssa.
Millä nimellä nämä ravut myytiin sinulle?
-Sami-
:)
Ei minulla ole vielä rapuja, kunhan kyselen etten osta ihan mitä sattuu =)!!! Tässä la käyn kahteleen ja akva pitäis hommata uus.. Saa nähdä
Mitä voin ostaa noiden puna/valko raitaisten rapujen kanssa(ei muista nimeä taaskaan,mut kuva osiossa oli niistä kuva ja nimi) ettei tulis ihan ihme rapuja hirveästi vaan "lisääntyis (ehkä)
" sitten "oman laisten" kanssa..
?

Mitä voin ostaa noiden puna/valko raitaisten rapujen kanssa(ei muista nimeä taaskaan,mut kuva osiossa oli niistä kuva ja nimi) ettei tulis ihan ihme rapuja hirveästi vaan "lisääntyis (ehkä)

-
- Advanced Member
Meillä on katkarapuja 60-litraisessa 8 rubiinitetran kanssa, ja kyllä siellä on aina kaikenkokoisia rapusia kasvamassa. Ehkä osa tulee syödyiksi, mutta eivät tosiaankaan kaikki. Poikaset pääsevät piiloon juurakon alle, "savikotilon" sisään ja kasvien joukkoon. Syövät samaa mitä aikuisetkin ravut.pohjan_akka kirjoitti:Rapuni jakavat kuitenkin asuintilansa viiden kiilakyljen kanssa (kyseessä on 60-litrainen purkki), onko siis pelättävissä poikasten joutuminen parempiin suihin?
lisäys: no niin, Parraton ehti ensin
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Crystal red-rapujen kanssa (juu, niitä ne punavalkoiset ovat
) voi pitää ilman risteytymisen vaaraa muita Caridina-suvun rapuja, eli greenejä, bumblebee-rapuja, tigereitä jne, ja samoin Neocaridina-rapuja, tosin ne taitavat jäädä Caridinojen lisääntymistahdissa helposti jalkoihin ja hävitä altaasta kokonaan. Minulla niin uhkasi käydä red cherryjen ja greenien yhdistelmälle.
Neocaridina-sukuun siis kuuluvat ainakin red cherryt ja white pearlit.
En tosin ole varma, voivatko jotkut Caridina-ravutkin risteytyä keskenään, kertokaa joku jos olen väärässä. Myös haulla löytyy tietoa tästä.

Neocaridina-sukuun siis kuuluvat ainakin red cherryt ja white pearlit.
En tosin ole varma, voivatko jotkut Caridina-ravutkin risteytyä keskenään, kertokaa joku jos olen väärässä. Myös haulla löytyy tietoa tästä.
Hui! Tigerit kuuluvat Crystal Redin kanssa molemmat Serrata-ryhmään ja minä en kyllä yhdistäisi niitä keskenään.7330 kirjoitti:Crystal red-rapujen kanssa (juu, niitä ne punavalkoiset ovat) voi pitää ilman risteytymisen vaaraa muita Caridina-suvun rapuja, eli greenejä, bumblebee-rapuja, tigereitä jne.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Oho, kävipä vipaus.
Kiitos, Rain- kun korjasit.
Green, red cherry, white pearl ja varmaankin myös bumblebee sopivat samaan porukkaan crystal redien kanssa. Ja tietysti amanot. Ainoa vain, että white pearleja ei kannata yhdistää red cherryjen kanssa.

Green, red cherry, white pearl ja varmaankin myös bumblebee sopivat samaan porukkaan crystal redien kanssa. Ja tietysti amanot. Ainoa vain, että white pearleja ei kannata yhdistää red cherryjen kanssa.