Demasonit tippuu yhden kalan päivävauhdilla! Apua!

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
axu
Member
Member

Demasonit tippuu yhden kalan päivävauhdilla! Apua!

Viesti Kirjoittaja axu »

Siis onko minulla mitään tehtävissä vai joudunko vain katsomaan tätä lohdutonta menoa? Vesiarvot on kohdallaan, vesi on vaihdettu, kaikki kunnossa....

Joka ikinen aamu noukin altaan pohjalta yhden kyljellään lötköttävän pikkudemasonin pois.

Akvaario on todella ollut pitkäaikainen haave ja tammikuun alussa se vihdoinkin toteutui. En ehkä ajatellut, että se voi olla tällaista. :cry:
Maisku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Maisku »

Otan osaa. Tiedän miltä tuntuu noukkia kuolleita demasoneja pois akvaariosta.

Yhdistävä tekijä on ainakin tuo Akvaariokeskus, josta kalat on hankittu. Myös lasikuituinen taustalevy on sama kuin sinulla, ja aiemmin oli pohjana korallihiekka, joka on nyt kuitenkin vaihdettu hienoksi hiekaksi.

Kuolleiden demasonien tarina oli tällainen: Kalat (6kpl) hankittiin noin 1,5 vutta sitten ja ne asuivat kaverini 140 l lajialtaassa, jossa tekivät muutaman poikueen. Yksi näistä alkuperäisistä kuoli parin kuukauden sisällä selvästi muita heikompana. Kalat muuttivat sitten viime syksynä minun 250 l akvaarioon L. caeruleusten seuraan. Tarkoitus oli pitää niitä n. 6 kk, kunnes kaverini palaa takaisin Suomeen. Syksy meni mukavasti, tekivät pari poikuettakin. Heti joulun jälkeen alkoivat demasonien kuolemat. Kaikki siis kuolivat kuukauden sisällä (yhteensä 14 kpl). Muut kalat voivat mainiosti.

Olisi kyllä kiva tietää mistä nämä selvästi yleiset kuolemat juuri demasonien kohdalla johtuu..
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

En tiedä, mihin tämä vastaus hukkui, mutta oliko sinulla laavakiviä altaassa?

Soitin myyjälle ja sain potentiaalisia syitä: Liian vähän ruokaa, tappelu tai vesiarvot. Kaikkien näiden kuitenkin pitäisi olla kunnossa. :(

Myyjän kertoi demasonin olevan todella herkkä laji ja siksi kuulemma kalan hintakin on niin korkea kun poikasista vain kuulemma puolet kasvaa isoiksi.
Maisku
Starting Member
Starting Member

Ei ole laavakiviä minun altaassa ollut, eli tuskin ne tätä aiheuttaa. Myyjän ehdottamat syyt eivät pidä täälläkään paikkaansa. Minulle hän ehdotti syyksi loisia/bakteeria ja myi TetraMedica General Tonic:a, mikä ei siis auttanut mihinkään. Hmm..
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Niin, miten sitten tässä keskustelussa WaterBoyn ehdottama "demasonitauti"

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=69631

Minusta näitä kalasia on "tippunut" ihan ympäri Suomea, eivät kai kaikki Akvaariokeskuksesta hommattuja ole kuitenkaan.??

Jotain mystistä tämä on, koska muita ei ole sairastunut/kuollut kun juuri demasoneja.
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Mistä tuo mystinen demasoni-tauti oikein johtuu? En millään jaksa uskoa, että demasoni olisi Malawi-järvessä noin heikko verrattuna muihin.

Varmaan hyvin harva akvaarioliike on omistanut suoraan malawi-järvestä ongittuja yksilöitä. Luulisi, että tämä kalabisnes on kalojen kannalta kuin yksi "Kauniit ja rohkeat": isukki tekee poikaset oman tyttären poikasten kanssa ja sisäsiittoisuus on tollaisessa akvaariossa aikamoista verrattuna luonnonoloihin. Varmasti monet akvaarioliikkeet saavat vielä lahjoituksena kalanpoikasia vanhoilta asiakkailtaan, jotka haluavat päästä eroon liikakansoituksesta. Luulisi, että kaikki mahdolliset geenivirheet moninkertaistuvat tuolla menolla sukupolvesta toiseen?

Eli jos demasoneilla on joku oma mystinen ongelma, niin minä veikkaan sukurutsauksesta johtuvia geenivirheitä. Olenko aivan hakoteillä? :/
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Maisku kirjoitti:Myyjän ehdottamat syyt eivät pidä täälläkään paikkaansa. Minulle hän ehdotti syyksi loisia/bakteeria ja myi TetraMedica General Tonic:a, mikä ei siis auttanut mihinkään. Hmm..
Joo, minäkin jouduin ostamaan sellaisen myrkyn kun toisen altaan kalat alkoivat syömälakkoon. Tosin syömälakko loppui niiden kahden ostalta, joten ei sillä aineella ainakaan pahentavaa vaikutusta ollut... :/
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

axu kirjoitti:Mistä tuo mystinen demasoni-tauti oikein johtuu? En millään jaksa uskoa, että demasoni olisi Malawi-järvessä noin heikko verrattuna muihin.

Varmaan hyvin harva akvaarioliike on omistanut suoraan malawi-järvestä ongittuja yksilöitä. Luulisi, että tämä kalabisnes on kalojen kannalta kuin yksi "Kauniit ja rohkeat": isukki tekee poikaset oman tyttären poikasten kanssa ja sisäsiittoisuus on tollaisessa akvaariossa aikamoista verrattuna luonnonoloihin. Varmasti monet akvaarioliikkeet saavat vielä lahjoituksena kalanpoikasia vanhoilta asiakkailtaan, jotka haluavat päästä eroon liikakansoituksesta. Luulisi, että kaikki mahdolliset geenivirheet moninkertaistuvat tuolla menolla sukupolvesta toiseen?

Eli jos demasoneilla on joku oma mystinen ongelma, niin minä veikkaan sukurutsauksesta johtuvia geenivirheitä. Olenko aivan hakoteillä? :/
Aivan sama mullakin on käynyt mielessä... Demsonikin kun on melkoisen suosittu Malawilaji kuitenkin.
PZQ
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja PZQ »

Kääk! 8O Mulla on Demasonit olleet evakossa reilu kuukauden päivät. Saa nähdä moniko on hegissä kun haen ne kotiin muuton jälkeen. Ei ehkä kannata kokeilla uuden altaan "kypsyyttä" Demasoneilla. :mrgreen: Muistan kuulleeni että ovat aika herkkiä.
Eli jos demasoneilla on joku oma mystinen ongelma, niin minä veikkaan sukurutsauksesta johtuvia geenivirheitä
Kävi kieltämättä mielessä täälläkin.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

PZQ kirjoitti:
Eli jos demasoneilla on joku oma mystinen ongelma, niin minä veikkaan sukurutsauksesta johtuvia geenivirheitä
Kävi kieltämättä mielessä täälläkin.
Muistaakseni Ruotsista saisi ihan tuoretta demasonia suoraan Malawijärvestä tuon Aquarium Malawi AB:n ja NL-Aquan kautta. Tosin voin muistaa väärin, koska nyt en ainakaan näe listalla kuin viljeltyä.
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

hmm.. mitenkähän sieltä voisi kaloja kärrätä Suomeen. Voisi ihan uteliaisuuttaan kokeilla, josko "alkuperäiset" olisivat terveempiä.

Mistään en ole tahtonut löytää artikkeleita aiheesta. :/
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

oho! Kolmisen viikkoa taustalevyn takana piilotellut naaras päätti vihdoinkin tulla esiin - eikä ollutkaan kuollut, kuten pelkäsin. Toisaiseksi siis vessanpöntöstä on joutunut vetämään vasta neljä kalaa.

On kyllä poloinen päässyt laihtumaan muihin verrattuna. Kuntoutuukohan tuo tuosta vielä.. :?

Kuva
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Aika hoikaltahan tuo näyttää. :|

Kannattaa noita tuonteja kysellä ihan NL-Aquan kautta.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

On surkean näköinen juu :(...
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Voiko poikasia syöttää liikaa? olen nyt ruokkinut noita ihan "aikuisten ruoalla" ja kolme kertaa päivässä. Ovat varsin pulleassa kunnossa - myös ne, jotka ovat hiettäneet henkensä. Voiko kyseessä olla joku suolitukos tms?

Nämä kalat kun ovat vielä ihan pieniä.
Waltteri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Waltteri »

Jos haluaa oikeasti selvyyttä asiaan, täytynee viedä yksi kala Eelaan tutkittavaksi. Voipi olla, että tämä laji on herkkä kuuluisalle kalatubille. Täällä tippui erityisesti Ps. Msoboja lyhyen ajan sisällä n. 10-15 - diagnoosi heikosti haponkestävät sauvabakteerit. [}:)]

Jos olosuhteet on kunnossa niin toinen vahva veikkaus on lajin sisäiset riitaisuudet pienillä kalamäärillä.
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Omista altaistani en tiedä, mutta jokuhan oli vienyt tässä demasoninsa tutkittavaksi, eikä kalatubia löytynyt ainakaan sieltä?

Minulla nuo ovat vasta poikasia, jotka tipahtelevat. En tänään aamulla ehtinyt kiviä nostelemaan, mutta 9 kalaa siellä altaassa tänä aamuna uiskenteli vastaan kun laitoin valot päälle. Eli yksi on taas tänään "hävinnyt". Toinen lötköttää pohjalla virran vietävänä mutta hengissä.

Ristiriitaisuudetkin mietityttää sikäli, kun huomasin yhden kalan viihtyvän pohjalla, niin nostin sen omaan poikaslaatikkoon omaan ruokintaan. Ei auttanut - kuolema korjasi.

Vesi on vaihdettu, parannusaineet lisätty ja kaloja lääkitty sellaisella yleislääkkeellä.

Kaikki mun kalakuolemat tapahtuvat saman kaavan mukaan:
Kalat syövät normaalisti ja ovat erittäin touhukkaita, kunnes yhtäkkiä joku yksilö muuttuu passiiviseksi ja laahaa pohjalla. Passiivinen kala syö kyllä ihan ok sen päivän aikana, mutta palaa aterian jälkeen takaisin pohjalle jonkun kiven koloon. Kuolema tulee seuraavana yönä.

Kertaakaan ei ole mennyt kahta kalaa kerrallaan, vaan aina yksi kappale kuolee ja samalla toinen "sairastuu". Ihme touhua.
Izze
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Izze »

Ihan just samaa on itelläkin demasoneille tapahtunut. Ihan hyvä veikkaus on tuo geneettinen heikkous, joka on aiheutunut sisäsiittoisuudella. Mulla kuitenkin ensin demasonit oli omassa lajialtaassa vain 100-litrasessa vuoden päivät odotellessa pääsyä 600-litraseen. No siellä 100-litrasessa nuo 5 kpl lisääntyivät vajaan kolmenkymmenen parveksi(varmasti sisäsiittoisesti). Nyt sitten tuolla "paremmissa" oloissa isossa altaassa on juuri tippunut tuollain yksi kerrallaan ja vielä koko järjestyksessä isoimmasta pienempään. Ekana tietty mielessä aggressiivisuus, mutta ei niin mitään sellaista havaintoa itellä ole, eikä kuolleissa kaloissa ole taistelun jälkiä. Paljon olen puhunut demasonin puolesta hyvänä kalana, jolla on monia hyviä ominaisuuksia, mutta tämä kyllä syö niitä positiivisia puolia pahasti.

Yks L.caeruleus on myös heittänyt henkensä, muita tapauksia ei ole ollut kuin noin 10 demasonia. No, ei auta kuin katella ja yrittää pyydystää noi jäljellä olevat demasonit toiseen altaaseen ja kattoa pysyvätkö siellä hengissä ja onko tuossa nykyisessä altaassa tai sen vedessä siis se ongelma.
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Minä en oikein uskalla nyt edes siirtää isointa poikasta (n. 2,5cm) tuonne isoon altaaseenkaan turvaan, kun pelkään, että jos siellä pikkualtaassa on joku tauti, niin sitten se menee tuon kalan mukana isoonkin... :(
Maisku
Starting Member
Starting Member

Demasonien sisäsiittoisuus on varmasti yksi selittävä tekijä kuolemille, mutta silti on outoa, että kaikki kuolemat tapahtuvat lyhyen ajan sisällä. Tai siis mikä voi laukaista kuolemat, kun hoitorutiinit ovat jatkuvasti samanlaiset? Jotain siellä akvaariossa täytyy tapahtua, että koko demasoniparvi kuolee kuukauden sisällä. Ja juuri tuolla tavalla yksitellen. Eri ikäiset poikaset siinä missä aikuisetkin kalat. Olisi ihan mielenkiintoista kuulla mitä Eelassa sanotaan jonkun muun näytteestä..
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Aivan totta.

Meillä on tapahtunut itseasiassa sellainen juttu, että kunnan vedessä havaittiin joku (ihmiselle) aivan harmiton bakteeri, mutta sen seurauksena kloorausta kuitenkin tehostettiin. Se tapahtui hyvän aikaa sitten ja nyt kaiken pitäisi olla kunnossa. Vesi ei kyllä ole palannut enää samanlaiseksi: ennen sen KH oli 7 ja nyt vaan 4. Eli joudun lisäämään Aquadur ainetta veteen jotta saan kovuuden sinne kuuden kieppeille. Vastaavasti olen myös antanut aquasafe-vedenparannusainetta 1,5 kertaisen määrän.

Tätä "huonoa vettä" oli vaihdettu molempiin altaisiin jo kertaalleen, kuusi päivää aikaisemmin kuin huomasin ensimmäisen kuolleen kalan kun aloin vaihtaa taas vettä. (vaihdan pieneen kerran viikossa, koska sinne muodostuu paljon levää). Eli jos vedessä on ollut jotain pielessä, kalat ovat ehtineet olla siellä 5 päivää täysin oireettomia ja sen jälkeen kuoli ensimmäinen kala. Nyt sitten siitä lähtien on joka yö kuollut yksi.

Itse vesiarvot ovat OK:
PH: 8
KH: 6 (voisi olla vähän korkeampikin joo)
NO2: niin vähän, ettei testerin asteikolle tule mitään
NO3: "alle 12,5" jotain.. eli ensimmäinen lukema mitä asteikolle tulee

happeakin pitäisi olla riittävästi: kalat viihtyvät varsin alhaalla, eivätkä käy pinnalla käytännössä koskaan.

Ruokaa olen antanut runsaasti - ehkä liikaa. Mutta ei nyt luulisi, että ne siihen kuolevat? Ruoka on Tetramin Baby -nimistä jauhoa ja sen lisäksi ovat saaneet aikuisten ruokaa, eli joku tetraXXXX MALAWI -niminen purkki, missä sellaisia vihreitä ja punertavia lastuja.

Niin, ja tosiaan kuolemat tapahtuvat 54L poikasaltaassa. 530L "virallinen" akvaarioni näyttäisi olevan kunnossa ainakin toistaiseksi. Toisaalta luulisi, että poikaset ovat huomattavasti herkempiä kaikille muutoksille kuin aikuiset yksilöt.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”