Samaa sukua, eri maata?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen

Samaa sukua, eri maata?

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Tulin tuossa ostaneeksi jättiläismiekkakasvin (kiitos vaan Medulle!) - tieteellinen nimi on Echinodorus bleheri. Toisessa altaassa meillä on keihäslehti, joka on tieteelliseltä nimeltään Echinodorus 'tricolor'. Tai siis keihäslehtenä jälkimmäinen on ostettu.

Ovatko keihäslehdet ja miekkakasvit muka sukua vai onko meille myyty miekkakasvilaji 'tricolor' keihäslehtenä? Tätä rupesin vaan miettimään, kun kävin tarkastamassa tuon jättiläismiekan tieteellisen nimen. Nimittäin tämän muka-keihäslehden tieteellisestä nimestä en muista, kuin tuon tricolorin. Mutta kun näen sanan Echirodorus, muistan myös kauppiaan sanoneen kasvin olevan tuo E. tricolor ja nähneeni samaisen nimen netissä, kun olen hakenut kasvista tietoa pelkällä tricolor-sanalla.

Ymmärtiköhän kukaan yhtään mitään? 8-)
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
-Silli-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Silli- »

Jahas, että sellainen tapaus. Kyllä nyt luulen, että keihäslehtesi on E. tricolor, vaikka vähän paha mennä sanomaan ilman kuvaa [;)]. (Anubias tricolor- nimistä kasvia ei liene olemassakaan...) Anubias suvun keihäslehdethän ovat Afrikkalaisia kasveja, kun taas Echinodorus suvun miekkakasvit Etelä-Amerikkalaisia, eli toisin sanoen ainakaan kovin läheistä sukua nuo kasvit eivät missään tapauksessa ole.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Tosiaan eiköhän kyseessä ole tuo ihan kohtalaisen yleinen miekkakasviristymä Echinodorus 'Tricolor'. Tropica sitä kasvattelee....:)
Tallulah
Senior Member
Senior Member

Mä olen ihan tumpelo näiden kasvien kanssa... [:I] Eli siis, mulla voi olla altaassa niin keihäslehteä, kuin miekkakasviakin ja molempien nimet voivat olla näitä E-alkuisia (kun nyt taas en muista, miten se kirjoitetaan)? Vai onko siis miekkakasvi myyty keihäslehtenä? Vääntäkään rautalangasta. :mrgreen:
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ei kun... ;)
Echinodorukset ovat miekkakasveja ja
Anubiaat ovat keihäslehtiä (kuvassa A. nana.)
'Tricolor'-miekka on vissiin sitten myyty keihäslehtenä...
Miekat kasvavat ruusukkeina, keihäslehdet alustaa pitkin menevästä varsina.

Molempia voi toki olla samassa akvaariossa ja monella varmasti on, kuten mullakin. (Vaikka pitäisi kyllä tuo keihäslehti poistaa kun geotooppiallasta yritän väsäillä...;) ).
Tallulah
Senior Member
Senior Member

Danny kirjoitti:Ei kun... ;)
Echinodorukset ovat miekkakasveja ja
Anubiaat ovat keihäslehtiä.
'Tricolor'-miekka on vissiin sitten myyty keihäslehtenä...
Eli, kauppias sanoi, kun kysyttiin jotain isolehtistä kasvia, että tuossa olisi tuota keihäslehteä. Kysyin tieteellisen nimen ja vastaukseksi tuli E. tricolor. Tyydyin siihen, ok, meillä on keihäslehti altaassa.

Nyt, kun katsastin vielä netistä jättiläismiekan kuvan, varmistaakseni siis, että ostin jättiläismiekan - kun omaan niin huonon muistin [:I]. Tämän jättiläismiekan yhteydessä tuli esillä tämän kasvin tieteellinen nimi, joka oli myös Echinodorus jotain.

Mutta siis todellisuus nyt on ilmeisesti se, että meillä on tuota tricolor-miekkaa, ei keihäslehteä (Anubiasta)?!
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Varmaankin näin sitten. Siitä 'Tricolorista' (tässä Tropican piirros) ei tule kovin isoa - ainakaan mulla ja äidillänikään ei ole tullut. Tuuhea puska, jossa uudel lehdet muuttuvat vaaleanpunertavasta keltaisen kautta vihreiksi.
Tallulah
Senior Member
Senior Member

Joo on se tuota! Kiitos kovasti avusta! [;)]
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Eipä kestä! :D

Mukavaa kun onnistuu auttamaan! :mrgreen:
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Heh, miekka tai keihäs, aseita kumpainenkin... Helposti sattuu virheitä puheessa.
Sitä vain olen ihmetellyt, että kukahan tuon keihäslehti-nimityksen on keksinyt? On aika kaukaa haettu, kun katsoo kasvin ulkomuotoa. Muutenkin nämä suomalaiset nimet ovat joskus niin hämääviä, että olen huomannut hyväksi Jjärven kannan: tieteellisiä nimiä käyttämällä varmistaa, että puhutaan samasta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”