Tetra Aqua Safe

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Tetra Aqua Safe

Viesti Kirjoittaja beetle »

Miten käytätte kyseistä valmistetta. Käyttöohjeessa käsketään laittamaan 5ml kyseistä ainetta 100l kohti. onko tämä siis starttiannos? Paljonko lisäätte ainetta vedenvaihtojen yhteydessä? käytättekö "about" mittaa silloin?
llFiSull
Member
Member
Viestit: 396
Liittynyt: 10:07, 15.06.2005
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Oletko varma että sataa litraa kohti..?
ettei kymmentä?
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
J@LM@Ri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 03:05, 18.03.2006
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja J@LM@Ri »

Vedenvaihdossa käytän arviota ja mieluummin vähän yläkanttiin kuin alle, ei se kuitenkaan myrkkyä ole :mrgreen: Ja on tosiaan 5ml 10litraa kohti eli täysi korkillinen 20litraa kohti.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

llFiSull kirjoitti:Oletko varma että sataa litraa kohti..?
ettei kymmentä?
Joo, kyllä kymmentä siis [:I] Sori

Niin ja semmosta vielä kun mä aloitan tuon vedenparannusaineen käytön näin jälkijättöisesti, että voiko tuota ainetta kaataa suoraan tuonne akvaan, vai odotanko kiltisti seuraavaan vedenvaihtoon (ensi viikkoon) ja laitan sitten?
_mocca_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 00:13, 25.02.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja _mocca_ »

Minä sillon joskus lirauttelin sitä sisäsuodattimen suuaukon kohdalle hetken ajan, jotta se levisi tasaisesti koko veteen. Kalat ovat vielä hengissä. :)
Joten kyllä uskon että sinäkin voit. Eihän sen myrkkyä kuitenkaan pitäisi olla. [;)]
Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Kiitti, mä sekoittelin 10l ämpärilliseen tuon annoksen ja sitten kaadoin akvaarioon. Melko siniseksi veti veden :| .

Noh, katsotaan miten käypi ;).
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

AquaSafe

Viesti Kirjoittaja Micke »

Joo-o
Tämän aineen käyttö riippuu paljolti siitä millaiseen veteen sitä sekoitetaan. Jos vesi on alkujaan todellakin puhdasta niin ei tarvitse sekoittaa niin paljoa. (kysy paikkakuntasi vesilaitokselta mitä kemikaaleja vedessä keskimäärin löytyy)
Aineen käyttöä/tarvetta vähentää huomattavasti jos akvaarioon lisättävän veden voi antaa seisoa vaikka vuorokauden ja vielä enemmän jos ilmastaa ko. vettä sen aikana.

Asun itse porissa ja meillä täällä on melkoisen hyvä vesi.
Käytännön vesitestin teen ihan maistamalla ja ottamalla valkoiseen astiaan vettä. Jos en huomaa mitään erikoista käytän vähäisen määrän AS.ää. Noin 5ml 10 litraan. En koskaan käytä korkkia vaan aina apteekista ostamaani 50ml ruiskua jolla saa tarkan määrän. (ei tarvitse olla tarkka)
Jos taas huomaan jotain niin vaihdan veden myöhemmin.

Aina kun siirtelen kaloja purkista toiseen tai vien niitä myyntiin tms. lorautan veteen pikkuriikkisen määrän AS:ää koska siinä on se STRESSI komponentti mukana. (Näin mulle on kerrottu)

Itse ostan ko. ainetta aina isossa purkissa ja myyn noin puolet muille huomattavasti edullisemmin kuin kaupasta normaalisti saa.
Näin mulle jää itselle käyttämäni aine halvemmaksi.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Joo, meillä on oma kaivo, joten mitään kemikaaleja vedessä ei sinällään ole. Kaivon vesi on tutkittu reilu vuosi sitten ja puhdasta pohjavettä tuo on. En siis tiedä onko tuollaisesta aineesta varsinaista hyötyä täällä meillä mutta kokeillaan.

Ostin tuota vedenparannusainetta nyt ihan siksi kun tuolla malawipuolella kehuivat, että kalojen "liipominen" kiviin ja pohjaan on loppunut kyseisten aineiden käytön yhteydessä (nyt ei siis puhuta mistään loisista tms. Tämä on varsin yleinen "vaiva" malaweilla joissain altaissa. Varsinaista syytä tälle ei ole oikein löytynyt). Minullakin se on vain ajoittaista.

Jospa se nyt loppuisi sitten kokonaan..?
SnowBear*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 621
Liittynyt: 22:07, 01.03.2004
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Itse en käytä aqua safea koska meillä on porakaivosta tulevaa vettä. Ei siis mitään kemikaaleja.

Jos kotiutan herkkiä kaloja niin saatan lorauttaa kyseistä ainetta veteen tai silloin kun mulla vielä oli barbeja niin keltabarbien kyljet purtiin aika pahasti rikki. Silloin käytin ainetta mutta en kylläkään tiedä vaikuttiko se paranemiseen millään tavalla.
kumma_otus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 14:28, 13.03.2006

Viesti Kirjoittaja kumma_otus »

Minua harmituttaa tuo kun Aqua Safe värjää veden siniseksi, sitä myös kuluu vähän turhan paljon, eikä kyllä halvaksikaan voi kehua.. :| www.akvaarioon.fi myy Seachem Prime nimistä litkua ainakin tekstin mukaan laadukasta (niinhän se myyjä aina sanoo) "100 ml riittää 4000 litraan akvaariovettä." eli riittoisaa ja hinta kun näin ollen Aqua Safeen vertaa varsin huokea, ajattelin ainakin itse tuota tököttiä kokeilla (kunhan yksityis laboranttini lukaisee sisällön salat).
tappajatäti
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 17:37, 26.02.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Onhan nuita muitakin parannusaineita. Ainakin Junglea myyvät kehuvat sillä olevan parempi kuin AquaSafe. Ainakin on riittoisampaa: 5ml 40 litraan, eikä sitten värjää vettä.

Minä en noista hintavertailuista ole oikein perillä, kun ostan aina kaiken mitä kauppiaat käskee.. :roll: Molempia olen käyttänyt ohjeen mukaan.
112L
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Koss »

kumma_otus kirjoitti:Minua harmituttaa tuo kun Aqua Safe värjää veden siniseksi, sitä myös kuluu vähän turhan paljon, eikä kyllä halvaksikaan voi kehua.. :|
Eihän tuo värjäytyminen kestä kuin tunnin pari ja häviää pois. Itselläni Aqua Safe ollut jo pitkään käytössä ja kulujen säästämiseksi tilaan Saksasta 5 litran kanistereissa.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

kumma_otus kirjoitti:Minua harmituttaa tuo kun Aqua Safe värjää veden siniseksi, sitä myös kuluu vähän turhan paljon, eikä kyllä halvaksikaan voi kehua.. :| www.akvaarioon.fi myy Seachem Prime nimistä litkua ainakin tekstin mukaan laadukasta (niinhän se myyjä aina sanoo) "100 ml riittää 4000 litraan akvaariovettä." eli riittoisaa ja hinta kun näin ollen Aqua Safeen vertaa varsin huokea, ajattelin ainakin itse tuota tököttiä kokeilla (kunhan yksityis laboranttini lukaisee sisällön salat).
Juu tätä ainetta minäkin alunperin suunnittelin, mutta koska mulla ei just nyt ollut tarvetta tilata mitään muuta niin hain tähän hätään tuota Tetran ainetta. Aion kyllä tilata tuota ym tököttiä, kunhan on taas muutakin tilattavaa.
laureliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 15:48, 23.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja laureliini »

Käytin kyseistä ainetta aikoinaan, mutta totesin sen tarpeettomaksi.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Koss »

laureliini kirjoitti:Käytin kyseistä ainetta aikoinaan, mutta totesin sen tarpeettomaksi.
Riippuu varmasti siitä, mistä vetensä ottaa. Aine sitoo raskasmetallit ja neutraloi kloorin, sekä suojaa kalojen herkkiä limakalvoja. Täällä käytetään, sillä vesi tulee Päijänne-tunnelista ja se käsitellään ennen jakelua.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

beetle kirjoitti:Joo, meillä on oma kaivo, joten mitään kemikaaleja vedessä ei sinällään ole. Kaivon vesi on tutkittu reilu vuosi sitten ja puhdasta pohjavettä tuo on. En siis tiedä onko tuollaisesta aineesta varsinaista hyötyä täällä meillä mutta kokeillaan.

Ostin tuota vedenparannusainetta nyt ihan siksi kun tuolla malawipuolella kehuivat, että kalojen "liipominen" kiviin ja pohjaan on loppunut kyseisten aineiden käytön yhteydessä (nyt ei siis puhuta mistään loisista tms. Tämä on varsin yleinen "vaiva" malaweilla joissain altaissa. Varsinaista syytä tälle ei ole oikein löytynyt). Minullakin se on vain ajoittaista.

Jospa se nyt loppuisi sitten kokonaan..?
Vedenparannusaineen käyttö onkin juuri tämmöinen kokeilujuttu. Eli jos huomaat siitä olevan hyötyä, niin toki kannattaa käyttää, jos ei mitään eroa, niin turhaanpa sitä siihen rahojaan laittaa. Itse käytän satunnaisesti, aina ei tarvitse, täällä kun veden laatu muuttuu aina välillä. Annostuksena käytän n.5ml/20 litraa, ja se näyttää riittävän.

Muoks: ja tällä määrällä ei tule vesi niin siniseksikään!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”