(Ja tosiaan tein tästä nyt ihan oman aiheen, mutta joku ylläpidosta siirtäköön osaksi muuta kalatuberkuloosikeskustelua, jos katsoo sen tarpeelliseksi.)
Kalatuberkuloosin vaarallisuus ihmiselle
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
santtuliini
- Starting Member

Kalatuberkuloosin vaarallisuus ihmiselle
Katselin tuossa jarvijin sivuilta kalatuberkuloosin aiheuttamaa vaarallisuutta ihmiselle. Kyseisillä sivuilla mainittiin, että kalatuberkuloosi voi tarttua ihmiseen vaikeasti parannettavana ihottumana. Yritin klikata siitä ihottumalinkistä, mutta linkki ei jostain syystä toiminut. Tässä huolestuneena kyselen, onko kukaan saanut tubialtaasta ihottumaa? Ja minkälaista se ihottuma on ollut? Mulla on ollut jo kahden kuukauden ajan kädessä sitkeä ihottuma, joka ei ole mennyt ilman reseptejä saatavilla kortisonivoiteilla ohi. Nyt olin perjantaina ihotautilääkärillä ja lääkäri arveli yhtenä ihottuman syynä ihottumaa, joka on muistaakseni akvaariokrumeluuma (en ole varma oikeasta kirjoitusasusta, enkä edes siitä, muistanko tuon ihottuman nimen loppuosan oikein). Nytpä huolestuneena odottelen koetuloksia. Sittenpähän selviää, onko jossain akvaarioissani tubi.
Mutta jospa joku tuosta ihottumasta osaa jotain sanoa (esim. joku, jolla tuota ihottumaa on ollut), niin tietoa otetaan kiitollisena vastaan.
(Ja tosiaan tein tästä nyt ihan oman aiheen, mutta joku ylläpidosta siirtäköön osaksi muuta kalatuberkuloosikeskustelua, jos katsoo sen tarpeelliseksi.)
-
Yanna
- Senior Member

- Viesti:
Foorumin omassa nettilehdessä, Aponogeton cf AW:ssä 5/2005 on aiheesta juttua.
http://www.aqua-web.org/aponogeton/05-2005.pdf
Yanna
http://www.aqua-web.org/aponogeton/05-2005.pdf
Yanna
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Miten ihmeessä onnistutte pääsemään ihotautilääkäreille tällaisissa asioissa? Ei meillä päin onnistu, kyllä täällä saa selvitä ihan omillaan. Ei kiinnosta yksityisiä eikä kunnallista puolta, molempia olen kokeillut.
Muistan tosiaan kuusi erillistä tapausta jolloin minulla on ollut käsissä vaikeita ihottumia jotka eivät ole normaaleilla keinoilla parantuneet. Yhdestäkään en ole saanut lääkäreitä ottamaan edes labranäytettä.
Muistan tosiaan kuusi erillistä tapausta jolloin minulla on ollut käsissä vaikeita ihottumia jotka eivät ole normaaleilla keinoilla parantuneet. Yhdestäkään en ole saanut lääkäreitä ottamaan edes labranäytettä.
-
santtuliini
- Starting Member

Apua... Toivottavasti tuo oma ihottumani ei ole tubin aiheuttamaa.
Katsoin vain tuosta Harrin tapauksesta, että lääkkeitä tarvitsee syödä kauan ja niihin saa rahaakin menemään ihan mukavasti. Että ei syytä hysteriaan, mutta konkurssi tässä tulee, jos ihottuma tuoksi akvaariogranulomaksi todetaan. Tosin mitäpä sitä maalaa uhkakuvia seinille, kahden viikon päästä se sitten selviää, mikä on tuomio.
-
santtuliini
- Starting Member

Hmmm. Niin. Itse kävin useampaan kertaan opiskelijaterveydenhuollossa vinkumassa, että mikään salva ei tuohon ihottumaan auta ja että kyllä nyt tarvitsisi päästä ihotautilääkärin vastaanotolle. Sieltä sain sitten lopulta lähetteen. Terkkarikin myönsi, että tuskin yleislääkäri osaa sanoa tuohon ihottumaan yhtään mitään. Ja oli myös huolissaan, kun kerta tuo ihottuma on ollut ihan ihme länttinä kädessäni jo parin kuukauden ajan. Minulla tosiaan oli onnea tässä asiassa. Vihaksi pistää, kun on tuollaisia, jotka eivät anna lähetettä ihotautilääkärille sitten millään. Kyllä pitäisi järjenkin sanoa, että omituisten ihottumien aihettajat tulisi selvittää. Grrr.maisu kirjoitti:Miten ihmeessä onnistutte pääsemään ihotautilääkäreille tällaisissa asioissa? Ei meillä päin onnistu, kyllä täällä saa selvitä ihan omillaan. Ei kiinnosta yksityisiä eikä kunnallista puolta, molempia olen kokeillut.
Teoreettisesti tältä taudilta onnistuu välttämään niin yli 32asteen lämpösessä vedessä(32 lempiaste ja siit korkeammalle ei pärjää). Eli teoreettisesti tauti onnistuttaisiin kadottamaan jos vesi olisi 38paikkeilla hetkellisesti jos akvaariossa on esiintynyt kyseistä tautia. Mutta tämän tyyppinen teoreettisesti onnistuu vain kalattoman akvaarion desofioiminen(eli kalat ovat kuoleet siihen). Onko jollakin ollu samanlaisia mietteitä ja voiko tämä periaatteessa toimia?
-
Jani
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Ihottumasta
Minullahan oli 3-4 kuukautta kestävä hankala ihottuma sormen taipeessa. Sitä olikin jossain rihmakirjoahven ketjussa aikoinaan juttua. Sain ihottuman pois lääkärin määrämällä vahvalla reseptin vaativalla kortisonivoiteella. Diagnoosina oli toksinen aksiooma. Ihottumaa siis ei diagnosoitu millään kokeilla, vaan lääkärin silmämääräisellä arviolla. Tuberkuloosi se ei varmaankaan ollut. Vaikea se kuitenkin oli pois saada ja toivon, ettei koskaan enää moista tule!
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
-
jokelamaniac
- Advanced Member

Siis kun nyt sitkeä ihottumahan voi aiheutua melkeimpä mistä tahansa, aina ruoka-aineallergiasta lievään psoriasikseen - vaihtoehtoja on todellakin lukemattomia - niin ei lääkärit kovin helpolla jatkotutkimuksiin lähetä, ellei sitten mene todella pahaksi. Sitä en sitten tiedä, voiko jokin bakteeri tarttua paremmin ihottuman kautta - tämä itse asiassa olisi aika kiinnostava tietää, että pitäisikö ihottumaa sairastavan suojata tavallista paremin kätensä...
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Minulla on kyllä atooppinen iho, allergioita ja astma. Välillä aukeaa taipeet, välillä käsivarret ja sääret kuten nyt siitepölyjen vaikutuksesta. Eräät pari vuotta ihmettelin pistemäistä ihottumaa käsivarsien ja jalkojen ulkoreunoilla kunnes lopetin hedelmien käytön totaalisesti kaikissa olomuodoissa (paitsi siiderinä ja viininä...). Joku limsojen ja mehujen säilöntä- tai väriaine on selvästi yksi syyllinen. Työkaverit ja muut vakituiset pöytätutut ovat jo onneksi tottuneet että teen epäluuloisena ruuille täydellisen analyysin ennenkuin syön ne ja ilmoitan että minut on yritetty myrkyttää jos löydän annoksen joukosta hedelmää.
Viime keväänä ja kesänä minulla oli vasemmassa kämmenessä hyvin ikävä vesikellomainen ihottuma, joka välillä kuivahti ja täyttyi sitten taas nesteellä. Käsi oli käytännössä käyttökelvoton eikä tuon suojaaminenkaan oikein ottanut onnistuakseen, sillä kaikkien laastarien ja sideharsojen alla ongelma vain paheni. Mihinkään kortisoneihin se ei reagoinut. Lopulta sain ahaa-elämyksen ollessani Thaimaassa, kun olin joutunut moskiittojen ruokalistalle ja levitin puremiin Madeiralta tuomaani tehokasta salvaa (Madeiralla joku ötökkä pisti minua kahdesti naamaan ja näytin siltä kuin olisin saanut turpaani, joten antoivat aika tehokkaan mömmön). Tuo salva kuivatti moskiiton puremaan kertyvän nesteen joten kokeilin sitä kämmeneenkin, kuulostaa vähän hölmöltä mutta toimi. Vesikellot kuivuivat parissa viikossa kokonaan pois eikä ongelma ole palannut. Siitä olisi ollut aika mielenkiintoista tietää mikä se oikein oli.
Viime keväänä ja kesänä minulla oli vasemmassa kämmenessä hyvin ikävä vesikellomainen ihottuma, joka välillä kuivahti ja täyttyi sitten taas nesteellä. Käsi oli käytännössä käyttökelvoton eikä tuon suojaaminenkaan oikein ottanut onnistuakseen, sillä kaikkien laastarien ja sideharsojen alla ongelma vain paheni. Mihinkään kortisoneihin se ei reagoinut. Lopulta sain ahaa-elämyksen ollessani Thaimaassa, kun olin joutunut moskiittojen ruokalistalle ja levitin puremiin Madeiralta tuomaani tehokasta salvaa (Madeiralla joku ötökkä pisti minua kahdesti naamaan ja näytin siltä kuin olisin saanut turpaani, joten antoivat aika tehokkaan mömmön). Tuo salva kuivatti moskiiton puremaan kertyvän nesteen joten kokeilin sitä kämmeneenkin, kuulostaa vähän hölmöltä mutta toimi. Vesikellot kuivuivat parissa viikossa kokonaan pois eikä ongelma ole palannut. Siitä olisi ollut aika mielenkiintoista tietää mikä se oikein oli.
-
Jani
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Hyvää salvaa
Ulkomailla on tosiaan hieman ätymmät mömmöt apteekeissa. Kantsii maisu vastasen varalle hommata sitä ihmetroppia kunnon satsi kaappiin. 
Oulun Akvaarioseura