Mikä niissä pohjaeläjissä oikein viehättää?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Minde86
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Mikä niissä pohjaeläjissä oikein viehättää?

Viesti Kirjoittaja Minde86 »

Satuin taas käymään anopilla ja huomasin uuden Akvaristin. No, sehän täytyi heti lukea. Ei olisi kannattanut. Nyt haluan imunuoliaisia.. Niin, ja anopin akvaariossa uiskentelevat otot on aina yhtä ihania. Ja joku pleko olisi kiva. Nuoliaiset on aivan ihania. Varsinkin piikkisilmät on ihan äärettömän ihania. Ja monniset tooosi suloisia...

Voi apua. Ja 317 litrasesta akvaariosta löytyy tällä hetkellä 2 maatiaispartista, banjomonneja 4kpl, selkäuimareita 6kpl, haarniskamonneja 3kpl ja siihen päälle vielä 20 päinen verkkobarbiparvi. Sinne ku lisäis vielä pari imunuoliaista ja parvi ottoja... 8O

Onhan se isompi(n. 400-450l) akvaario suunnitelmissa ja on jopa suunniteltu niin, että pohjapinta-alaa olisi enemmän, kun sen akvaarion ei tarvitse välttämättä olla niin korkea.

Toisessa, 128 litrasessa on taistokoiraan lisäksi 11kpl kääpiömonnisia, joita hankitaan lisää ja 4kpl pikkulasimonneja, jotka toivottavasti pääsee muuttamaan Tampereelle, jos vaan kyyti järjestyisi.

No joo, tämä nyt oli tällainen unelmointijuttu taas, saa kommntoida miten haluaa.. Mutta ihan oikeasti, miksi ne monnit ja nuoliaiset on niiin ihania?
Akvaario 128L, 2 kissaa poika 12kk + tyttö 8kk
O/OV: Piikkisilmiä
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Enpä osaa sanoa että miksi, mutta avokin altaassa uiskentelee pelkästään pohjan pinnalla tai pohjassa eläviä otuksia. Etenkin marmori-imunuoliaisten poikaset ovat ihanan söpöjä ja uudet afrikkalaiset imusuut ovat hauskoja vipeltäjiä. Muitakin lajeja siellä on yllättävä määrä, kuitenkin harjaantumaton silmä ei huomaa välttämättä altaasta kalan kalaa :mrgreen: Tosin kun tuossa viikolla akvaristit kävivät kaloja noutamassa oli ilo ja hämmennys suuri kun bongasivat hiekasta pällistelevän silmäparin. Kukaan sitä kalaa ei yleensä ikuna huomaa :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
aamunilo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aamunilo »

Mä olen kanssa vinksahtanut totaalisesti monnisiin. Itselläni on 200 litrainen ja siellä elelee albiinomonnisparvi ja helmimonnisparvi. Aluksi en ollenkaan pitänyt albiinomonnisista, kun niitä eläinkaupassa näin ja mielestäni ne näyttivätkin ihan albiinohiirenpoikasilta... yök
No jokunen vuosi sitten kun hommasin akvani niin sen mukana tuli muutama albiinoversio ja ihastuinkin niiden haahuilevaan persoonaan. Siis suoraan sanoen niiden jutuissa ei ole mielestäni päätä eikä häntää ja se minua niissä viehättää. ( Piilo hulluus :mrgreen: )
Ja muutenkin nämä pohja öttiäiset ovat persoonallisempia lymyilijöitä muihin kaloihin karkeasti verrattuna.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Ei hätää itselläni on kohta jäljellä muualla kuin pohjassa asuvista vain 20 kardinaalitetraa ja 3 punaposkitonkijaa.. Pohjakaloja onkin sitten äkkiä laskettuna 55 plekoa + 40 poikasta, 10 monnista, pari isovelhomonnia, noitamonnia, rapuja..

Alkaa tavan kultakalan etsijää ihmetyttämään. :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Kait se on jotain viehätystä ja jännitystä, kun kalaa ei näe välttämättä moneen päivään. Itse olen alkanut haavelemaan piikkisilmiä tuonne pohjalle, partisruovan lisäksi, jota sentään joskus näkeekin.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Jep, minä olin yksi niistä jotka kävivät Alixin altaita ihmettelemässä, tosi ihania ne poikaset ja kaikki muutkin! Todella tyylikäs allas kokonaisuudessaan.

Itselläkin uusi isompi allas rakenteilla ja pohjakalat tiedossa, haarniskamonneja, monnisia, ehkä muutama pleko, ei niillä pintaosan kaloilla niin väliä. [;)] Muissakin altaissa on aika pohjakala painotteiset kalastot ja haaveissa matala allas jossa oikein kunnolla pohjapinta-alaa ja valtava parvi monnisia.♥
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Monniset on kyllä ykkösiä! Niiden ehdoilla olisi halu asustaa nuo altaat. :D
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
-Silli-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Silli- »

Minäkin liputan monnisten puolesta, aivan ihastuttavia otuksia! Kauan on mullakin ollut haaveena hankkia monnisille oma n.200-300 litran allas, jossa tavallista isompi pohjapinta-ala tammenlehdillä ja hienolla hiekalla. Paludaario mieluiten... Sinne sitten vaikka kolmekin monnisparvea. Voih.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Minulla on vakavanpuoleinen piikkisilmäfetissi. :mrgreen:

Voi että, ne vaan ovat semmoisia luikeroita ja söpöläisiä. Kaikki piikkisilmissä viehättää. :D Tällä hetkellä on yksi allas piikkisilmien ehdoilla, mutta tekisipä vaan jatkuvasti mieli lisää, kokonainen huoneellinen erilaisia piikkisilmäaltaita. :P
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Monnisille nostan hattua. [;)]

Minulla on ollut nyt ehkä 2 viikkoa albiinomonnisia 2kpl (lisää on tulossa) ja olen ihastunut niihen aivan totaalisesti! Ihania vipeltäjiä. :)

Pidän erityisesti siitä kun ne vipeltävät heti aamusta asti aivan mahdottomalla vauhdilla, kun ei itse vielä jaksa mitään. :D
Monniset ajaa mulla saman asian kun aikuisilla aamukahvi. :mrgreen:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Pohjakaloissa nyt vaan on persoonallisuutta :mrgreen:

Etenkin meidän Jaskassa. Se on tolkuttoman lihava, 20-senttinen juovaokamonni jolla on silmät melkein päälaella (en ole nähnyt muita näin oudon näköisiä juovaokia) ja vatsaevät puuttuu kokonaan.
Lisäksi löytyy harlekiininuoliaisia, helmipurjepleko, kärsänuoliaisia (ihania! Suosittelen!), muutama viherimunuoliainen, huntueväpartamonni ja tällä hetkellä -valitettavasti- 6 tavallista, juovapuupleko ja 4 punanoitamonnia. Monnisia ei ole ollenkaan, taidan olla aika epätavallinen.

Punanoitamonnit muuten kutivat eilen! :D
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-MursuMarsu-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -MursuMarsu- »

Mun sydämmen on vienyt kaikki lasia mussuttavat mötköt (varsinkin plekot). Ne on jotenkin niin empaattisen oloisia ja näköisiä (isäntä kyllä sanoi eilen että ne on pelottavia ja välinpitämättömiä...)

Niistä löytyy mainioita persoonia.
Tuo eilen meille muuttanut isopurje on vielä arvoitus [;)]
MISAKAN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MISAKAN »

Jep, näin se vaan on että alkuun kiinnosti ne kaikkein yleisimmät sekametelisopat, sitten heräsi halu vaativampiin lajeihin ja nyt olen ymmärtänyt, että hurahtaminen plekoihin ei ole enää kovinkaan kaukana. Akvaarioharrastus on ainakin meillä lähtenyt aivan käsistä, ja uuden altaan plus kiekkojen vaatiman tekniikan tultua taloon on jopa mieskin innostunut harrastuksesta, jota aiemmin piti lähinnä pelkkänä "todennäköisenä vesivahingon aiheuttajana" :mrgreen: ovelaa...
L-81
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja L-81 »

Minä olen ihan hurahtanut plekoihin ja monnisiin. Plekot ovat kaikki mahtavia persoonia. Eräskin niistä tekee itselleen kiviluolia ja kaivelee hiekkaa pystyjuurakon alta. Ja kaksi niistä pakitti ruokaa etsiessään ja sitten kun niiden pyrstöt osuivat yhteen, niin karkuun lähdettiin ja lujaa :) Nykyään ei edes meinaa keretä Aqua-Webiin, kun pitää noiden touhuja seurata [;)]
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

aamunilo kirjoitti:No jokunen vuosi sitten kun hommasin akvani niin sen mukana tuli muutama albiinoversio ja ihastuinkin niiden haahuilevaan persoonaan. Siis suoraan sanoen niiden jutuissa ei ole mielestäni päätä eikä häntää ja se minua niissä viehättää. ( Piilo hulluus :mrgreen: )
Albiinoilla taitaa yleensä olla aika heikko näkö, joten en ehkä erityisesti iloitsisi niiden "haahuilusta" vaan tulisin surulliseksi siitä että ihminen tuottaa tahallaan vammaisia kaloja.

Mm. banjoja ja Brachyrhamdia-suvun monneja löytyy täältä. Jostain syystä minua ovat aina viehättäneet kalat jotka naamioituvat lehdiksi tai oksiksi, ja sitten sellaiset jotka hiippailevat toisen kalasuvun parvessa näyttäen samalta kuin se toinen lajikin. Joskus Suomeen tuli "leväbarbiklooneja" jotka tosiasiassa olivat tetroja - hetken niitä sai katsoa ennen kuin käsitti mikä "leviksissä" oli pielessä kun olivat niin rauhallisia. :D Että eivät sinänsä pohjakalat ole minulle "se juttu", labyrintit ovat rakkaampia, mutta pohjakaloistakin löytyy mielenkiintoisia tapauksia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”