Pitäisi jo tänään tuo akvaario laittaa kasaan, enkä nyt oikein pysty kaikkia vanhoja lukemaan, joten:
Pitääkö käytettynä saatua, siis toiseen paikkaan muutettua akvaariota kypsyttää?
Riittääkö jos pesemättä siirrän tuon ison akvaarion hiekat sinne takaisin? Vai kannattako ne pestä?
Pitääkö vanhasta pienemmästä siirtää myös hiekkaa?
Kuinka paljon tuosta vanhasta pitäisi siirtää vettä tuohon uuteen(siis myös käytettyyn)?
En tuon vahemman litramäärää tiedä, mutta on huomattavasti pienempi.
Ja mä en ole koskaan mittaillu noita nitraatteja ja nitriittejä vai mitä ne oli, enkä kyllä tiedä tuosta Ph:stakaan....
Millä mä tiedän onko vesi pehmeää vai kovaa? Jos olen vain suoraan kraanasta ottanut, niin mitähän se mahtaa olla?
Vielä kysyisin!
Valvoja: Moderaattorit
Re: Niin ja vielä...
Vesilaitokselta kun kysyt, niin asia selviää. Tai mittaat gH-testillä.enkuli79 kirjoitti:Millä mä tiedän onko vesi pehmeää vai kovaa? Jos olen vain suoraan kraanasta ottanut, niin mitähän se mahtaa olla?
Kannattaa sitten hankkia nuo vesitestit.
96l+38l+20l
-
tricolour
- Senior Member

- Viesti:
Re: Vielä kysyisin!
enkuli79 kirjoitti:Pitäisi jo tänään tuo akvaario laittaa kasaan, enkä nyt oikein pysty kaikkia vanhoja lukemaan, joten:
Pitääkö käytettynä saatua, siis toiseen paikkaan muutettua akvaariota kypsyttää?
Riittääkö jos pesemättä siirrän tuon ison akvaarion hiekat sinne takaisin? Vai kannattako ne pestä?
Pitääkö vanhasta pienemmästä siirtää myös hiekkaa?
Kuinka paljon tuosta vanhasta pitäisi siirtää vettä tuohon uuteen(siis myös käytettyyn)?
En tuon vahemman litramäärää tiedä, mutta on huomattavasti pienempi.
Ja mä en ole koskaan mittaillu noita nitraatteja ja nitriittejä vai mitä ne oli, enkä kyllä tiedä tuosta Ph:stakaan....
Pitää kypsyttää. Kypsytysaika tosin saattaa olla lyhyempi kuin aivan uudella akvaariolla, jos heität vanhat hiekat mukaan. Toisesta akvaariosta ei tarvitse hiekkaa laittaa, jos kerran tuolle uudelle on jo käytetyt omat hiekkansa. Jos haluat voit myös kaataa vanhaa vettä toisesta akvaariosta mukaan, ei siitä haittaakaan ole.
Ja vesitestejä saa kaupasta. Ne kannattaa hankkia.
Nitriitti on vaarallista, mitä lähempänä sen arvo on nollaa, sitä parempi. Nitraatti on hapettunutta nitriittiä, sen arvo voi hyvinkin olla 20 paikkeilla.
KH on puskurointiarvo, jota tarvitset PH arvon ylläpitämiseen/vakauttamiseen. KH:ta voi nostaa vaikka ruokasoodalla. GH on akvaarion kokonaiskovuus.
Kuvia
317L kalakippo.
317L kalakippo.
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Onko allas joka sinulle on tulossa/tullut ollut kokoajan käytössä? Jos on ollut käytössä niin kyseessä on pikemminkin muutto ja kun altaan vanhat hiekat, suodattimet tms. saat muutettua niin etteivät pääse kuivumaan välissä niin ei tarvitse kypsyttää uudelleen. Mutta jos allas ollut "purettuna" niin kuinka kauan allas/suodatin/hiekat ovat olleet välissä kuivillaan? Pesun/huuhtelun/uudelleen kypsyttämisen tarve riippuu pitkältikin näistä. Vanhaa vettä ei kannata/tarvitse siirtää, ja varsinkaan kalojen kuljetusvesiä ei altaaseen, vesi valmiiksi likaista ja vesihän ei sisällä niitä akvaariolle tarpeellisia bakteereita vaan ne elävät pinnoilla. Vesiarvoja kannattaa seurailla jonkin aikaa muuton jälkeen.
Nitraatti on hyvissä lukemissa ollessaan n. 5-15mg/litra, noustessaan 20mg/litra tai suuremmaksi kannattaa melkein jo vettä vaihtaa. Nitraattikin kun on kaloille haitallista suurempina pitoisuuksina ja toiset lajit ovat herkempiä kuin toiset.
Vesitesteistä kannattaa hankkia heti alkuunsa tippatestit, vaikka tikkutestien halpa hinta houkuttaakin. Tippatestit tulevat pitemmän päälle halvemmiksi ja ovat ainakin oman kokemuksen mukaan huomattavasti luotettavampia/tarkempia kuin tikut. alkuunsa suosittelisin hommaamaan pH, GH, nitraatti ja nitriitti testit.
Nitraatti on hyvissä lukemissa ollessaan n. 5-15mg/litra, noustessaan 20mg/litra tai suuremmaksi kannattaa melkein jo vettä vaihtaa. Nitraattikin kun on kaloille haitallista suurempina pitoisuuksina ja toiset lajit ovat herkempiä kuin toiset.
Vesitesteistä kannattaa hankkia heti alkuunsa tippatestit, vaikka tikkutestien halpa hinta houkuttaakin. Tippatestit tulevat pitemmän päälle halvemmiksi ja ovat ainakin oman kokemuksen mukaan huomattavasti luotettavampia/tarkempia kuin tikut. alkuunsa suosittelisin hommaamaan pH, GH, nitraatti ja nitriitti testit.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)