Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
... vaan "taikasieni"! Lähti nimittäin kalkki- yms. tahrat akvaarion päällyslaseista niin että heilahti. Eikä tullut edes naarmuja, vaikka tarkkaan valoa vasten laseja tiirailin. Parin minuutin hellävaraisen hankauksen ja huolellisen huuhtelun jälkeen lasit olivat kuin juuri tehtailta tulleita! Hahaa - ei enää etikkaa!
Minäkin olen kuullut tuon taikasienen voimaan Käsittääkseni niitä saa melkein marketista kuin marketista. Jos se on sama sieni mitä luulen niin niillä on yleensä sellainen oma pahvihylly jossain siivoustavaroiden lähellä. Ainakin Citymarketissa olen nähnyt.
Minen ole kovinkaan kansilaseja harrastanut, eli en niitä siten ole joutunut putsailemaankaan, mutta onko kukaan kokeillut puhdistamista sillä toisella nykyajan ihmeellä, eli mikrokuituliinalla?
Etu/sivulasien puhdistamisessa ulkopuolelta se on ainakin rok
Ei sillä puhdistussienellä taida olla vielä vakiintunutta nimeä - taikasieni, ihmesieni, mikrokuitusieni... Omani on merkkiä Vileda Miraclean tahranpoistaja, Vapaavalinnasta ostettu, siivoustarvikeosastolta.
Mikrokuituliinalla en saanut kalkkitahroja pois päällyslaseista, mutta akvan ulkopuolisten lasien puhdistukseen se on kyllä pop.
Taikasienellä lähtee myös levä akvaarion sisäpuolelta,
samoin mustekynä paneliseinästä, tahrat keraamisesta liedestä, ötökät auton tuulilasista tässä muutamia käyttökohteita.
Itsekin voin suositella "taikasientä"!! Niitä saa myös luontaistuotekaupoista, Wario-merkkinen, semmonen vihreä pahvilaatikko ja maksaa ~20 €. Täysin myrkytön, fosfaatiton ja hapoton, hajoaa biologisesti hyvin (näin lukee paketissa) ja säästää luontoa.
Aivan huippu tuote, itse muuton aikaan varsinkin käytin sitä kaikessa ja tulihan puhdasta!! Ja vielä riittoisa
dsl kirjoitti:Miten tuohon on etikkaa ikinä tarvinnut? Itse käytin aikoinani lämmintä vettä, tiskiharjaa ja herkkäihoiselle tiskaajalle tarkoitettua tiskiainetta.
Onkelma on siinä, että jos siihen on sattunut saostumaan kalsiumkarbonaattia / magnesiumkarbonaattia, niin ne ei aina lähde vain vedellä pois. Tarttee hapanta, jotta liukenee..
VilleJ kirjoitti:Onkelma on siinä, että jos siihen on sattunut saostumaan kalsiumkarbonaattia / magnesiumkarbonaattia, niin ne ei aina lähde vain vedellä pois. Tarttee hapanta, jotta liukenee..
Ja tuon saostuminen riippunee paikallisista vesioloista?
Eipä ole tullut mieleen ollenkaan sitruuna. Tästä lähtien en enää käytäkään etikkaa. Sitruuna kun tuoksuu paljon paremmalle kuin etikka, jonka löyhkä ei meinaa lähteä huoneesta tuulettamallakaan!
Sillä siisti-siivoustukusta ostin sani calc free- nimistä pesuainetta. Koska se on sitruunahappo-pohjainen niin olen sillä pessyt kansilasit ja a vot, puhdasta tulee. Aineen voi jättää hetkeksi vaikuttamaan tai sitten tehdä vähän tuhdimpi liuos sitkeille tahroille. Liuos ei vaahtoa eikä haise/tuoksu millekkään. Monikäyttöinen pesuaine muuhunkin siivoukseen, ja ennekaikkea halpaa: litran pullo tiivistettä 5e.
Minä oon pessyt kansilasit kalkkitahroista ikkunanpesusuihkeilla, erityisesti cif on hyvä. Pari suihkausta ja antaa vaikuttaa hetken (vaikka vedenvaihdon ajan) vähä pyyhkäsee karhunkiellä ja huuhtelee suihkun alla. Oli niin puhtaat kansilasit pesun jälkeen, että etin niitä lattialta, vaikka ne olivat jo paikoillaan .
Samaa ainetta käytän altaan lasian ulkopuoliseen putasaukseen: suihkaus talouspaperiin ja pyyhkimään.