Ulkosuodatin pieneen altaaseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
srd
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Ulkosuodatin pieneen altaaseen

Viesti Kirjoittaja srd »

Allas on 128 l. Mikä ulkosuodatin tähän kokoluokkaan, tai tehdäänkö niitä edes näin pieniin? :?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Vakoileppa tuolta, suurinta osaa näistä saa edelleen suomesta [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Jos 91-litraiseen on moniakin vaihtoehtoja, niin eiköhän tuohonkin joku sopiva löydy. ;) Eheim classic 2215 tai joku vastaava saattaisi olla sopiva. Periaatteessa melkein mikä tahansa suodatin käy, kunhan pysytellään alle 1000 l/h kierrättävissä. Väliaikaisessa käytössä minulla on ollut 128-litraisessa Eheimin proffa 2028, eikä sekään vielä ihan järjettömältä tuntunut.

Kalaston mukaan kannattaa tietysti miettiä. Mitä enemmän kaloja, sitä tehokkaampi suodatin. Ellei porukassa ole sellaisia otuksia, jotka pitävät mielummin seisovasta tai vähän virtaavasta vedestä. Esimerkiksi rihmakala-altaaseen kannattaa valita vähän pienempi mylly.
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Listan mukaan (kiitti Adrianna :) ) Eheimin 2222 Professionel, 2233 Ecco tai 2213 Classic näyttäisi sopivalta.

Ei kun vertailemaan hintoja.

Kiittää ja kumartaa. :mrgreen:
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Hmm... Taidanpas tarvita isomman suodattimen. Taas.

Onko ecco 2236 liian tehokas 128 litraan? Kalastona ei ole mitään virtausta pelkäävää ;)
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

srd kirjoitti:Listan mukaan (kiitti Adrianna :) ) Eheimin 2222 Professionel, 2233 Ecco tai 2213 Classic näyttäisi sopivalta.
Älä ota 2213:a vaan mieluummin tuo Skroikin ehdottama 2215. 2213 on sen verran heppoinen, että se alkaa kakoa äkkiä kun likaa kertyy suodatinmassoihin ja letkuihin. Pykälää isompi sen sijaan pärjää pitkään ilman putsausta eli toimii kuten ulkosuodatimen pitääkin. 2215 tuplahanoilla (Ns. Plus-paketti ainakin suomalaisissa kaupoissa) on edullinen ja vaivaton ulkosuodatin. Massoina voi käyttää niitä Plus-paketissa tulevia suodatinlevyjä tai jos oikein rajuksi heittäytyy niin hankkia vaikka purkin täyteen Seran Siporaxia.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Hups, jäipäs taas sanomatta jotain. [:I]

Mulla on tällä hetkellä 2222 prof. mutta haluan kovemman virtauksen plekoille. Ihan älytöntä puhuria en kuitenkaan toivo, joten kysymys "Onko ecco 2236 liian tehokas 128 litraan?" on edelleen voimassa.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

mulle myytiin "puoliväkisin" 2213 180l akvaan, kun "tässä lukee että se riittää tuonkokoiseen" olin kyllä ostamassa 2215, mutta niitä ei sit ollut hyllyssä, niin suostuin sit ostaa tuon pienemmän :o Laitan sit sisäsuodattimen lisäksi jos tuntuu että tarvii. (nythän vasta kypsymässä, joten töhnää ei vielä liiku)
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

ansu75 kirjoitti:mulle myytiin "puoliväkisin" 2213 180l akvaan, kun "tässä lukee että se riittää tuonkokoiseen" olin kyllä ostamassa 2215, mutta niitä ei sit ollut hyllyssä, niin suostuin sit ostaa tuon pienemmän :o Laitan sit sisäsuodattimen lisäksi jos tuntuu että tarvii. (nythän vasta kypsymässä, joten töhnää ei vielä liiku)
Olen pahoillani, mutta viimeistään vuoden päästä olet todennäköisesti eri mieltä sen myyjän kanssa 2213:n riittävyydestä... Kyllähän vesi kiertää vaikak hitaamminkin sen vehkeen läpi, muta kun tukkeutuessaan mokoma alkaa pitää kamalaa möykkää (roottori kavitoi tms.). Rallattaa ja rutisee koko ajan (omassani ei siis ollut kyseessä ilma suodattimen sisällä). Kokemuksia on 128-litraisessa tuollaisesta ja mm. 140-litraisessa 2215:stä, jälkimmäinen on jo oikein hyvä, pienempi susi. Tosin onhan Eheimillä vielä sellainen limpparipullon kokoinen 2211:kin...
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Meillä taasen ei ole mitään valittamista noista classicin 2213 suodattimista... 225litraisessa 150x30x50cm (pxlxk) altaassa sellainen toisessa päässä ja kummassakin päässä aquaball sisäsuodattimet roski keräämässä. Oisko toi nyt sitten viime joulukuun jälkeen putsattu 1 vai 2 kertaa, kumminkin putsauksella tarkoitan nyt lähinnä päällimmäisen vanukerroksen vaihtoa.

Myös 170litraisessa "wannabe aasia-altaassa" on samainen pönttö ja kaverina sharkin aatamin aikuinen sisäsuodatin (johon muuten tarttisi käydä ostamassa uusi roottori, kun on ruvennut mokoma ratisemaan [}:)] No eihän sillä ikää olekaan kuin ukon sanojen mukaan reilusti yli 10vuotta, likemmäs kahtakymmentä...) ja ko. ulkosuodattmesta on puolentoistavuodenaikana vaihdettu koko aikana kerran tai kaksi vanut ja huuhdottu massat viime syksynä n. vuorokauden sähkökatkon jälkeen kevyesti.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
frank
Member
Member

2213 puolesta

Viesti Kirjoittaja frank »

Mulla on 180 litrasessa 2213 ja 2048 ja ei pienintäkään ongelmaa.
Kalastoa on himmpasen reilusti, on niinku varastona koko allas :mrgreen:
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
annikki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja annikki »

Helsingin akvaariokeskuksen sivulla on kokemuksia kerättynä suodattimista.
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... s_ulko.htm

Mulla on 160 litrasessa 2026 moottorittoman esisuodattimen kanssa. Roskan keräyksen tehostamiseksi laittanen pikkusen sisäsuodattimen. Muuten pelittää hyvin, vesiarvot pysyvät hyvinä.
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Mulla oli 125 litrasessa ainoana suodattimena Eheim 2215 ja oli mun mielestä tosi passeli siihen. Pohjalla oli virtausta kaipaavia kaloja ja ylempänä tyynempää kaipaavia. Käänsin veden ulostuloputkenpään puhaltamaan takaseinän kautta pohjalle ja kaikki olivat tyytyväisiä.
-Ansku
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Täällä oli aiemmin 100-litraisessa 2213, mutta järjestelyt vähän muuttui ja sille ei lattialta löytynyt ihan järkevää paikkaa. Lisäksi mokoma oli pitänyt hirvittävää möykkää jo pidemmän aikaa.
Siihen koloon hyllyllä, mihin 2213 ei mahtunut, mahtui juuri sopivasti 2222. Tykkään. Se on hiljainen ja helppo huoltaa. Vähän se alkoi pitää ääntä kun vesi ei enää päässyt kiertämään juuri muutamaa cl enempää tunnissa (hups, vähän unohtui pestä) mutta ei mitään verrattuna siihen mitä 2213 piti ihan muuten vaan.
Ecco 2232 on sitten aika mopo. Kelpaa kai, jos altaassa on tarkoitus pitää labyrinttejä. Vaidoin omani 2236:ksi, joka sekään ei 600 l/h huippunopeudellaan ole mikään järjetön mylly (vertaa 1212 Aquaballiin, sen virtaus on max. 650 l/h).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”